Afgelopen donderdag heb ik voor de eerste keer in mijn ruiterkundige carrière een (oefen)springparcours afgelegd met C.in -Z. Hiervan is beeldmateriaal gemaakt klaar voor jullie om te beoordelen.
C.in is een 6 jarige hengst van Cassandiamo en loopt met de eigenaar 1m, ikzelf ben met hem een combinatie sinds Juli 2013, nog niet zo lang dus. We beginnen elkaar wel wat beter te kennen en hij werkt wel graag voor je, alleen moet ik hem erg motiveren om impuls te behouden. Hij heeft een tijdje vast gezeten aan de rechterkant, dit hebben we gelukkig veel beter gemaakt dankzij mijn lesgeefster. Helaas is zijn linkerkant nu weer wat minder ontwikkeld en proberen we nu steeds meer de focus te leggen op een gelijkmatige bespiering en sterkte aan beide kanten.
We hebben in totaal een 3 keer gesprongen met elkaar en dit was dus een 4e maal. Ik ben me bewust van mijn zit, normaal zit ik erg stevig in mijn zadel, maar dit zadel heb ik voor de eerste keer gebruikt + mijn rijbroek was erg glad. Desalniettemin is dit wel een werkpunt, ook met een gladdere rijbroek dien ik stil te blijven zitten. Misschien dien ik wat meer mee te geven met mijn handen en mijn benen iets stiller te houden.
Het lijkt me ook duidelijk dat ik na de 2e hindernis hem wou terugnemen in draf, om vervolgens terug aan te springen in galop, paard reageert hier niet op zoals ik hoopte en dat pak ik verkeerd aan (grove handbeweging). Ik heb tijdens dit eerste parcours dan besloten het te laten voor wat het is en zolang ik ruim voldoende recht voor mijn hindernis ben merk ik ook dat het paard hier geen last van heeft, al is het natuurlijk wel de bedoeling om hierop verder te werken.
Graag zouden we in dit winterseizoen van start gaan in de 80 cm, hopelijk zijn we goed genoeg hiervoor.
Commentaar is meer dan welkom, maar hou het alstublieft netjes. Ik heb nog veel te leren, daar ben ik me van bewust.
edit: misschien wel het geluid wat stiller zetten.