Paard buigt niet goed naar links.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Paard buigt niet goed naar links.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:57

Hallo, ik heb een (klein) probleem met mijn paard, hij draait namelijk niet goed naar links.
Ik rijd hem met een ophaaltrens voor te springen en dressuur met een 2 maal gebroken kneveltrens. Met de ophaaltrens krijg ik hem of course makkelijker mee gedraaid in het parcour, maar ik wil hem ook fatsoenlijk kunnen draaien met een 'normaal' bit. Nu gaat het draaien de ene dag beter dan de andere, wat ik persoonlijk raar vind, want als hij echt iets had gehad zou hij altijd slecht draaien of niet? Verder loopt hij wel altijd heel ontspannen in alle gangen en toont hij buiten het niet willen draaien geen problemen.

Hij gaat binnenkort sowieso op controle bij de tandarts.(:

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:01

Bedoel je na de sprong? Landt hij toevallig altijd op het zelfdevoorbeen? Het kan dan zijn dat hij een van zijn benen probeert te ontzien. Waarschijnlijk heeft je optoming hier niets mee te maken.

DezeNaam

Re: Paard buigt niet goed naar links.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:05

Nee, juist landen etc doet hij gewoon goed.:)
Hij wilt tijden het parcour niet goed draaien waardoor ik dus geen korte bochten kan maken.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:06

dus je wilt gewoon dat hij kortere/scherpere bochten maakt als ik het goed begrijp?

Als je gewoon dressuur rijdt, stoot je dan tegen hetzelfde probleem aan?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:09

Dat wil ik inderdaad. Want langs rechts kan hij wel gewoon kort draaien.

Bij dressuur is het net hetzelfde, eerst was het alleen in galop maar nu komt het ook in draf...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:11

werk je je paard genoeg los? Want misschien zit hij vast?

Veel (schijn) overgangen rijden, slangenvoltes, kleine voltes, ... ook voltes vergroten/verklein, ... werkt zeer goed bij mijn paardje! :j

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:18

Ik denk wel dat ik hem goed genoeg los rijdt. Al merk ik dat als mijn nicht erop gereden heeft hij veel losser loopt. Gisteren liep hij op het einde inderdaad wel wat losser.

Ik zal eens wat langer instappen en dan goed loswerken op de linkerhand.:)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:20

Als lichamelijke ongemakken zijn uitgesloten zou ik meer dressuurmatig aan het werk gaan en dan vooral werken aan de 'lengtebuiging'. Een paard is net als wij links of rechts'handig'. Ook wel links of rechtsgebogen genoemd. Het even makkelijk naar twee kanten kunnen buigen is voorwaarde om goed door de bochten te komen. Dit is te trainen, maar dan zou ik niet beginnen tijdens met springen, maar in de basis en dat blijft de dressuur.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 08:29

Ik heb nu 2 dagen met een enkelgebroken watertrens gereden, hier loopt hij echt goed op. In galop misschien niet even rond als met de ophaaltrens maar ik krijg hem redelijk goed gedraaid en ik stoor hem ook niet in zijn mond als hij eens een gekke sprong neemt.xD Ik ga kijken of ik eens een heel parcour kan springen en dan ga ik zien welk bit ik op jumping ga gebruiken.

Wel 1 ding: op dit bit schuimt hij minder dan op de andere 2 bitten waar ik normaal mee rijd, is dat normaal? Het bit is ook wel iets dunner maar ik vraag het mij toch af.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:31

Ik zou eerst werken aan het rondrijden met dat bit, het is toch wel lichter als met een pessoa/ophaaltrens. Als alle knopjes erop zitten met met je enkelgebroken watertrensje zou ik pas aan een parcours denken.

En met alle knopjes bedoel ik vooral het scherp afwenden op links, wat dat was wel je probleempunt :j

edit: dat minder/niet schuimen kan ook te maken hebben met het materiaal van het bit :j

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:29

Veel schuimen kan ook een teken zijn dat het bit niet lekker ligt, dus nu minder schuim kan ook een goed teken zijn.