Spanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:40

Halloo,

Ik ben met mijn 5 jarige net over een peesblessure heen. Hij heeft twee maanden stil gestaan en we aren sinds een maandje weer aan het werk, heel rustig en nog geen galop. Hij liep heerlijk ontspannen en nagefelijk en ook de spieren waren weer aan het opbouwen. Ik ben afgelopen vrijdag tot zondag weg geweest, en Max heeft die dagen gewoon overdag in de wei gestaan.

Nu komt het probleem, ik heb gister weer gereden en het ging verschrikkelijk. Hij is altijd wel de 1e 5 minuten onberekenbaar, als er weer een grasspriet naast de bak anders staat ofzo. Maar gister bleef de spanning. Zodra ik te teugels aanpakte kwam de onderhals erop en ging zijn hoofd de lucht in. Hij liep voor de rest wel goed door. Ik ging er vanuit dat hij gewoon even opgang moest komen.

Maar nu ging het vandaag dus weer precies het zelfde, het enige moment dat de onderhalsspanning weg ging, was als ik de teugels letterlijk losliet. In draf drukte hij zo erg zijn rug weg dat ik er zelf rugpijn van kreeg, dus bijna niet gedraafd.

Kent iemand deze symptomen of hebben jullie tips, dan hoor ik het heel graag!

aeolusnr1

Re: Spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:38

Ik ken dit probleem heel goed, het paard moet eerst leren nageven , wijken voor druk, voor je echt met teugels gaat werken.
Eigenlijk leer je hem nu net dit gedrag aan.
zoek een goede lesgever/trainer die jou hier kan helpen.
De fout zit echt niet bij het paard.

Detmer8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:16

Aangezien hij reageert op teugeldruk zou ik zijn mond laten nakijken door een tandarts.
En voor je erop gaat even 5 minuutjes longeren om hem zijn ergste energie eruit te laten springen? Is dat een optie?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 16:49

Dankjewel voor de reacties. Mijn paard kent alle oefening van het L al, en als je goed leest staat er ook dat dit pas sinds enkele dagen is. Max liep voor ik drie dagen wegging, heel ontspannen en nagevend.

Tandarts is een goed idee, nee hij mag nog maar weinig voltes/figuren om zijn been niet te over belasten.