Zittip gevraagd!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kruimeltje86

Zittip gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 12:14

Beste bokkers,

Ik zit met een zit-probleem en heb jullie hulp nodig. Als ik rijd zit ik erg op mijn bovenbenen, met als gevolg dat mijn knieen naar buiten draaien, mijn tenen uiteraard ook (oftewel kapstokken syndroom) en ik onrustige onderbenen heb.

Als ik nu aan het rijden ben, dan stop ik elke paar stappen, leg m'n benen weer goed en ga dan weer verder. Nu is dit in stap geen probleem, alleen met het draven gaan mijn benen weer in hun 'oude' positie'.

Ik wil dit echt graag verholpen hebben, dus hebben julle nog tips voor mij?

_/-\o_ Dankjewel alvast!

Groetjes!

lucifertje

Re: Zittip gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:17

Jep, zitles :) En verder niet continue stoppen om je benen goed te leggen maar onder het rijden ze goed leggen. Dan ben je er bewust van en wordt je er handiger in om ze sneller te corrigeren. Ook er aan denken om je knieen los te laten en niet vast te klemmen. Wat ook nog veel voorkomt is dat je te ver uit het zadel komt tijdens het lichtrijden. Blijf dus klein in je beweging.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 12:19

lucifertje schreef:
Jep, zitles :) En verder niet continue stoppen om je benen goed te leggen maar onder het rijden ze goed leggen. Dan ben je er bewust van en wordt je er handiger in om ze sneller te corrigeren. Ook er aan denken om je knieen los te laten en niet vast te klemmen. Wat ook nog veel voorkomt is dat je te ver uit het zadel komt tijdens het lichtrijden. Blijf dus klein in je beweging.

Dankjewel lucifertje! Het stomme is dat ik, als ik zonder beugels rijd, dit probleem niet heb. Ik ga in ieder geval proberen om ze onder het rijden goed te leggen!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:21

Klem je dan onbewust je knieën aan? Let daar maar eens op, want hoe meer je klemt hoe onrustiger je houding wordt.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 12:26

lucifertje schreef:
Klem je dan onbewust je knieën aan? Let daar maar eens op, want hoe meer je klemt hoe onrustiger je houding wordt.

Ja wie weet? Ik zal er morgen eens extra op letten!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:01

Kruimeltje86 schreef:
Beste bokkers,
Ik zit met een zit-probleem en heb jullie hulp nodig. Als ik rijd zit ik erg op mijn bovenbenen

Hoi Kruimeltje,

even een vraag: "Gosh, tjonge - waarom zit jij op je bovenbenen...?"

(Ik gok: omdat dat om een of andere reden makkelijk voor je is - wellicht makkelijker dan je gewicht te laten rusten op je zitbotten... Maar goed: hoe is dit nu precies voor jou....?)

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 07:02

Janneke2 schreef:
Kruimeltje86 schreef:
Beste bokkers,
Ik zit met een zit-probleem en heb jullie hulp nodig. Als ik rijd zit ik erg op mijn bovenbenen

Hoi Kruimeltje,

(Ik gok: omdat dat om een of andere reden makkelijk voor je is - wellicht makkelijker dan je gewicht te laten rusten op je zitbotten... Maar goed: hoe is dit nu precies voor jou....?)

Hi Janneke,

Op zich een goede vraag, alleen vind ik de manier waarop je 'm stelt wel heel irritant... Ik plaats hier een bericht omdat ik graag tips zou willen. Als ik het antwoord zou hebben op jou vraag dan had ik niet om tips gevraagd, maar dan had ik naar een oplossing gezocht daarvoor...

Gr.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:23

Op zich is op je boven benen steunen niet verkeerd zo blijf je in elk geval uit de rug van je paard, wat je kan doen is je bekken kantelen en vooral niet voorover gaan hangen.
Je benen ontspannen naar beneden hangen is ok, hoe je voet dan hangt is op zich niet zo belangrijk, want als je hem naar binnen draait met te veel spanning in je enkel en knie dan zet je ook je heupen vast.
Dus ik zou er niet zo,n groot ding van maken, bij de een staan de voeten nu eenmaal wat anders dan bij de ander, visualiseer eens dat je op de grond staat in een nette houding, dat is de manier zoals je eigenlijk op je paard moet zitten, als je paard weg gehaald word dat je gewoon blijft staan, veel ruiters zullen dus achterover vallen omdat ze tegen de lepel van het zadel hangen (wat ook erg slecht is voor de paarden rug), , dus blijf zitten hoe je zit zou ik zeggen en ontspan meer dan vallen je benen zoals het moet, knieën moet je in elk geval ook niet aan knijpen ( nooit met spanning zitten )dus beter wat meer ruimte zou ik zeggen, miss help het om eens zonder zadel te rijden of je beugels een aantal gaatjes langer te maken, want dat kan ook de rede zijn dat je knieën naar buiten geduwd worden.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:23

midgie schreef:
Op zich is op je boven benen steunen niet verkeerd zo blijf je in elk geval uit de rug van je paard, wat je kan doen is je bekken kantelen en vooral niet voorover gaan hangen.
Je benen ontspannen naar beneden hangen is ok, hoe je voet dan hangt is op zich niet zo belangrijk, want als je hem naar binnen draait met te veel spanning in je enkel en knie dan zet je ook je heupen vast.
Dus ik zou er niet zo,n groot ding van maken, bij de een staan de voeten nu eenmaal wat anders dan bij de ander, visualiseer eens dat je op de grond staat in een nette houding, dat is de manier zoals je eigenlijk op je paard moet zitten, als je paard weg gehaald word dat je gewoon blijft staan, veel ruiters zullen dus achterover vallen omdat ze tegen de lepel van het zadel hangen (wat ook erg slecht is voor de paarden rug), , dus blijf zitten hoe je zit zou ik zeggen en ontspan meer dan vallen je benen zoals het moet, knieën moet je in elk geval ook niet aan knijpen ( nooit met spanning zitten )dus beter wat meer ruimte zou ik zeggen, miss help het om eens zonder zadel te rijden of je beugels een aantal gaatjes langer te maken, want dat kan ook de rede zijn dat je knieën naar buiten geduwd worden.

Hi Midgie,

Dankjewel voor je reactie. Op deze manier zit ik ontspannen en op het moment dat ik het ga forceren dan zit ik niet lekker meer. Een gespannen ruiter, lijdt uiteindelijk tot een gespannen paard. Het vervelende is echter wel dat ik er altijd opmerkingen over krijg op m'n protocol.
Ik ga je tips eens uitproberen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:55

Hoi Kruimeltje,
Mijn excuses voor de irritatie! Dat was nadrukkelijk niet mijn bedoeling!

Wat mij frappeert, is dat het mij zo'n vermoeiende manier van zitten lijkt. Dat kan duiden op pijn of angst of te weinig buikspieren of een zadel dat jou niet past.
In het ene geval heeft zitles zin, of de sportschool of de zadelmaker of nog weer iets anders.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 09:20

Janneke2 schreef:
Hoi Kruimeltje,
Mijn excuses voor de irritatie! Dat was nadrukkelijk niet mijn bedoeling!

Wat mij frappeert, is dat het mij zo'n vermoeiende manier van zitten lijkt. Dat kan duiden op pijn of angst of te weinig buikspieren of een zadel dat jou niet past.
In het ene geval heeft zitles zin, of de sportschool of de zadelmaker of nog weer iets anders.

Hi Janneke,

Dankjewel voor je reactie. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik op deze manier ontspannender zit dan als ik mezelf in een "juiste" houding probeer te forceren. Als ik dat doe, zit alles vast en kan ik me niet lekker bewegen. Ik rijd op verschillende zadels en bij allen heb ik helaas het probleem. Voor mijn gevoel heeft het te maken met de buitenste spieren van m'n dijen/heupen waardoor ik niet lekker m'n knieen naar binnen kan draaien. Ik doe alles om die spieren soepelen en langer te maken, maar er lijkt geen verbetering te komen. Ik heb al diverse zitlessen gehad, rijd regelmatig zonder beugels (dan heb ik het probleem niet)...

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:56

Hooi

Als jij het probleem niet hebt zonder beugels, is het dan misschien een idee om je beugels langer te maken, zo lijkt het alsof je zonder beugels en pas je je houding meer aan. zo ga je meer met je kuiten rijden en klem je je bovenbeen minder aan. Ik heb zelf het zelfde probleem gehad toen ik nog heel veel sprong. Inmiddels heb ik een dressuurknol, met dressuurzadel en daar heb ik de beugels langer en heb ik ook minder last van het aanknijpen. ook heb ik mijn been meer naar achter gelegd, in de eerste trainingen heb ik alleen maar stapoefeningen gedaan, waarbij ik hoofdzakelijk op mezelf lette en niet hoe mijn paard liep, na mate de training ben ik ook weer met het paard bezig gegaan natuurlijk. echter als je dit doet moet je wel opletten dat je niet te veel voorover gaat zitten.
Ook moet je zorgen dat je je zitbeen knobbels goed in het zadel voelt en dat je je bekken iets kantelt zodat je niet voorover valt.

Hopelijk heb je er wat aan ;)

Paardje_2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:33

Ga eens zonder zadel rijden, je moet blijven zitten om er niet aftevallen doe dit een paar keer. Daarna weer met zadel, doe dan gewoon dat je zonder zadel zit

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:04

Je begint eigenlijk al dadelijk jezelf te verdedigen, je verwijt een tipgever net het verkeerde antwoord te geven op jouw vraag ????????
Is er een bepaald antwoord dat je graag zou horen dan ?????
Het antwoord dat je hier kreeg is eigenlijk bedoelt om jou aan het denken te zetten, analiseer je eigen houding, en tracht dus zelf er aan te werken, uiteraard aan de hand van de tips en hoe het zou moeten zijn, en dan ga je heel snel merken dat dit de manier is om jouw eigen houding te verbeteren.
Je moet zelf ook leren denken hé.
startknopje is nu ingedrukt.

Hoi Kruimeltje,

(Ik gok: omdat dat om een of andere reden makkelijk voor je is - wellicht makkelijker dan je gewicht te laten rusten op je zitbotten... Maar goed: hoe is dit nu precies voor jou....?)[/quote]

Hi Janneke,

Op zich een goede vraag, alleen vind ik de manier waarop je 'm stelt wel heel irritant... Ik plaats hier een bericht omdat ik graag tips zou willen. Als ik het antwoord zou hebben op jou vraag dan had ik niet om tips gevraagd, maar dan had ik naar een oplossing gezocht daarvoor...

Gr.[/quote]

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:09

ik volg even heb precies hetzelfde draai mijn voeten naar buiten en kom dan met mijn knieën tegen het zitkussen aan erg iritand.. lukt me niet of er vanaf te komen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:21

Je knieen moeten idd tegen het zadel aan liggen, maar niet knijpen.
Je onderbeen moet los naar beneden hangen, en enkel het moment dat je beenhulpen wilt geven moet er ook actie in komen, heel de andere tijd hangt je onderbeen los naar beneden. Dus zeker niet tegen het paard gaan aandrukken.