Oefenen met Paddy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyLittleLove

Oefenen met Paddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 17:31

Hoi allemaal!

Sinds een jaar ongeveer rijd ik 2 tinkers met een super aardige eigenaar, ik mag echt alles met ze doen etc. Zoals jullie weten is Annemarie van der Toorn deze zomer geweest, de datum waarop deze aflevering op tv is hoor ik nog! Nu staan er wat leuke dingen gepland, we zouden dit weekend met de paarden naar Dodewaard gaan voor een tinkerweekend en volgende week zondag wedstrijden rijden onderling. Nu is het zo dat Lucky een hoefzweer heeft en dit weekend niet mee kan, volgend weekend is maar de vraag. Ik heb een aantal keer op Paddy gereden en volgende week zondag start ik onderling een B-proefje, onofficieel natuurlijk maar gewoon om te kijken hoe ze op wedstrijd is. Ons niveau ligt dan ook ongeveer bij de B of iets daaronder. Nageeflijk rijden zijn we mee bezig maar we hebben nog geen les. Misschien dat dat binnenkort nog komt, kunnen evt bij ruiterclub oid maar moeten we nog bespreken. Doel is natuurlijk dat we 8 september een fatsoenlijke B-proef neer kunnen zetten Waar ik tegen aan loop is dat mijn houding niet is zoals het hoort, zoals je hieronder kan lezen. Met galop moet ik echt erg veel aansporen zodat ze niet eruit valt. Dat gebeurt vaker dan dat ik wil. Nu weet ik dat mijn houding niet zo daverend is, ik heb al heel lang geen les meer gehad en het een beetje laten verslappen.. Mijn eigen punten zijn: - Op mijn kont blijven zitten, schouder naar achter, iets trotser dus - Tenen naar binnen, niet afsteken, benen wat naar achter, geen stoelzit - Teugels altijd op maat houden, iets vriendelijker worden - Beter op de bordjes rijden (ja, die zijn er, haha!) Graag vriendelijk commentaar! Ik plaats dit zodat ik mijn manier van rijden kan verbeteren. Het proefje oefenen zelf ging niet zo lekker, daarna heb ik nog even gereden en uitgestapt.

Nu weet ik dat mijn houding niet zo daverend is, ik heb al heel lang geen les meer gehad en het een beetje laten verslappen..
Mijn eigen punten zijn:
- Op mijn kont blijven zitten, schouder naar achter, iets trotser dus
- Tenen naar binnen, niet afsteken, benen wat naar achter, geen stoelzit
- Teugels altijd op maat houden, iets vriendelijker worden
- Beter op de bordjes rijden (ja, die zijn er, haha!)

Graag vriendelijk commentaar! :) Ik plaats dit zodat ik mijn manier van rijden kan verbeteren.

Het proefje oefenen zelf ging niet zo lekker, daarna heb ik nog even gereden en uitgestapt.

Moderatoropmerking:
OP aangepast n.a.v TEM.

Nadia
Oppermuts

Re: Oefenen met Paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:23

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:17

Moderatoropmerking:
De OP is aangepast, dus het topic kan weer open.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:24

Ik vind je houding niet slecht.

Wel vind ik dat je veel meer voorwaarts mag rijden. Laat die nageelijkheid nog even voor wat het is en ga meer rijden: overgangen, gas erop, gas eraf, aan het been, figuren. Maak hem wakker!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:32

hoi

mooie paardjes heb je onder je kont, maar ze mag wel wat doordraven en ze loopt teugelkreupel als ik het zo zie, ga lekker eerst oefenen met een goed tempo en ontspanning en dan het verder oppakken.

succes ;)

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:16

Tempo en activiteit is waar je vooral aan moet werken in mijn ogen.
Veel overgangen rijden (vloeiende overgangen!)
Reactie op het been krijgen (meteen op het moment dat je dit vraagt)
Op je zit rijden (weinig met de teugels dus even de voorkant laten voor wat het is)
Ik kan mijn vinger er niet echt op leggen maar in het bovenste filmpje lijkt het paard niet helemaal zuiver te lopen...misschien inderdaad zoals hierboven werd gezegd, teugelkreupel?
Heel veel plezier nog!!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:20

Op dit moment loopt het paard gewoon kreupel, of het teugelkreupel is dat zou heel goed kunnen. Maar geeft zo geen fijn beeld.
Paard moet meer voorwaarts en meer takt tonen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:19

Voordat je proefjes gaat oefenen moet je misschien eerst aan je tempo gaan werken. Ook lijkt hij inderdaad een beetje kreupel, en dat lijkt soms erger te worden als je hem in de mond zit.
Dus vergeet die buiging aan de voorkant, en ga hem lekker van achter aan het werk zetten, veel overgangen, tempo wisselingen, en dan komt de voorkant vanzelf wel :j

Verder een erg leuk paard :)

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:17

Zoals hierboven aangegeven moet je eerst aan de gang met tempo en activiteit. Kuiten aanspannen is reactie, geen reactie = por met je benen, nog geen reactie = por met een tikje. Goed nacontroleren en daarna tempo wisselingen rijden is alle gangen. Lekker figuren rijden. Zodra ze niet goed aan het been zijn, ben je al ruiter geneigd om je houden aan te passen om ze te 'helpen'. Als je hiermee aan de slag gaat, dan zal je zien dat de rest vanzelf ook beter wordt.

Heel veel plezier!!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:24

Ik zie de hem het moeilijk hebben rechtsachter. In het begin van het filmpje trekt hij hem een paar keer op. Als je actiever gaat rijden zal het misschien verdwijnen voor het zicht, maar het probleem blijft wel.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:55

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:58

Jeetje meid, je paard loopt helemaal niet lekker achter. Kijk daar eerst maar eens naar.

Ten tweede, je paard moet veel actiever. Ze sjokt nu maar een beetje haar rondjes. Blijf lichtrijden en rijdt haar naar voren. Laat het motortje achter werken dan komt ze van voor vanzelf.

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:31

Je paard loopt helemaal niet goed.. dat je dat zelf niet in de gaten hebt..?!

En inderdaad, je paard sjokt nu een beetje rondjes , en je rijd vaak op het verkeerde been.