vreemd? verschil in bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

vreemd? verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 18:28

Ik rij mijn paard buiten met een dubbelgebroken pelham met dubbele teugel. In de bak rij ik op een dubbelgebroken bustrens.
De pelham is voor mij alleen en extra zekerheid, met name als ik met andere paarden samen rij. Hij loopt hier heel fijn op, kauwt erop, reageert er heerlijk op, ook als ik de onderste teugel helemaal laat voor wat het is. In de bak rijd hij ook perfect op de simpele dubbelgebroken bustrens, in de bak rij ik nooit met de pelham. Nu heb ik gister een keertje weer (alleen) met de dubbelgebroken simpele bustrens buiten gereden ipv de pelham, en het viel mij op dat hij erg slecht op dit bit reageerde, met name aan de rechterkant. Ik snap dit niet want in de bak met dit bit niks aan de hand.
Hoe zou dit nou toch te verklaren zijn?
(btw, de tandarts is 3 maanden geleden geweest geen bijzonderheden).

Vandaag weer met de pelham gereden buiten, en weer perfect gelijk. Maf toch?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:49

Nee hoor, een paard weet echt wel wat hij in zijn mond heeft. Een pelham heeft ook zonder het gebruik van de onderste teugel net een iets andere inwerking. Het paard WEET wat het ook kan doen aan hulpen. Net als het vasthebben van een zweepje voldoende kan zijn, zonder hem ooit te gebruiken, kan het erin leggen van een pelham een totaal ander paard geven als zonder.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 07:23

Als een paard meegenomen wordt naar buiten zal het zich onzekerder voelen dan in de manege.
Het is bang.
Net als wij zelf ook doen heeft het dan de neiging zijn rug stijf te houden.

Het zal zich ook tegen de inbreuk van de ruiter op zijn autonomie proberen af te schermen door teugelgebruik onmogelijk te maken, het blokkeert zich aan één kant.
De ruiter belet het paard namelijk op een natuurlijke manier te reageren op het "buitengebeuren".

De ruiter kan nu met dwangmiddelen de autonomie doorbreken en de "kontrole" over het paard overnemen.

Het is ook mogelijk om de angst van het paard serieus te nemen, te respecteren, en de tijd te nemen om het paard te leren hier zelf goed mee om te gaan.
Dit is een andere heel interessante en verrijkende weg om met paarden om te gaan.
Het is dan nodig om uit de gebruikelijke stramien te stappen, te gaan voelen, experimenteren, observeren, leren.
Het resultaat is een paard dat aan een los teugeltje over de kermis gaat.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 09:53

hahaha, nou ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen Simpelman, mijn paard is alles behalve bang buiten. Het is een superlekker beestje, en samen hobbelen we aan en los teugeltje door de polder en de stad, langs de vreemste voertuigen, takelwagens, trekkers, vrachtverkeer etc. De pelham is alleen nodig omdat hij met andere paarden een soort wedstrijdelement ziet. Het gaat er hier alleen om dat hij het simpele bit niet lekker aanneemt buiten, hij is bijvoorbeeld heel lastig te buigen naar rechts, terwijl hij dit in de bak met hetzelfde bit niet heeft, en buiten niet heeft met de pelham.
Ik denk dat Angela misschien wel gelijk heeft; hij weet wellicht dat het bit anders aanvoelt en dat er een tweede teugel bij is die gebruikt'zou kunnen worden? maar waarom pakt hij het simpele bit dat wel in de bak.....

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:56

Brendaaaa schreef:
hahaha, nou ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen Simpelman, mijn paard is alles behalve bang buiten. Het is een superlekker beestje, en samen hobbelen we aan en los teugeltje door de polder en de stad, langs de vreemste voertuigen, takelwagens, trekkers, vrachtverkeer etc. De pelham is alleen nodig omdat hij met andere paarden een soort wedstrijdelement ziet. Het gaat er hier alleen om dat hij het simpele bit niet lekker aanneemt buiten, hij is bijvoorbeeld heel lastig te buigen naar rechts, terwijl hij dit in de bak met hetzelfde bit niet heeft, en buiten niet heeft met de pelham.
Ik denk dat Angela misschien wel gelijk heeft; hij weet wellicht dat het bit anders aanvoelt en dat er een tweede teugel bij is die gebruikt'zou kunnen worden? maar waarom pakt hij het simpele bit dat wel in de bak.....

De gewoonte.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:17

Als een paard zich onder bepaalde omstandigheden "vast zet", bijvoorbeeld op rechts, dan betekent dit dat het de inwerking van de ruiter blokkeert.
Het wil zijn autonomie bewaren.
Het paard heeft daar dan een reden voor, het beschermt zich.
De meest voorkomende redenen, in volgorde, zijn: angst, onzekerheid, pijn, rangorde.
Het wil dus bijvoorbeeld de mogeljkheid om te vluchten behouden of niet een bepaalde houding aannemen omdat die pijnlijk is.

Gezien de rest van je verhaal lijkt angt/onzekerheid hier het waarschijnlijkst.
Alleen paarden die dagelijks de hele dag op straat werken zijn daar niet bang of onzeker.

Met een pelham kun je een onbehoorlijke hoeveelheid pijnlijke druk in werking zetten en je paard weet dit heel goed.
Het kiest hier mogelijk voor de minst kwalijke oplossing, het verzet zich niet en geeft zijn vrijheid om te vluchten op, het geeft bij voorbaat zich over op de pelham.

Het is interessant om daar over na te denken.

Chezshir77

Re: vreemd? verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 14:25

Simpelman, ik heb daar zeker over nagedacht. Ik begrijp ook volledig wat je bedoelt. Ik rij dan ook liever alleen, waarbij ik de pelham niet eens nodig heb, en de onderste teugel er op slapjes bij hangt. Maar soms wil je ook graag het gezelschap van een andere ruiter, en op dat moment komt de tijger in hem los en wil hij geen seconde achter blijven op zn voorganger. Loopt hij voorop, dan is hij de langzaamste en kunnen de andere paarden niet normaal rijden. Hele lastige materie. Hij doet het overigens niet bij álle andere paarden, hij heeft 1 merrie die het slechtste in hem naar boven haalt. Probleem is wellicht binnenkort opgelost aangezien ik dan op een andere stal sta en hij niet meer met deze merrie op pad zal gaan...

midgie

Re: vreemd? verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 07:56

Kan het niet zo zijn dat je on de bak je zit hulpen anders geeft dan buiten, in de bak rij je altijd een rondje, als het goed is zit je als ruiter daar ook naar, buiten is het rechtuit, miss buiten eens meer in de buiging gaan zitten als je stelling wil vragen?
Dat wedstrijd gevoel blijft zo ie zo een lastige, ik heb er ook een die als er maar een een haar voor is gelijk zegt van hallo ik wil voor en als ze alleen voorop loopt is het ok, dat is ook een beetje de aard van het beestje, maar ja als je toch gaat verhuizen is het probleem op gelost toch?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:00

Brendaaaa schreef:
Maar soms wil je ook graag het gezelschap van een andere ruiter, en op dat moment komt de tijger in hem los en wil hij geen seconde achter blijven op zn voorganger. Loopt hij voorop, dan is hij de langzaamste en kunnen de andere paarden niet normaal rijden. Hele lastige materie. Hij doet het overigens niet bij álle andere paarden, hij heeft 1 merrie die het slechtste in hem naar boven haalt.

Rangorde probleem.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 08:29

midgie schreef:
Kan het niet zo zijn dat je on de bak je zit hulpen anders geeft dan buiten, in de bak rij je altijd een rondje, als het goed is zit je als ruiter daar ook naar, buiten is het rechtuit, miss buiten eens meer in de buiging gaan zitten als je stelling wil vragen?
Dat wedstrijd gevoel blijft zo ie zo een lastige, ik heb er ook een die als er maar een een haar voor is gelijk zegt van hallo ik wil voor en als ze alleen voorop loopt is het ok, dat is ook een beetje de aard van het beestje, maar ja als je toch gaat verhuizen is het probleem op gelost toch?

Ja, dan is het met dát paard opgelost idd, maar dat was de vraag ook niet:-)

Simpelman schreef:
Brendaaaa schreef:

Rangorde probleem.

Ja, dat denk ik ook. Maar dat is weer een ander issue natuurlijk. Ik vroeg me alleen af waarom de werking van het bit anders is.