Bange dochter na valpartijen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freelander

Bange dochter na valpartijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 23:25

Mijn dochter van (net) 8 heeft 1,5 maand geleden een pony gekregen. Het is een mooie, 16 jarige C-pony (met iets van een haflinger erin). Een heel braaf beestje dat je kunt inzetten voor dressuur, springen en mennen. Het is echter geen doetje, en tijdens de tweede rit is hij gaan galopperen zonder dar mijn dochter hem daartoe heeft aangespoord met als gevolg dat ze eraf vloog. Kan gebeuren, ze is al vaker van een paardje gevallen, dus er weer op en doorgaan. Twee dagen later is het weer gebeurd en deze keer viel ze echt heel erg hard. Ze rijdt al vanaf dat ze 4 is, maar het is geen ervaren amazone. De pony is erg voorwaarts en wil graag vooruit. Blijkbaar is zij daar niet tegen opgewassen. Onze zoon rijdt ook op hem (hij is 10) en dat gaat ontzettend goed ondanks dat onze zoon nog geen jaar les heeft gehad. Hij gaat ermee naar buiten (onder begeleiding) en rijdt ermee tijdens de lessen. Niks aan de hand. Met het beestje is ook helemaal niets mis, maar mijn dochter durft niet meer op hem te rijden. Op elk ander paard wil ze rijden, maar niet meer op hem. We zetten haar er wel op, en ze heeft ook al lessen met hem gereden maar ze is zo bang dat het plezier er niet is. Wanneer het paardje een keer hoest of schudt vanwege een vlieg barst ze in huilen uit. Dit is niet fijn voor haar maar ook niet voor de pony. Heeft iemand dit ook ervaren met een jong kind en wat kun je doen om haar het vertrouwen in haarzelf en de pony terug te geven? Dochterlief heeft zelf veel verdriet dat ze zo angstig is geworden. Ik ben dankbaar voor alle goede adviezen!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:28

Klinkt misschien raar, maar laat haar eerst weer zelfvertrouwen opbouwen middels een andere pony..
En haar eigen pony alleen eerst knuffelen of poetsen (dus echt vanaf de grond weer het vertrouwen en band opbouwen)..
Zodat ze weer langzaam zelfvertrouwen krijgt dat de pony toch wel lief is..
Je zoontje er wel gewoon op laten rijden, zo ziet ze dat de pony ook erg braaf kan zijn..

Als ze zelf aangeeft dat ze weer wil proberen, dan neem haar eerst mee aan de hand (bitstukje eraan en dan aan een longeerlijn..
Zo steeds verder weg lopen, totdat ze daar ook weer vertrouwen in heeft..

Al zou je met haar de eerste tijd alleen stappend en/of dravend aan de longeerlijn doen, maakt niet uit.
Dan nadien je zoontje erop zetten voor het verdere werl (galopperen enz.)
Laatst bijgewerkt door Loran_Nolen op 31-08-13 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:31

Ik ga mee met Loran!
Erg vervelend voor je dochter en ik hoop dat ze snel weer lekker met de pony kan rijden :)

Loran_Nolen

Re: Bange dochter na valpartijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:36

Zo doe ik het trouwens ook met mijn dochter hoor ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:39

ED --> RT-P

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:00

Ongeveer het zelfde mee gemaakt met onze dochter,ze was wel wat ouder....12 jaar...en de pony was een duvel....ik had zelf "t swit oppuh rug"om dr in t spoor te houden.
T beestje smeet haar dr af toen hij net wat te hard moest werken ,naar zijn zin,en dit resulteerde in een operatie aan dr elleboog.
Maar enfin,,,een bevriende instructrice die heel rustig is,en veel geduld heeft heeft et vertrouwen van haar en dr pony razendsnel gewonnen,en toen was het weer klaar......madame en paardje hebben nadien nog menig prijsje gewonnen.
Overigens wil ik nog wel even kwijt dat op 8jarige leeftijd dit wat moeilijker is.
Geef de pony de kans lief te zijn voor je dochter......worteltje hier en daar,knuffeltje zus,aaitje zo.....begin met longeer les,en oh ja voltige wilook wel helpen....succes!!!

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:55

Misschien weer vertrouwen opbouwen eerst aan de hand en dan aan de longeerlijn!
Zodat als er iets gebeurd er nog iemand de pony kan tegen houden?
Of de pony eerst longeren voordat zij erop gaat.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 01:06

Ik heb hier hetzelfde gehad met mijn dochter en haar pony, ze was toen ook 8. Pony peerde eruit in galop en zij maakte een smak. Het rijden vond ze geweldig maar niet meer op haar eigen pony. Prima, mocht ze voortaan in de les op een manegepony. Ik heb voor haar pony een ervaren bijrijdster gezocht. Meisje was 20 en klein van stuk. De eerste keer nadat ze had proefgereden wilde mijn dochter er ook op. Ze had gelijk een klik met die meid en ze heeft gelijk die dag gegaloppeerd aan de longe. Een week later galoppeerde ze weer los.

Onze pony heeft wel echt veel beweging nodig, moet echt aan het werk gezet worden. Bijrijdster heeft dus, zeker in het begin, heel veel gereden. Vaak ging mijn dochter dan mee en dan ging bijrijdster er eerst op en daarna mijn dochter.

Inmiddels is mijn dochter 10 en zit er heerlijk onbevangen op. Ze galoppeert nu zonder zadel met een halstertje door de wei, ze springt, ze maakt samen met mij en mijn paard buitenritten, helemaal top.

Misschien heeft jullie pony ook baat bij een ervaren bijrijder die hem een paar keer per week goed aan het werk zet zodat het voor je dochter allemaal wat makkelijker wordt.

Neem ook het voer even goed onder de loep. Veel ruwvoer en matig krachtvoer wil ook nogal eens schelen.

Komt wel goed, niet pushen.

Freelander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 08:57

Dank jullie wel voor de reacties. Voel me een stuk geruster dat het wel goed zal komen. We gaan idd aan de slag met veel grondwerk, knuffelen, poetsen en wortels! Zoonlief mag het harde werken voor zijn rekening nemen. :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:03

Haar niet meer op die pony zetten. Neem haar wel mee naar stal, borstelen van de pony en kijken naar haar broertje doe les jeeft en misschien mag ze een op een ander pony? Of haar uitlaten stappen, jullie eigen pony.
Rustig aan doen, de 'zin' in het rijden komt wel weer!

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:05

Hier ook soortgelijk verhaal, dochter van 7 erg hard van de pony gevallen en wilde helemaal niet meer rijden zelf niet op de manege.
Gewoon rustig gelaten voor wat t was, wel poetsen, knuffelen voeren en zelfs de box werd elke dag gemest.
Als haar zus op de pony reed zat ze ook altijd bij de bakrand maar echt niet dat ze er op wilde.
Soms riep ze spontaan dat ze er op wilde maar als ze dan eenmaal zat en de pony bewoog nog maar een oor dan stond ze er al naast.
En opeens na 1,5 jaar wilde ze op les bij de manege en binnen 3 maanden reed ze weer vrolijk op dr pony alsof er nooit iets gebeurd is.

Babbelaar20Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:11

ook ik ga mee met het verhaal van Loran, die manier heeft mij in het verleden ook goed geholpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:15

Geen druk op zetten, lekker met andere pony's laten rijden en deze aan de broer overlaten. Misschien wil ze deze straks weer rijden, misschien niet. Je schiet er iig niks mee op haar koste wat het kost erop te zetten, dan krijgt ze straks een hekel aan het rijden op zich. Geef haar ook absoluut niet het gevoel dat ze minder is omdat ze bang is van de pony ('Komop niet zo flauw, je bent al vaker gevallen, je hebt deze al vaker gereden en dat ging toch goed?'), want dat gevoel smaak ik wel een beetje uit je verhaal, dat ze dat gevoel heeft nu.

Freelander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 09:22

Nee, we zetten er geen druk op en we geven haar zeker niet het gevoel dat ze 'minder' is. We geven aan dat we het erg begrijpen en dat ze het ook niet moet. Zoonlief rijdt wel, dat is het probleem niet. Maar ze is zelf enorm gefrustreerd dat ze bang is voor hem want ze was zo ontzettend blij met hem.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:25

Een C pony is misschien ook wel wat groot voor haar omdat ze pas 8 is, weet niet hoe groot zij is van gestalte. Maar onze 8 jarige zoon past bv niet op een C-pony terwijl hij toch erg groot is.
Dat even terzijde ;)
Maar omdat ze zo'n schrik heeft opgedaan zou ik het inderdaad heel rustig aan doen.
Laat haar gewoon op andere pony's rijden die ze met zekerheid durft rijden, zodat de schrik wat naar de achtergrond schuift.
Als grote broer jullie pony goed gereden heeft, zou je kunnen overwegen om haar de pony droog te laten stappen, terwijl je haar vasthoudt aan de leidsels. Als ze merkt dat de pony dan rustig is, zal ze na een paar keer vanzelf vragen om eens los te laten zodat ze zelf kan stappen.
Heel langzaam weer opbouwen, niet overhaasten, niet dwingen. Wil ze niet droogstappen ? Best dan, wacht dan gewoon. Niets zo erg als rijden met schrik of tegen je zin.
Ondertussen kan ze wel zoals hier al gezegd is : borstelen, helpen voeren, knuffelen en grote broer helpen met opzadelen en rijklaar maken van de pony.
Het komt wel weer goed met wat geduld en rust.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:43

Allereerst; Wat vervelend voor je dochtertje, hopelijk vindt ze het plezier er gauw weer in terug!

Laat haar maar lekker poetsen,knuffelen,voer,appeltje,worteltje, een ditje en een datje. Lekker laten gaan, rustig aan. Doe waar ze zelf zin in heeft etc etc. Misschien eens de pony opzadelen voor broerlief, broer laten rijden en dat zij hem misschien wil droogstappen. Eerst even aan de hand, ze geeft later ze geeft zelf wel aan wanneer ze er aantoe is om meer te rijden. Laat haar ook het plezier weer gunnen, laat d'r afspreken met een vriendinnetje. Poets de pony mooi, vlecht hem in en loop er een rondje mee door de bak. En jij dan prijzen en zeggen dat de pony er mooi uitziet. Goed gedaan,top enz.

Ik weet niet of er iemand in de familie bekend is met vrijheidsdressuur? Leuk om dat dan samen met je dochtertje te doen. Leer hem flemen en met zijn hoofd schudden, waar je dochtertje weer om kan lachen. Maar laat haar soms ook een beetje alleen, natuurlijk stuur je (lijkt mij) een 8 jarige niet alleen naar de pony. Maar als jullie samen bij de pony zijn haar een beetje met rust laten. Laat haar maar wat dingetjes uitproberen. Maar geef haar wel het sterke gevoel dat ze het aankan, en dat is nu juist zo lastig. Je moet haar weer vertrouwen bijbrengen als moeder zijne, maar je wilt haar ook niet pushen.

Misschien komt ze later nog wel naar je toe met de vraag of ze weer mag rijden. Doe dan niet al te blij, je dochtertje wilt graag weer rijden. Natuurlijk mag je best blij zijn, maar anders krijgt je dochtertje weer een push gevoel. Ze wil laten zien aan mama da ze het kan, maar ze durft niet en wilt mama niet teleurstellen.

Met veel geduld en liefde zul je er wel komen.... Succes! :)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:53

Hier hetzelfde en sinds een week rijdt ze op haar eigen pony.

Wij hebben haar op zitles gezet, terug vertrouwen aan de longe en met een ervaren instructrice en dit op ervaren manege pony's.
Onze pown is ook een ervaren manege pony maar toch vond ze hem eng. Hij werd dus door mijzelf, schoonzusje gereden en gelongeerd. Ondertussen kreeg dochter vertrouwen op de rug van andere pony's en borstelde ze Bueno gewoon. Het vertrouwen is er nu!

Succes en een knuf voor je dochter