Ervaringen met jonge paarden en bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sfh1992

Ervaringen met jonge paarden en bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 18:51

Hoi! :o

Ik heb nu sinds een jaar een merrie (Quasimodo X Quickstar) van 6 jaar oud, ze is vorig jaar mei beleerd in 3 weken tijd en door mij doorgereden aangezien ik haar in July 2012 gekocht heb.
Ik rijd normaal met een Appelbitje 'Happy Mouth' in de doorgaanse trainingen (Dressuur en springen, zo af en toe op het strand). Voor de wedstrijden (springen&Dressuur nog niet federatie) gebruik ik een Pessoa bit omdat zij verder niet te houden is, nu ben ik dringend op zoek naar iets anders omdat een Pessoa ook niet echt een optie is maar juist.. wat?! Zoveel keus, maar ik heb geen idee wat er bij mijn paardje zou passen... Ik ben er wel achter gekomen dat zij niet tegen een watertrens kan (i.v.m. wondjes in de mondhoeken) en ook geen dikke bitjes in haar mond mag dit omdat zij een overbeet heeft en haar eerste bovenkiezen daardoor niet hard slijten.

Ik ben op zoek naar een bitje wat wel scherper ligt in de mond en waar ik haar toch op een vriendelijke manier kan corrigeren daar waar nodig is.

Wat zijn jullie ervaringen met bitjes en jonge paarden?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:04

Misschien is een ongebroken bit de oplossing. Dit ligt lekker stabiel in de mond en is heel erg zacht. Toch hoor ik van veel mensen dat ze met dit bit meer controle hebben. Ook ik vind ongebroken fijner rijden, juist omdat het lekker stabiel ligt. :)

AdnerB

Re: Ervaringen met jonge paarden en bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:05

dunne dubbelgebroken bustrens?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:14

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:17

Myler level 1?

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:29

ik zweer op dubbel gebroken bitje deze vind ik zeer fijn.

Bij een van onze paarden hebben alle mogelijkheden geprobeerd en dubbel gebroken was de oplossing

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:31

myler level 1 idd!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:23

Ik gebruikte bij mijn jonge merrie een gewone bustrens en heb ook een dubbelgebroken gebruikt. Beide voldeden goed.

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:23

Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga even kijken in de buurt (wie er toevallig allemaal 1 hebben) wat het beste past bij mijn merrie, ik wil namelijk niet zomaar er wat inhangen waardoor zij helemaal een angst krijgt voor het bit. En daaruit kan ik een keus gaan maken om er dan ook geld aan uit te geven, die bitjes kosten niet niks!

Op het moment heb ik (helaas wel een watertrens) een argentaan dubbel gebroken geprobeerd maar hier wist ze er toch weer mee weg te komen door het bit vast te pakken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:45

Hoe komen de wondjes in de mondhoeken ?
Door het bit?
Ik zou het probleem op lossen waarom ze zo sterk word en niet luistert naar jou hulpen, want daar zit het probleem in de communicatie , met een scherper bit los je dit niet op, een bit is voor verfijning en niet om je paard te corrigeren als hij te sterk word, dus ik zou eens goed naar jou kunde en techniek kijken en miss het paard eens meer dressuurmatig beter gaan trainen,

Er zijn zo ie zo geen vriendelijke bitten, maar zachte handen , dus dik of dun,jij bent de gene die dat bit bedient , dus ik zou het probleem bij jezelf gaan zoeken en het paard anders gaan trainen/benaderen,
Probeer het eens bitloos, luistert het paard wel naar jou stem,zit enz

Waarom pakt het paard vast , heb je haar naar laten kijken , het kan heel goed komen, door een fout zadel, een zere rug o.i.d of jou zit en je handen, er is iest waardoor het paard sterk word, zoek de oorzaak en probeer het niet op te lossen met bitten, want dan word het van kwaad tot erger, het dier behoort geen pijn te hebben als jij aan het bit zit en met wondjes zou er helemaal geen bit in mogen, bedenk eens hoe dat voelt??????????????????

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:18

midgie schreef:
Door het bit?
Ik zou het probleem op lossen waarom ze zo sterk word en niet luistert naar jou hulpen, want daar zit het probleem in de communicatie , met een scherper bit los je dit niet op, een bit is voor verfijning en niet om je paard te corrigeren als hij te sterk word, dus ik zou eens goed naar jou kunde en techniek kijken en miss het paard eens meer dressuurmatig beter gaan trainen,

Er zijn zo ie zo geen vriendelijke bitten, maar zachte handen , dus dik of dun,jij bent de gene die dat bit bedient , dus ik zou het probleem bij jezelf gaan zoeken en het paard anders gaan trainen/benaderen,

Waarom pakt het paard vast , heb je haar naar laten kijken , het kan heel goed komen, door een fout zadel, een zere rug o.i.d of jou zit en je handen, er is iest waardoor het paard sterk word, zoek de oorzaak en probeer het niet op te lossen met bitten, want dan word het van kwaad tot erger, het dier behoort geen pijn te hebben als jij aan het bit zit en met wondjes zou er helemaal geen bit in mogen, bedenk eens hoe dat voelt??????????????????

Wondjes bij watertrenzen omen vaak doordat er stukjes vel tussen de ring en het mondstukje van het bit komen, dit heeft dus helemaal niet direct iets te maken met de ruiterhand, die kan zo vriendelijk zijn als het kan maar er kan er altijd een velletje klem komen te zitten. Daarbij vind ik het ook absoluut niet gek dat je jonge paardje wat frisser word op onbekend terrein, dit komt vaak wel goed met wat ervaring.

Als een watertrensje niet kan zou ik gewoon een bustrens proberen, die liggen al een stuk fijner in de mondhoeken en dan kan je naar eigen keuze enkel of dubbelgebroken doen. persoonlijk vind ik dubbelgebroken prettiger en vriendelijker omdat je dan al het notenkrakereffect voorkomt.

Succes met je jonge paardje!!

RoyalHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:32

Wij hebben eventueel ook Myler bitten in ons assortiment. We hebben een uitprobeerservice, waarbij je het bit 14 dagen mag testen met je eigen paard.
Mocht je interesse hebben, stuur gerust een pbtje! Het zijn erg fijne bitten.

Overigens zou ik persoonlijk niet gaan voor een scherper bit, maar een passend bit bij de anatomie van jouw paard. Vaak reageren paarden hier erg fijn op en is een scherp bit niet nodig.

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 19:39

De wondjes komen door de open stukjes bij de ringen, ze is constant in de weer met het bit. Aan mijn handen kan het niet liggen, ik heb nog een ander paard met een hele gevoelige mond waarbij een stille hand een must is.

Er is een tandarts bij geweest, een Osteopaat is erbij geweest en Hulsebosch om het zadel na te kijken.

Doordat zij een overbite heeft, groeien haar voorste-boven kiezen harder dan de rest, omdat deze niet afgesleten worden, vandaar dat ze al snel een bit kan vast pakken, bitloos rijden is totaal geen optie bij haar, daarbij raakt ze compleet in paniek.

Verder train ik haar 4 dagen dressuurmatig met professioneel les en 1 dag sowieso springen. Als ik haar longeer (waarbij ik de hulpen onder zadel met stemgebruik natuurlijk ook tijdens de longe gebruik) zijn de problemen net als onder het zadel. Vandaar dat ik jullie advies vraag.

midgie schreef:
Door het bit?

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 19:42

Precies! Vandaar dat ik nu met een bustrens appelbitje rijd in de dagelijkse trainingen, deze is enkelgebroken en ze loopt er sommige dagen heel fijn op en de andere dagen totaal gestressed.

Ik heb in ieder geval nuttige tips gekregen waaraan ik ons aan kan wagen en kijken welk bit de juiste is, ze heeft al geen goede start gehad tijdens haar beleren dus psychisch speelt er ook een rol mee.

Bedankt :D

MayDayParade schreef:
midgie schreef:
Door het bit?

Wondjes bij watertrenzen omen vaak doordat er stukjes vel tussen de ring en het mondstukje van het bit komen, dit heeft dus helemaal niet direct iets te maken met de ruiterhand, die kan zo vriendelijk zijn als het kan maar er kan er altijd een velletje klem komen te zitten. Daarbij vind ik het ook absoluut niet gek dat je jonge paardje wat frisser word op onbekend terrein, dit komt vaak wel goed met wat ervaring.

Als een watertrensje niet kan zou ik gewoon een bustrens proberen, die liggen al een stuk fijner in de mondhoeken en dan kan je naar eigen keuze enkel of dubbelgebroken doen. persoonlijk vind ik dubbelgebroken prettiger en vriendelijker omdat je dan al het notenkrakereffect voorkomt.

Succes met je jonge paardje!!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:05

Ik heb mijn paarden altijd ingereden op een kneveltrens ( met van die pinnen aan de zijkant maar das meer voor het sturen) mijn paard wil ook erg sterk worden op concours, pessoa is voor mij ook te sterk, ik heb nu een 2 in 1 hh trens, dat is zon bit met binnen in de bitringen nog 2 kleine ringetjes, hij is enkelgebroken, niet dik, en als ze erg sterk worden heb je toch het hefboomeffect, maar als ze rustig zijn kun je hem de teugels anders aanbrengen op het bit en werkt hij normaal. Ook heb ik een bitje gebruikt watn enkelgebroken is, maar zodra ze sterk werden veranderen in een stang. en ik heb een koperenrolletjes bit gebruikt omdat hij ook een tijdje vast pakte, normaal werkt dit super maar bij die van mij niet... ik heb hem nu af en toe op stang en trens totdat hij niet meer vastpakt en dan gaat het weer een tijd goed op een normaal bit.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:13

Ik heb mn bit de deur uit gedaan bij die van mij. Hij is 5 en hij was alleen aan het vechten tegen het bit, maar nu reageerd hij echt perfect bitloos :)

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:08

Wij hebben zo'n "africhtingsbit", super fijn met jonge paarden. Bij ons reageren ze er allemaal super op. Is wat kleiner en smaller, maar ze kauwen er wel makkelijker op af.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:08

Ik ben erg tevreden over de locked kneveltrens van Trust.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:44

Mijn paardje liep het fijnst op een ongebroken pelham. Deze reed ik met dubbele teugel en gebruikte eigenlijk alleen de bovenste (bit) teugel. De onderste teugel kon eventueel dienst doen als noodrem, maar heb ik eigenlijk nooit nodig gehad. In de bak reed ik met dubbel gebroken watertrens, maar buiten was hij hier erg onrustig mee met zijn hoofd. Met de pelham niet. Was trouwens geen jong paard meer, maar wel een gevoelig beestje.