Galan CXIV 5 jarige PRE/Andalusier is serieus bezig.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Galan CXIV 5 jarige PRE/Andalusier is serieus bezig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:04

April 2012 heb ik Galan gekocht als 4 jarige onbeleerde hengst. Hij had veel 'ballen' dus ik heb hem eerst laten castreren.
In augustus ben ik hem gaan inrijden en heb ik een beetje op hem rond gehobbeld. In oktober van dat jaar zijn we van stal verhuisd maar doordat de bak daar door omstandigheden niet goed was heb ik hem bijna niet kunnen rijden. Uiteindelijk was hij daar helaas niet op zijn plek en ben ik in mei 2013 wederom verhuisd naar een andere stal waar hij het geweldig naar zijn zin heeft.

Daarna ben ik begonnen met hem wat meer door te rijden en serieuzer aan de slag te gaan. Ik heb les van Elise Buiten (equi-performance). Heb veel gewerkt aan spieropbouw en balans. Galop is echt nog een moeilijk punt maar het gaat steeds beter.
Hieronder een paar plaatjes van mijn laatste les *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er van vinden! :o

Ipsilonka

Re: Galan CXIV 5 jarige PRE/Andalusier is serieus bezig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:11

Wauw, wat een mooi paard. En wat onwijs jammer dat het op je andere stal niet ging.... :P Galan ziet er echt knap uit met zijn sportcoupe! Ik vind de laatste foto het mooist, fijn lang in de hals en mooi achterbeen erbij! Zo in het zonnetje passen je laarzen echt mega mooi bij je zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:12

Ziet er heel vriendelijk en fijn uit. Actief, mooi op lengte, tevreden paard en mooi meezittende ruiter. Daar mag ik graag plaatjes van zien :j

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:13

Hij glimt nogal :D
Hij pakt het precies wel allemaal goed op :)

Ik vind enkel de sportcoupe wat minder hihi

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:23

mag ik beginnen met zeggen wat een prachtig paard en een prachtig hanarchement :~

Je zet volgens mij deze post neer omdat je graag wat feedback wilt, dus ik zal wat proberen al vind ik het erg lastig aan de hand van een foto.

Blijf letten op de positie van je handen (niet te laag) en probeer goed contact te houden met je paard in de teugels zodat hij goed leert om ook contact met jou te blijven houden. Foto 1 vind ik je teugels bijvoorbeeld een beetje losjes en ik krijg ook een beetje de indruk dat hij nog niet helemaal lekker voorwaarts loopt, vooral op foto 1 en 4.. Of zie ik dat verkeerd? Probeer hem echt 'naar je handen toe' te rijden, dus nodig hem via een voorwaartse beweging uit om iets in je handen te zakken. Dan gaat hij wat meer over zijn rug heen lopen, zoals dat heet en wordt zijn leef van kont naar nek wat meer een "boogje". Ben ik een beetje te volgen? :P

Je geeft al aan dat je werkt aan balans en ik kan ook zien dat vooral zijn verticale balans nog niet helemaal in orde is. Zoals hij vooral kantelt ipv buigt op foto 3 en 4 :) Op foto 5 zie je het ook wel een beetje, dat de buiging in zijn lijf niet helemaal van kont tot neus soepel doorloopt (zie je dat hij zijn hoofd kantelt?). Lekker bochtenwerk en rechte lijnen afwisselen! (Ik ben een slangevolte-addict..)

Het is een jong paard en het ziet er hartstikke relaxed uit, dus volgens mij ben jij hartstikke goed bezig! Ga zo door jullie +:)+

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:00

miss_eefje, klopt allemaal; aanleuning is echt een dingetje bij hem (en de meeste PRE's :D ), vaak onrustig in de mond. Het is al enorm verbeterd maar we zijn er nog lang niet.
Voorwaarts is niet een probleem, eerder meer rust er in brengen dus ik denk dat dat een foto-moment-opname is :) Hij wil nogal eens, als een echte Spanjaard, gaan krabbelen en boven zijn tempo lopen.

Kantelen van zijn hoofd is inderdaad ook zoiets waarvan je kunt zien dat hij het soms echt moeilijk vindt en de balans/aanleuning er niet goed is.
Ik rij inderdaad ook veel slangevoltes sinds een paar weken (dat kan hij nu pas een beetje qua kracht) en volte sluiten en openen. Ook veel schakelen en overgangen rijden is iets wat hij nu wat beter aankan en waar ik nu meer gebruik van maak.

Bedankt voor je feedback! :j

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:09

Wat ziet hij er toch goed uit! Vind hem echt een knap dier. <3

Zo te lezen en te zien zijn jullie op de goede weg, het ziet er ook erg vriendelijk uit. :j

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:12

Knappe Galan! Het ziet er allemaal erg vriendelijk uit, super! Hij loopt relaxed, en voor zo'n jong dier vind ik dat het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:46

Wauw wat een gaaf dier, ziet er goed uit. Oh ja t is haw, let idd op je teugelvoering, houd contact op 2 teugels, vooral op de eerste en laatste fotos zie je hem wat scheef worden, probeer hem mooi op 2 teugels recht te houden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:42

Bedankt voor alle complimenten!
Hij had, door het ruinen, steeds minder manen, het werd vlassig en dun.
Nu lijken ze veel dikker en voller. Ik vind het hem juist veel pittiger staan!
Vind het prachtig als een PRE een mooie bis heeft maar als het zulke sprietjes worden vind ik het gauw armoedig staan :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:22

Wow wat is het een knap paard, en je bruine spullen staan er prachtig op!

Fijn dat het nu lekker met 'm gaat en dat je met 'm aan het lessen bent!
Rijden ziet er goed uit!

Aanleuning is inderdaad een lastig punt bij dit type paarden om dat rustig en stabiel te krijgen, het kunnen zulke friemels zijn... :D

Die korte manen staan hem wel stoer vind ik!
Ik heb bij mijn jonge Lusitano hetzelfde gedaan, die had ook alleen maar sprietjes... :+

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:59

Wat ziet Galan er supergoed uit Vera!
Die manen staan hem wel hoor!
Dat kantelen heeft Labrus in het begin ook wel gedaan
Ik liet de teugels te losjes (los/vast)
Wat meer (gelijke) verbinding en het probleem lost vanzelf op
Nog heel veel succes en plezier samen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:59

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:32

Gaaf beest zeg!
Het rijden ziet er vriendelijk uit, het nukkig kijken en het kantelen viel me wel op. Hoe reageert ze als je wat lager in tempo rijdt (korte stukken)?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:59

Ik zie hem niet echt nukkig kijken, eerder geconcerteerd :?

Tempo verlagen vindt hij prima hoor, daar heeft hij geen moeite mee, hoezo?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:07

De strakke oren (die niet op iedere foto te zien zijn) kunnen ook concentratie/iets moeilijk vinden zijn natuurlijk! Het viel me gewoon op :)
Aan de hand van de foto's zou ik denken dat hij het iets terug in tempo rijden misschien wel prettig vind en zich dan wat meer ontspant en iets rustiger in je hand word, vandaar dat ik het vroeg.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 21:57

Ja moeilijk vindt hij het zeker! Hij leert echt met het puntje van zijn tong uit zijn mond :))
Hij is echt een harde werker.
Het lijkt waarschijnlijk zo dat hij hard gaat door zijn beenactie, je hebt gelijk dat als hij terug in tempo wordt gereden, hij beter loopt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:59

Hij lijkt op de fotos niet hard te gaan hoor, ik doelde op iets onder basis tempo :D hij toont zn reactie hetzelfde als mijn merrie, vandaar dat ik er iets in denk te herkennen ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 22:01

Mmmmm, ga ik proberen! Geen idee hoe hij dan loopt, wat kom je bij jouw paard tegen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:05

Ik pb je even!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:41

Wat een knap paard oh dat tuig *kwijl*
Vind zijn sportcoupe wel staan :D
Qua rijden vind ik dat je goed bezig bent alleen soms druk met het bit?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:48

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:44

Mijn paard is meer druk met het bit :D

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:41

Wow! Het is alsof je je paard, zadel en laarzen in dezelfde kleurcode besteld hebt hahah _/-\o_

Op foto 5 valt het me op dat hij een scheef loopt met zijn hoofd. Probeer 'm mooi recht te houden op twee teugels. Op een aantal foto's lijkt het ook alsof je met je bovenlijf een beetje naar voren valt, maar dit kan een moment opname zijn.

Verder vind ik het er goed en vriendelijk uitzien!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:56

Elise buiten heb ik wel eens van gehoord ja!! Ze rijd op het moment een paardje van een kennis in, echt ongelofelijk wat zij kan met paarden :)

Ik vind het er vriendelijk uitzien hoor! En bloedmooi paard