Pessoa aangeraden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

Pessoa aangeraden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 13:49

Mijn paard is altijd gewent aan een men bit aangezien ze altijd in het enkelspan heeft gelopen.
Het bit is een Liverpool stang wat op het 2e gaatje zit en dus hefboom werking heeft bij de oren en de kin ketting.

Nu loopt ze 6 maand onder 't zadel.
Ze is beleerd door een vrouw die haar ook voor een deel heeft ingereden. Zij is alleen van een ander paard gevallen en daardoor moest ik iemand anders zoeken want zij kon niet meer rijden. Daarna opnieuw een vrouw en zij heeft mijn paard helemaal door gereden.

Op het moment loopt ze op een enkel gebroken watertrens. het probleem is dus dat ze ontzettend hard is in de mond. buiten doet ze de nek er op en kan ik niks meer. Ook loopt ze nog steeds niet in de aanleuning aangezien ze echt zo hard is in de mond. Soms lukt het maar vaak niet.
verder neemt ze het bit wel goed aan want ze schuimt wel 10 liter :')

nu hebben beide vrouwen mij aangeraden om met een pessoabit te rijden... Wat is jullie mening?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:51

Niet een scherper bit erin gooien maar geduld houden dat het goed komt. Goed les zoeken en ervoor zorgen dat je het rijtechnisch oplost. Een scherper bit zal niet werken.
Ik heb even je profiel gezien, ze heeft een ontzettende onderhals, het is van belang dat je dat anders gaat trainen. Vooral veel longeren is belangrijk, bijzetten met een passoa kan dan weer wel ;) zodat ze de bovenlijn gaat gebruiken ipv die onderhals. Daardoor kan het ook lijken dat ze sterk is in de mond, maar ik denk dat ze eerder sterk is in de hals dus dan zal een ander bit zeker niet helpen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:56

Een pessoabit kan een tijdelijke oplossing zijn. Veiligheid gaat voor natuurlijk.
Maar dan moet je wel afbouwen, anders heb je straks weer hetzelfde probleem. Dan zit je in een vicieuze cirkel, en dat wil je natuurlijk niet :)

Schuimen betekent trouwens niet persee dat ze het bit goed aannemen. Als ze zo veel schuimt, kan het ook heel goed zijn dat ze niet goed kan slikken.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 14:04

Joolien schreef:
Niet een scherper bit erin gooien maar geduld houden dat het goed komt. Goed les zoeken en ervoor zorgen dat je het rijtechnisch oplost. Een scherper bit zal niet werken.
Ik heb even je profiel gezien, ze heeft een ontzettende onderhals, het is van belang dat je dat anders gaat trainen. Vooral veel longeren is belangrijk, bijzetten met een passoa kan dan weer wel ;) zodat ze de bovenlijn gaat gebruiken ipv die onderhals. Daardoor kan het ook lijken dat ze sterk is in de mond, maar ik denk dat ze eerder sterk is in de hals dus dan zal een ander bit zeker niet helpen.

Ik heb goed les :) ook staat ze regelmatig aan de longe... zelf ben ik niet zo van het bijzetten maar dat kan ik idd wel eerst ff proberen.
idd heeft ze een mega hals...
in de wei zet ze de nek er niet op maar is ze nog wel hard in de mond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:07

baszo17 schreef:
Joolien schreef:

Ik heb goed les :) ook staat ze regelmatig aan de longe... zelf ben ik niet zo van het bijzetten maar dat kan ik idd wel eerst ff proberen.
idd heeft ze een mega hals...
in de wei zet ze de nek er niet op maar is ze nog wel hard in de mond...

Vergis je niet in het gebruik van de hals, soms kijken ze hard in de mond maar komt dat vanuit de hals of kaak. Longeren met bijzet kan echt heel goed werken bij zo'n paard als deze. Bouw het rustig op, niet meteen te strak bijzetten, het lijf is er immers niet aan gewend.
Wat zegt je instructrice ervan? Wat voor oefeningen geeft zij je mee?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:13

Waarom heb je een enkelgebroken trens, en dan ook nog een watertrens? Een dergelijk bit is radicaal anders dan wat je paard gewend is.

Wat doet ze op een ongebroken bustrens? Heb je dat al eens geprobeerd?

baszo17

Re: Pessoa aangeraden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 16:24

@Joolien, veel voltes rijden, afwenden e.d. zodat ze ontspannen word in de rug, nek en mond zodat ze het bit sneller aan neemt...

@Koper, ze loopt op een normaal gebroken bit wat bijna ieder paard heeft.... zoals deze:
https://www.google.nl/search?hl=nl&site ... B800%3B320

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:00

Ik ga ook mee in het longeren met pessoa of concord leader. Mijn paard is er heel veel mee opgeschoten.
Je hebt een leuk paard maar hij heeft die typische bouw van een tuiger, zeker die nek.
Die moet naar lang en laag, omhoog komt ie vanzelf wel ;)
Longeren zonder wat voor bijzet dan ook is alleen maar rondslingeren, je traint er weinig mee.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 17:37

Voor de kar loopt ze wel in de aanleuning... wel is dit een hoog gestelde aanleuning. Dus de diepte zoekt ze niet op...

Dit moet dus echt wat lager en ronder zijn??

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:50

Jup, de bovenlijn trainen.
Echt als ik zie hoeveel effect het met mijn huidige paard heeft, heb ik spijt dat ik dit nooit met mijn vorige paard (3/4 tuiger) getraind heb.
Dat hoge zit wel goed, daar loopt ze prettig maar is ze ook sterk ik de hals. Ze moet leren haar bovenlijn te gebruiken, zit voor jou als ruiter ook veel lekkerder. Ook in de training onder de man proberen lang en laag te rijden, laat d'r maar met d'r neus over de grond gaan bij wijze van.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 18:06

Super bedankt IkbenEllen!!!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:11

Succes ermee! :D Je hebt een leuke merrie ;)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 18:28

hihi dankje!! wel een ontzettende boef!! maar erg leuk hoe ze is veranderd het afgelopen jaar!! :)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:33

Is ze al eens nagekeken door een paardentandarts?
Zoveel schuimen en tegen de hand zijn kan ook heel goed een oorzaak van het gebit zijn.
Ik zou eerst dit gaan uitsluiten.

Erg leuk paard!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:54

Dat valt zeker ook mee te nemen, zeker op die leeftijd. Maar het paard heeft wel een typische tuigersnek.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:57

baszo17 schreef:
Mijn paard is altijd gewent aan een men bit aangezien ze altijd in het enkelspan heeft gelopen.
Het bit is een Liverpool stang wat op het 2e gaatje zit en dus hefboom werking heeft bij de oren en de kin ketting.

Nu loopt ze 6 maand onder 't zadel.
Ze is beleerd door een vrouw die haar ook voor een deel heeft ingereden. Zij is alleen van een ander paard gevallen en daardoor moest ik iemand anders zoeken want zij kon niet meer rijden. Daarna opnieuw een vrouw en zij heeft mijn paard helemaal door gereden.

Op het moment loopt ze op een enkel gebroken watertrens. het probleem is dus dat ze ontzettend hard is in de mond. buiten doet ze de nek er op en kan ik niks meer. Ook loopt ze nog steeds niet in de aanleuning aangezien ze echt zo hard is in de mond. Soms lukt het maar vaak niet.
verder neemt ze het bit wel goed aan want ze schuimt wel 10 liter :')

nu hebben beide vrouwen mij aangeraden om met een pessoabit te rijden... Wat is jullie mening?

Ik raad je aan om eerst een jaar of anderhalf je paard haar hoofd te laten dragen waar zij zich het beste voelt.
Ze moet eerst haar eigen evenwicht mét ruiter zien te hervinden en daar heeft ze de beschikking over haar hoofd voor nodig.
Hoe meer je je paard op sluit hoe onveiliger het zich zal voelen.

Rijd je paard uitsluitend aan een contact teugel en op je stem.
Wees heel zacht en teder met je hand zodat ze vertrouwen in je gaat krijgen.
Als ze vertrouwen heeft gekregen gaat ze nageven op "niets".

Zoek naar ontspanning en niets anders dan ontspanning.
Je doel moet zijn dat ze voortdurend haar hals wil strekken, hier zit de enige echte ingang naar "verder".
De hardheid die je ontmoet wil zeggen dat ze niet weet hoe ze om moet gaan met het bit en jouw hand, ze beschermt zich, laat haar.
Als je meer druk/geweld gaat gebruiken kan het zijn dat ze daar op nageeft maar je verliest haar vertrouwen.
Je wint op korte termijn maar je verliest op de lange.
Ze geeft zich over en dat is wat anders.

Het overdadig schuimen is een slecht teken, het betekent dat ze zich heel erg opwind over het bit.
Een paard dat het bit aan neemt schuimt heel licht.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-09-13 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:00

Paarden die altijd voor de wagen gereden zijn zijn vaak gewend aan een ongebroken mondstuk. Ik heb ook een jonge merrie gereden die dwars door een dubbel gebroken trens heen liep, op een ongebroken trens was ze prima te sturen. Toen dat goed voor elkaar was weer terug gegaan naar een dubbel gebroken trens.

Verder zijn hier al tips gegeven.
Word dit paard nog steeds voor de wagen gereden? Een paard wat voor de wagen loopt hoeft echt niet zwaar in mond te zijn. Dit ligt niet aan het mennen, maar aan de menner. Dus als het paard nu ook nog voor de wagen gereden word is het ook een idee om de menner in de training te betrekken (al weten paarden ook prima wie ze voor zich hebben hoor).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:31

Precies wat Dennis zegt. Paard is gewend aan een ongebroken mondstuk met stabiele ringen. Als je er nu een gebroken mondstuk in hangt, en dan nog nog eens met van die losse wiebelringen als een watertrens heeft, maak je het haar alleen maar moeilijker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:20

Hoe loopt ze voor de wagen? Is ze dan ook hard in de mond en zet ze de nek erop?
Ze is ws niet anders gewend dus je moet haar leren dat het onder het zadel niet zo werkt en dat heeft tijd nodig. Dus veel oefenen en geduld hebben, longeren is altijd een goed idee, gewoon met een simpel touwtje.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:36

Als bijzet bedoel je denk ik he?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 22:53

Dankje allemaal. Ik heb genoeg tips om mee aan de slag te gaan.