Zadelmak maken ouder paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joy26

Zadelmak maken ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 06:53

Is er iemand die ervaring heeft met het beleren van een paard dat al wat ouder is?

Ik ben benaderd om een paard klaar te maken dat al 11 is, maar nog niets onder het zadel kent. De merrie in kwestie is wel bekend met omgang met mensen, hoefsmid, dierenarts, trailer etc. want de eigenaren hebben er altijd mee gefokt. Maar ze is nooit onder het zadel geweest. Of ze in de andere omgangsvormen braaf is weet ik (nog) niet. Ze heeft 3 mooie veulens gegeven, alleen is ze helaas de afgelopen 2 dekkingen gust geweest, en hebben de eigenaren besloten er niet meer mee te fokken. Ze zouden de merrie graag klaar maken om nog een aantal jaartjes in de sport mee te lopen, zonder hoge verwachtingen, geheel afgaand op het kunnen van de merrie zelf.

Ik heb wel wat ervaring met zadelmak maken, en zal er sowieso al niet zelf de 1e x zelf op gaan zitten, maar mijn vraag is of een paard dat al 'volwassen' is, juist makkelijker of moeilijker te beleren is? Ik zou graag wat meningen/ervaringen horen, voordat ik eraan begin.

Groet Joy

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 06:57

Ik denk dat die ligt aan het karakter van het paard. Ik heb ook weleens een wat ouder paard in gereden en dat ging gewoon goed. Ik had alleen wat meer geduld nodig.
Of het makkelijker of moeilijker is durf ik niet uit te spreken. Maar ik geloof wel als je gewoon geduld heb je dr met vrijwel elk paardje komt..

CM_

Re: Zadelmak maken ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 06:59

Mijn ervaring is dat ouder ingereden paarden altijd wat "dommer" blijven.
Inrijden zelf is niet anders dan bij een jonkie.
Ik zou dr laten wegbrengen naar een prof, niet zelf gaan prutsen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:10

mijne heb ik ingereden op zijn achtste, omdat hij eerder nog niet volwassen genoeg was, ik vond het heerlijk, ik kan in een keer door en ben nu een jaar later bezig met de renvers, travers en appuyementen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:24

ED --> RT-P

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:29

CM_ schreef:
Mijn ervaring is dat ouder ingereden paarden altijd wat "dommer" blijven.
Inrijden zelf is niet anders dan bij een jonkie.
Ik zou dr laten wegbrengen naar een prof, niet zelf gaan prutsen.

Ik zou haar juist niet wegbrengen naar een prof, tenzij die prof (en de portemonnee van eigenaar) bereid is om er meer tijd dan gewoonlijk in te steken.

Afhankelijk van het karakter van het paard en de wijze waarin ze altijd in de hand geweest is, kan het ontzettend makkelijk gaan maar ook moeilijker.

Er zijn paarden van 12 die je nog heel makkelijk kan scholen of omscholen maar ook die gewoon wat minder flexibel in hun denken zijn, of heel eigengereid. Het karakter is immers al grotendeels gevormd bij een oudere fokmerrie.

En oudere paarden moet je dan wel de tijd (kunnen) geven, dan leren ze het uiteindelijk ook heus wel. Druk erop zetten om het inrijden snel te laten verlopen werkt dan alleen niet.

Als het een echte 'peoplepleaser' is dan gaat het inrijden juist snel en makkelijk want de merrie is dan vast stabieler van karakter dan een jonkie en wat wijzer in het hoofd.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:47

Ik heb de afgelopen zomer mijn Friese merrie van 14 zelf ingereden. Ze is ook altijd ingezet als fokmerrie en nooit onder het zadel geweest. Misschien dat het rasafhankelijk is maar het beleren was totaal niet moeilijk, ze heeft nooit een stap verkeerd gezet. Wel heb ik alle tijd van de wereld genomen, en kleine stapjes per keer gedaan. Heel veel grondwerken, en vanuit daar verder bouwen. Sowieso ben ik heel voorzichtig met haar, aangezien ze totaal geen conditie en bespiering had. Inmiddels is ze nu een maandje onder het zadel, ze loopt zo'n 3-4 dagen per week met afwisselend longeer-, grond- en dressuurwerk. Wel merk ik dat ze wat minder lenig is en daardoor meer moeite heeft met balans en correct rug/achterhandgebruik dan jonge dieren. Maar ach, ik heb de tijd en zie haar nog iedere week vooruitgaan, dat komt met de tijd wel goed!

Mijn advies; ga lekker zelf aan de slag en probeer goed te luisteren naar de merrie. Ze geeft zelf wel aan wat ze moeilijk vind of juist niet. Neem er de tijd voor en laat haar de dingen ontdekken, mijn ervaring is dat het beleringsproces helemaal geen strijd hoeft te zijn, als het maar spelenderwijs gaat. Succes!