Wat vinden jullie hiervan? Paard doorrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Wat vinden jullie hiervan? Paard doorrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:20

Deze week hebben wij besloten om een paard te kopen. Ze is 3,5 jaar oud, 1.65 m en 2 maanden professioneel onder het zadel doorgereden. Ze is heel braaf, maar alles moet zeker nog beter bevestigd worden. Het is de bedoeling dat ik haar zelf ga doorrijden (ik ben 15 jaar). Dit gebeurt dan wel allemaal met een goede instructrice, die ook veel weet van jonge paarden. Ze komt a.s. vrijdag al. Mocht het niet goed gaan, mag ze over een maand weer terug. Toch ben ik benieuwd naar jullie meningen/tips.

Zilverroosje

Re: Wat vinden jullie hiervan? Paard doorrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:31

Het paard is nog erg jong, dus ik zou het rustig houden. Ik vind eigenlijk té jong...
Wellicht kan je samen met je instructrice een trainingsopbouw plannen voor een jong paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:32

Als je instructrice ook ervaring heeft met jonge paarden lijkt me het prima. Ze zal dan als het goed is ook weten hoe ver ze kan gaan en wanneer het te zwaar word voor een jonkie. Veel succes met doorrijden.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:33

Alleen als je het onder begeleiding doet en dat doe je! Ik heb zelf ook mijn pony doorgereden onder begeleiding van mijn instructrice en dat heeft heel goed uitgepakt!
Alvast heel veel succes en plezier! :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:38

Sowieso daar waar het paard nu staat al paar keer rijden zodat het paard niet en aan jou en aan een nieuwe omgeving moet wennen. Is ook fijn voor je eigen zelfvertrouwen als je haar al een beetje gewend bent en dan kan de huidige ruiter je al een beetje op weg helpen. Voorlopig onder begeleiding van je instructrice rijden is een heel goed plan. Je verpest het sneller dan dat je het weer oplost als het fout gegaan is.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:40

Bedankt iedereen. Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het zal gaan. Ik heb ''al'' 2x op haar gereden. Ze kent mij wel en voor mijn gevoel zit het ook wel goed.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 20:02

Even nog een vraag: Ik krijg 2 a 3 keer per week privéles. Kan ik daarbuiten wel gewoon met haar gaan stappen in de bak? Of is dat ook onverstandig zonder begeleiding?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:06

Gewoon doen :) en goed luisteren naar de signalen die je paard af geeft.
Ik zie echt geen problemen ontstaan als je dit onder begeleiding doet, als het goed voelt en je paard braaf is, is het juist goedom lekker te gaan stappen, dat is fysiek niet zo belastend maar dan kunnen jjullie goed aan elkaar wennen.
Ik zeg doen :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:06

Kijk........... je weet nog niet hoe en wat en hoe vaak, ik zou maar eens echt met de begeleider goed gaan praten en dat ze je kan uitleggen dat je rustig aan moet doen met een jong dier.

Zodat je weet waar je precies aan toe bent en je lekker lang van je paard kan en mag genieten.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 20:10

Ik ben ook zeker van plan om alles nog goed door te bespreken met mijn instructrice. Ik wilde alleen weten of ik überhaupt zonder begeleiding af en toe kon stappen :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:24

Natuurlijk kan dat. Tenzij je merkt dat het niet vertrouwd voelt of je echt onzeker bent, maar ik zie daar echt geen probleem in hoor. Het is een jong beleerd paard, geen wilde mustang :D komt echt goed, neem lekker de tijd en geniet van je nieuwe paard!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:27

Ik zou het alleen bij de lessen houden.Dat is meer dan zat voor zo'n jonkie.
Bovendien is alleen stappen met een jonkie niet altijd makkelijk.
Ik stap met mijn jonkies weinig en rij ze ook maar kort.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:30

Ik zou voorlopig eerst alleen de lessen rijden. De andere dagen zou ik gewoon wat aandacht geven, stukje wandelen en ervoor zorgen dat ze veel buiten komt.
Na verloop van tijd kan je dit wat gaan uitbouwen en dan ook zonder begeleiding gaan rijden.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 20:39

Ze komt in een ruime buitenstal en daarnaast minstens 8 uur per dag op de wei.
Ik wil niet zonder begeleiding gaan rijden, maar alleen een aantal rondjes stappen door de bak. Om te laten zien dat de bak niet altijd hard werken betekent. De privélessen zijn 15 minuten per keer i.v.m. haar leeftijd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:46

Waarom ga je niet lekker grondwerken met haar op die andere dagen? Begin met de games van parelli, is reuze leerzaam, je krijgt er een gevoelig en attent paard van en het is erg goed voor jullie band.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 20:47

We gaan ook zeker grondwerken. Alleen heb ik het dan meer over longeren en een beetje wandelen.
Over de games van parelli weet ik verder niet zo veel...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:52

Ik mis jouw ervaring,of heb ik daar overheen gelezen?
Karakter van het paard is een groot deel of het een kans van slagen heeft. (sensibel of juist niet)
Tis wel zo dat wanneer je minder ervaren bent,jij veel moet leren voelen. Echter leert een (jong) paard veel sneller en moet je tussendoor door je fouten het paard alweer corrigeren. (moet je ook leren aanvoelen) Je blijft dus achter de feiten aan lopen. Helaas hoor je toch nog geregeld dat een jong paard "bloed zweet en tranen" heeft gekost, terwijl mijn ervaring juist is dat jonge paarden werkwillend zijn. je moet dus zorgen dat het paard voor je wil blijven "werken".
Een ruiter die nog veel onbedoelde hulpen geeft is verwarrend en kan frustrerend zijn.
Mijn tip is om je nieuwe paard straks wel geregeld te laten rijden (corrigeren) en zo het jullie beide wat makkelijker maak/ blijft.
ik wens je veel succes en hopelijk worden jullie een top combinatie!

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:15

superwoman schreef:
Ik mis jouw ervaring,of heb ik daar overheen gelezen?
Karakter van het paard is een groot deel of het een kans van slagen heeft. (sensibel of juist niet)
Tis wel zo dat wanneer je minder ervaren bent,jij veel moet leren voelen. Echter leert een (jong) paard veel sneller en moet je tussendoor door je fouten het paard alweer corrigeren. (moet je ook leren aanvoelen) Je blijft dus achter de feiten aan lopen. Helaas hoor je toch nog geregeld dat een jong paard "bloed zweet en tranen" heeft gekost, terwijl mijn ervaring juist is dat jonge paarden werkwillend zijn. je moet dus zorgen dat het paard voor je wil blijven "werken".
Een ruiter die nog veel onbedoelde hulpen geeft is verwarrend en kan frustrerend zijn.
Mijn tip is om je nieuwe paard straks wel geregeld te laten rijden (corrigeren) en zo het jullie beide wat makkelijker maak/ blijft.
ik wens je veel succes en hopelijk worden jullie een top combinatie!

Dankjewel, ik hoop ook dat het allemaal mooi uitpakt, ook al zou het me bloed zweet en tranen kosten.
Wat versta je onder geregeld rijden? Ik krijg namelijk 2 a 3 keer per week privéles. Daarbuiten wilde ik zelf gewoon wat gaan stappen en longeren, ik vind 3,5 jaar wel erg jong om dagelijks echt te trainen, ook al is het kort.
Ik heb zelf 10 jaar rijervaring, waarvan de laatste 3 jaar op eigen paarden (rijd op L-niveau). Ik ga het dan ook zeker niet in mijn eentje aanpakken.
Het paard is (voor wat ik tot nu toe gezien heb) erg rustig in de omgang, ook onder het zadel, maar dat is soms wel wat onwennig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 06:46

Bloed zweet en tranen vind ik niet positief. Soms is het verstandig om wat meer hulp in te schakelen,zodat het allemaal redelijk soepel verloopt. Helaas willen heel wat mensen graag zeggen dat ze het zelf hebben gedaan en dan geen andere ruiter erop laten. Ik vind dat je als verantwoordelijke het toch zelf doet,omdat je de keuzes maakt. Het is prettiger voor je paard om het soms uit handen te geven en je gevoel van trots opzij te zetten.
Een 3 jarig paard is imo max 3x per week rijden en een half uurtje is genoeg. soms wat minder nog. Een 4 jarig paard 4x en indien een goede basis kun je die 3 kwartier rijden per x.
Langer rijden is voor het paard niet nodig en kan zelfs over belastend zijn.
Nogmaals succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:42

Persoonlijk zou ik het slimmer vinden om een wat ouder paard te kopen waar je van kunt leren en op latere leeftijd pas met een jong exemplaar aan de gang te gaan :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:42

Ik zou ook niet meer doen met je paard dan die 2-3 x per week rijden. Niet stappen, niet longeren. Wel een keer lekker poetsen misschien maar daar zou ik het dan ook bij laten. Jonkies hebben die rustdagen nodig om alles te verwerken, zowel lichamelijk als geestelijk.

Ook het stappen raad ik af om dezelfde reden als Ambre. Je moet onthouden dat jonge paarden zich nog maar erg kort kunnen concentreren. Als je daar alleen mee gaat stappen worden ze vaak ongeduldig of gaan ze zich vervelen en is de kans dat ze zelf iets gaan verzinnen om te doen erg groot. Je leert er waarschijnlijk alleen maar ongewenst gedrag mee aan en zelfs als het goed zou blijven gaan heeft het geen meerwaarde...Loop dat risico dus maar liever niet.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:45

TS! ik zou dr gewoon voor gaan!
met goeie begeleiding moet het goedkomen.. genoeg mensen gaat zelf aan de slag.. en jij vraagt goede begeleiding! :D
Heb je ook een foto van het paard?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:54

Ik zou hem niet rijden voor een jaartje en eerst gaan grondwerken. 3,5 is wel erg jong om op te rijden (paarden groeien nog tot ongeveer 6-7 jaar).
Gewoon nu lekker plezier maken en een band opbouwen, en dan over een jaartje weer oppakken.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:39

Vorig jaar hebben wij ons toen 3,5jarige paard verkocht aan een meisje van 14. Ze reed er heel netjes mee weg in het proefrijden, je zag gewoon dat het klikte.
Ze heeft erg regelmatige begeleiding gehad van een instructrice met ervaring met jonge paarden, en ondanks een dipje af en toe is alles tot hiertoe gewoon vlot en soepel verlopen. Inmiddels rijden ze hun eerste wedstrijdjes, heel leuk om te zien.

Mits goede begeleiding en een portie gezond verstand (daarmee doel ik op jezelf de discipline kunnen opleggen om toch niet 'even' zonder les te gaan rijden, althans niet de eerste weken/maanden) komt alles wel goed! Succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:43

AmberBeauty schreef:
Ik ben ook zeker van plan om alles nog goed door te bespreken met mijn instructrice. Ik wilde alleen weten of ik überhaupt zonder begeleiding af en toe kon stappen :)

Dat kun je toch zelf wel bepalen of niet?

Voor dit vraag hoef je bokt niet te raadplegen en of om advies te vragen.

Wij weten toch niet hoe je rijdt en hoe je met paarden bent en wat voor karakter het dier heeft.

De persoon die jou begeleiding geeft, daar moet je zijn voor je vragen en advies.