Paard lastig in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Paard lastig in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:48

Ik wist even niet hoe ik titel moest beschrijven maar dit is mijn probleem......

Bij de vorige eigenaresse is mijn fjord bitloos worden gereden en soms met bit (ik weet niet hoe ze daarvoor gereden is) en ik rij haar op dit moment met een dubbel gebroken bit. Maar ze is echt soms onhandelbaar, als ik halt probeer te doen dan loopt ze door tenzij ik aan het bit moet gaan trekken. Als ze ervandoor gaat tijdens galop of schrikt in draf en ze gaat ervandoor krijg ik haar niet eerder stil dan dat ik aan het bit trek. Op beenhulpen reageert ze dan niet. Ook pakt ze haar bit dan vast. Nu ben ik benieuwd wat jullie mij aanraden. Ik ben extra aan het oefenen met halt maar na 3 maanden oefenen is er nog geen vooruitgang. Nu ben ik mij heel erg aan het bedenken om een ander bit te gaan proberen die wat scherper is. Ik ben niet hard in de hand maar als ze er eenmaal vandoor gaat moet ik heel mijn gewicht in haar mond leggen voorsat ze gaat stoppen en ik dit levensgevaarlijk vindt en ik ook niet van dat getrek hou constant.

Wat vinden jullie?

Ik ben zelf geen sterruiter en rij pas weer na jaren niet gereden te hebben weer 5 maanden en ik heb e ht veel klaar met der gespeeld maar dit blijft een probleem.

Anoniem

Re: Paard lastig in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:52

Dat is t nadeel van koude rassen, die zijn gewoon een stukje sterker en dan zul je idd eens op de handrem moeten trekken. Verder is het denk ik zaak ervoor te zorgen dat ze minder schrikkerig wordt en je kunt best leren op zit terug te rijden maar dat vinden meerdere paarden lastig in het begin :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:59

Ze is bijna bomproof maar onze bak heeft een grote open open deur die bijna altijd openstaat. Als er dan iemand voorbij loopt of plots komt staan schrikt ze zich te pletter. Op zit terug rijden ben ik ook al begonnen maar dat lukt ook niet. Dan draaft ze fijn verder. Normaal ben ik niet zo van allerlei hulpmiddelen en wil het doen met mijn eigen handen maar de rem is gewoon stuk en ik denk dat het aan het bot ligt. Welk bit zou ik eventueel kunnen proberen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:05

Ongebroken trens. Ik had het dan wel niet in zo'n extreme mate, maar ik had met de dressuurtraining wel eens dat Vera (ook een fjord) niet wilde terugkomen na een uitgestrekte draf, of niet luisterde als ik haar een keer wilde doorverzamelen. Dan liep ze gewoon door alsof er niets aan de hand was.
Op een dubbelgebroken trens was dit het ergst, enkelgebroken minder, maar met ongebroken trens was het acuut weg
Is trouwens nog een vriendelijker bit ook :)
Het is geen stang trouwens hoor, maar gewoon een bit die niet gebroken is

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:07

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:11

Ja precies zo een..
Dubbelgebroken werkt op de tong en lagen, enkelgebroken vooral op de lagen, en is het scherpst van de 3
Ongebroken verdeelt de druk het beste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:11

Dan moet je ervoor zorgen dat ze zo op jou is gericht dat ze geen tijd heeft om te schrikken :) En de zithulp moet je dan even installeren, langzamer lichtrijden, je zit zwaar maken, desnoods eerst even combineren met wat kneepjes in de teugel en zo verder. Elk paard heeft een zithulp, soms moet je die nog even installeren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:12

Ongebroken is dus het vriendelijkste bit. Het ligt ook het stilst in de mond.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:12

Ah zo. Ik ga eens wat informatie over het bit verzamelen en dan kijken of het wat is. :)
Bedankt voor de tip.

@jolieen, ze is ook op mij gericht. Dat merk ik namelijk aan haar gedrag en haar oren. Ze staan bijna nauwelijks naar voren om de aandacht ergens anders op te vestigen. Ik ga nog wat extra oefenen met de zit.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 29-08-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:13

Graag gedaan :)
Ik had het bit zelf toevallig liggen, daarom ben ik het gaan proberen
Zo ben ik er eigenlijk toevallig achter gekomen dat het voor ons werkte
Misschien kan je er eerst eentje lenen van iemand om te kijken of het voor jullie ook werkt

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:14

Dorine92 schreef:
Ongebroken is dus het vriendelijkste bit. Het ligt ook het stilst in de mond.

Als de ruiter dan ook stil met zijn/haar hand is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:17

Joolien schreef:
Dan moet je ervoor zorgen dat ze zo op jou is gericht dat ze geen tijd heeft om te schrikken :) En de zithulp moet je dan even installeren, langzamer lichtrijden, je zit zwaar maken, desnoods eerst even combineren met wat kneepjes in de teugel en zo verder. Elk paard heeft een zithulp, soms moet je die nog even installeren.

Niet iedereen is zo competent om de volledige aandacht van een paard bij de ruiter te houden. Ze is net weer begonnen te rijden dus is het nog aftasten. Vaak zijn beginnende ruiters afwachtend en naarmate ze meer zelfvertrouwen en kunde krijgen ga je je paard aanvoelen en voor zijn als ze eens spoken. En dan ook nog een fjord, meestal zeer sterk, stronteigenwijs en dus ben je de kunde nodig die je nog niet hebt ontwikkeld, neem het advies van dat bit over en ga lessen volgen om je paard beter te leren rijden, succes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:18

Grootste verschil is dat het niet dubbel vouwt en dus geen notenkraak effect en daarbij geen punten vormt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:18

Ik ben ook tegen dat probleem aangelopen met mijn X tinker. In haar geval had het meer te maken dat ze al voor de wagen had gelopen.
Met een dubbel gebroken bitje was het soms echt drama. Op advies overgestapt naar een ongebroken bitje, echt een wereld van verschil.
Waar ik later wel tegen aan liep was dat de fijnere kneepjes niet goed overkwamen, niet als met een dubbel gebroken...
Ik heb nu een dubbel gebroken bitje die bij gewoon gebruik de werking heeft van een dubbel gebroken, maar indien nodig (dus bij iets steviger, klinkt alleen zo rot hoop dat je begrijp wat ik bedoel) verandert naar een ongebroken werking.
Voor mijn paardje is dit echt de oplossing, en loopt nu nog zelden door je hand heen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:22

Ik ben bezig met het zoeken van een instructrice die de tijd en de energie heeft om mij allesmin kleine stapjes uit te leggen en mij echt te helpen. (Ik heb autisme en heb wat moeilijkheden dus iemand vinden met verstand is lastig) maar aan jullie tips heb ik wat en probeer het tot nu toe zelf op te lossen. :)

Moet ik dan een ongebroken bit met ijzer of met rubber?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:40

Ik zou gewoon een metalen bit doen..

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 06:45

Ik ga inderdaad mee met het ongebroken bit. Bij m'n tinker heel veel bitten geprobeerd, hij werd eerst altijd gereden met een enkelgebroken trens maar kwam er al snel achter dat dit niet het bit voor hem was. Toen heb ik vanalles geprobeerd, dubbelgebroken, dubbelgebroken met plat tussenstukje, dangerbit, ongebroken trens toen uiteindelijk bij een argetaan gekomen met tongboog (correctiebit) en daar liep hij al een stuk beter op. Nou heb ik een trust anatomische watertrans met tongboog en hier loopt hij echt super op.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:49

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:43

Ik liep ook tegen dit probleem aan.
Wat daadwerkelijk geholpen heeft is om op een enkelgebroke bit te blijven rijden die wat zwaarder in de mond ligt.
Verder heel veel overgangen rijden (stap-draf etc en directe reactie verwachten).
Verder probeerde mijn pony onder het werk uit te komen door juist steeds meer te versnellen, hij werd hierdoor ook vreselijk sterk.
En juist daarin (voornamelijk draf) moet je hem zodanig terug rijden door korte strengere ophoudingen, en dat blijven herhalen. Je moet hem in feite even zien terug te schakelen.
Na 20 minuten heeft mijn pony het begrepen, sindsdien loopt hij weer als een zonnetje en is hij niet meer tegen de hand en houd hij zijn bit ook niet meer zo grof vast.

Wellicht werkt dit ook voor jou, mijn pony hield namelijk zijn bit beet en trok mij uit het zadel zowat, mijn hele armen deden pijn van het proberen tegen te houden.. En door dit simpele truukje heeft het wel gewerkt!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:45

Ohja, en na zo'n secure ophouding: niet vergeten te ontspannen !!!

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:47

Het hoeft niet altijd aan het bit te liggen. Ken ook een paard die met een lage neusriem gereden moet worden omdat als hij een gecombineerde om heeft de hoge neusriem op zijn achterste kiezen drukt die uit het lood staan. Misschien even een keer laten checken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:01

Miss les nemen ?
Ik denk niet dat het dier onhandelbaar is maar gewoon niet goed beleert is en totaal niet snapt wat de ruiter van hem wil , zelf heb ik 8 koudbloeden en geen een is sterk of onhandelbaar, dus ik zou het eens zoeken in het gymnastiseren en het dier soepeler krijgen in het lijf en leren reageren op zithulpen, dan ben je denk ik al een stuk verder,
Als je perse met bit wil rijden dan zou ik ook een soort van stang aan raden en billy allen b.v , maar met elk bit ligt het echt aan de ruiter hand, een enkel en dubbel gebroken word idd een noten kraker als je druk op beide teugels zet, erg pijnlijk want vaak trek je ook nog naar je toe dus ook nog druk op der lage en dan word een paard idd vaak sterk en wil weg lopen voor de druk/pijn,
Als je wil dat een paard los laat op dat bit til dan b.v eens de binnen teugel gewoon zacht op en denk aan masseren van de mondhoeken , vaak gaan ze dan kauwen en laten daardoor los.
Kijk eens op de site van paarden begrijpen.nl staan miss wat tips over het grondwerk om het dier meer soepel te krijgen, het probleem ligt bij jou en niet bij het paard.