Een goede volte rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_water

Een goede volte rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 16:52

hallo,

Ik ben vreselijk in voltes rijden.
Aan het begin krijg lukt het nog mooi rond en groot maar, aan het einde is het meer een rechte lijn naar de hoefslag toe.
Ik heb het bij alle paarden dus, het ligt echt aan mij.
Ik ben nu ook in de les mee bezig maar misschien hebben jullie nog goede tips.

gr

Bo_Cassey

Re: Een goede volte rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:05

Richten op een plek vóór de plek waar je de hoefslag wil betreden, en naar BUITEN denken. Ik vermoed dat je het paard te veel met je hand naar de hoefslag wil sturen, want hij verliest zijn stelling. Niet doen dus. Goed dat je les hebt! Het is geen groot probleem, dus zal snel over moeten zijn. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:06

Wat mij hielpt was naar het midden kijken waar je de volte omheen wilt maken. En naar blijven kijken, niet om je heen gaan kijken want dan ga je juist fout.
Succes!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:31

Je moet ervoor zorgen dat je paard GOED aan het been is, dat wil ook zeggen dat wanneer je been geeft in de volte hij er min of meer op reageert door wat naar buiten te gaan, je begrenst hem dan wel met je buitenteugel maar op die manier maak je de volte wel groter. Zorg er ook voor dat je paard naar binnen gesteld is, dat maakt het ook makkelijker.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:59

Je binnenbeen eraan houden zodat je de stelling houdt en het paard niet naar binnen valt. Wat ik doe is ik kies een punt op de hoefslag waar ik naartoe wil en richt dan op net iets ernaast (aan de kant van de B/of de E, ligt eraan op welke hand je zit). Als je snapt wat ik bedoel.. haha

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:20

Ik bak ook een soort eieren tijdens het rijden... Tips die ik heb gekregen zijn (de meeste zijn al genoemd):
- Goed stelling houden;
- Naar het midden kijken;
- Voor een bepaald punt uitkomen;
- De volte opdelen in kwarten.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van zoveel mogelijk doen. Succes!

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:21

zet anders een keer een paar pionnen neer als richtlijn zodat je hem mooi rond maakt, en dan steeds minder pionnen tot je hem vanzelf mooi rond rijd

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:25

Ik heb het ook altijd, ik ga perfect bol van A/C naar X, maar weet terug naar de hoefslag ga ik gewoon recht van X naar 10 m vanaf de hoek.

Paard goed tussen twee benen opsluiten (buitenbeen iets naar achter, tegen uitzwaaien, binnenbeen op de singel voor de buiging, zo ook de handen voor stelling en uitzwaaien van de schouder) en proberen hier niks aan te veranderen, eventueel het binnenbeen wat steviger erbij (naar buiten drukken en de buiging erin houden).

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:26

Wat je ook zou kunnen doen is met bijv. pionnen een ronde uitzetten en die dan volgen! :) Dan ken je daarna het gevoel een beetje en weet je waar je moet kijken om een mooie ronde volte te rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:42

Het probleem dat jij hier nu aanhaalt is iets waar bijna iedereen mee te maken krijgt, je bent dus niet alleen wat dit betreft.
een volte rijden ziet er makkelijker uit dan het is, de eerste helft gaat meestal zonder enig probleem maar eens je die helft voorbij bent willen de meeste paarden de cirkel afnijden en zo vlug mogelijk weer naar die hoefslag toe.
Hoe los je dit op ????? Wel eens je bij die helft van de cirkel bent, dan moet je eens proberen je teugels een beetje te gaan verplaatsen, een paar centimeter is soms al voldoende hoor.
Je buitenteugel net iets verder van de hals af doen, opletten dat je binnenteugel niet te vast is, net iets meer binnenbeen en buitenbeen een beetje meer ontspannen.
Ik weet ook wel dat er aangeleerd wordt, buitenbeen er tegenaan om die achterhand een beetje tegen te houden, om dus idd een beetje meer buiging te krijgen, maar vaak zie je dat bij ongetrainde ruiters en paarden net door die druk van het buitenbeen van de ruiter , het paard niet wijkt voor het binnenbeen van die ruiter, dus ik zou zeggen neem even op zo'n moment iets minder contact met je buitenbeen, dan zet je als het ware de poort open voor het paard om idd net iets meer te wijken naar buiten toe, en zal je cirkel ook mooier rond blijven.
Overdrijf je bewegingen van je handen een beetje dan zie je ook beter het resultaat ervan , nadien uiteraard de verplaatsing zo minimaal als mogelijk is natuurlijk.
Er is meer dan dit hoor, ook jouw binnenbovenbeen net iets meer aandrukken, daardoor wijzigt ook jouw bekken positie een heel klein beetje.
succes ermee zou ik zeggen. (dit zijn dingen die je eigenlijk al lang had moeten horen van jouw instructie, vind ik zelf)