Bos probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmars_Floor

Bos probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 12:46

Ik heb mijn arabier al vanaf zijn geboorte. Hij is geboren op een stichting, daardoor gewend aan kinderen, honden, bos, etc. heeft een goede jeugd gehad van grote opfok, tussen 2jarige in 3 hectare bosgrond lopen, is op zijn 3,5 zadelmak gemaakt en nu net 5 jaar. We rijden gemiddelde nog maar 3-4x per week nog geen eens een uur en de rest longeren, opjagen en vrije dagen.
Dressuur matig redelijk goed aan het been en zeer licht in de mond. Springen absoluut niet dan een bitvastpakker.

Inrijden ook zonder problemen verlopen, geen bok of steiger gegeven. Echt een dooie arabier om zo maar te beschrijven.
Ik reed altijd alleen door het bos heen, met zadel en zonder zadel gaf veder nooit een probleem. Als hij iets engs vond stond hij stil om te kijken.. moest ik niet puschen maar gewoon de vertrouwen geven door te zeggen "kom maar" en dan liep hij weer veder.
Maar.. sinds kort hebben ze in onze bos ook een ATB route (mountainbike) Ik reed op een ruiterroute en zag aan zijn orenspel dat hij al iets in de smiesen had. Maar gewoon tegen hem gepraat en veder gereden. Totdat ik het zandpad op draaide en Azhar zijn hoofd naar het enge toe draaide en daarna gelijk in paniek de benen nam. Dit ging zo ontzettend hard. Ik kon hem niet meer sturen en rem deed het ook niet meer. Heb aan de teugels gehangen, hem geprobeerd om te trekken, zelfs geheel tegen mijn principes in maar heb zelfs gezaagd om maar enig contact weer met hem te krijgen maar hij leek wel blind van paniek.
Uiteindelijk maar een schietgebedje gedaan, hopen dat ik bleef zitten en dat hij weer op mijn stem zou reageren. Heb alleen maar hoooooo az geroepen.. maar hij ging maar en ging maar.. uiteindelijk toen we weer voorin het bos waren dicht bij stal kwam hij tot stoppen. Ben met knikkende knietjes toch weer het bos gelijk in gegaan dit moest hij niet verkeerd linken maar alles wat hij tegen kwam was eng. Heb een klein rondje gedaan en toen terug naar stal gekeerd.
ruim een uur heb ik met knikkende knieeën gezeten.

Sinds dien gaat het mis, hij neemt de benen zodra hij iets eng vind.
In de bak als een vogeltje van het takje springt, toen mijn oude verzorgster haar jas uit deed op hem.. hij gaat maar.

Maar in een groep of met zijn tweeën is het altijd een lieverd ook in het bos. Dan is het een grote sul.
Met wandelen is hij ook braaf en blijft dan ouderwets staan totdat ik weer zeg "kom maar"
Hij loopt zelfs eens in manegeles mee met mijn jonge verzorgster en dan ook altijd braaf.
Heb een endurance wedstrijd achter de rug met stalgenoot ook zonder problemen uitgereden.

Dus eigenlijk de vraag van mijn verhaal, wat doe je met een paard die er in blinde paniek er vandoor knalt.. Waar je niet meer mee kan remmen of sturen totdat hij zelf weer tot rust komt. Ik ben hierdoor het vertrouwen van alleen rijden wel verloren terwijl we hiervoor er altijd van genoten.

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:14

Ik kan me voorstellen dat je een beetje het vertrouwen bent kwijtgeraakt, vervelend joh.
Is het wat om een aantal keer schriktraining te doen, en dan in de bak maar ook in het bos zelf. En laat iemand met zo'n fiets naast je paard rijden. verder heb ik niet echt tips wat je moet doen op het moment zelf dat ie er vandoor gaat...

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:25

Beter voorkomen dan genezen natuurlijk. Als een paard eenmaal in blinde paniek raakt, kun je weinig meer doen dan wat jij hebt gedaan. Je

Het beste wat je kan gaan doen is gaan werken aan jullie vertrouwen. Hij heeft gewoon iets meegemaakt wat hem een soort "trauma" heeft opgelopen... Daar komt hij heus wel overheen, maar het heeft tijd nodig. Ik zou het in eerste instantie even van je af zetten. Ga lekker thuis aan de slag, doe zoals larimar al zegt thuis eens wat dingen om hem wat stoerder te maken en ga dan even lekker met een stalgenoot het bos in zodat je niet alleen bent als hij dan wel braaf is. Als dat goed gaat ga je voorop rijden en dan hou je het voorlopig even daarbij tot niet alleen hij maar vooral jij ook het vertrouwen weer terug hebt!

Je geeft zelf al aan dat jij ook het vertrouwen kwijt bent, en zolang je dat niet hebt kun je niet van je paard verwachten het wel te hebben.. Pas als jij lekker in je vel erover zit ga je er weer mee verder. Er zijn een heleboel manieren waarop je ervoor kan zorgen dat je paard en jij weer wat meer vertrouwen met elkaar krijgen, internet staat er vol mee. Schrikparcourtjes bijvoorbeeld, hoe enger hoe beter!! En dan met engelengeduld hem overal doorheen helpen. Heeeel veeel geduld...

Mijn paard heeft een fase gehad dat ze op buitenrit echt niet te handelen was, ze was toen herstellende van een blessure en mocht voor het eerst weer gaan stappen. Nou ja, ze wilde natuurlijk veel meer dan stappen en dat drukke gedrag heeft ze veel te lang volgehouden. Maar dit is ook overgewaaid door me er gewoon even wat minder mee bezig te houden :) Succes!!

LesleyxLinn

Re: Bos probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:14

Ik ga mee met bovenstaande tips. Schriktraining is erg goed om je vertrouwen op te bouwen.
Daarnaast is het misschien een idee om je te verdiepen in de one rein stop?
Eerst werken aan bovenstaande tips en zodra je weer voor het eerst alleen op pad gaat, is het misschien handig dat je paard dit kent.