Gevoelige rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krista1993

Gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:18

Heey, elke paard heeft wel is n gevoelige rug de mijne dus ook heb 2 maal de maseur laten komen hij zegt dat ik n onderleger onder het zadel moet leggen.

Mijn vraag aan jullie wat voor soort onderleger zou er gezicht zijn voor n gevoelige paarden rug

Mukkietje

Re: Gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:20

Ik denk niet dat elk paard dit heeft. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Maar het kan wel zo zijn dat jouw paard het heeft. Is de oorzaak al bekend? Ik denk dat dat namelijk heel belangrijk is voordat je iets gaat aanschaffen om de gevoeligheid tegen te gaan. Misschien past het zadel niet? Of misschien een verkeerde houding, of verkeerd spiergebruik Succes ermee iig.

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:24

Dus graag ervaringen van div zadel onderlegger

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:31

Veel onderleggers verkleinen de kamer. Als je zadel gewoon goed passend is, wil je dat natuurlijk niet. Let daar op.
Welke geschikt is voor jouw paard kan ik vanaf hier niet zeggen. vraag het aan je masseur.

Je kunt ook een extra dik dekje kopen.

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:33

Ze heeft n lichte karper rugje wil graag jullie menigen over onderleggers hij zij iets van n gelpad maar je hebt duizenden soorte pads

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:36

Een dun gelpad dat niet in de kamer kruipt?

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:18

niet elke paard heeft dat hoor wij hebben nog nooit een paard gedaan die een gevoelligen rug had of heeft gekregen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:15

Is hij altijd te gevoelig voor het zadel of sinds kort?

Detmer8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:20

Een vriendin van me rijdt altijd met een Indra Akton gelpad. Deze bevalt haar erg goed.

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 20:40

Dankje Detmer8!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:46

Ik heb een therapeutische mat eronder liggen. This geen gel meer rubber wat heel flexibel is. Dun en werd super. Kan de boom etc dus niet vernauwen. Staat ook bekent als anti schuifpad maar vangt ook de schokken op. Ik ben er heel blij mee leg m op alle paardenruggen.

*spelling's fouten even weg gehaald*
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 12-09-13 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:52

Het lijkt mij een strakker plan om eerst even je zadel volledig te laten checken!
Veel onderleggers vernauwen inderdaad het zadel, waardoor ze alleen maar meer gaan knellen. En de gelpads vergroten de druk op de verkeerde plekken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:52

Geen onderlegger eronder maar het probleem oplossen,
Zadel na laten kijken en miss jou eigen zit eens goed laten controleren,

Het probleem met veel zadels is dat de ruiter vaak achter tegen de lepel aan gaat hangen , probeer dan je hand eens onder dat gedeelte van je zadel te krijgen, dat lukt niet zonder te veel kracht, daar drukt het ook in de rug van het paard. daardoor ontstaan er ook veel problemen in de rug en achterhand.
Het is erg moeilijk om in zo,n zadel niet te gaan hangen want je word vaak in een houding gedwongen.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:53

midgie schreef:
Geen onderlegger eronder maar het probleem oplossen,
Zadel na laten kijken en miss jou eigen zit eens goed laten controleren,

Het probleem met veel zadels is dat de ruiter vaak achter tegen de lepel aan gaat hangen , probeer dan je hand eens onder dat gedeelte van je zadel te krijgen, dat lukt niet zonder te veel kracht, daar drukt het ook in de rug van het paard. daardoor ontstaan er ook veel problemen in de rug en achterhand.
Het is erg moeilijk om in zo,n zadel niet te gaan hangen want je word vaak in een houding gedwongen.

dat vind ik ook :j

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:38

Double heeft ook een karper rug maar wij hebben niks onder het zadel liggen.
Alleen een sjabrak

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:49

Prolite pad multi verstelbaar misschien? Daar zit zachte inlages in en je kan ze dus aan de bespiering van je paard aan passen. In het midden is een stuk open zodat je geen last hebt dat je kamer smaller wordt;) Wel duur in aanschaf maar handig!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:53

Ik ben ook niet zo van de onderleggers, liever een goed passend zadel en die zijn echt wel te krijgen. Mijn paard had ook een rugprobleem toen ik haar kocht, nu met het juiste zadel zonder allemaal hulpmiddelen , alleen fysio, is het helemaal opgelost

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:16

Je zegt paard heeft, beetje een karper rug, tjaaa als dat een beetje is is dat niet heel erg maar goed is het ook niet natuurlijk.
En aan de bouw (conformatie) van het paard daar kan je uiteraard niets aan veranderen.
De gevoeligheid tjaaa dat staat eigenlijk los van die karper, is ofwel een probleem met de bespiering, training van het paard maar kan ook een paardeigen probleem zijn.
Het zadel is idd bij heel veel paarden de boosdoener, dus een heel goede zadelpasser eens laten langskomen, eventueel een drukmeting laten uitvoeren met een zadelpad met sensoren, dan zie je heel duidelijk of het ergens echt meer drukt.
En zoals ook reeds gezegd is , de ruiter zijn zit en balans, tjaaa er zijn zoveel factoren die gecheckt kunnen worden en die eigenlijk stuk voor stuk allemaal even belangrijk zijn.
Toch denk ik dat het zadel heel waarschijnlijk toch wel een probleem zou kunnen zijn, dus zeker dit laten controleren.
soms kan een soort trekking zadel, een oplossing bieden, die zijn gemonteerd op een groter vlak, en de druk die dus op de rug komt is hierdoor vele malen minder per vierkante centimeter.
Het is ook daarom dat een goede conformatie controle bij aankoop van een paard , al heel veel problemen kan voorkomen.
Er simpelweg een dikkere zachte pad onder steken is nooit een goed gedacht, dan past het zadel helemaal niet meer, en wordt het probleem eigenlijk alleen maar erger.

TC88Lavieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:35

Idd geen onderleggers!!! Die vernauwen alleen maar en worden de "knelpunten" onder het zadel op de rug alleen maar erger.
Gelpads lijken ideaal omdat ze soepel zijn maar omdat ze zo soepel zijn gaat het flexibele deel naar de open plekken en blijft het stugge deel waar de gel weg is op de plek waar het zadel op de rug drukt en houd je de druk alsnog, misschien zelfs erger.
Dus bespaar je een hoop ellende en laat een zadelmaker komen die goed je zadel nakijkt en ook naar jullie kijkt als je gaat rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:00

Het beste is je zadel laten aanpassen aan de rug van je paard. Een paard met een lichte karperrug kan ook een zadel hebben dat overal draagt, het vraagt alleen aanpassing in de vulling. Indien het om een tijdelijk probleem gaat (bijvoorbeeld wegvallen van bespiering door blessure), dan kan een corrector die met lucht gevuld is helpen. Zo'n pad kost wel een klein vermogen, dus geen "goedkope" oplossing om een slecht passend zadel te verhelpen.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:21

Mijn paard heeft ook een gevoelige rug. Ik heb sinds kort een sedelogic pad en ben er heel blij mee. Ze loopt er erg goed mee. belangrijk is natuurlijk ook dat je zadel goed past, voldoende breed en ruime tunnel voor de wervels.
Ik heb hem via internet bij zadelmakerij Westeind gekocht.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:29

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:35

Ik geloof wel dat er paarden zijn die een zadel met bontje/gelpad echt fijner vinden dan het zadel zo op de rug. Rijd er zelf een die algemeen zeer gevoelig is op de huid en die laat heel duidelijk zien zich echt niet prettig te voelen als ik zonder bontje ga rijden. Is dan zeer gespannen en laat de rug niet los. En dit was nadat het zadel volledig op haar was aangepast door een hele fijne, precieze zadelmaker. Daarna even overlegd, zadel zo gemaakt dat het met bontje ook goed past en nooit meer last van een gespannen paard...Ja, er zijn echt paarden die gewoon duidelijker een voorkeur voor het een of het ander laten zien.

Wat ik dus zou doen is overleggen met je zadelmaker. Bont is natuurlijk superzacht maar er zijn tegenwoordig ook hele fijne gelpads (bijv die met die gaatjes erin) te krijgen. Hoe dan ook even uitproberen (misschien lenen?) en samen met de zadelmaker kijken of het dan nodig is nog iets aan het zadel te veranderen. Luister naar je paard!

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:38

ik heb een thinline onderlegger voor mijn pony onder zijn goed passende zadel, dit gewoon als extraatje..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:01

De meeste rugproblemen die veroorzaakt worden door een "slecht passend" zadel zijn terug te brengen tot verkeerd rijden.
Een paard hoort met een ontspannen rug en lange bovenlijn te lopen.
Voorwaarts, neerwaarts.

Een zadel kan perfect liggen op stal maar als een paard tijdens het rijden zijn rug vast zet past datzelfde zadel op dat moment niet meer en zal daardoor op den duur problemen veroorzaken.
Een paard dat in de krul gezet wordt zet daarmee tegelijkertijd zijn rug vast.
Gelpads zijn symptoombestrijding.

Ik heb in de Spaanse Rijschool in Wenen, bij het Cadre Noir in Saumur, in Jerez en in Lissabon nog nooit iemand maar zien denken aan het gebruik van een gelpad.

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys