Wat ik voornamenlijk zie is dat je te vast houd aan de voorkant en te weinig aanvult aan de achterkant. Probeer je teugels iets langer te laten, wel op maat met lichte tegendruk. Probeer rechtop te blijven zitten, je handen meer bij je te houden. Je lost je problemen meer op door de motor van de achterhand meer te activeren. Bij het wijken moet je zelf zo recht mogelijk in het zadel blijven zitten, op de foto zie je duidelijk dat je je heup inkijkt.
StefanieT
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-13 14:45
-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
zelf zal ik het beestje met pensioen zetten ( lekker buiten rijden ofzo). Hij is stijf door zijn ouderdom dan pest je hem toch door steeds bochten te nemen? ik heb zelf een 25 jarig paard maar de bak moet bij haar niet mee aan komen. Rechten stukken is veel makkelijker. Ik zal zelf overstappen op een wat jonger paard als je hier wat mee wil gaan bereiken..
StefanieT
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-13 15:58
-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Heeft het paard geen artrose? Mijn ex-paard ging ook stijf lopen toen hij ouder werd en bij hem was het artrose. Remedie: niet meer rijden. Sneu, maar het is niet anders. Zeker in de winterperiode zal hij het dan moeilijk hebben.
Jouw houding vind ik daarentegen niet slecht. Probeer vooral op je armen en handen te letten.
Tiepfoudt
Geplaatst: 22-09-13 16:06
Ik ben het wel eens met lianne484. Niks is beter voor een paard van 28 om lekker buiten te stappen en draven, daar zal hij langer jong van geest en lichaam van blijven dan van 'saai en moeilijk bakwerk' wat hij al jarenlang doet. Ik snap dat dat niet aan jou is om te beslissen, maar ik zou het eens subtiel met zijn eigenaar overleggen. Gooi het gewoon eens in de groep. Beter voor dit paard en beter voor jou
StefanieT
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-13 16:11
-
Science90
Geplaatst: 22-09-13 16:26
StefanieT schreef:
Of hij artrose heeft weet ik niet, ik neem aan van niet, anders was hij allang met pensioen gegaan. Ik heb zelf niet het idee dat hij ergens last van heeft.
Heb je misschien een filmpje, dan kunnen we er meer over zeggen?
Saar88
Geplaatst: 22-09-13 16:27
Normaal zou ik zeggen: activeren die achterhand, naar voren, naar voren, naar voren. Pas als hij aan het been loopt van voren gaan vragen. Maar gezien zijn leeftijd, zou ik me meer gaan focussen op ontspanning. Je kunt nou eenmaal niet te veel meer van hem verwachten qua kracht en spiergebruik. Allereerst: laat die teugels eens los. En dan bedoel ik gewoon helemaal lang. Ik denk dat dit voor jullie beiden goed is. Voor jou omdat je je armen/schouders wat vastzet en voor hem omdat hij dan de kans kan krijgen wat meer te zakken. Ik heb het hier trouwens helemaal niet over nageeflijkheid, ik bedoel gewoon zakken als in 'kop richting grond'. Vervolgens ga je eens bezig met tempo. Je zegt dat hij een beetje moeilijk te activeren is. Dit is natuurlijk deels de leeftijd, maar deels een kwestie van consequent zijn. Activeren hoeft niet 'full speed', maar kan je ook heel goed in stap en draf oefenen. Probeer veel te wisselen in tempo, maar zorg dat jij controle hebt. Consequent zijn in wat je doet: been = vooruit. Ga eens wat verruimen en verkleinen, nog steeds zonder aan de voorkant te zitten. Ik hoop dat je hier iets mee kunt, in mijn hoofd klonk het allemaal een stukje logischer
Edit: daar wil ik nog aan toevoegen dat ik, net als de rest, ook voornamelijk rechte lijnen zou pakken. Bochtenwerk is lichamelijk zwaar voor een paard, zeker voor een oudje. Het is misschien niet helemaal eerlijk om dat van zijn spieren te vragen (niet dat ik zeg dat je dit doet hoor, zo op de foto's zie ik veel rechte lijnen). Verder: gooi eens een balletje op over het naar buiten gaan, wie weet .