Kribbenbijter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JeDe

Kribbenbijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 16:10

Hallo allemaal,
Mijn paard, een 4 jarige Wynton x Landwind, is nu 3 maanden onder het zadel en superbraaf. Er is alleen een probleem. Hij is heel moeilijk nageeflijk te krijgen. Ik wijt het aan het feit dat hij een kribbenbijter is, en niet zo'n beetje ook... Daardoor heeft hij nogal ontwikkelde hals en kaakspieren.
Ik rijd nu met beleid met een Pessoabit die ik alleen in uiterste nood aan de 2e ring gebruik zodat hij wat druk achter de oren krijgt. Daar reageert hij redelijk op.
Ik ben als de dood om met een te harde hand te rijden (wat in het verleden mijn handicap was...), dus ik vraag me af of jullie een oplossing weten. En tips over het kribbenbijten heb ik niet nodig :)
Graag jullie mening.

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:29

Werk aan ontspanning en buiging in zijn lijf voordat je je bezig gaat houden met "nageeflijk" rijden. Dat kan hij namelijk pas doen wanneer hij zijn lijf goed gebruikt! Je paard is pas drie maanden onder het zadel en heeft dus nog veel te leren. Eerst de basis in orde, dan kun je je op de nageeflijkheid richten. Voltes draaien (correcte bochten rijden twee kanten op), goede reactie op hulpen (tempowisselingen) en proberen stukken lang en laag te rijden (hand mee naar beneden laten volgen en lekker actief houden). Dan wordt hij losser in zijn lijf en wordt het vanaf daar vanzelf makkelijker hem rond te rijden! Paard dat niet wil nageven is m.i. eerder een probleem met ontspanning en de juiste reactie op je hulpen dan dat het een kwestie is van sterk zijn in de kaak en hals. Van die spieren heb je namelijk alleen last als hij ze aanspant en nageeflijkheid hoort juist een oefening van ontspanning te zijn :D

Dus wanneer je gaat rijden, werk dan eerst eens deze checklist af:
- Reageert mijn paard goed aan de hulpen naar voren en terug, zowel in overgangen als met schakelen?
- Volgt hij mijn hand naar beneden en kan ik hem met zijn hals gestrekt en neus naar de grond (voorwaarts) door de bak rijden?
- Kan ik met een halflange teugel en een half-gestrekte hals figuren door de bak maken?
- Kan ik correcte bochten rijden: zwaait zijn schouder niet uit, reageert hij op mijn binnenbeen?

Als je met pesoabit rijdt: houd goed in de gaten dat je altijd weer begint met je lichtste hulp, voordat je de functies van dit bit inschakelt. Zo leert je paard vanzelf te reageren op lichte druk, omdat anders "later de zware druk komt", zeg maar... In principe is ieder paard sterk genoeg om zich volledig tegen je hand te zetten, dus ik denk niet dat dit helemaal te wijten is aan jouw paard zijn hals- en kaakspieren. Al kan een overontwikkelde onderhals het voor hem wel moeilijker maken om goed te zakken, maar dat zal je dus geleidelijk moeten trainen.

Tot zo ver mijn visie... Ik hoop dat je er wat aan hebt :) Succes! :D

JeDe

Re: Kribbenbijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 15:53

Dank je voor je reactie. Tuurlijk heb ik hier wel wat aan. Op de beenhulpen reageert hij prima.
Hij leert wat dat betreft wonderbaarlijk snel. Hij wil soms alleen niet dat ik aan z'n mond zit. Zodra ik wat druk zet reageert hij door het hoofd in de lucht te steken of juist heel diep te gaan en mij uit het zadel te trekken.
Tijdens het zadelmak maken is zijn gebit ook nagekeken en behandeld, dus daar zit het probleem ook niet.
Ik zal je checklist in mijn achterhoofd houden bij de training, hoewel het meeste daarvan eigenlijk vanzelf gaat bij dit paard.

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:58

Interessant wat je er nu bij vertelt! Klinkt namelijk meer alsof hij gewoon verkeerd reageert op het bit (niet weet hoe hij moet omgaan met druk). Goed dat je kan uitsluiten dat hij pijn heeft, nu kun je er namelijk wel aan gaan werken.

Wanneer jij lichte druk in de mond geeft is het belangrijk te weten hoe je wilt dat hij reageert. Neus in de lucht is niet de gewenste reactie dus daarop mag je niet de druk van bit laten vallen (dat is namelijk een beloning). Geduldig de druk erop houden (niet trekken) tot hij iets lichter in zijn mond wordt / naar beneden zakt, als beloning dan ontspannen. Hij moet leren reageren op het bit met ontspanning!

Als hij naar beneden trekt moet je hem juist naar voren rijden zodat hij weer omhoog komt en dan weer rustig opvangen. Niet terugtrekken want daar doe je hem op zo'n moment alleen maar een plezier mee (hij zoekt steun in je hand!). Is hij weer naar boven gekomen, dan weer zachtjes druk op de teugels en nog een keer proberen. Reageert hij wel op de manier zoals jij wilt (beweegt hij mee? komt hij terug? ontspant hij? hangt af van jouw vraag natuurlijk) dan geef je weer ontspanning.

Het is moeilijk in te schatten adhv een verhaaltje, maar dit is meestal waar het mee te maken heeft ;)

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 17:39

Voeg ik toe aan de checklist! ;)