Wil niet galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simonevd

Wil niet galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 13:42

Ik rij op sinds kort op een 5 jarige haflinger merrie. Ze is werklustig en ik had geen problemen totdat ik wou aan galloperen. Ze begon als een gek te bokken op 1 plek en ik ben eraf gevallen. De vorige berijder was erg druk. Nu ben ik aldoor voorwaarst aan het stappen en draven want ook dat wil ze liever niet. Ze gaat dan achteruit lopen maar ik heb haar nu wel zo ver gekregen om voorwaarts te draven alleen zal gallop nog niet lukken. Soms maakt ze 1 gallop sprong als ik sneller wil draven maar dat gaat erg raar. Als ze geen ruiter op zich heeft wil ze prima galloperen. Weet iemand wat er mis is en hoe ik haar aan t galloperen krijg?

xMyrth

Re: Wil niet galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:43

Heeft ze nergens pijn???

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 13:45

v
Laatst bijgewerkt door Simonevd op 31-08-13 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 13:47

xMyrth schreef:
Heeft ze nergens pijn???

Voor zover ik weet niet. Zonder ruiter gallopeerd ze prima en in draf met ruiter loopt ze ook goed.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:55

als de rugspieren vast zitten dan gaat galopperen onder de man niet echt lukken, even tijdje veel wendingen rijden, niet alleen grote voltes maar ook kleinere en ook met wat veel extra stelling, in stap allebei de kanten op als dat allemaal vrijwillig wordt aangenomen dan zou ik verder gaan kijken naar problemen, lukken die kleinere voltes al niet met extra stelling dan zijn de spieren er zeker niet aan toe en dat kan een oorzaak hebben behalve te weinig training. toch even iemand erbij halen die daar naar kan kijken

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 14:01

speurneusc schreef:
als de rugspieren vast zitten dan gaat galopperen onder de man niet echt lukken, even tijdje veel wendingen rijden, niet alleen grote voltes maar ook kleinere en ook met wat veel extra stelling, in stap allebei de kanten op als dat allemaal vrijwillig wordt aangenomen dan zou ik verder gaan kijken naar problemen, lukken die kleinere voltes al niet met extra stelling dan zijn de spieren er zeker niet aan toe en dat kan een oorzaak hebben behalve te weinig training. toch even iemand erbij halen die daar naar kan kijken

Ik zal dit proberen maar volgens mij zijn wendingen met stelling geen probleem.. Ik rij er maar 1 tot 2 keer per week op en de pony loopt ook voor de kar. Maar bedankt voor de tips.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:00

Misschien ligt het zadel niet goed? En miss. veroorzaakt dat pijn als ze aan moet galopperen? Maar ja, wat weet ik daar nou van? ;)

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:30

Misschien ligt het aan het gebit? Mijn pony wou ook steeds minder galopperen en daarna helemaal niet meer. Tandarts is geweest en het probleem was opgelost :)

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:33

Imaani schreef:
Misschien ligt het aan het gebit? Mijn pony wou ook steeds minder galopperen en daarna helemaal niet meer. Tandarts is geweest en het probleem was opgelost :)

Hm.. Het is wel een.jonge pony en heeft geen eet problemen.. Ze heeft wel een bit waarmee ik iets meer controle over haar heb..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:35

Bekend haflingerprobleem. Paard heeft nog te weinig kracht en balans om te galopperen met een ruiter op de rug, zeker in de bak.
Komt vanzelf goed. Lekker buiten oefenen in een rechte lijn en korte stukjes in de bak, zodat hij sterker en meer in balans leert galopperen.

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:37

janouk schreef:
Bekend haflingerprobleem. Paard heeft nog te weinig kracht en balans om te galopperen met een ruiter op de rug, zeker in de bak.
Komt vanzelf goed. Lekker buiten oefenen in een rechte lijn en korte stukjes in de bak, zodat hij sterker en meer in balans leert galopperen.

Het rare is dat ze voor de vorige ruiter wel gewoon wou galloperen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:38

Misschien zat die ruiter wat stabieler op het paard :)

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:40

SindyKaya schreef:
Misschien zat die ruiter wat stabieler op het paard :)

Dat zou kunnen want de eerste ruiter reed goed maar de tweede kon niet goed rijden en was geel druk. We hadden al een vermoeden dat dit gedrag is ontstaan door de vorige ruiter.

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 04:13

Mijn pony had verder ook geen eetproblemen, dus dat hoeft verder niks te betekenen. Weet je wanneer ze voor het laatst naar de tandarts is geweest?

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 08:47

Imaani schreef:
Mijn pony had verder ook geen eetproblemen, dus dat hoeft verder niks te betekenen. Weet je wanneer ze voor het laatst naar de tandarts is geweest?

Nee. Ik zal het vragen wanneer ik heen ga.

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:05

Maar als het probleem is dat ze niet meer wil galloperen omdat de vorige ruiter er niet goed op zat, hoe krijg ik haar dan wel weer aan het galloperen?