Eerste keer parcours met knappe hengst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Eerste keer parcours met knappe hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 10:04

Dag dames en heren,

Afgelopen donderdag heb ik voor de eerste keer in mijn ruiterkundige carrière een (oefen)springparcours afgelegd met C.in -Z. Hiervan is beeldmateriaal gemaakt klaar voor jullie om te beoordelen.

C.in is een 6 jarige hengst van Cassandiamo en loopt met de eigenaar 1m, ikzelf ben met hem een combinatie sinds Juli 2013, nog niet zo lang dus. We beginnen elkaar wel wat beter te kennen en hij werkt wel graag voor je, alleen moet ik hem erg motiveren om impuls te behouden. Hij heeft een tijdje vast gezeten aan de rechterkant, dit hebben we gelukkig veel beter gemaakt dankzij mijn lesgeefster. Helaas is zijn linkerkant nu weer wat minder ontwikkeld en proberen we nu steeds meer de focus te leggen op een gelijkmatige bespiering en sterkte aan beide kanten.

We hebben in totaal een 3 keer gesprongen met elkaar en dit was dus een 4e maal. Ik ben me bewust van mijn zit, normaal zit ik erg stevig in mijn zadel, maar dit zadel heb ik voor de eerste keer gebruikt + mijn rijbroek was erg glad. Desalniettemin is dit wel een werkpunt, ook met een gladdere rijbroek dien ik stil te blijven zitten. Misschien dien ik wat meer mee te geven met mijn handen en mijn benen iets stiller te houden.

Het lijkt me ook duidelijk dat ik na de 2e hindernis hem wou terugnemen in draf, om vervolgens terug aan te springen in galop, paard reageert hier niet op zoals ik hoopte en dat pak ik verkeerd aan (grove handbeweging). Ik heb tijdens dit eerste parcours dan besloten het te laten voor wat het is en zolang ik ruim voldoende recht voor mijn hindernis ben merk ik ook dat het paard hier geen last van heeft, al is het natuurlijk wel de bedoeling om hierop verder te werken.

Graag zouden we in dit winterseizoen van start gaan in de 80 cm, hopelijk zijn we goed genoeg hiervoor.
Commentaar is meer dan welkom, maar hou het alstublieft netjes. Ik heb nog veel te leren, daar ben ik me van bewust.

edit: misschien wel het geluid wat stiller zetten. :+

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:12

Voor een eerste x een parcours rond springen vind ik het netjes gaan, mooi beheerst en relaxed ziet het eruit!! Je hoeft niet gelijk hoog en geweldig, iedereen moet het leren!
Ik zeg, zeker verder gaan, dan komt het vast en zeker goed!! Wel ff oefenen met op het juiste been landen!

DDDara

Re: Eerste keer parcours met knappe hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:16

Aller eerst netjes gereden.

Je wat grove hand beweging was me ook opgevallen, maar zo lang je je er van bewust bent is kan je dat gewoon oplossen.
Over je zit wou ik zeggen dat het lijkt of je er nog niet helemaal uit was of je het parcourtje in verlichte zit wilde rijden of dat je juist op je kont wilde zitten ...... het is het alle2 niet echt.
Ik zou zeggen probeer uit wat voor jou en je paard het fijnste is.... mocht het echt je broek/ het zadel zijn nou dan is het helemaal makkelijk opgelost.

In je lijntje (de 3 sprong) kom je eigenlijk vrij netjes in, dan spring jij bij de 2 de hindernis voor je paard uit, en bij de 3de ben je eigenlijk net te laat. Dit is gewoon een kwestie van veel lijntjes rijden of gewoon balkjes zodat je ook in een lijntje de afstanden goed leert zien, want bij de losse hindernissen doe je dit al heel netjes.

En verder wou ik zeggen als dit pas de 4 de keer is dat jullie samen springen dan gaat het zeker helemaal goed komen met jullie!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:42

zou even kijken naar je lijntjes, de eerste lijkt gewoon echt niet te passen. en ik vond juist dat je in een mooi ritme erin ging en dan oet hij eigenlijk wel uitkomen. Wellicht iets dichter op elkaar. 2e lijntje vind ik ook wat wijd staan voor hem. dat geeft soringen. beter gewoon lekker rond kunnen huppelen dat hij er vertrouwen in krijgt, kun je later wel meer met die afstanden oefenen

BlondeSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:58

Wat een leuk paard!
Alleen wat ik niet snap is dat je je paard niet in goed aan laat springen. je galoppeerd steeds in de verkeerde galop door terwijl je hele lange lijnen hebt en je genoeg tijd hebt om je paard weer terug te nemen en weer aan te laten galopperen. Je bent aan het trainen en je wilt je paard voorbereiden op wat hoger werk en het later weer afleren is moeilijker dan als je het nu goed aanleert.
verder vind ik wel dat je een fijn ritme hebt, niet te langzaam niet te hard.
succes ermee.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:09

@_KiMbErLeY_
Daar werken we inderdaad aan. De ene moment lukt het al beter dan de andere, maar soms lukt het al eens niet. Zeker een werkpunt! Bedankt.

@Bionda86
Ik wou hem terugnemen om juist aan te springen, maar dat was geen succes. In het vervolg kan ik hem misschien beter stilzetten en dan terug aanspringen, en correct aanrijden naar de volgende hindernis. Bedankt!

@66996236 Welke hindernissen bedoel je? Ik heb ook heel weinig ervaring met lijntjes rijden, zeker iets wat we vaker moeten doen.

@BlondeSmurf Dat was inderdaad de bedoeling na de eerste verkeerde galop, maar hij kwam niet terug waardoor ik besloot dat het voor de eerste keer ook wel eens in contragalop mag. Niet zo mooi natuurlijk en zeker een werkpunt voor de toekomst. Nu zit ik ook regelmatig wel in de juiste galop, maar bijna evenvaak in de verkeerde. Hoger werk ik tot nu toe niet aan de orde, 80cm (deze hindernissen waren van 60cm-1m) is de max hoogte deze winter, maar ik snap je redenering wel en iets opnieuw aanleren is idd moeilijker dan het nu ineens goed doen. Dankjewel!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:19

Hoe ervaren ben jij TS?

Ik vind dat je zelf een goed beeld hebt van wat jullie aan het doen zijn en het ziet er ook wel 'prima' uit. Toch vind ik dat er in de opleiding van een jong paard nog een aantal zaken bij komen kijken. Je geeft in het eerste lijntje inderdaad aan dat je wat ruw bent want eigenlijk wilde je terug naar draf. Doe dit dan ook, van mijn part 100 meter later. Leer je paard aan (en zeker een hengst) dat hij moet luisteren. Dus ho is ho en als je dat inzet moet je het willen afmaken. Later op concour kan dat eens anders gaan maar hier ben je nog aan het oefenen. Zorgt dat hij stopt en probeer het dan opnieuw.

Verder vind ik het paard helemaal niet over de rug springen. Hij drukt de rug weg op de sprong. Probeer goed tot bij te sprong te rijden, in de juiste galop en geef je paard ook ruimte op de sprong.

Ik denk dat je zelf nog iets onervaren bent maar zie een braaf paard wat mee wil werken en zelf ook goed oplet. Probeer dit erin te houden door hem ook vertrouwen te geven. Veel oefenen!

Hanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:32

Ik vind het er voor de eerste keer netjes uitzien! Inderdaad heel relaxed. alsof je het al jaren doet. Je rijd je paard fijn bij elkaar en een constant tempo.

Als ik je een tip mee mag geven: probeer de galopsprongen te tellen. Ook als je op je paard zit. Dan kom je in de dubbel en de driesprong beter uit en valt hij op sommige momenten niet uit elkaar. En probeer als t wat hoger word je handen iets verder mee naar voren te nemen. Dan krijgt je paard namelijk meer ruimte in de mond waardoor die zijn hals en en rugspieren moet gaan gebruiken waardoor die zijn rug niet wegdrukt.

Met veel oefenen bereik je al heel wat!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:43

Tips zijn gegeven en verder vind ik het er ondanks wat foutjes wel lekker ontspannen uit zien, helemaal voor een jonge hengst! Petje af!

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:03

Ziet er netjes uit voor een jong paard, maar ik vind het wel wat storend dat je iedere pas hem aanspoort.
Het kan zijn dat je dit niet bewust doet, probeer er dan toch voor te zorgen dat je je benen wat stiller probeert te houden.

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:18

Wat ik als verbeterpunt zou geven is dat het paard meer door z'n lijf moet gaan springen en wat meer moet gaan 'bukken'tijdens de sprong. Probeer hem ook tijdens een parcoursje wat ronder en lager te rijden, zo krijg je ook meer controle over je tempo en kan je hem meer bij elkaar houden. Krijg je de afstanden beter onder controle, want soms is die nog wat dicht of juist ruim. :)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:36

meeste is al wel gezegd. Maar over het algemeen ziet het er lekker ontspannen uit. Let wel op de afstanden want hij springt soms wat te vroeg en soms maakt ie nog een half pasje voor de sprong. Door inderdaad de galopsprongen te tellen kan dat beter worden. En natuurlijk het parcours en de lijnen goed uit te meten.

En verder, probeer soms nog iets meer mee te geven boven de sprong. Geef je paard ook dat vertrouwen.
Oefenen, oefenen, oefenen en dan kunnen jullie best gaan starten hoor

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:25

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:23

Het meeste is al gezegd, maar wat mij opviel is dat je het paard vooral in de 2 en 3 sprongen het een beetje zelf laat uitzoeken. Ik vraag me af of die aan je been is? bij de tweesprong en de eerste van de 3 sprong had die tussen de sprongen net wat meer moeten verruimen, zodat die de volgende sprong makkelijker zal nemen (resulteerde bij de 3sprong in een klein hupsje).

Boven de sprong met je buitenbeen de galop aangeven die je wilt, als die dat lastig vind eventueel wat stelling erbij, zo kom je niet in de contragalop. dit is gewoon een kwestie van oefenen :D