filmpje training tenno

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tenno7

filmpje training tenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 01:15

hallo,

hier een filmpje van het rijden vandaag.
ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en wat jullie vinden dat beter kan! ( graag in een opbouwende manier )
ik ben me er erg van bewust dat ik me onderbenen in draf niet goed stil houd.
Tenno gooit erg hoog op. en dit blijft moeilijk.

hier het filmpje

Anoniem

Re: filmpje training tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:01

In draf vind ik hem iets over het tempo lopen. Daardoor raak je impuls en gedragenheid kwijt en kun je idd niet lekker meer zitten. Dus de voorwaartse drang omzetten in geslotenheid en gedragenheid dan kun je ook prettiger gaan zitten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:24

In stap ligt het tempo veel te hoog. Hij gaat bijna in telgang. Zonde, want als hij met meer rust stapt maakt hij zijn passen ook veel beter af.

In draf vind ik hem te gehaast gereden. Hij loopt ver boven zijn arbeitstempo en ook hier dendert hij als een stoomtrein door. Het tempo moet veel lager en rustiger, dan is het verschil tussen de arbeits- midden- en uitgestrekte gangen veel beter zichtbaar. Want dat kan hij zo te zien wel goed.

In de gallop word hij juist wat lang en sloom. Hij mag meer gesloten en berg op doorspringen.

Ik vind het een leuk paard.

Welk niveau rij je met hem?

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:30

Zoals gezegd, draf in tempo lager leggen zodat je stiller kunt gaan zitten. In het algemeen beeld zou je wat mij betreft ook meer kunnen focussen op stil zitten ipv te veel 'helpen' met je zit. Stap wordt bijna niet meer zuiver. Hier zou je mogen proberen hem iets van voren 'uit elkaar te laten vallen' zodat hij mooi zijn passen afmaakt in stap

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:36

Hij zwiept giga veel met zijn staart, en ook je benen vind ik erg onrustig.
Maar dat had je zelf al aangegeven.
Laatst bijgewerkt door jjustangela op 15-09-13 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:37

Ga met bovenstaande opmerkingen mee, vind daarnaast dat je je handen zo nu en dan erg ver uit elkaar hebt.
Vind het een mooi paard en jullie vormen een leuke combinatie en het paard kan goed bewegen.
Succes samen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:28

Naast je onrustige zit, vind ik inderdaad ook dat hij over het tempo loopt. Dan wordt het ook vrij moeilijk uit te zitten. Ook heb je je handen naar mijn idee veelste hoog. Je armen zijn nu geen verlengde van de teugel, maar je hebt ze te hoog en te recht in mijn ogen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:57

Ik vind de draf voor een training juist wel een fijn arbeidstempo. Lekker actief van achteruit, voorwaarts denken. Ik zie geen paard dat zijn passen niet afmaakt, maar een paard in een tempo lopen dat hem past en waarin hij fijn beweegt. Ook voldoende verschil in het schakelen. Zie dit liever als die continue teruggewerkte paarden. Ja het mag meer gedragen, maar zou dat liever bereiken door je paard krachtiger te maken middels veel schakelen (doe je ook volgens mij) en oefeningen als schouderbinnenwaarts. Voor een wedstrijd zou het tempo misschien iets lager kunnen, zodat je net ff meer tijd hebt om alles netjes af te werken, maar verder in draf een fijn beeld. Stap is wat onrustig en ongelijkmatig. Probeer daar niet teveel te 'doen'. Verder vind ik dat je je hand wel mooi voor houdt, maar zou iets lager en iets dichter bij elkaar geplaatst mogen worden.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:13

Klopt met training rij ik hem iets voorwaartser dan thuis.. maar mag idd wel ietsje omlaag.. zijn staart daar kan ik niet zoveel aan doen.. die zwiept hij altiid door zijn verleden.. de stap dat klopt. Het is niet overhaast maar geen goeie tact.. hij weet dat daar wat gaat gebeuren.. zoals aanspringen in galop. Bedankt voor de tips!!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:15

Ik bedoel dan op wedstrijd ik ben met hem M2 startgerechtig.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:22

Vind het er over het algemeen niet slecht uitzien, alleen iets meer ontspanning zou denk ik niet verkeerd zijn. Mag ik vragen waardoor hij dan door zijn verleden zo met zijn staart zwiept?

Verder mooi paard en hij kan mooi bewegen :)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:41

Klopt ontspanning kan beter hier. Dankje

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:52

Ik ga mee met het commentaar hierboven, ik vind jullie een leuke combinatie.
Wel vind ik dat je je handen wat lager mag houden, gedragenheid is goed maar je hebt ze wel érg hoog ;).
Veel succes in het M2!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:32

Ik vind het heel goed dat voorwaarts je uitgangspunt is, houd dat ook vast hoor! Hij blijft in dit tempo wat vlak, echt zwaar over zijn tempo vind ik het niet. Schakelen is het sleutelwoord, dat doe je al veel tussen de gangen, prima. Maar op dit punt in de africhting kun je veel subtieler gaan schakelen. Ik zie je vrij 'grove' overgangen maken, hier bedoel ik mee dat je schakelt van stap naar draf, stap galop, draf stap, arbeidsdraf middendraf.

Om hem op het achterbeen te houden en te voorkomen dat hij vlak over zijn tempo gaat lopen kun je subtiele tempowisselingen meenemen. Het stukje op 1.42 waar je wegdraaft zijn de eerste paar passen mooi bergop en gesloten (hij verrast je daarmee, aan je zit te zien :D ). Nog voor de hoek draaft hij weer op zijn eigen maniertje weg en gaat van bergop naar horizontaal en soms zelfs op de voorhand. Je zou de hoek kunnen gebruiken om een paar passen terug te schakelen en dan weer naar voren. De hoeken kun je sowieso beter gebruiken, je rijd ze vrij gedachteloos door in het filmpje terwijl hoeken heel handig kunnen zijn :D om het binnenachterbeen te activeren, stelling te vragen, terug te schakelen, een zijgang in te zetten enzovoort. Op 1.03 draaf je weg vanuit de stap, hij draaft mooi voorwaarts weg, maar echt scherp is hij niet, hij vertrekt niet vanuit achter.

Galop is dan weer iets traag, ook hier, schakelen! Je mag het hem best een beetje moeilijk maken en door middel van sluiten en vertrekken vragen of hij op het achterbeen wil blijven. Hetzelfde voor de stap, hij stapt op zich actief, hij mag meer van achteruit doorstappen.

Moraal van het verhaal: hij mag meer op het achterbeen blijven. Subtiele schakelingen kunnen je daarbij helpen. Belangrijk is wel om dit af te wisselen met voorwaarts neerwaarts over de rug.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 19:07

Olympus_ schreef:
Ik vind het heel goed dat voorwaarts je uitgangspunt is, houd dat ook vast hoor! Hij blijft in dit tempo wat vlak, echt zwaar over zijn tempo vind ik het niet. Schakelen is het sleutelwoord, dat doe je al veel tussen de gangen, prima. Maar op dit punt in de africhting kun je veel subtieler gaan schakelen. Ik zie je vrij 'grove' overgangen maken, hier bedoel ik mee dat je schakelt van stap naar draf, stap galop, draf stap, arbeidsdraf middendraf.

Om hem op het achterbeen te houden en te voorkomen dat hij vlak over zijn tempo gaat lopen kun je subtiele tempowisselingen meenemen. Het stukje op 1.42 waar je wegdraaft zijn de eerste paar passen mooi bergop en gesloten (hij verrast je daarmee, aan je zit te zien :D ). Nog voor de hoek draaft hij weer op zijn eigen maniertje weg en gaat van bergop naar horizontaal en soms zelfs op de voorhand. Je zou de hoek kunnen gebruiken om een paar passen terug te schakelen en dan weer naar voren. De hoeken kun je sowieso beter gebruiken, je rijd ze vrij gedachteloos door in het filmpje terwijl hoeken heel handig kunnen zijn :D om het binnenachterbeen te activeren, stelling te vragen, terug te schakelen, een zijgang in te zetten enzovoort. Op 1.03 draaf je weg vanuit de stap, hij draaft mooi voorwaarts weg, maar echt scherp is hij niet, hij vertrekt niet vanuit achter.

Galop is dan weer iets traag, ook hier, schakelen! Je mag het hem best een beetje moeilijk maken en door middel van sluiten en vertrekken vragen of hij op het achterbeen wil blijven. Hetzelfde voor de stap, hij stapt op zich actief, hij mag meer van achteruit doorstappen.

Moraal van het verhaal: hij mag meer op het achterbeen blijven. Subtiele schakelingen kunnen je daarbij helpen. Belangrijk is wel om dit af te wisselen met voorwaarts neerwaarts over de rug.

Dankje hier heb ik heel veel aan Geweldig! hier ga ik zeker mee aan de slag!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:47

Ik vind het er best fijn uitzien. Het beeld wordt steeds beter (ik heb een aantal van je topics gevolgd). Laat de stap voor wat die is. Gebruik de stap in eerste instantie om gewoon even op adem te komen. Niet losgooien maar gewoon relaxed tot hij ontspant. Ook al duurt dat in eerste instantie vrij lang voor je gevoel. In een latere fase kan je de diverse stapoefeningen weer meenemen.
Hij gaat graag voorwaarts en de middendraf vindt hij leuk om te doen. En dat kan hij ook wel. rijd hem wel uit tot het einde van de diagonaal, dan kan je direct in de hoek hem beter terugzetten. Voor de kleine stukjes terugzetten op het achterbeen kan je een zweep gebruiken. Klein tikje. Neem dan wel zo'n megalange zweep. Dit kan je ook gebruiken om hem in de galop wat meer terug te zetten.
Het enige storende vind ik de brede handhouding. En een tikkie te hoog naar mijn mening.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:04

dankjewel!, ga ermee aan de slag!

ikXlamisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:57

ik zou je mee willen geven: handen zo stil mogelijk bij het zadel houden zodat je een rustige en stille verbinding krijgt

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:29

ik ben het eens met olympus :j
verder vind ik dat je je handen iets lager en meer bij elkaar mag houden.

maar wat blijft tenno een gaaf dier

Hamstermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:57

Jullie komen er wel, ik ga mee met bovenstaande

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:01

alles zoals hierboven en : is er een reden voor de sporen? je benen zitten zoals je aangeeft nogal niet stil :+
lijkt wel of hij daar ook wat gejaagd door wordt.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:23

Ik zou dit paard meer nageeflijk over de rug willen zien, je handen een stuk lager.
Nageven, op kunnen vangen, van de hand af kunnen zijn en dan klein schakelen vanuit achter. Steeds herhalen. Pas schakelen als ie nageeft en van de hand af is.

Succes.

WiesRosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:10

Leuk paardje!
Ik heb nog 1 kleine tip, toen je de hoek doorreed stonden je handen ver uit elkaar, misschien wat meer gesloten houden :)

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:00

Wat een reus blijft het!

Mooi om eens een filmpje te zien van jullie (zag alleen maar rijfoto's van jullie op een andere site).

Mooie overgang van stap naar galop, mooi vloeiend, alleen mag ie wel iets meer activiteit hebben.