Reageert niet of slecht op bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlapaard

Reageert niet of slecht op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 19:53

Hallo heb een 10 jarige holsteiner merrie. Ze reageert heftig of niet op een bit. Heb een hefboombit in gehad daar reageerde ze fel op en klooit ze met d'r kop en loopt te snel . Enkel gebroken reageert ze niet tot sterk op en als ze reageert klooit ze ook met d'r kop. Daarbij heb ik un rubbertje in het midden voor d'r tong want ze gooit die d'r over anders eerst ging dat perfect maar nu gooit ze nog steeds met d'r kop. Wat vinden jullie wat voor bit ik erin zou kunnen leggen. Dubbel gebroken? Happy mouth bit ?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:56

Misschien eerst een keer haar gebit na laten kijken door de paarden tandarts?
Hij kan je waarschijnlijk ook adviseren welk bit je kunt gebruiken (aan de hand van hoe de mond van jouw paard is)

Wat jij beschrijft klinkt als dat jouw paard iets heel erg dwars zit (iets met haar tanden) of onder bepaalde druk uit komen.
Dat de ruiter misschien met teveel druk of onrustig rijdt?

Is jouw paard verder wel lichamelijk helemaal gezond?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 31-08-13 19:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:57

Misschien is het verstandig om de mond eens na te laten kijken, het tong over het bit gooien en zo schudden met het hoofd geeft aan dat er iets niet lekker zit. Het kan ook wat anders lichamelijks zijn. Eerst dat dus uitsluiten voordat je met andere bitten aan de gang gaat want ik denk niet dat je daar op dit moment veel verder mee komt :) Succes!

Lara_Silver

Re: Reageert niet of slecht op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:57

Duidelijk problemen in de mond of ergens anders in het lichaam.

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:59

Zoals hierboven ookal aangegeven, zorg ervoor dat het gebit in orde is, ook lichamelijk, en dan kan je altijd wisselen van bit. Wat misschien handig is voordat je allerlei bitten koopt, lenen van vriend(in) of een stal in de buurt :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:59

Les, les, les en nog eens les, niks veranderen aan de optoming. Mijn merrie reageerde ook nooit (of te heftig), steeds wat scherpers in/om gehangen en nu weer aan het lessen met dubbelgebroken bit waar ze, dankzij de lessen, goed op begint te lopen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:01

Je kunt lessen wat je wil, als je paard pijn in de mond of in de rug heeft zal dat niets veranderen aan de zaak. Eerst onderzoeken, bij 100% gezond naar de ruiter kijken en dan wellicht naar het bit. Maar lichamelijk is het eerste punt waar je bij stil hoort te staan imo.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:06

Helemaal met je eens, maar als je, zoals ik, in één les (paard had al dik 1,5 jaar geen bit zonder ketting ingehad) een enorme vooruitgang ziet, weet je 'genoeg' om te zeggen dat het aan de manier van rijden ligt.
Is er geen vooruitgang na de les, haal je de TA of DA erbij ja, uiteraard, maar één les volgen is vaak goedkoper dan een, misschien, onnodig consult.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:06

Loopt jouw paard de hele dag op de wei?
Het kan namelijk te maken hebben met opgezette speekselklieren.
Hier had mijn merrie ook last van toen het gras wat korter was.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:09

@xSlvna: Nu begrijp ik beter wat je bedoelt. Inderdaad als te zien is dat de ruiter zelf veel te veel vast houdt of nog niet tanden flossend door de baan gaat is de oorzaak van het probleem inderdaad snel gevonden. :D

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 20:26

Ze in de zomer alleen maar op wei. Ik heb d'r ook nog niet zo lang. Maar dan snap ik niet waarom dat vorige eigenaar un hefboom bit bij d'r gebruikt dan word ze helemaal gek

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:32

Misschien heeft de vorige eigenaar nooit de tandarts bij het paard laten komen.
Normaal gesproken komt bij volwassen paarden de tandarts elk jaar de tanden bijvijlen.
Ze kunnen echt last krijgen van scherpe haken die gemeen kunnen prikken, als je dat niet bij laat houden.
Maar als de vorige eigenaar dat niet wist, heeft die misschien gedacht om dan maar scherpere bitten te gebruiken toen het paard ging protesteren?
Heb je het paard wel laten keuren toen je haar kocht?

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 20:44

Nee, maar ze is in 2006 wel keurd en door gefokt om dat ze perfecte gangen heeft. Verder weet ik niet veel over d'r.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:48

Nou, dan zou ik gewoon de paarden tandarts laten komen.
In elke regio zijn wel paardentandartsen, die komen gewoon bij je paard op stal.
En echt heel duur is het niet, daarvoor hoef je het niet te laten.
Lijkt me wel handig om daar mee te beginnen.
Dan weet je zeker dat het niet door pijn komt, dat je paard zo onrustig in de mond is.