ander bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_MB

ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 11:53

hallo,

ik heb met mijn palomino al heel erg gesukkeld met haar aan de teugel te krijgen.
nu heb ik elke dag blijven oefenen met contact houden, zachte kneepjes, ...
en ik heb resultaat bereikt! (foto's volgen nog)
ze loopt nu correct nageeflijk, maar je moet toch echt continue inspelen op die kneepjes want ze is heel erg hard in de mond,
dat mijn armen zelfs al pijn doen door normaal contact te houden, haar hele gewicht legt ze gewoon in mijn handen..

ook elke keer als ze correct loopt een tijdje, beloon ik haar met ontspanning.

ik rijd met een dtrens rolletjes bit (omdat ze haar bit vastnam vroeger)
tandarts is eergisteren geweest en de dierenarts vorige week op controle en inentingen.
ik heb ze nog geen jaar en ze was niet echt onderhouden geweest vroeger eerder verwaarloosd en soms heel lastig te rijden (dit is al beter, behalve springen).
ze heeft in de 3 maand dat ze haar bit heeft de rolletjes helemaal plat gebeten zodat ze dus niet meer rollen :(

nu zou ik graag overschakelen naar een nieuw ander bit waardoor ze zachter in de mond wordt en ik niet altijd de dag erna met spierpijn in de armen loop.. :+

iemand tips van een soort bit? (ik dacht aan een pessoa)

groetjes!

Anoniem

Re: ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:30

Sorry, maar dit klinkt niet alsof je paard echt nageeflijk is, ik zou aanraden om ipv te investeren in een ander bit, goede les te gaan nemen :)

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:38

Informeer je asjeblieft even heel goed over het 'aan de teugel' rijden.

[RT-P] [centraal] Aan de teugel

Wat je nu doet, is het bit door de mond bewegen, waardoor je paard die druk van het bit in z'n mond voelt, en het proberen te ontwijken door z'n hoofd naar beneden te doen. Het paard heeft dus pijn.
Het resultaat wat jij wilt bereiken is als ik het zo lees, een mooie ronde hals voor je paard; in de krul. Maar wat vind je belangrijker; een paard met een mooi krulletje die voor de rest vast in z'n rug zit, en pijn heeft in z'n mond? Jij hebt pijn in je armen, wat denk je wat je pony heeft in z'n mond..
Of wil je een paard die goed op je been is, los in z'n rug en vertrouwen heeft in je hand die stil en meeverend is? Juist de 2e. Dat een paard zakt en mooi loopt ; 'Aan de teugel' of hoe ik het liever noem, 'nagevelijkheid, is een cadeautje van je paard omdat jij goed rijdt. Loopt hij dus met z'n hoofd rechtvooruit, weet jij dat je bij jezelf moet gaan kijken. Zit ik mooi recht op? Kantel ik m'n bekken goed? Liggen mijn benen mooi stil? Loopt m'n paardje lekker actief? Houd ik mijn handen mooi recht op en houd ik ze mooi stil? Allerlei vragen voor jezelf. Een goede gediplomeerde instructrice is hierbij bijna noodzakelijk omdat je vanaf het paard niet alles kunt zien. Deze raad ik je dan ook echt aan.

Als antwoord op je vraag, Ja, neem een ander bit, een dubbelgebroken bustrens of watertrens, die goed past in z'n mond, houdt hierbij je handen mooi stil maar pas ze aan aan z'n bewegingen, en rijdt van achter naar voren. Hiermee bedoel ik niet snel, maar mooi de achterbenen eronder plaatsen waardoor die een mooie bolle rug vormt, en hij jou gewicht beter kan dragen. Als jij op handen en knieën gaat zitten, en er gaat iemand op je rug zitten, kan jij iemand beter houden als je je rug hol maakt, of bol? Juist ja, bol. Dit probeer je dan dus ook te bereiken bij je paardje door goed actief te rijden. Vooral goed aan je been maken: Actie = reactie, 1x been, luistert hij niet, iets harder been, luistert hij nog steeds niet tikje. Blijf hiermee heel consequent, want uiteindelijk hoef je dan alleen maar te denken dat je je been aan wilt leggen, en hij reageert al. En hoe super is dat :)

Een paard wilt heel graag voor z'n baasje werken, maar het baasje moet hierbij goede middelen voor het paard hebben (goed passend zadel en hoofdstel, neusriem niet te straks, enz.) en moet ook kritisch naar zich zelf kijken. Geen enkel paard is hard in z'n mond, een ruiter kan hard in z'n hand zijn, en probeer hiermee het probleem echt op te zoeken en op te lossen i.p.v. syptoombestrijding door een ander bit ;)

Veel succes hiermee, zoek alsjeblieft een goede instructrice, informeer je hier goed op bokt. Er worden hier vaak hele goede tips gegeven :)

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 19:23

zadelpasser is geweest vorige maand, splinternieuw zadel op haar maat.
hoofdstel past, maat van bit ook.

ze weigerde nageeflijk te zijn doordat ze idd pijn had in de mond (haken), die nu verwijdert zijn.
ook schommel ik niet met mijn handen in zijn mond (doe ik nooit want is idd pijnlijk..)
ik houd gewoon contact en af en toe met 1 hand wat knijpen.. les ga ik inderdaad krijgen, maar beperk want ik moet dit laatste schooljaar een zware gip maken waardoor ik weinig tijd ga hebben (hoogstens 1x per week) om haar nog te rijden..

groetjes en dank voor de reacties :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:47

Ik vind die rare bitten allemaal zo waardeloos. Hang er gewoon een dubbel- of ongebroken bus- of watertrens in en de rest lekker rijtechnisch oplossen.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:42

paard hard in de mond = jij hard in de hand.

vraag hiervoor aub de tandarts voor advies.. met bitten moet je heel voorzichtig zijn, ik heb de tandarts gevraagd toen ik mijn fjord ging inrijden en was erg blij dat de tandarts mij advies gegeven had. een enkel gebroken bitje , die goed past. en nee, die is niet scherp en prikt ook niet in het gehemelte, als die maar goed past, dan buigt hij naar voren als je druk geeft.

de tandarts kan het je uitleggen en ook laten zien en je bit gelijk passen..

succes:)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:46

Als het zo makkelijk was om je paard fijn aan de teugel te rijden door een speciaal bit, was die al lang uitgevonden en waren we nu allemaal GP ruiters!
Les nemen!!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:26

Ik heb hier zo'n beetje hetzelfde. Maar ik houd het heel simpel, gewoon een dubbelgebroken D trens erin gooien
en goede les nemen! Ik heb nu lessen van 35 euro per uur maar deze helpen mij enorm! :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:15

Ik zou bij een paard dat het bit vastpakt juist geen D-trens of bustrens nemen, maar eerder een water trens.
Ik ben fan van dit bit: http://www.agradi.nl/sprenger-watertren ... 13-5cm.htm
Het licht heel fijn in de mond en is niet te dik.....

Een fijn goed in de mond passend en bij je paard passen bit lost je probleem niet om maar zal er zeker wel aan bijdragen.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 01:27

Nageeflijk is geen houding van het lichaam of de nek van het paard. Nageeflijk betekent dat het paard naar de lichtste hulp van de ruiter luistert, de ruiter volledig vertrouwt en iedere beweging die hij maakt, maakt omdat de ruiter dat zachtjes en vriendelijk vraagt.
De ruiter wil daarbij natuurlijk het beste voor het paard en vraagt (dus niet dwingt) het paard soepel en ontspannen te lopen, waarbij het de rug bolt en de kracht uit de buikspieren haalt. Het paard werkt daar vervolgens gewillig aan mee, omdat het nageeflijk is.

Dit heeft dus helemaal niks te maken met het type bit, het is alleen belangrijk dat het lekker zit voor het paard, zodat het paard zich kan concentreren op wat de ruiter vraagt en niet gestoord wordt door irritante dingen als een pijnlijk bit of een slecht passend zadel etc etc etc.

Zo lang je dus ook maar een beetje kracht moet zetten, op welke manier dan ook (handen, benen, zweep) is je paard niet nageeflijk.