Fritz onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lienepien3

Fritz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 19:49

hoi iedereen. ik rijd Fritz nu bijna 5 maanden en we zijn al voor uit gegaan heb alleen helaas daar geen foto's van omdat mama veel aan het werk is en mn stiefpapa niet mee wil. is er 3 weken geleden al weer een een goede vriending meegegaan die wel foto's wil maken. ik geen super goede ruiter.

een paspoortje
Fritz
Ras onbekend
1.58
16 jaar
eerder mishandeld

de foto's staan niet op volgorder.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. en nog een een gewone foto van ons.
Afbeelding

opbouwent conmentaar mag altijd maar wees lief voor ons

en welke vinden foto vinden jullie het leukst

_Femkeeex

Re: Fritz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:50

Leuk paard! Probeer wel je handen wat hoger te houden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:51

Doe alsjeblieft laarzen aan. Maar geen gympies. Verder mag je werken aan je houding. Ook zou ik wat minder aan de voorkant bezig gaan. Zie je nogal veel druk geven van voren.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:52

probeer je handen niet vast te zetten op het het zadel daardoor ga je naar voren zitten
en je handen iets hoger houden waardoor je beter in je zadel gaat zitten en je hakken beter uitdrukken
voor de rest ziet het er goed uit :)
je zijn een leuk koppel :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:53

Leuk paard is Fritz!

Wat ik niet snap: als je zegt dat je niet zo'n goede ruiter bent, waarom rij je dan met spoor? Ze zitten door de sportschoenen die je draagt ook nog eens erg hoog. Laat die sporen toch lekker achterwege!

Verder valt het me op dat Fritz vrijwel overal zijn mond opent en dat jij hand veel vast zet. Krijg je les met hem?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:53

Leuk paard, hoor.
Op de foto's lijkt het een beetje alsof je gas geeft en remt tegelijk.
Je zit wat naar voren en je zet je armen vast.
Terwijl je tegelijkertijd je hakken omhoog doet en met de sporen in de ribben drukt.

Ik denk dat je met een paar lessen een stuk verbeteren zal.
Als er wat aan je houding wordt gesleuteld en je het paard wat meer ruimte geeft.
Het paard is leuk genoeg en je past er mooi op. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-09-13 20:04, in het totaal 4 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:54

leuk paardje maar let goed op je eigen houding!
je teugels zijn veels te kort op aantal fotos; je handen zijn te sterk en je armen staan te gespannen!
ellebogen in je zij houden.
Handen dragen; duim bovenop en je armen/handen als elastiekjes gebruiken en niet als stokjes. Hierdoor loopt je paard met valse knik.
Achterover zitten; schouders naar achter maar ontspannen en rechtop zitten.
Je benen meer laten hangen en je hak meer uitdrukken.
Je raakt je paard nu veel met je sporen. Je sporen stukje lager doen.
paard loopt ook iets op de voorhand. Veel tempowisselingen rijden ; stukje actief; naar meer verzameld en weer stukje weg etc..
Veel wendingen en figuren rijden

Veel succes met je leuke paard :)

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 19:56

bedankt voor alle tips

FriesWytske dit zijn paard rijschoenen

Snadrem ik krijg af en toe een keer les maar hij heet ook altijd een klapperbekje hij kan zijn mond niet stil houden

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:59

Ik geloof best dat hij zijn mond niet stil kan houden, maar op deze foto's zie je dat het wel veel samen gaat met een strenge hand. Vandaar dat ik er op wees ;) Met een goede instructeur zijn dat soort dingen zo op te lossen, want het is een stuk lastiger te zien van bovenaf. Goed oefenen met die overgangen en niet te veel met de voorkant bezig zijn, dan gaat die valse knik er uit en wordt hij denk ik ook een stuk rustiger met zijn mond. De druk die jij in je handen voelt, voelt hij op zijn tandvlees.

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 20:00

Snadrem schreef:
Ik geloof best dat hij zijn mond niet stil kan houden, maar op deze foto's zie je dat het wel veel samen gaat met een strenge hand. Vandaar dat ik er op wees ;) Met een goede instructeur zijn dat soort dingen zo op te lossen, want het is een stuk lastiger te zien van bovenaf. Goed oefenen met die overgangen en niet te veel met de voorkant bezig zijn, dan gaat die valse knik er uit en wordt hij denk ik ook een stuk rustiger met zijn mond. De druk die jij in je handen voelt, voelt hij op zijn tandvlees.

okey is goed, ik zal er aan gaan werken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:02

Het lijkt alsof zijn sperriempje strak zit. Kijk eens of er twee vingers boven elkaar tussen kunnen en ik denk dat het fijner is als het gespje hoger zit en niet precies ter hoogte van zijn lip. Als je paard zijn mond opent is het belangrijk dat jij zacht wordt, dus je vingers, armen schouders ontspant (= nageven en niet losgooien!!) zodat paard beloond wordt. Houd je handen boven de manenkam en niet ernaast en zeker niet bijna op je schoot dan kun je beter teugels wat korter nemen.
Verder ga ik mee met commentaar dat al gegeven is.
Leuk paard heb je. Laatste foto vind ik het leukste en liefste.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-09-13 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:03

Ik vind jullie een leuke combinatie om te zien, maar er is nog wel wat werk te doen. Ik zie een paard dat met een erg gespannen bovenlijn loopt en die van voren naar mijn mening erg kort gehouden wordt. Daar zou ik zeker mee aan het werk gaan, meer op lengte durven rijden en vanuit ontspanning naar nageeflijkheid laten komen. Het lijkt wat geforceerd nu.

Daarnaast zie ik vrij veel spoorgebruik van jouw kant. Is dat noodzakelijk? Ik denk dat je in de basis beter eerst goed vanuit je been aan de hulpen kan rijden en later als de basis goed is en ook je eigen houding wat stabieler (je zit nu veel voorover, wat onzeker, holle rug) kun je altijd bij de fine tuning nog een spoortje gebruiken, mocht dat nodig zijn.

Heb je les met dit paard?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:04

Dit zijn geen paardrijschoenen. Er zit helemaal geen hak onder deze schoenen. Weet niet wie dit je wijs heeft gemaakt. Hier zit je zo met je voeten door de beugels. En kan je vertellen, dan duurt het een hele tijd voordat jij weer op je paard zit.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:05

Leuk paard zeg!
Maar ik ga mee wat hierboven is gezegd, doe alsjeblieft je sporen weg en rijlaarzen aan.
Je houdt je voeten opzich netjes, maar als je aanspoort wijzen je tenen naar buiten en je hakken gaan naar zijn buik zodat je met de spoor aanspoort. Het is de bedoeling om je paard aan te sporen met je binnenkant van je kuit omdat die spier sterker is en je dan steviger zit. Hoe erg dit ook tegen je gevoel ingaat.
Verder je handen wat meer bij elkaar houden en proberen je handen rechtop te houden ipv pianohandjes.
Je zit op sommige fotos een beetje naar voren, maar ik vind het er al goed uit zien voor de korte tijd dat je hem rijdt :)

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 20:06

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:08

katjakobus schreef:
sporen is bij hem helaas wel nodig want hij regeert wel op het been maar dan moet ik echt heel hard schopen maar hij is bang voor de zweep

Maar dan heb je over een paar maanden sporen van een halve meter nodig om hem vooruit te krijgen.
Je paard gaat op de sporen afstompen en heb je steeds scherpere sporen nodig, met deze manier van rijden.
Beter is sporen af te doen, voorkant even laten voor wat het is. (alleen contact houden zodat je hem ook niet op de rem zet aan de voorkant).
En een paar lessen nemen om te leren hoe je hem beter aan het been kunt krijgen, zonder sporen.
Je paard moet leren normaal voorwaarts te lopen zonder geprik van sporen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-09-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:15

Inderdaad leuk paardje.

De schoenen kunnen inderdaad van een paardenmerk zijn, maar dit zijn absoluut geen rijschoenen.
Daarbij, met laarzen is je houding vaak ook al veel beter.

En dan inderdaad de sporen, ik zou ze zelf niet meer gebruiken. Je houding is niet erg netjes waardoor je spoorgebruik ook niet goed is. Reageert je paardje niet goed op het been dan is het trainen op een andere manier, lessen volgen, geen sporen nu.

Maaaarr het is een erg mooi paardje en ik weet zeker dat je met deze tips al veel verder kan komen je volgende ITP er al een heel stuk beter uit zal zien, volhouden!! :D

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:17

Ik neem terug wat ik zei over de schoenen, aangezien de link die je gestuurd had. Maar ik vind het persoonlijk, en ik denk met mij nog veel andere, dit geen goede rijschoenen.
Met laarzen zal je houding echt al een stuk verbeteren.

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 20:17

heb een filmpje geuplowd ik heb er nog een paard alleen het duurt heel lang ben ook wel benieuwr wat jullie hier van vinden
View My Video

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:19

Ik kan m jammer genoeg niet zien omdat ik alleen een iPhone en iPad heb om te kijken en daar doen ze het niet op, haha. Had het graag willen zien :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:21

Op het filmpje zie je in feite hetzelfde.
Je zet jezelf wat vast in je lichaam en armen, waardoor je met de rem erop rijdt.
Door dat vastzetten kukel je ook voorover in het zadel, af en toe.
Daarom moet je dat compenseren door je paard naar voren te prikken.
Maar op zich zie je dat je rustig probeert te rijden.
Ik denk echt, dat je met een paar goede lessen een heel eind op weg komt. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:22

Ben ik kippig of heeft ze de teugels op foto's 2, 3, 8, 9 en 12 verkeerd vast? :+
Misschien op meer foto's maar dat is slecht te zien omdat ze haar hand plat en open heeft...

TS: je topic voldoet niet aan de eisen van HAW...even de charter erop nalezen en aanpassen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:26

Nee, niet kippig, dat heb je goed gezien.

Op het filmpje zie je inderdaad dat je de rem er op houdt. Paard is niet voorwaarts en loopt op de voorhand en jij prikt continu met je sporen. Zoals al gezegd: les nemen dus, om je paard aan het been te krijgen. Dan zal het snel stukken beter en fijner gaan! :D

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:26

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.