Bang geworden met springen door een flinke val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Bang geworden met springen door een flinke val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:54

Hallo bokkers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Laat ik beginnen bij het begin.

Ik heb mijn eigen paard, Famke, een Fries. Super lief dier en doet alles voor je. Ze is goed in springen, voor een Fries! En ze vind het ook echt geweldig!

Ongeveer anderhalf jaar geleden, toen ik Famke nog als verzorgpaard had, ben ik vervelend van haar afgevallen. De allereerste keer dat ik gevallen was van haar.

Ik was gaan springen, voor de derde keer 1m hoog! Vorige keren ging het goed, dus waarom nu niet? We hadden al veel vaker lagere sprongen gedaan. Famke is dan wel een Fries, maar springen kan ze best goed!
Dus ik in galop op de hindernis af, en Famke kwam dus niet uit.. Zij bedacht dus leuk even een meter vroeger te gaan springen en aardig wat hoger dan nodig.. En tsja, probeer dat maar eens uit te zitten (in een dressuurzadel)! Niet dus! Ik vloog echt hoog boven haar op een gegeven moment, was echt erg gelanceerd.. Dat was een harde klap! Teugels stuk, verder gelukkig niks.. Blij dat ik m'n cap op had want ik viel eerst op m'n onderrug en toen op m'n hoofd.
Ben even later af gaan zadelen, en begon toen vlekjes te zien alsof ik migraine kreeg (dat had ik vroeger altijd). Dus ik belde mijn moeder of ze me wilde komen halen, omdat ik op de fiets was en het niet zag zitten met migraine drie kwartier naar huis te fietsen. Mijn moeder was net terug van het boodschappen doen en kwam er meteen aan (twintig minuten met de auto). Ik alle spullen opruimen met mijn suffe hoofd vol pijn.. Famke op stal laten staan. Er was verder niemand op stal.
Op een gegeven moment besefte ik dat het geen migraine was wat ik kreeg.. Alles werd zwart voor mijn ogen, mijn hele zicht verdween! Ik was enorm bang.. Door middel van sneltoetsen op m'n mobiel die ik toen had belde ik mijn moeder weer in volledige paniek, dat ik niks meer kon zien. Zij zei dat ze net het terrein op reed en er aan kwam.
Ik had echt het gevoel dat ik out zou gaan, voelde mij enorm duizelig en zag niks meer. Ik hield mij staand door de staldeur bij Famke vast te houden.
Mijn moeder hielp me naar de auto en onderweg keerde mijn zich (gelukkig!) langzaam maar zeker weer terug. Toch wilde mijn moeder meteen door naar de huisartsenpost want ze vond het maar eng dat ik niks meer kon zien na mijn val.
Dus wij waren door gereden naar de huisarts,waar we voorrang kregen. Huisarts ondervroeg en onderzocht me en ik bleek niets meer te hebben dan een paar blauwe plekken en stijfheid en een lichte hersenschudding. Dat ik niks meer zag kwam dus waarschijnlijk door de harde klap die ik maakte, mijn lichaam had als het ware een blackout. Zal nooit meer vergeten hoe bang ik mij voelde! Was echt zo bang dat ik blind was geworden op dat moment!

Respect voor de mensen die het hele verhaal hebben gelezen!

Nu is mijn probleem dus..
...Ik durf amper meer te springen. Ik doe het nog af en toe wel, Famke vind het zo leuk en ik hield er ook altijd zo van! Daarbij wil ik het niet opgeven door mijn stomme angst ervoor..
Toch doe ik het nog altijd met veel angst. Terwijl ik het toch ergens leuk vind..
Ik spring erg laag, en durf het niet meer in galop. Pas geleden heb ik toch weer 1 keer in galop gesprongen, een hele lage hindernis. Hoger durf ik gewoon niet meer, vooral niet in galop. Ik ben echt bang dat het weer mis gaat, dat ik weer val omdat Famke raar springt. Of dat zelfs Famke valt.. En dat terwijl ik voorheen nooit bang was voor een spongetje..

Kunnen jullie mij helpen? Hoe kom ik over mijn angst heen? Ik wil zo graag weer met meer plezier springen en niet meer zo angstig zijn, want juist dan gaat ze raar springen.. Ik hield enorm van springen en word nu gewoon gehinderd het te doen, en dat terwijl mijn paard er ook dol op is..

Wie weet dé tip om weer het vertrouwen terug te krijgen?

Groetjes van Céline . :)

Teats

Re: Help! Trauma.. :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:20

Hoi, ik ben zelf ook geen held en met mijn friesje sprong ik altijd lage hindernissen om het vertrouwen te krijgen. Ik spring ze zelf nooit vanuit galop omdat ze precies zoals die van jou rare timingen krijgt. (viel er toen bijna af)
Gewoon lekker lage hindernisjes vanuit draf springen en ervan genieten dan komt het vertrouwen vanzelf wel weer terug. (hoop ik voor je) Je hoeft niet persé hoog om lekker te kunnen springen hoor. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:28

Ga balkjes lopen, agility en andere oefeningen doen met hindernismateriaal.
Maak het leuk voor jezelf en je paard.

Als je er weer aan toe bent om te springen, zorg dan voor een goede instructeur die jou helpt.
Paardrijden is een technische sport. Probeer je te concentreren op wat je moet doen als ruiter.
Als je doet wat nodig is, lukt het.
Neem je eigen angst niet té serieus. Nergens voor nodig, want het is 'maar' een gedachte.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:43

Sonjaaa schreef:
Hoi, ik ben zelf ook geen held en met mijn friesje sprong ik altijd lage hindernissen om het vertrouwen te krijgen. Ik spring ze zelf nooit vanuit galop omdat ze precies zoals die van jou rare timingen krijgt. (viel er toen bijna af)
Gewoon lekker lage hindernisjes vanuit draf springen en ervan genieten dan komt het vertrouwen vanzelf wel weer terug. (hoop ik voor je) Je hoeft niet persé hoog om lekker te kunnen springen hoor. :)

Lage sprongen vind ik inderdaad ook wel leuk hoor, maar zelfs daarbij blijf ik gespannen en daar baal ik van. Ik hoop dat ik inderdaad weer het vertrouwen op een gegeven moment terug krijg in springen. Ik hoef niet enorm hoog, maar nu spring ik echt absurd laag en zelfs daarmee ben ik gespannen haha :+

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:44

senna21 schreef:
Ga balkjes lopen, agility en andere oefeningen doen met hindernismateriaal.
Maak het leuk voor jezelf en je paard.

Als je er weer aan toe bent om te springen, zorg dan voor een goede instructeur die jou helpt.
Paardrijden is een technische sport. Probeer je te concentreren op wat je moet doen als ruiter.
Als je doet wat nodig is, lukt het.
Neem je eigen angst niet té serieus. Nergens voor nodig, want het is 'maar' een gedachte.

Bedankt voor je tips! En ik zal proberen mijn angst net te serieus te nemen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:48

Misschien dat het helpt voor een beetje extra geruststelling (het springdeel kan ik je niet mee helpen, mijn paard struikelt nog over een mier); Ik ben vorige zomer in rengalop van mijn paard gevallen, op mijn rug over de grond geschoven. Mijn moeder was erbij (liep achteraan met de hond) en ik heb precies hetzelfde als jou meegemaakt, het niet meer zien, raakte ook echt in paniek toen.
Bij mij was het gewoon shock van mijn lichaam en ging het ook weer over.

Misschien dat je lichaam, net als bij angst/adrenaline, toevoer van dan minder nodige lichaamsdelen afsluiten om meer naar een belangrijk lichaamsdeel te laten gaan?
(bij adrenaline worden de bloedvaten naar je maag en darmen afgeknepen om zoveel mogelijk naar je spieren te laten gaan zodat die in staat zijn om hard/lang te kunnen inspannen/vluchten/aanvallen)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:49

De meeste ruiters 'stoppen met rijden' als ze bang zijn... met als gevolg dat het paard iets anders gaat doen (en dus weigert o.i.d.)
Dus focus op wat je moet doen als ruiter om je paard over een hindernis te sturen.
Niet in je hoofd kruipen (gedachten), dat begrijpt je paard niet. :+

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:52

Neem inderdaad eens springles. Dan kan je leren om de afstand in te schatten zodat je beter uitkomt, dan zal je paard geen rare sprong meer maken. Veel succes :)

pateeke

Re: Help! Trauma.. :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 04:49

Springles kan je inderdaad al veel helpen. Daarnaast zou ik ook proberen mijn gedachten wat meer te sturen. Wanneer je voelt dat je angstig wordt kan je jezelf proberen te kalmeren door je ipv rampscenario's voor te stellen voor de geest te halen hoe het moet gaan en tegen jezelf te zeggen dat je het wel kan, dat het de vorige keer ook goed ging, ...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:19

Een meter hoger en breder kun je leren uitzitten. Timo heeft ook heel wat mensen gelanceerd door ineens uit stilstand geheel onverwacht een hindernis te springen. Ik stond voor een hindernis te kletsen van ong 1,10 hoog. Voelde hem ineens gaan springen, hij stond na de hindernis stil en ik lag voor hem. Ik was verbaast, trots en geschrokken tegelijk. Ik stond al trillend te lachen, maar 1 ding wist ik, die gekke kleine fjord kan springen en vind het leuk dus zijn we gewoon gaan oefenen, laag en hoger, smal en breed. Niet over mijn eigen grenzen gegaan als het niet goed voelde.

Je leert je paard kennen, de passen, ziet aankomen wanneer ze niet uitkomen en je weet dus dat jou paard altijd springt en dat is heel fijn. Ga lekker bezig met afstanden, hoogtes, lijntjes en oefen met je eigen balans, je zit en het meebewegen. Je zou er ook les in kunnen volgen (al ben ik ook voornamelijk door schade en schande wijzer geworden.
http://4.media.hyves-static.net/9303764 ... 76451.jpeg

Zoals ze op mijn werk zeggen. Als je van de trap valt, ga je dan ook nooit meer een trap op/af. Of als je van je fiets valt, ga je dan nooit meer fietsen? Misschien dat je de eerste keren nog wel de bibbers in je benen hebt, maar uiteindelijk doe je het gewoon weer (in de meeste gevallen).

LisaaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:54

Hoi Céline ,
Ik heb dit soort van meegemaakt!
Dit is in het begin gebeurt
Ik was van plan met Bikooh( verzorgpaard) gaan springen ik wist dat hij het heel goed kon had al een paar keer gezien Dat de eigenares dat deed , dus ik ging een paar keer over balkjes lopen , ik was doodsbang voor springen na een tijd vond ik het mega leuk ik ging steeds hoger en hoger tot 1,5 m
Ik was mega blij dat hij zo hoog kon en dat ik dat durfde ik ging weer een beedje lager maar tot op de halve m rechtstreeks in galop komt er net voor de sprong een Merie aan gereden (in het bos eigen stal) Bikooh begint gek rond te springen en te hinniken springt hoger maar tegen de sprong waardoor ik op de balken vloog een gebroken been had en niet meer te durven springen dit is al 3 jaar geleden nu vorig jaar met Kerstmis ging ik weer eens proberen over de balkjes net als in het begin hij deed het prima ik dacht aan wat d'r kon gebeuren en wat er gebeurd was maar ik vond springen mega leuk.
Dus ik dacht bij mezelf ik kon het toen dan kan ik het nu ook ik stapte af legde een balk (niet hoog natuurlijk) en ging in galop net voor de sprong sprak ik me nog een laatste keer moed in ging in verlichte zit zitten en kneep m'n ogen toe en BOEM ik sprong er over na een tijd dacht Oh mijn god ik heb het gewoon gedaan en Sinds die tijd springen ik en Bikooh heel de tijd we zijn al op wedstrijd geweest enzo en sinds die val zijn we ook hechter. Dus begin gewoon even op nieuw dan lukt het je vast wel ;)

Groetjes Lisa x
Laatst bijgewerkt door Elles op 27-08-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Enorme quote verwijderd.

silhouette

Re: Bang geworden met springen door een flinke val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:48

Probeer tijdens het springen alvast niet meer te denken aan je val, dat zorgt enkel voor meer spanning!
Verder kun je ook een galopbalk leggen tijdens het springen, die kan er al voor zorgen dat je paard al minder van te ver of te dicht afzet.

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:08

Het is met zoiets toch echt gewoon beginnen met laag opbouwen. Later(als je niet zo gespannen meer bent) weer wat hoger. En idd, probeer een grondbalkje! :)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 05:10

Ik was ook enorm bang voor t springen geworde na dat ik over de kop geslagen was. Ik hen de kans gehad op stage om veel brave paarden te kunnen springen. ( lage sprongetjes eerst ) Ook al zijn er nog een paar kriebels het gaat steeds beter

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:30

Kilometers maken en elkaar leren vertrouwen is de enige oplossing. Kijk of je een instructeur kan vinden waarmee je af en toe onder begeleiding kan springen. Die kan je helpen goed onder de hindernis te komen en op het juiste moment af te zetten, waardoor dergelijke noodsprongen voorkomen kunnen worden.

Het is heel lastig om die knop om te leren zetten, maar als je doorzet en daarbij de juist begeleiding zoekt van iemand die begrijpt dat je bang bent, maar je tegenlijkertijd ook stimuleert je grenzen te verleggen en je hierbij vertrouwen geeft dat er niks aan de hand is dan komt er vanzelf een moment dat je die knop heel bewust om kunt gaan zetten. En uiteindelijk zal er een dag zijn dat je de angst helemaal kwijt bent.

Ik ben jaren terug op een verkeerd paard terecht gekomen tijdens de springles. Het paard miste vertrouwen als het hoger werd en ik kon dat paard geen vertrouwen geven. Daardoor vloog ik er meerdere keren in een les vanaf.
Ik heb toen een tijdlang niet gesprongen en ben mijn paard gaan leasen. Mijn paard springt alles, is heel voorzichtig (ruim over de hindernis) en regelt alles zelf. Maar ze is ook erg enthousiast en bij dat zelf regelen wil ze ook wel eens te vroeg af zetten. In combinatie met mijn angst ontwikkeld door dat verkeerde paard en het ineens stoppen met springen, was het voor mij erg lastig om met haar het springen weer op te pakken. Het feit dat zij uber enthousiast werd als ze weer eens wel mocht springen maakte het er niet beter op.
Uiteindelijk is mijn bijrijder met haar vriendin (en springinstructrice) wat gaan zoeken naar wat mijn paard nodig heeft. Ondertussen springen hun wekelijks over 1m/1m10 en is de grootste enthousiasme eraf, omdat ze weer wekelijks haar rondje mag springen. Daardoor heb ik het springen weer op kunnen pakken en heb ik langzaamaan op mijn tempo wat kunnen zoeken.
Tegenwoordig heb ik weer twee keer in de maand een springles en hoewel het soms nog wel spannend is vertrouw ik steeds meer op mijn paard en kan ik ook steeds meer schakelen met haar. Alleen de oxers blijven lastig, ik zie die afstand niet, waardoor ik haar er niet goed onder gereden krijg en ze te vroeg afzet. Niet zo ruim als vroeger, maar wel ruimer dan nodig.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 18:00

Nachtlampje:
Bedankt voor je reactie! Het lijkt het inderdaad wel op dat wat jij heb meegemaakt hetzelfde is als wat ik heb meegemaakt. Een soort shock inderdaad. Wel heel erg eng.

senna21:
Klopt... Ik zal proberen mijn hoofd meer leeg te krijgen als ik ga springen, maar dat word erg lastig!

TrIjNiE__:
Springles lijkt mij juist onwijs eng haha. Parcourtjes en dergelijke zijn Famke en ik niet echt helden in, en in springlessen hier in de buurt gaan ze meestal hoger.

pateeke:
Ik probeer inderdaad al steeds in mijn hoofd te herhalen dat de vorige sprongen (al waren ze laag) ook goed gingen.

lailapri:
Hmm, ik weet niet of ik die gekke sprongen van Famke ooit leer uit te zitten haha. Die kan echt onwijs raar springen. Vooral met een dressuurzadel is dat een hele klus, en ik ben niet echt een springruiter haha. Maar wie weet!
Maar ik ga in iedergeval inderdaad doorzetten, ik laat mijn lol niet verpesten door die stomme angst.

LisaaXx:
Ja ik ben inderdaad ook alweer opnieuw begonnen, laag vanuit draf ben ik niet echt meer bang voor. En heel laag in galop doe ik ook alweer af en toe, en gaat goed.

silhouette:
Ik zal proberen er niet meer aan te denken, maar dat is zo lastig! En een galopbalk doe ik inderdaad al af en toe :)

PumbaSgatje:
Ja inderdaad.. Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad al bezig met laag opbouwen enzo :)

xxEvelynxx:
Ik hoop dat het bij mij ook weer goed komt dan :)

Dorus:
Ik vertrouw Famke al echt 100%, met alles.. Behalve springen dan haha. Ik rijd heel veel buiten, en maak heel veel kilometers met haar. Dus vertrouwen ligt wel goed, behalve met springen..
Ik zal wel gaan kijken voor eventueel een instructeur die mij wilt helpen.

Bedankt allemaal! :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:05

Misschien toch eens een osteopaat ofzo voor die achterhand? Zal ook zeker helpen bij het springen. Mijn dierenarts zei toen al dat ze het een heel leuk paard vond als project kwa hoe ze liep met de achterbenen.