Pijn of aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cavalia

Pijn of aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:38

Hallo allemaal,

Ik hoop dat het hier goed staat. Na ongeveer een dikke week te zitten nadenken, piekeren etc, open ik dit topic -O- .

Mijn paard Cavalia (veneur x Eusebio x Casanova) sloeg de afgelopen weken tot vorige week donderdag helemaal op tilt zodra ze nagevelijk moest lopen. Nu moet ik erbij zeggen, ik heb altijd met slof gereden en hing er los aan en dan was er niets aan de hand. Maar rijd ik met slof eraf, en k vraag nagevelijkheid gaat haar hoofd omhoog en begint ze te lopen als een kip zonder kop en kan ik niet meer sturen of niks..

Mijn instructrice zei dat mijn paard dit doet omdat ze dan pijn heeft.. (aan elkaar lopen en nagevelijk) Maar als ik even door pak dan loopt ze fantastisch en is er niets meer aan de hand, en naar een paar keer aanpakken probeert ze het eigenlijk ook niet meer..

Zodoende dat ik nogal in tweestrijd zit.. Ik wil mijn paard niet pijn doen, maar ik wil ook niet bij de neus genomen worden..

Wie weet/heeft een oplossing of ervaring o.i.d. mee?

capopjekop

Re: Pijn of aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:40

Als je zeker wil weten dat het geen pijn is zou je haar eens een keer helemaal moeten na laten kijken. Maar dat is wel prijzig. Wil je het goed doen zou je ook je zadel mee moeten nemen in die check.

Het kan ook prima iets rijtechnisch zijn. Je zou ook eens kunnen gaan lessen bij een andere instructrice. Als zij hetzelfde denkt als je huidige instructrice dan kan het best zijn dat het pijn is. Of wellicht is je paard stijf en gaat het beter na een tijdje rijden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:41

Meestal doen paarden dat niet voor de lol.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:45

capopjekop schreef:
Als je zeker wil weten dat het geen pijn is zou je haar eens een keer helemaal moeten na laten kijken. Maar dat is wel prijzig. Wil je het goed doen zou je ook je zadel mee moeten nemen in die check.

Het kan ook prima iets rijtechnisch zijn. Je zou ook eens kunnen gaan lessen bij een andere instructrice. Als zij hetzelfde denkt als je huidige instructrice dan kan het best zijn dat het pijn is. Of wellicht is je paard stijf en gaat het beter na een tijdje rijden.

Ja, daar zat ik dus ook al aan te denken. Maar idd, zo lekker prijzig. Zadel word binnenkort gecheckt, dus dat gaan we zeker doen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:51

Persoonlijk zou ik als eerste meteen een osteopaat erbij halen, en zadel idd na laten kijken. Als er lichamelijk iets mis is komt de osteopaat hier wel achter.
En pak niet meteen de eerste goedkoopste die je tegenkomt (tegenwoordig een hoop kwakzalvers op de markt), ik kan Michael Hamerslag aanbevelen. Zeer goede en kundige osteo.

Ga AUB pas doorpakken als je zeker weet dat er geen pijn bij komt kijken.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:03

mijn regel is altijd geweest, op het moment dat je paard voor de een of andere reden in protest komt ga eerst naar de da of osteophaat, Je moet er toch niet overnadenken dat je wel doorpakt en dat uiteindelijk blijkt dat je paard iets ernstigs heeft waardoor die dat gedrag vertoonde.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:05

Je probleem komt waarschijnlijk voort uit je idee van "doorpakken".
Paarden horen nooit doorgepakt te worden.
Doorpakken is van voren naar achteren rijden.
De werking van de slof is desastreus.
Je zit op een doodlopende weg.

Rijd je paard een maand of 6 aan een lange teugel en leer hem hierbij voortdurend de hals te strekken.
Rijd je paard hierbij rustig voorwaarts.
"Het vallen van de hals."
Hiervoor moet je vertrouwen opbouwen.

Als het neerwaarts strekken na een aantal maanden bevestigd is begrens je beetje bij beetje het neerwaarts strekken met een weerstand biedende hand.
Rijd je paard altijd rustig voorwaarts, geef zelf telkens na, sluit je paard niet op.
Schakel je ego uit, voel wat er gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 27-08-13 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 11:06

mala26 schreef:
mijn regel is altijd geweest, op het moment dat je paard voor de een of andere reden in protest komt ga eerst naar de da of osteophaat, Je moet er toch niet overnadenken dat je wel doorpakt en dat uiteindelijk blijkt dat je paard iets ernstigs heeft waardoor die dat gedrag vertoonde.

Precies, daarom wil ook ook inderdaad doorpakken.

Vooral jullie reacties hebben mij ook overtuigd. waarschijnlijk morgen en anders in de loop van de week komt de dierenarts langs om eens te kijken en te checken.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 11:11

Simpelman schreef:
Je probleem komt waarschijnlijk voort uit je idee van "doorpakken".
Paarden horen nooit doorgepakt te worden.
Doorpakken is van voren naar achteren rijden.
De werking van de slof is desastreus.
Je zit op een doodlopende weg.

Rijd je paard een maand of 6 aan een lange teugel en leer hem hierbij voortdurend de hals te strekken.
Rijd je paard hierbij rustig voorwaarts.
"Het vallen van de hals."
Hiervoor moet je vertrouwen opbouwen.

Als het neerwaarts strekken na een aantal maanden bevestigd is begrens je beetje bij beetje het neerwaarts strekken met een weerstand biedende hand.
Rijd je paard altijd rustig voorwaarts, geef zelf telkens na, sluit je paard niet op.
Schakel je ego uit, voel wat er gebeurt.

Sorry, doorpakken/aanpakken was het bedoeld.

Wat hier boven beschreven is, is geen probleem. En de slof hangt er aan maar werkt niet in, hangt eraan voor de zekerheid zeg maar. Ik rij inderdaad van achter naar voren. Maar aangezien mijn paard een gigantisch geval is van liever lui dan moe, moet er af en toe even aangepakt worden.