paard plakt aan voorganger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

paard plakt aan voorganger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 12:21

Mijn paard is in de bak gewoon op mijn stem te rijden in alle gangen prima paardje.
Als ik naar buiten ga gaat ie dicht op de voorganger rijden, in stap gaat het nog wel kan ie makkelijk meter of 2 afstand houden. In draf gaat ie al wat dichter er op lopen maar kan ik hem nog wat terug nemen, ik zie namelijk graag zelf of er geen kuilen o.i.d. in de weg zitten.
Maar zoals je kan raden is galop het grootste probleem, ik kan dan niet zelfstandig rijden.
Het lijkt als of mijn paard niet op eigen benen loopt maar mee word gesleurd door de voorganger, ik kan geen afstand meer nemen en kan pas stoppen zodra degene voor mij af remt.
Ik probeer met mijn stem, achterover zitten, maar niks komt binnen ! wie oh wie heeft er tips ?
Doordat ik geen controle meer heb vind ik het gevaarlijk worden.

toevoeging, als ik naast iemand rij gaat het beter dan wil ie nog bij de ander blijven maar plakt ie niet tenminste.
Ik ga nooit alleen buiten rijden

Koekeroekus

Re: paard plakt aan voorganger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:24

Misschien eens proberen voorop te gaan rijden zodat ie op eigen benen gaat lopen. Of naast elkaar als hij niet voorop durft

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:24

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn pony

Heel consequent zijn.. gewoon stilzetten. Ze werd dan altijd heel ongeduldig en probeerde gewoon vooruit te komen... heel simpel! dan moet ze maar leren geduld te hebben.

Zelfs als je draf of galop doet. Gewoon stil zetten. En als je dan weer vertrekt, dan wel in JOUW tempo en niet zo hard als dat hij/zij wilt

Het heeft me een hele tijd gekost voordat ik dat gedrag eruit had.. maar ben wel blij dat ik heb doorgezet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:57

Flink blijven rijden, met name in de draf en ook stukken in stap, zodat er niets, geen mm, gesmokkeld wordt. Gewoon achter de voorganger zelf schijnovergangen rijden, of soms eens een andere bocht dan de voorganger, geen hoekjes afsnijden, beetje spelen met de aandacht, desnoods wat dressuurachtige oefeningen. Jij controleert tempo en richting, en daarbij hoef je het jezelf niet moeilijk te maken door gigantische gaten te laten vallen (dan escaleert het en als het paard wint ben je nog verder van huis) maar toch steeds zelf blijven bepalen wat jullie doen.

Andere belangrijke is dat je de overgangen allemaal heel bewust zelf rijdt. Dus niet in galop laten vallen, maar echt zelf het aanspringen in de galop controleren, bij voorkeur voordat je voorganger dat doet (bijvoorbeeld doordat die eerst uitgestrekter draaft zodat je wel de ruimte hebt.)

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:25

Vervelend probleem idd.
Hier ook 1 paard wat graag plakt.
Zelf probeer ik zelf zoveel mogelijk de aandacht van het paard bij mij te houden door zelf de overgangen te rijden en ten alle tijden de controle over het tempo te houden.
En in dit geval is terugrijden vaak lastig dus ik heb mijn paard gewoon in het voorwaarts aan de hulpen gezet.
Dus plakken niet accepteren, gewoon je voorganger voorbij rijden en nog ff 1 of 2 tandjes in tempo bijzetten en dan ook echt even doorrijden dus niet 2 meter.
Hier moeten natuurlijk wel de paden geschikt voor zijn en degene waarmee je rijd ook even inlichten op voorhand.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:30

Dit is heel duidelijk een probleem van wie is de leider, wie zegt er hier hoe er moet gereden worden.
Er is geen of heel weinig controle, geen of heel weinig respect voor de hulpen, paard is niet aan het been, ....
Dit zijn rijtechnische problemen, tips kunnen hier echt niet helpen, les nemen is hier de enige oplossing die hulp kan bieden, maar je moet er wel voor open staan, je moet jezelf dus ook echt willen veranderen/verbeteren/meer inzicht krijgen in hoe een paard denkt en reageert.
les , les , les ,....