Weer bitloos aan het werk met Beauke

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leliex

Weer bitloos aan het werk met Beauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 20:53

Hoi!,
Afbeelding
Sinds kort ben ik weer begonnen met rijden na 3 maanden stilgestaan te hebben. Dit kwam door hoefschimmel in beauk's hoeven en mijt.
Laatst is een goede hoefsmid geweest en sinsdien loopt ze weer goed.
Sinds ik weer begonnen ben met rijden probeer ik niet te veel met de voorkant bezig te zijn maar haar vooral voorwaarts te laten lopen.
Toch merk ik dat ik wel te streng ben met mijn hand en is dat een van de redenen waarom ik bitloos rijd.
Ook ben ik druk op zoek naar les maar heb ik nog niemand kunnen vinden -O- Dus als iemand iemand kent, die naar almere komt, pb me!
Leerpunten :
Handen niet te ver uit elkaar
Ellebogen in een knik
Rechtop zitten
Handen recht houden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier vind ik haar te diep lopen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

graag tips!

Doegg ;)

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:56

Probeer je schouders wat meer naar achter te dragen. Zodra je dat doet verandert je hele houding al en ga je Ook meteen wat rechter zitten. Probeer ook je tenen wat naar binnen te draaien, je hebt nu de bekende kapstokjes
Voor de rest vind ik wel netjes uit zien!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:58

Leuk paard! Ziet er goed uit, op die ene foto inderdaad te diep, maar het is maar een momentopname. Mijn Fries gaat soms ook even iets te diep. Friezen tikje haha.

piffgek

Re: Weer bitloos aan het werk met Beauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:10

Ik vind dat het er in elk geval heel erg leuk uit ziet :D En er zitten ook foto's bij waarop ze netjes loopt. Ik zou er wel op letten dat je niet nog meer druk op je teugels krijgt, juist doordat je bitloos rijdt. Meestal heb je dan namelijk net iets meer druk nodig om het zelfde effect te krijgen als het nog niet bevestigd is. Succes!

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:40

Voeg je 'voor je uit kijken' ook nog even toe aan je lijstje :D

Het ziet er wel heerlijk relaxed uit, wat fijn dat je bitloos zo lekker bezig bent!

Patatje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:03

Wat super zeg dat je zelf inziet dat je te hard bent met je handen en daardoor bitloos gaat gaan rijden! Ik vind deze foto's er goed uitzien hoor, je bent op de goede weg. Wat me ook opvalt naast hetgeen hierboven al gezegd is, is dat je soms neigt om een valse knik in je handen te maken. Dit betekent dat je pols niet recht naar voren gericht is maar naar binnen gericht is. Zo heb je niet meer een rechte lijn tussen arm, hand en teugel. Hierdoor kan je onbewust veel meer druk steken en je handen vast zetten. Als je hierop let zal je automatisch al minder hard zijn in de hand want het is veel moeilijker als je handen recht zijn.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 17:59

@donna123- Dankjewel!
@ashii_ Ik zal het onthouden voor de volgende keer :)
@Shadyceline Ja, klopt zie je vaak bij friezen haha
@piffgek Dankje!, ik probeer ook inderdaad vaak de teugels niet te kort te nemen
@misseefje haha was ik inderdaad vergeten om erbij te zetten, dankjewel *D
@Patatje08 goede tip dankjewel ik zal er voortaan op letten!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:43

Goed dat je zo bezig bent met jezelf verbeteren ipv alleen maar naar het paard te kijken, top!
Let er wel op dat je ook niet te strak bent met bitloos, veel mensen denken vriendelijker te zijn voor hun paard met een bitloos hoofdstel maar ook met deze zet je veel druk op gevoelige plekken.
Probeer met bitloos juist minder druk te hebben.
Het mooie van bitloos rijden is dat je merkt hoe lang een paard nodig heeft zichzelf op te warmen. Wat je normaal met een bit toch sneller "afdwingt" duurt met bitloos langer. Omdat het paard kan aangeven wanneer het wil gaan buigen.
Probeer dus nog minder druk te gebruiken en vooral te voelen op je billen :) Het duurt misschien wat langer maar op den duur gaat het paard nageven en misschien niet in zo'n mooie krul als men graag in een dressuurproef ziet, maar wel op de juiste manier en kun je nog heel wat met bitloos bereiken!

NienkeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:35

De leerpunten die je hebt genoemd zijn goed opgemerkt. Ik probeer een paar handige tips te geven om deze te verbeteren.
Op de foto's zie ik dat je een stuk beter zit, wanneer je om je heen kijkt.
Als je als het ware 'in je paard' kijkt, heb je een scheve houding en steek jij je handen naar voren.
Wanneer je in je paard kijkt, presteer je vaak maar voor de helft, terwijl je denkt dat je je aandacht er beter bij hebt.
Dit is een fout die veel ruiters maken. Probeer het maar eens uit met bijv. een volte.
Wat je dan vaak ziet is het volgende: je kijkt naar via de binnenkant naar je paard en jouw paard valt over de binnenschouder naar binnen.
Kijk voor je uit en stuur je paard naar waar jíj wil dat hij loopt en vergelijk de resultaten.
Meer hierover: http://www.dehoefslag.nl/tip/psychologie-concentratie

Wat betreft jou zit:
Je houdt overzicht door te kijken waar je naartoe wil rijden.
Jouw benen kunnen nog een stukje naar achteren.
Ga, wanneer je net op je paard zit, staan in de beugels en weer rustig zitten, met jou benen op dezelfde plek.
Wanneer je weer in het zadel zit, liggen jouw benen goed. Probeer dit als basis te houden.

Rechtop zitten kan je ook goed thuis oefenen. Op de foto's zie je dat jouw ellebogen te ver naar voren steekt en met open handen rijdt, daardoor verlies je een groot deel van de controle.
ga met je rug tegen de muur of deur staan en zak een stukje door je benen, alsof je op een paard zit.
Je ellebogen moeten gelijk zitten aan de muur/deur. Zo zit je rechtop! Probeer dit toe te passen op je paard.
Op je paard oefen je dit door bijv. de zweep achter je rug doen. De zweep moet in de binnenkant van jouw ellebogen liggen.

Veel fouten die de ruiter (on)bewust vaak maken (ikzelf ook haha), maar door oefeningen maak je jezelf bewust ervan en kan je de fouten oplossen. Dit gaat niet in één keer helaas :(

Succes! Ik ben benieuwd of de tips helpen :Y)