Na 4 maanden weer begonnen met trainen topfjord winsten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natasavan

Na 4 maanden weer begonnen met trainen topfjord winsten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:22

Hallo!

Dit is Winsten:
Afbeelding

Winsten rijd ik 3 keer in de week voor een hele lieve leuke eigenaar die helaas niet alle tijd heeft en lichamelijke klachten heeft.
Hij is M2 Dressuur maar kan alles van Z, kan een leuk sprongetje maken, cross vind ie ook leuk en ook is hij beleerd voor de kar.
Echt een topFjord dus! Ik ben helemaal gek van hem! Het is een eerlijk paard dat graag meewerkt als jij ook eerlijk bent en hem goed aan het werk zet.

Helaas brak ik begin april mijn enkel ernstig en heb ik 4 maanden stil gezeten. Toen de chirurg zei dat ik voorzichtig mocht rijden ben ik die avond meteen opgestapt! Het viel tegen want ik kon natuurlijk niks met me spierloze been en stijve enkel! Maar nu een paar weken verder heb ik al weer 3 keer in de baan gereden. We doen nog een beetje rustig aan maar ik word steeds sterker en kan steeds meer!

Afgelopen vrijdag (30-8) ging een vriendin mee om foto's te maken.

Ik struggle nog erg met waar ik zijn hoofd wil. Hij is fijn in de mond en volgt mijn hand goed dus dat is het probleem niet! Maar ik wil niet dat hij te diep loopt. Daardoor heb ik vaak me teugels te lang en wil ik hem teveel ruimte geven waardoor z'n neusje weer te veel eruit steekt. Het liefst wil ik een paard van achter naar voor rijden, omhoog richten, goed voor de schoft omhoog en de hoofd netjes op de loodlijn. Maar dit vind ik lastig bij een Fjord met zo'n dikke nek. Als ik hem zo opricht heb ik het idee dat zijn nek hem in de weg zit... Op deze foto's vind ik hem eigenlijk te laag en de nek nu toch weer niet rond genoeg...
Ik hoop dat jullie goede tips kunnen geven of een leuke reactie kunnen achterlaten! Ook ben ik beniewd wat jullie van mij houding vinden!

Alvast bedankt!! :D

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:32

Allereerst, een ontzettend leuke fjord!
Echter vind ik de foto's erg wisselend, op een enkele foto lijkt hij heel fijn in de aanleuning te lopen en mooi vanuit de achterhand. Maar op andere foto's lijkt hij behoorlijk op de voorhand te lopen, niet zo fijn in de aanleuning, mondje iets open en niet echt een ontspannen beeld (kan natuurlijk een momentopname zijn hoor, foto's geven niet altijd een reëel beeld ;) ).
Je zadel lijkt aan de achterkant ook wat omhoog te komen en lijkt te ver naar voren te liggen waardoor hij wellicht wat beperkt wordt in zijn bewegingsvrijheid.
Persoonlijk vind ik de galopfoto nog het fijnste beeld geven :j .
Ach je bent maar net weer bezig, lekker weer oppakken en doortrainen dan gaat het helemaal goedkomen, jullie zijn een erg leuke combinatie :j

Natasavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:36

ThessaKeizer schreef:
Allereerst, een ontzettend leuke fjord!
Echter vind ik de foto's erg wisselend, op een enkele foto lijkt hij heel fijn in de aanleuning te lopen en mooi vanuit de achterhand. Maar op andere foto's lijkt hij behoorlijk op de voorhand te lopen, niet zo fijn in de aanleuning, mondje iets open en niet echt een ontspannen beeld (kan natuurlijk een momentopname zijn hoor, foto's geven niet altijd een reëel beeld ;) ).
Je zadel lijkt aan de achterkant ook wat omhoog te komen en lijkt te ver naar voren te liggen waardoor hij wellicht wat beperkt wordt in zijn bewegingsvrijheid.
Persoonlijk vind ik de galopfoto nog het fijnste beeld geven :j .
Ach je bent maar net weer bezig, lekker weer oppakken en doortrainen dan gaat het helemaal goedkomen, jullie zijn een erg leuke combinatie :j

Bedankt voor je leuke reactie! Nu ik het op een foto zie, zie ik inderdaad ook dat het zadel wat naar voren lijkt te liggen. Hij moet ook even gemaakt worden, mischien komt het daardoor.. Bedankt voor je commentaar!

Patatje08

Re: Na 4 maanden weer begonnen met trainen topfjord winsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:59

Leuke fjord zeg!

Het zadel en de aanleuning viel mij ook direct op. Als je uit het zadel omhoog komt gaat het zadel mee omhoog. Mss even zadelmaker laten kijken? Het is vast wel aan te passen.

Sommige foto's vind ik heel goed eruit zien, andere loopt hij wat langer en op de voorhand. Hij hoeft niet steeds volledig opgericht te lopen, maar let er dan wel op dat hij niet teveel op de voorhand valt. Op je houding valt niet veel te zeggen. Je kijkt voor je, zit recht, ... Eventueel kan je nog je tenen wat meer naar binnen draaien.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:31

op de 5e rijfoto kun je goed zien dat hij vasthoudt in zijn kaakgewricht (hals blijft recht, achter kaak zit stukje vel opgekropt, daar kun je dat aan zien) en niet lekker door de hals en rug los wil laten. Ik zou het beeld van te diep even loslaten en meer voor het gevoel gaan, bij fjorden met korte halsjes altijd erg moeilijk, maar de fotos waarop hij iets dieper loopt geven wel het fijnste beeld (rijfoto 3 + 4). Leuke fjord wel, en normaal gesproken ben ik daar geen fan van.....Je zit ook erg netjes btw.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:47

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Sylvia_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:32

Je zit erg netjes, maar op de eerste rijfoto lijkt het alsof je je been afsteekt en op de een na laatste heb je je tenen naar buiten gedraaid. Op sommige foto's je handen iets meer dragen en meer bij elkaar houden.
Voor de rest netjes en leuke fjord!

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:19

erg leuk fjorden beestje.

Misschien eerst eens gaan oefen met goed op de achterhand te krijgen.

Ik heb bij mij eigen paard gemerkt dat hij daar door beter over de rug ging lopen en veel fijner in aanleuning.

Als de achterhand goed is dan komt de aanleuning ook steeds meer en beter. Het is veel belangrijker dat hij los door zijn lijf is

Natasavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:20

Bedankt voor alle reacties!!!!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:39

owww blijft leuk fjortjes!! Ik snap je dilemma, dat is zo lastig bij dit ras. Feitelijk is zn hals iets te kort voor het plaatje zoals je dat bij een KWPNr ziet (heeft mijn paard ook last van). Dit betekent dat je nog meer moet focussen op het eruit rijden van de schoft en zo in de oprichting komen ipv korter rijden in de hals.

De basis hiervoor is goede nagevelijkheid, zoals boven mij ook al gezegd ontbreekt deze op sommige fotos nog wat. Probeer hem lenig te maken, zowel in het VWNW als in de lengtebuigingen. Daarbij moet het achterbeen sneller worden, meer gebogen en gaan dragen. Dit alles krijg je voor elkaar door snelle tempowisselingen en veel wendingen en zijgangen te rijden. Begin bij het begin, de nagevelijkheid!

Succes

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:42

Leuke Fjord! Probeer lengte te houden in de hals. En je mag je tenen wat meer naar binnen draaien.

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:45

Leuk beesie,

Je kan natuurlijk niet alles tegelijk en ik snap ook wel dat je natuurlijk aan al die punten wilt werken, maar ik denk dat het belangrijker is dat je hem eerst meer van achteren naar voren te kunnen rijden voordat je aan de nagevelijkheid gaat werken. Hij is meer ontspannen op het moment, wat op de foto's zichtbaar is, als hij meer lengte heeft in zijn hals heeft. Dus laag rijden is niet erg. Het is ook beter om ontspannen en dan laag te rijden dan met veel spanning en het lukt niet om hem in de nagevelijkheid te rijden. Als hij juist laag is zal ie denk ik minder zijn kaak vast zetten.

Daarnaast denk ik dat je op sommige moment wel om je tenen mag denken. Op de ene foto staan ze prima op de andere staan ze weer naar buiten.. Best wel grappig om te zien dat dat nog wel wisselt.

Natasavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 14:26

Bedankt voor alle reacties! Het klopt inderdaad over me tenen dat het wisselt. Dit komt ook om dat mijn rechter voet nog helemaal stijf is en ik hem nog niet recht kan houden.. Hij geeft netjes na en is heel fijn in zijn mond en ik kan hem helemaal lang en laag laten lopen. Hier zijn geen foto's van helaas. Zit echt nog even te voelen en te zoeken hoe ik hem ingesteld wil hebben. Op deze foto's gaf 'de fotograaf' ook wat tips die ik ging proberen, normaal heb ik hem iets anders lopen. Ik moet zeggen dat ik hem nu alweer veel meer kan voelen en weten hoe ik hem heb lopen en wanneer hij goed, mooi en ontspannen loopt. Nog maals bedankt voor alle tips en leuke reacties!