Door natte rug een "bokkende" merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Door natte rug een "bokkende" merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 17:33

Ik rij een jonge merrie van 3,5 jaar oud. Zij is erg braaf en doet ook erg haar best. Wat dat betreft is het een echte pleaser. Maar nu het volgende, afgelopen weekend was ze nat geregend en haar toch even gereden. Tot mijn stomme verbazing gaf zij een 4 tal bokjes achter elkaar tijdens het rijden. Een hele poos terug was een soort gelijke situatie aan de orde en ook toen gaf ze een aantal bokjes kado. Herken jij dit? Kan het zijn dat de nattigheid op haar rug een irritatie geeft tijdens het rijden? Normaalgesproken bokt ze nooit...dus vind het wat gek en vroeg me af of er meer zijn die dit ervaren bij hun pony/paard.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:24

Ik kan me voorstellen dat het anders voor haar voelt op haar rug als ze het nog niet kent. Misschien 'schuurt' het wat meer onder het dekje. Zou het dan niet gewoon een kwestie van wennen zijn? Anders misschien een paar keer met zadel longeren als ze nat is (hoeft het niet eens voor geregend te hebben, tuinslang doet ook wonderen :D), zodat ze went aan het andere gevoel op haar rug?

Mijn paard liep altijd gewéldig als het regende :+ Hij had een bloedhekel aan water op zijn hoofd of waar dan ook op zijn lijf, dus hij probeerde dan zowel kop als kont onder zijn lijf te krijgen en daar krijg en helemaal gratis een fijn verzameld en nageeflijk paard van :')

Veulen84

Re: Door natte rug een "bokkende" merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:49

Het kan zeker. Mijn merrie beet vroeger altijd in d'r dekje als ze nat was. Nu weet ze dat het niet mag, maar prettig vind ze het niet. Dus meestal ben ik ook niet zo om toch te gaan rijden dan. Zet ik d'r gewoon eerst op stal met zweetdeken.

Wassen doe ik ook nooit voor het rijden.

mika11

Re: Door natte rug een "bokkende" merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:53

Zou best kunnen, mijn paard heeft er ook een vreselijke hekel aan om in de regen te rijden.
Ze gaat niet bokken, maar zijwaarts lopen, overdreven laag met haar hoofd en proberen haar hoofd uit de regen te houden. :+

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:08

Aha...dus wel herkenbaar zie ik :)
Ik rij nooit in de regen, wij hebben gelukkig een binnenbak. Ze stond in het land met een stortbui vlak voor ze bereden zou worden. Met zadel en natte rug longeren geeft ze niks om. Het gaat alleen zo als iemand op haar rug zit. De volgende keer zet ik haar idd eerst onder een zweetdeken en rij haar als ze grotendeels opgedroogd is. Vind het ook wel wat sneu dat het irritatie geeft voor haar...en mss is het ook wennen. Ik weet nu in ieder geval dat het geen vreemd gedrag is :)