hoe nagevelijk rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

matedor

hoe nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 10:19

Hallo ik heb nu een tijdje een bijrijdpony die hoog heeft gelopen dus veel energy heeft. Ik heb er nu 6 keer op gereden en het gaat redelijk goed. Alleen ik heb op mijn manege niet geleert hoe je aan de teugel moet rijden soms rijd ze een stukje aan de teugel maar ik kan dat niet vast blijven houden iemand tips hiervoor? Want als ik te veel been er bij doe gaat ze echt heel snel en naar een halfuur ofzo word ze weer rustig ook met galloperen gaat ze heel snel en kan ik haar moeilijk terug krijgen
Alvast bedankt groetjes

lailapri

Re: hoe nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:32

Het is wat ingewikkelder als been en vasthouden.
Allereerst moeten de bewegingen van voor naar achter kunnen. Dan pas kun je er energie in stoppen en kan het paard ruimer en krachtiger gaan lopen zonder te moeten dribbelen en spannen. Dit heeft alles te maken met jou zit. Paard zijn bewegingen moeten onder jou door kunnen gaan van achter naar voor.
Pas als dat gaat kun je contact gaan nemen aan de voorkant, echter om dit allemaal zonder les te doen is erg lastig.
Goede les naast de traditionele zitles is bijvoorbeeld centered riding les.

Als het paard onstappen maar actief voorwaarts gaat en jij er juist op kunt zitten kun je verder gaan met de voorkant. Door contact te nemen en het paard recht en van links naar rechts te buigen in de rijbakfiguren zal het zowel sterker als leniger worden en van voor zelf meer contact gaan zoeken. Ook hier weer, dit leren vanaf internet doe je niet zo maar even. Les kan je denk ik meer helpen. Iemand die je op het juiste moment kan zeggen wat te doen en wat goed en wat minder goed is, als die factor ontbreekt zal je echt zelf opnieuw het wiel moeten uitvinden, als je dat al lukt.

Elles

Re: hoe nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:52

Voor deze ontzettend veel voorkomende vraag is een centraal topic gemaakt, om te voorkomen dat RT er vol mee komt te staan ;)
Je vindt hem helemaal bovenaan RT: [RT-P] [centraal] Aan de teugel

Je kunt daar lezen hoe anderen het doen en ook je eigen vraag stellen, als je er toch niet uitkomt.