Paard neemt bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Paard neemt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 10:14

Dag bokkers!

Ik hoop dat iemand dé oplossing heeft voor mij, want ik heb gewoon te weinig kennis ivm bitten.
Mijn fjordenruin (6 jaar) is altijd gereden op een dubbelgebroken pessoabit, nu ik de overgang wou maken op een 'normaal' bit heb ik dit ook gewoon gedaan. Nu loopt hij op een dubbelgebroken watertrens.

Gisteren lagen hij en ik bijna onder een auto omdat hij zijn bit vast nam en maar liep rond te galopperen, uiteindelijk heb ik hem met 2 handen aan de linkerteugel op een volte kunnen trekken.. Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik zoiets niet meer wil meemaken? :o

Hij neemt hij zijn bit vast en kauwt er ook zeer hard op volgens mij (er staan diepe groeven in het bit).

Gisteren met lesgever eens over gehad en ze zei om eens te proberen met een kneveltrens, gezien hij in zijn wendingen erg over de schouder valt en hij ook naar binnen valt op links. Ik weet niet of dat ook kan helpen gezien het feit dat hij zijn bit vast neemt?

Iemand die een soortgelijk probleem heeft (gehad)? Of een soort bit dat moeilijk vast te nemen is?

Ik heb via de zoekfunctie even opgezocht, ook via google, maar kwam niet echt een antwoord tegen voor mijn probleem

Zandro

Re: Paard neemt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:16

Waarom zou je niet gewoon op je oude bitje blijven rijden? Ik begrijp dat hij het daar wel goed op deed?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:21

Omdat dat bit veel te scherp is/was.. En ik vind dat hij ook gewoon goed moet lopen op een gewoon bitje ipv zo'n scherp ding :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:02

Een bit is geen rem.
De rem zit in de hersenen van je paard.
Leer je paard halt te houden op je stem, dit is les één en de allerbelangrijkste.
Kennelijk hebben jullie die overgeslagen.

Begin opnieuw: halt leren houden aan een halster, aan de longe, aan de longe en er op, er op halt houdenzonder teugel.
Veel belonen, zachte hand, soepel bitje, vertrouwen.
Op het tegenovergestelde gaat je paard vluchten, het loopt van je weg.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 13:12

@ Simpelman ; dat weet ik, maar als mijn pony met mij de piste uitcrosst richting parking en autosnelweg dan ga ik niet met mijn stem halt of hoo roepen.. Op zo'n moment ga ik echt wel aan het bit trekken, want dit was echt een onveilige situatie.

Verder rijd ik veel op zit en been en kan ik hem op een slangenvolte sturen met enkel benen en zit, maar vanals hij zijn bit vastneemt kan ik niks meer doen. Ik mag mij zo zwaar maken als ik wil en ik mag hem geruststellen als gek. Vanals hij zijn bit vastneemt is het omzeep.

Ik rijd met een zachte hand en nooit té strakke teugels, vertrouwen is ook aanwezig, al is het niet meer 100% sinds gisteren. Ook hangt er een soepel bit in :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:30

Leer je paard halt te houden op je stem, dit is les één en de allerbelangrijkste.
Kennelijk hebben jullie die overgeslagen.

Begin opnieuw: halt leren houden aan een halster, aan de longe, aan de longe en er op, er op halt houdenzonder teugel.
Veel belonen, zachte hand, soepel bitje, vertrouwen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:48

Dat zit er al op, evenals dat hij op half komt met zithulp, dus die stap zijn we niet overgeslagen :)

Maar nogmaals: als hij als een volslagen idioot rondcrosst door een piste en vervolgens de piste verlaat richting parking en autosnelweg (ligt ernaast met gewoon een gracht en een vangrail) ga ik wel in zijn mond zitten, al is het onbewust, dat is gewoon een soort van reflex die ik anders niet heb.

Het bit vastnemen doet hij vooral in het begin, naarmate ik hem losrijdt gaat het beter

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:53

LOLLYYwood schreef:
Maar nogmaals: als hij als een volslagen idioot rondcrosst door een piste en vervolgens de piste verlaat richting parking en autosnelweg (ligt ernaast met gewoon een gracht en een vangrail) ga ik wel in zijn mond zitten, al is het onbewust, dat is gewoon een soort van reflex die ik anders niet heb.

Dit is vluchtgedrag of een rangorde probleem.

Ga hier over nadenken.
Vergeet je eigenbelang.
Kijk en voel je paard.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:04

Je hebt toch ook zo'n bit, wanneer het paard het bit vast pakt dan gaat hij 'fluiten'. Ik heb geen idee of het werkt.
zal hem even zoeken.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:31

@ Simpelman ; vluchtgedrag of een rangorde probleem is het volgens mij niet. Hij respecteert mij en kent zijn plek :)

ik denk er ook over na en het is eruit te rijden, maar ik vraag me gewoon af of er een betere oplossing zou zijn, ik wil nog een tijdje op deze wereld blijven uiteraard :)

@ Enphalu ; bedankt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:56

LOLLYYwood schreef:
@ Simpelman ; dat weet ik, maar als mijn pony met mij de piste uitcrosst richting parking en autosnelweg dan ga ik niet met mijn stem halt of hoo roepen.. Op zo'n moment ga ik echt wel aan het bit trekken, want dit was echt een onveilige situatie.

Verder rijd ik veel op zit en been en kan ik hem op een slangenvolte sturen met enkel benen en zit, maar vanals hij zijn bit vastneemt kan ik niks meer doen. Ik mag mij zo zwaar maken als ik wil en ik mag hem geruststellen als gek. Vanals hij zijn bit vastneemt is het omzeep.

Ik rijd met een zachte hand en nooit té strakke teugels, vertrouwen is ook aanwezig, al is het niet meer 100% sinds gisteren. Ook hangt er een soepel bit in :)

Daar wordt je niet gelukkig van nee, een naderende snelweg.
Voor zover je het nog niet bedacht had, bak deur dicht!

Hier ook wat remproblematiek gehad met 1 van mijn paarden.
Nu opgelost, alleen niet in die extreme mate als die van jou.

Verder buiten ook nooit dat gehad wat jij had, alleen in de bak thuis en keer keer op training (daar was ik heel bij mee!
Ga je af als een gieter, maar ik was helemaal blij! Hij liet zien wat mijn probleem was in de eerste les die ik daar had.
Had gelukkig het in de bak zittende publiek al gewaarschuwd, dat ie stuurloos kon rennen met zijn hoofd in de lucht)
Dat was gewoon een aanleunings probleem(pje was een gerenommeerd instructeur naam is via pb wel te krijgen) zei de
cursus leider, voelde stuk waardelozer dan die simpele omschrijving :D :o :+ .
Daar 4 x geweest en met handvaten van daar heel stuk verder gekomen!

Overigens zit daar een meer dan excellente ho op vanuit galop alleen op stem. PPPRrrrrrrr en meneer staat in de ankers.
Alleen als ie ging rennen, kansloos commando. Voetjes naar voren en zitten blijven was dan het motto.

Voor ons was dus de oplossing aan de aanleuning werken, van achter uit, dus lessen.
(gewoon bij mijn eigen instructeur, de gerenommeerde is ietsje te duur voor de langdurig gebruik, hoewel ik er echt wel
weer een keer zou willen lessen! )

Overigens als hij met het andere bit een engeltje is en je daar niet aan loopt te sjorren en trekken, zou ik die er zeker op buitenritten in hangen. Safety first!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:12

Sjolvir schreef:
LOLLYYwood schreef:

Daar wordt je niet gelukkig van nee, een naderende snelweg.
Voor zover je het nog niet bedacht had, bak deur dicht!

Hier ook wat remproblematiek gehad met 1 van mijn paarden.
Nu opgelost, alleen niet in die extreme mate als die van jou.

Verder buiten ook nooit dat gehad wat jij had, alleen in de bak thuis en keer keer op training (daar was ik heel bij mee!
Ga je af als een gieter, maar ik was helemaal blij! Hij liet zien wat mijn probleem was in de eerste les die ik daar had.
Had gelukkig het in de bak zittende publiek al gewaarschuwd, dat ie stuurloos kon rennen met zijn hoofd in de lucht)
Dat was gewoon een aanleunings probleem(pje was een gerenommeerd instructeur naam is via pb wel te krijgen) zei de
cursus leider, voelde stuk waardelozer dan die simpele omschrijving :D :o :+ .
Daar 4 x geweest en met handvaten van daar heel stuk verder gekomen!

Overigens zit daar een meer dan excellente ho op vanuit galop alleen op stem. PPPRrrrrrrr en meneer staat in de ankers.
Alleen als ie ging rennen, kansloos commando. Voetjes naar voren en zitten blijven was dan het motto.

Voor ons was dus de oplossing aan de aanleuning werken, van achter uit, dus lessen.
(gewoon bij mijn eigen instructeur, de gerenommeerde is ietsje te duur voor de langdurig gebruik, hoewel ik er echt wel
weer een keer zou willen lessen! )

Overigens als hij met het andere bit een engeltje is en je daar niet aan loopt te sjorren en trekken, zou ik die er zeker op buitenritten in hangen. Safety first!

Bedankt voor je antwoord!

Deze keer was het ook op verplaatsing, piste van 60x120 of groter, dus scheuren door die piste kon hij wel :') thuis doet hij dit niet en staat het hek van piste ook altijd open, hij passeert er aan los teugeltje zonder problemen. De piste waar ik afgelopen week ben geweest had geen poortje/hekken aan de in- en uitgang, maar bij instappen enzo kon ik ook aan een losse teugel passeren.

Hij had waarschijnlijk een nieuw levensdoel ofzo :Y)

Ik heb vandaag mijn eerste les gereden bij een nieuwe instructrice, ze geeft zeer rustig les zonder geroep en gedoe, waardoor ikzelf ook rustig was en ik geen duracell konijn onder mij had :))

Ik ga nooit alleen op buitenrit, je weet maar nooit wat er gebeurd, dus gaat mijn vriendin met haar paard vaak mee, die 2 hangen echt aan elkaar en staan ook 24/7 buiten samen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:00

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn ruin. Hij is vrij ouderwets gebouwd, een beetje type fjord wel. Voor hem is het dus heel makkelijk om z'n hoofd tussen z'n voorpootjes te gooien en z'n hals op slot te zetten. Je kunt dan NIKS meer met een bit (welk bit ook) Hij gaat juist alleen maar harder rennen als je wat met je teugels doet.

Dus dat doe ik niet meer. Het is ook niet nodig. Mijn instructrice heeft me geholpen om te begrijpen waaróm hij zo doet. En van daaruit hebben we het weten op te lossen. Ik kan me niet meer herinneren wanneer hij voor het laatst aan de kletter is gegaan.
Ook heeft mijn lesgever mij geleerd hoe je een paard laat afremmen. Heeft heel weinig met stem en vooral veel met spierspanning te maken ;)

Bakdeur dicht klinkt trouwens wel als een goed idee maar werkt alleen als het een stevige deur is. In de bak die ik destijds tot m'n beschikking had kon de ingang alleen dicht dmv 2 linten (zoals je die ook op de wei voor de omheining gebruikt) Daar ging hij dus gewoon doorheen...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:07

topicsteller veegt een beetje weg wat "simpelman" hier zij, je zou er beter net iets meer aandacht aan geven.
Want ook ik ga er toch van uit dat "simpelman" het bij het rechte eind heeft, het is idd wel waar wij kennen jouw paardje niet echt, en hebben jou nog niet zien rijden, maar toch is wat "simpelman" zegt echt wel waar.
Jij zegt telkens de basis zit er heel goed in, er is een goede rem en een goed stuur.
Toch merk je zelf dat er soms blijkbaar toch wel echt iets scheelt aan dat goede stuur, en dat de rem dan ook ineens niet echt goed meer werkt.
Het zijn levende wezens en idd er kan altijd echt wel iets onverwacht gebeuren, maar hier in jouw beschrijving van het gebeurde lijkt het me heel duidelijk een gebrek aan basis opleiding, en zeker ook een gebrek aan inzicht, en er is ook heel duidelijk een vluchtprobleem waar een gebrek aan respect ook zichtbaar is.
Goede les kan je hierbij helpen.

donutst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:31

Ik kan ook wel wat volgen in u probleem. Om te zeggen het paard niet goed is opgeleerd, daar kan ik mij niet in vinden. En dan afkomen met de zit of stemhulpen, lijkt mij totaal absurd. In zo'n situatie is een paard een vluchtdier en haalt dit totaal niets uit. Ik heb dit vooral aangepakt door in een gesloten bak altijd nieuwe uitdagingen aan te gaan, het vluchtgedrag uit te lokken en hierop in te spelen. Zo groeit het vertrouwen en verdwijnt stilaan het vluchtgedrag. Geloof mij dit vergt wel veel geduld. Want het zijn dikwijls angstige paarden die dit gedrag vertonen. Heb geduld, ga liever ergens een uur voorbij tot het vertrouwen groeit, dan je paard te straffen, hier zal hij niets van leren!!! Zwaardere bitten gaan er dikwijls voorzorgen dat de kin tegen de borst wordt getrokken waardoor het paard zijn zicht wordt belemmerd en hij nog angstig wordt en in het dagelijks werk zonder rug gaat lopen. Net hetzelfde met ophaalsystemen, dan gaan de paarden ook in het dagelijks werk de rug wegdrukken.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:30

@ aeolusnr1 ; alles zit er goed op, maar zoals "donutst" zegt en ik steeds bedoel: "En dan afkomen met de zit of stemhulpen, lijkt mij totaal absurd. In zo'n situatie is een paard een vluchtdier en haalt dit totaal niets uit." ik heb zeer goede les en we gaan met sprongen vooruit sinds ons voorval :)

@ donutst ; bedankt voor je reactie, dit is wat mijn lesgeefster ook zei en we gaan binnenkort, als ik meer vertrouwen heb in ons als duo (wat nu ook terug begint te groeien)

Hij is -naar 't schijnt, dit is mij verteld, ik weet niet of het waar is!- in- en doorgereden met liverpoolbit, daarna met stang en trens. Ik heb dan enige tijd met pessoa gereden (onder begeleiding) omdat het vaak té gevaarlijk werd, en sinds enkele maanden loopt hij zeer netjes op een dubbelgebroken trensje. Ik merk ook dat hij veel sneller vertrouwen krijgt in mijn hand waardoor hij die gaat opzoeken (wat hij in bijna 2 jaar bij mij nooit heeft gedaan) :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:11

Als alles er goed op zit crosst het paardje niet meer weg, er is dus heel zeker nog heel wat werk aan.
De uitleg van het is een vluchtdier en daardoor mag hij dus wegvluchten dit klopt niet helemaal natuurlijk.
Je moet het vluchten behouden, je moet het vluchten onder controle krijgen, en wanneer je vluchten kan sturen en stoppen dan is er in wezen echte controle, daar moet je dus naar toe werken.
Dit heeft niets met een heviger of schrikkerig paard te maken , maar alles met hoe het opgeleid wordt.
De volgorde van het soort bitten die je daar opnoemde is zeker een rare volgorde, en dit veroorzaakt voor een deel ook moeilijkheden, kan niet anders.
een liverpool bit is eigenlijk niet een bit om onder de man mee te rijden, das eigenlijk enkel voor koets paarden.(voor het mennen dus).

LOLLYYwood schreef:
@ aeolusnr1 ; alles zit er goed op, maar zoals "donutst" zegt en ik steeds bedoel: "En dan afkomen met de zit of stemhulpen, lijkt mij totaal absurd. In zo'n situatie is een paard een vluchtdier en haalt dit totaal niets uit." ik heb zeer goede les en we gaan met sprongen vooruit sinds ons voorval :)

@ donutst ; bedankt voor je reactie, dit is wat mijn lesgeefster ook zei en we gaan binnenkort, als ik meer vertrouwen heb in ons als duo (wat nu ook terug begint te groeien)

Hij is -naar 't schijnt, dit is mij verteld, ik weet niet of het waar is!- in- en doorgereden met liverpoolbit, daarna met stang en trens. Ik heb dan enige tijd met pessoa gereden (onder begeleiding) omdat het vaak té gevaarlijk werd, en sinds enkele maanden loopt hij zeer netjes op een dubbelgebroken trensje. Ik merk ook dat hij veel sneller vertrouwen krijgt in mijn hand waardoor hij die gaat opzoeken (wat hij in bijna 2 jaar bij mij nooit heeft gedaan) :)

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:03

kan het niet zijn dat hij last van zijn tanden heeft?

Mijn haflinger hield ook het bit ernorm vast en nou is de tandarts geweest en probleem verholpen

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:57

@ aeolusnr1 ; ik heb een zeer goede lesgeefster gevonden en we werken eraan! :) zoals ik al zei: we gaan, als ik meer vertrouwen heb, het probleem 'uitlokken', dus naar grote pistes gaan, ... om hem zo rijtechnisch onder controle te kunnen krijgen

Dat een liverpoolbit een menbit is, weet ik :) Ik heb hem niet opgeleerd of doorgereden, dit gebeurde bij de vorige eigenaren. Bij het testrijden werd er een gewone enkelgebroken bustrens ingestoken, maar toen ging hij erg hangen, onder me uit lopen, ... vandaar dat ik dan onder begeleiding met een pessoabit ging rijden om het zo af te bouwen op gewone trens en dat is dan ook gebeurd :)

@ knoeken ; alles is nagekeken, dus hij heeft geen last van zijn tanden, rug, benen, nek, noem maar op :) Zadel past, hoofdstel zit correct, ... alles is ook nagekeken door erkend zadelpasser

Emkediv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:49

!heb er niet veel verstand van! maar mijn pony hield het bit ook vast bij de oude eigenaar, die heeft er toen een rolletjesbit aangedaan en toe heeft ie het nooit meer gedaan ook niet bij mij, misschien een tip?

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:22

een pony op de manege die neemt met stelling naar links in het begin ook het bit vast maar stelling naar
rechts doet hij gewoon. vind ik ook een beetje vaag maar ik heb er niet heel veel last van *D