Paard leren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benielove

Paard leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:42

Hallo
Ik zit met een probleem,
Een paardje dat ik rij leer ik nu springen, maar hij weet niet zo goed wanneer
hij moet afzetten, met een balkje ervoor helpt niet -> heeft al balk kapot gemaakt doordat hij erop stond voor de afzet.
Bij een kruisje springt hij zelf ook balken af, is dit door te weinig spieren hebben? Maar als we dan een rechte springen
blijven de balken wel liggen en als we het dan een andere dag proberen is het juist omgekeerd
Iemand dat kan helpen?
Alvast bedankt :)

Sim

Re: Paard leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:47

Jij als ruiter moet je paard de juiste afstand geven. Jij bepaalt wanneer je paard af gaat voor de sprong.
Ik zou dus les nemen van een goede instructeur die jou helpt je oog voor afstanden te trainen. Paarden kunnen namelijk al springen, hoef je ze niet meer te leren.

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:49

_Sim_ schreef:
Jij als ruiter moet je paard de juiste afstand geven. Jij bepaalt wanneer je paard af gaat voor de sprong.
Ik zou dus les nemen van een goede instructeur die jou helpt je oog voor afstanden te trainen. Paarden kunnen namelijk al springen, hoef je ze niet meer te leren.

Ik was ook van plan om privéles te nemen, maar wou eens horen van anderen of ze misschien konden helpen,
en ja dat weet ik dat paarden al kunnen springen, maar ik zie wel meestal op jumpings dat zij hun paard gewoon laten springen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:50

Hoe zie je dat dan en wat bedoel je precies met "ze gewoon laten springen"?

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:54

_Sim_ schreef:
Hoe zie je dat dan en wat bedoel je precies met "ze gewoon laten springen"?

Niet altijd eh! Maar gewoon laten gaan naar de sprong en dat ze hun paarden dan niet zo optrekken, weet niet of je mij snapt,
maar kan het niet zo goed uitleggen

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:09

Eens met hierboven door Sim, je paard kan allang springen, jijzelf bent degene die hier ervaring in moet krijgen. Zeker in het begin en met de problemen waar je nu dus tegen aan loopt zou ik niet springen zonder begeleiding van een instructeur. Al het "slechte" wat hij nu ervaart/leert is er later veel moeilijker uit te krijgen. Wij kunnen jou niet via internet leren hoe je zou moeten trainen, dat kan alleen een ervaren instructeur. Mijn tip: Investeer nú in lessen, dat spaart je later geld. Veel plezier en succes!

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:13

Oreo schreef:
Eens met hierboven door Sim, je paard kan allang springen, jijzelf bent degene die hier ervaring in moet krijgen. Zeker in het begin en met de problemen waar je nu dus tegen aan loopt zou ik niet springen zonder begeleiding van een instructeur. Al het "slechte" wat hij nu ervaart/leert is er later veel moeilijker uit te krijgen. Wij kunnen jou niet via internet leren hoe je zou moeten trainen, dat kan alleen een ervaren instructeur. Mijn tip: Investeer nú in lessen, dat spaart je later geld. Veel plezier en succes!

We zijn nu aan het regelen voor privé springlessen, maar nog niet echt antwoord erop gekregen,
Het probleem is alleen hij springt wel maar altijd te laat.. Hij heeft wel nog nooit geweigerd dus daar ben ik blij om, Moet ook wel zeggen
dat we er ong een maandje erop aan het trainen zijn de ene dag beter dan de ander maarja, ik ga zeker lessen pakken met hem!
Danku

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:17

Ik ben het heus met de mensen hierboven eens: Neem les!
Maar, ik vind niet dat je je paard bij een hupsje van 40 cm exact moet vertellen wat hij moet doen. Dat moet hij zelf ook leren uitvogelen. Ik heb zelf springles gehad van een oude rot uit het vak. We gingen dan echt niet zo hoog, het was meer zodat we er beter in zouden worden. Een meisje uit de les probeerde haar verzorgpaard telkens echt te mikken op de sprong, maar kwam juist telkens verkeerd uit. Toen zei de instructeur: Jij kan als ruiter niet exact bepalen waar je paard moet afzetten en als je dat (nog) niet kan, dan moet je gewoon zitten, meegaan en bidden dat het goed komt!
Natuurlijk is dat wel een beetje kort door de bocht =P Maar ik denk wel dat je bij 50 cm ofzo gewoon je paard rustig moet houden tot een paar galoppassen voor de sprong en dan geef je been (zodat hij niet stopt) en probeer je af te wachten wat hij doet (als hij iets te vroeg springt, zit dan dus mee!).

Ik zeg dus niet: Doe niks en lees er een boek bij, maar ik denk wel dat je, als je zelf niet weet hoe je moet uit rekenen hoeveel passen je nog moet gaan (en corrigeren) je dit ook niet moet proberen en dan op het paard moet vertrouwen (die weet het vaak beter dan jij).

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:21

AlphaDaemon, in grote lijnen ben ik dat ook met je eens, maar door "foute" ruiterreacties kun je zo wel n paard creëren met mindere techniek. Een ruiter die de mond niet kan ontzien bij n onverwachte grote sprong, of die daarna terugploft in het zadel, teveel knelt boven de sprong en noem het maar op maakt algauw een paard wat zich aanwent om de rug te wegdrukken, te vluchten na de sprong enz. Als je n vrij voorzichtig paard hebt kan hij te bang worden om zich te stoten als hij teveel grove fouten maakt/krijgt waardoor hij maar gaat stoppen en noem het maar op. Ik ken de combinatie en hun aanleg en eventuele doelen niet, maar het is zo zonde om pas les te gaan nemen als de problemen er al zijn.

TS: Fijn dat je bezig bent les te regelen, ik hoop dat jullie nog veel springplezier gaan beleven want het is echt hardstikke leuk!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 07:40

Sommige paarden zijn gewoon echt geen springers, dus ja miss is jou paard daar wel een van.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:21

Ik heb destijds crossles genomen, omdat mijn mening is dat je daar een goede techniek van krijgt zowel van ruiter als van paard.
Balkjes springen is leuk, maar een balkje ligt er zo af, bij een vaste hindernis is het belangrijk dat paard en ruiter er beide goed overheen komen.
Ook leer je dan afzetten.

Ik heb destijds mijn paard aangeleerd af te zetten op het moment dat ik been geef. Natuurlijk heeft dat even geduurd, maar uiteindelijk vertrouwde ze mij erop dat als ik been gaf, dat ze kon springen en dat ik geteld had voor haar.

ook als ze eerder af moest zetten sprong ze gewoon.

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:43

AlphaDaemon schreef:
Ik ben het heus met de mensen hierboven eens: Neem les!
Maar, ik vind niet dat je je paard bij een hupsje van 40 cm exact moet vertellen wat hij moet doen. Dat moet hij zelf ook leren uitvogelen. Ik heb zelf springles gehad van een oude rot uit het vak. We gingen dan echt niet zo hoog, het was meer zodat we er beter in zouden worden. Een meisje uit de les probeerde haar verzorgpaard telkens echt te mikken op de sprong, maar kwam juist telkens verkeerd uit. Toen zei de instructeur: Jij kan als ruiter niet exact bepalen waar je paard moet afzetten en als je dat (nog) niet kan, dan moet je gewoon zitten, meegaan en bidden dat het goed komt!
Natuurlijk is dat wel een beetje kort door de bocht =P Maar ik denk wel dat je bij 50 cm ofzo gewoon je paard rustig moet houden tot een paar galoppassen voor de sprong en dan geef je been (zodat hij niet stopt) en probeer je af te wachten wat hij doet (als hij iets te vroeg springt, zit dan dus mee!).

Ik zeg dus niet: Doe niks en lees er een boek bij, maar ik denk wel dat je, als je zelf niet weet hoe je moet uit rekenen hoeveel passen je nog moet gaan (en corrigeren) je dit ook niet moet proberen en dan op het paard moet vertrouwen (die weet het vaak beter dan jij).

Ga ik ook niet zo laten, en dat is juist het probleem bij een kruisje van ong. 50cm (in het midden dan) smijt hij de balken ervan.
Maar ga er zeker lessen met pakken!

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:44

Oreo schreef:
AlphaDaemon, in grote lijnen ben ik dat ook met je eens, maar door "foute" ruiterreacties kun je zo wel n paard creëren met mindere techniek. Een ruiter die de mond niet kan ontzien bij n onverwachte grote sprong, of die daarna terugploft in het zadel, teveel knelt boven de sprong en noem het maar op maakt algauw een paard wat zich aanwent om de rug te wegdrukken, te vluchten na de sprong enz. Als je n vrij voorzichtig paard hebt kan hij te bang worden om zich te stoten als hij teveel grove fouten maakt/krijgt waardoor hij maar gaat stoppen en noem het maar op. Ik ken de combinatie en hun aanleg en eventuele doelen niet, maar het is zo zonde om pas les te gaan nemen als de problemen er al zijn.

TS: Fijn dat je bezig bent les te regelen, ik hoop dat jullie nog veel springplezier gaan beleven want het is echt hardstikke leuk!

Bedankt!

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:45

RoyceMack schreef:
Ik heb destijds crossles genomen, omdat mijn mening is dat je daar een goede techniek van krijgt zowel van ruiter als van paard.
Balkjes springen is leuk, maar een balkje ligt er zo af, bij een vaste hindernis is het belangrijk dat paard en ruiter er beide goed overheen komen.
Ook leer je dan afzetten.

Ik heb destijds mijn paard aangeleerd af te zetten op het moment dat ik been geef. Natuurlijk heeft dat even geduurd, maar uiteindelijk vertrouwde ze mij erop dat als ik been gaf, dat ze kon springen en dat ik geteld had voor haar.

ook als ze eerder af moest zetten sprong ze gewoon.

Heb hier ook aan gedacht maar ben dan bang dat hij zal blijven hangen met zijn benen, en dat we samen dan vallen,
er ligt ook een boomstam in de wei en hier gaat hij goed over

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:46

midgie schreef:
Sommige paarden zijn gewoon echt geen springers, dus ja miss is jou paard daar wel een van.

Hij springt juist graag, alleen nie op de juiste moment, maar we gaan erop trainen

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:24

@ Bennielove: Ik zei volgens mij dat je dus gewoon mee moet zitten (dus niet in de mond zitten bij een te vroege sprong of knellen). Gewoon ontspannen mee zitten en het paard laten springen wanneer hij springt. Dit zeg ik vooral omdat het gewoon voor een ruiter onwijs moeilijk kan zijn om te tellen laat staan aantal passen beinvloeden. Dan kan je beter het paard laten uitzoeken en zelf zo min mogelijk tot last zijn.

Overigens vraag ik me af wat je paard doet bij vrij springen. En wat eventueel nog een tip kan zijn: Galopeer en draaf balken (cavaletti, hoe schrijf je dat xD). Zodat je paard wat beter leert waar een afzet moment is. Wat ook een tip kan zijn is je paard korte galoppassen laten maken voor de sprong (dus ook al ver voor de sprong). Je paard kan makkelijker een pasje erbij / eraf halen als zijn passen niet zo groot zijn.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 05:50

AlphaDaemon schreef:
@ Bennielove: Ik zei volgens mij dat je dus gewoon mee moet zitten (dus niet in de mond zitten bij een te vroege sprong of knellen). Gewoon ontspannen mee zitten en het paard laten springen wanneer hij springt. Dit zeg ik vooral omdat het gewoon voor een ruiter onwijs moeilijk kan zijn om te tellen laat staan aantal passen beinvloeden. Dan kan je beter het paard laten uitzoeken en zelf zo min mogelijk tot last zijn

Het is juist de bedoeling dat je als ruiter je paard de galop kunt laten verkleinen of verruimen om zo je paard netjes bj de hindernis te krijgen. Tuurlijk, is niet voor iedereen even makkelijk, maar wel een van de basis dingen die je nodig hebt bij dressuur als springen. Dan zou ik eerst daar op gaan oefenen.
Eens, niet iedereen heeft evenveel oog voor de sprong, maar het altijd maar aan het paard overlaten kan ook niet. Juist op het lage werk kun je als ruiter leren oog voor afstand te krijgen en dat ook te oefenen. Daarom is het ook belangrijk om goed les te krijgen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:38

Oeps, ik zie net dat ik mijn vorige bericht aan TS heb gericht, terwijl ik eigenlijk Oreo bedoelde.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:34

AlphaDaemon schreef:
Oeps, ik zie net dat ik mijn vorige bericht aan TS heb gericht, terwijl ik eigenlijk Oreo bedoelde.

Ik ben het ook helemaal eens met het meezitten/niet hinderen wat jij aanhaalt.

Over het klein laten galopperen zijn we het dan niet eens, want je basistempo moet voldoende zijn om de galopsprong beide kanten uit aan te passen. Als je vanuit een kleine galop vlak voor de afzet nóg meer wilt verkorten is menig paard kansloos. Dan krijg je onverdiende fouten waardoor het vertrouwen en de wil om te springen over het algemeen niet toe zullen nemen. Dressuurmatig hoor je inderdaad de controle over de grootte van de galopsprongen te verfijnen, dus simpel kunnen verkorten en verruimen, maar voor een beginnende combinatie zou ik tijdens het springen een redelijk vlot maar wel controleerbaar basistempo adviseren.

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 10:07

Hallo,
Ik heb goed nieuws! Vandaag eerste privé les!
Gisteren ook super gesprongen!
Hopen dat het vandaag ook zo goed lukt!

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:07

heehoi het beste is gewoon blijven oefenen en oefenen hij krijg het vanzelf door :)

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:11

Fijn dat je privé les krijgt TS!
Heel veel plezier & succes. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:12

Niet ieder paard kan afstanden en hoogtes inschatten.
Het beste oefen je dat met grondbalken en cavaletti.
In eerste instantie met vrijbewegen of longeren daarna onder het zadel.
Pas als je paard moeiteloos zonder dat jij iets hoeft te regelen over een aantal balken galoppeerd zonder rare sprongen te moeten maken is het tijd om een hindernis neer te zetten. Zo krijgt hij vertrouwen in zijn eigen inzicht en is het ook veiliger voor de ruiter.

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:27

jopaardjo schreef:
Fijn dat je privé les krijgt TS!
Heel veel plezier & succes. :)

Danku!

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 19:01

Shariell schreef:
heehoi het beste is gewoon blijven oefenen en oefenen hij krijg het vanzelf door :)

we zijn er aan bezig en deze week is het echt goed gegaan