Pony loopt niet door ? (sloom?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_nvds

Pony loopt niet door ? (sloom?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 20:58

Hallo ,
Mijn 5 jarige merrie loopt totaal niet door in stap/draf.. ik moet haar maar blijven wakker houden.Terwijl ze is galop super netjes door loopt. Ik merk wel dat dit meer komt sinds ze lekker ontspant.. maar ik heb liever dat ze doorloopt.

Zijn er mensen die ook het zelfde probleem gehad hebben en wat hebben jullie er aan gedaan?
Of zijn er mensen die opties weten ?

Eunomia

Re: Pony loopt niet door ? (sloom?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:00

Rachel is in de bak ook liever lui dan moe.
Wat bij haar heel erg helpt is veel overgangen rijden en hier een spelletje van maken.
Zo wordt ze erg alert op mijn been en loopt ze ook wat meer voorwaarts.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 21:16

_Cowgirl schreef:
Rachel is in de bak ook liever lui dan moe.
Wat bij haar heel erg helpt is veel overgangen rijden en hier een spelletje van maken.
Zo wordt ze erg alert op mijn been en loopt ze ook wat meer voorwaarts.

Ja hier ga ik dan ook even mee aan de slag

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:20

Ik had het in het begin ook met mijn ruin. Ofwel doorlopen en hoofd vooruit, ofwel traag met een mooie aanleuning. Met de tijd gaat dit wel beter.
Zoals Cowgirl zegt: veel overgangen, en zorgen dat ze goed aan het been is. Valt ze stil, direct reageren.
Wat voor voer krijgt ze nu? Misschien dat wat extra haver ook wat kan helpen.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 21:25

Ze krijgt 3 handjes(kleine) biks omdat ze heel snel dik wordt.. maar ze staat ook van 8 tot 8 op het land en nog 2 x kuil. Wordt ze van haver niet heeel erg druk ?

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:27

Ik denk niet dat ze van haver dik worden. Je zou eens kunnen proberen, de mijne werd er niet druk van.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:28

Idd veel overgangen rijden, heeft bij mij ook geholpen

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 21:30

Nou is onze bak ook wel wat zwaarder en als er een paard voor mij heeft gereden.. overal gaten.. maar dat moet niet veel uitmaken toch?

Ik ga dat uitproberen , de overgangen maken enzo

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:38

Natuurlijk maakt dat wel uit :+
Verder is het makelijker om in een simpele houding door te lopen en om in een fysiek intensere houding terug te zakken in tempo. Hetis dus mogelijk dat ze traag wordt omdat je lichamelijk zware digen vraagt & ze dat op correct tempo nog niet bij kan houden.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 08:05

Ja maar ze moet toch wel gewoon kunnen lopen.. want ik vind het er meer zien (hoe ze het doet) als luiheid.. maar dat vind ik wel heel raar.. want toen ik haar kocht wou ze juist alleen maar snel en nu het tegenovergestelde... meeste in draf dat ze sloom is.

Nou ik merk wel dat als ze zelf (aangezien ik niks probeer te vragen , dit doe ik ook pas sinds 1 1/2 week) gaat ontspannen .. dat ze dan slomer wordt..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:10

Klinkt logisch dat ze in draf sloom is in een zware bak, die gang is dan het moeilijkst. Kun je niet even ergens testen buiten de bak, dan weet je meteen of 't 'm daar in zit :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 10:26

Toevallig dat je uit stompwijk komt , ik sta bij breedijk.. ken je vast wel haha.
Maar dat kan ik inderdaad wel even proberen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:25

Ooh! Die hebben ook land toch? Kan je het daar even op proberen!
Kleine wereld op bokt altijd :+

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:14

Het kan zijn dat ze te weinig energie uit haar voer haalt. Dan zou ik naar iets gaan kijken waar ze meer energie van krijgt maar waar weinig vetten in zitten. Daarnaast is ze natuurlijk dikker dan toen je haar net kreeg dus dat is niet te vergelijken, en daardoor kan ze ook wat trager worden. Test idd eens uit in het land hoe ze loopt..

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 04:52

Heb je veel afwisseling? denk aan longeren, wandelen etc

_xHaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:55

Zoals hierboven al staat. Overgangen rijden. Dat werkt bij mijn pony erg goed.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:38

mijn ervaring is dat sloomheid vaak ook veel te maken heeft met stijfheid. Als het paard stijf is, kan het simpelweg niet voorwaarts lopen, want dan doet het zeer om die spieren op te rekken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:23

Toad schreef:
mijn ervaring is dat sloomheid vaak ook veel te maken heeft met stijfheid. Als het paard stijf is, kan het simpelweg niet voorwaarts lopen, want dan doet het zeer om die spieren op te rekken.

idd er zijn geen slome paarden maar stijve paarden ,

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:00

Naast de supergoede tip van overgangen rijden kan point to point of de cornergame erg veel helpen bij paarden die weinig voorwaarts zijn.
De cornergame is makkelijk uit te leggen, point to point gaat uit van hetzelfde systeem, alleen dan met punten die je zelf uitkiest.

In de eerste instantie rij je netjes de hoefslag tot de hoek, daar stop je en geef je het paard een "rustmomentje", zo ga je door langs de hoeken, met op elke hoek een "rustmoment". Al snel zal het "trage" paard denken, he, als ik vlot naar die hoek ga mag ik daar stilstaan en stilstaan doe ik meer dan graag! Zodra het paard lekker vlotjes naar de hoek gaat en verwacht stil te mogen staan sla je een hoek over, of je neemt maar 1 hoek waar je stopt en dat bouw je uit tot het paard net zo lang in de door jou gekozen gang lekker vlotjes loopt tot je zegt dit was mooi en de beloning geeft(rust).
Je mag duidelijk zijn in je hulpen natuurlijk, maar geef het paard die rustmomentjes, neem daar ook echt de tijd voor, je paard zal er erg blij mee zijn en veel gemotiveerder om vlot te gaan.

Bij point to point gebruik je zoals gezegd hetzelfde systeem, alleen dan kies je zelf een punt uit. Bv je draaft aan bij A op een volte en stopt weer bij A. Een begin en een eindpunt voor het paard om zich op te richten. Ook dat breidt je weer uit(en kan je toepassen met alle figuren die je wil rijden). Ook kan je een reeks figuren eindigen in een hoek, waardoor je er weer de cornersgame van maakt. Zo kan je spelen met wat voor jouw paard het fijnste werkt en wat hem motiveert om lekker voorwaarts te zijn.
Bij paarden die van nature graag traag zijn helpt dit als een tierelier, jij krijgt wat je wil(lekker voorwaarts), zij krijgen wat ze willen(rust).
Het onzekere paard wordt er zekerder van omdat hij richtpunten krijgt en rustmomentjes om de boel te verwerken.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 10:14

Op het pad geprobeerd .. hier loopt ze normaal tempo.
Maar hierboven.. ik neem aan als je dat 1 x doet je dit moet blijven doen..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:37

_nvds schreef:
Op het pad geprobeerd .. hier loopt ze normaal tempo.
Maar hierboven.. ik neem aan als je dat 1 x doet je dit moet blijven doen..

1 keer is niet genoeg om het aan te leren, je zal het vele keren moeten doen, steeds verder uitbreidend zodat je net zo lang in de gang(en tempo, binnen de mogelijkheden van het paard) kan lopen die jij kiest.
Het hoeft later niet meer iedere keer, alhoewel bij zo'n beetje elk paard geld dat een rustmomentje na een oefening erg goed is, dan kunnen ze dat verwerken, vinden ze fijn als beloning, dat houdt ze gemotiveerd en geeft duidelijkheid, een begin en een eind.

Dus dag 1 doe je alleen van hoek naar hoek, als dat goed gaat ga je de volgende keer verder met een hoek die je uitkiest, gaat dat goed ga je een volgende keer verder met eerst 2/3 rondjes lopen tot je stopt in de hoek en ga zo maar door(zelfde idee met het point to point systeem).
Er komt vanzelf een moment(en meestal duurt dat niet zo lang, trek er eens 7 dagen voor uit) dat je kan rijden wat je wil, dat er geen verschil meer in zit met het normale rijden. Ook met het normale rijden gebruik je rustmomentjes, je doet een oefening, krijg je wat je wil, die verbetering, net dat stapje meer, dan beloon je met een rustmomentje(en een aai, een braaf of wat dan ook waarmee je je paard beloont), zo leert een paard erg snel en gaat hij meer geven(zeer zeker degene die wat trager zijn van nature). Dat verwerkingsmomentje is een belangrijk onderdeel van elke training. Sommige hebben een wat langer verwerkingsmomentje nodig dan de ander, kijk dus altijd naar je paard, geforceerd stil moeten staan is ook niet de bedoeling, dan is het geen beloning en verwerkingsmomentje, maar een oefening op zichzelf.

Ook is het goed dit soort dingen te combineren met het rijden van overgangen, waar als er een fijne reactie is op die overgangen rijden je dat rustmomentje geeft, het paard dat wat trager is van nature(of alleen in die bak) zal je er dankbaar voor zijn en meer geven als je wat vraagt.

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:31

heel veel overgangen heeft bij mijn paard heel goed geholpen. Binnen 4 maanden liep ze super en heel fijn op de achterhand

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:32

Kuiten aanspannen = reactie, bij geen reactie een por geven, nog geen reactie = por met tik. Zodra ze de reactie geeft die je wilt, terugrijden en controleren of je nu wel gelijk reactie krijgt. Als dit goed gaat dan lekker overgangen gaan rijden.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 15:08

Dankjullie voor de reacties. Heb al een goede methode gevonden denk dat het meer aan de bak ligt.