Koeien-angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odatje

Koeien-angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:26

Sorry voor de rare titel, maar geen idee hoe ik het anders moet noemen haha! :Y)

Ik zit met een heel vervelend probleem met mijn paard.
Hij is een 7 jarige (stoere) andalusier.

We vinden buiten rijden allebei heerlijk! Nu hebben we een probleem en dat zijn, koeien :Y). Mijn paard is als de dood voor ze. Zowel aan de hand als onder het zadel, hij verstijft helemaal en hij gaat geen kant meer uit.
Als ik met hem wandel merk ik aan hem als we dichterbij de koeien komen hij al wat onrustig word, zo gauw hij de koeien zit, gaat hij stil staan en loopt absoluut niet verder, of het moet zijn dat ik omdraai. Ik heb al van alles geprobeerd, met snoepjes, veel tegen hem praten, met een ander paard erbij maar niks helpt, ook al loopt het andere paard er wel langs hij doet het gewoon niet.
Onder het zadel is dat precies hetzelfde.
Nu zullen jullie wel denken van pak dan een andere weg, dat is helaas geen optie omdat ik persee dat pad moet nemen om in de bossen te komen, anders moet ik zeker 1 uur langs een drukke weg rijden en dat is ook niet alles.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, hoe ik hier mee om kan gaan, het is erg vervelend en ben ik een beetje ten einde raad.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Groetjes!

aeolusnr1

Re: Koeien-angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:08

tjaa idd ik denk dat ik je zou kunnen helpen
Bij het buitenrijden zijn er net zoveel rijtechnische problemen als bij het in de bak rijden.

Mellow_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:12

Mijn paard heeft het het zelfde gehad, maar naarmate hij er vaker langs kwam hoe minder dat het werd. Alleen zijn het bij hem niet alleen koeien maar ook hertjes,geitjes en EZELS. voor ezels is hij echt als de dood, zodra we er een tegenkomen is het keihard in zn achteruit versnelling dan omdraaien en ervan door gaan. Gelukkig hebben we dit nu ook al meer onder controle :D

LLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:44

Mijn pony heeft dat ook gehad, ik heb toen de mogelijkheid gekregen om een koe bij hem in het land te zetten en toen was het na een week weg. Misschien ook wat voor jou?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:25

De mijne is ook heel bang voor koeien. Dan draait ze om en wil wegrennen. Buitenrijden is daarom voor mij ook best lastig. Ik heb de oplossing nog niet gevonden.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:29

mijne stond altijd bij koeien in de wei...later verhuisd en als ik nu langs koeien komt word ze panisch...

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:34

Misschien een koeienclinic proberen? kunnen ze rustig kennismaken en leren dat koeien niet bijten ;)
Wendy van Osch heeft deze clinics en Willem Odendaal in het noorden van het land.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:54

Had toen de mazzel dat mijn paard reisvriend was voor een hengst,op locatie gekomen kon hij even in de vangkooi wachten zodat hij een sprietje gras kon knabbelen en lekker in de rondte kijken.

Aan de andere kant van de vangkooi stond een hele kudde zwart bonte pinken die über nieuwschierig waren :+ Nou ja,zo hebben ze een tijdje naar elkaar staan staren en snuffelen en toen was de angst ook over :D

Kijk eens of je heb in de buurt van een kleine kudde kunt parkeren in een weiland...is het snel genoeg over.Gras is belangrijker en van een afstandje kan hij ze ook in de gaten houden.Went vanzelf als hij maar zijn eigen tempo kan bepalen.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:58

mijn paard had het vroeger met schapen, ook in z'n achteruit en nooit er meer langs gaan.
alleen buitenrijden ging dus niet, dus misschien met een ander naar buiten gaan die geen koeienfobie heeft.
das geen garantie want die van mij kon ook dan nog wel eens weigeren, maar uiteindelijk gelukt, nu kan ik zelfs in de bak rijden waar schaapjes naast staan, al heeft dit wel heeel wat jartjes geduurd voordat hij echt niet meer keek.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:21

Heb vorig jaar een leuke ijslander gekocht. Toen ik haar thuis van de trailer haalde raakte ze in paniek van de koeien 300 meter verderop. Het werd alleen maar erger. Ik heb haar bij de andere paarden in de wei gezet en haar rust gegeven zodat ze kon wennen. In het weiland ernaast liepen kalfjes. Ze heeft weken amper gegeten. Als ik haar uit de wei hield beefde ze extreem en blokkeerde ze totaal. Omdat we een veebedrijf hebben werd ze toch geconfronteerd met koeien. Ik kreeg haar niet op stal en niet uit de wei. Ze werd steeds magerder. Echt hopeloos. Zelf brokjes/snoepjes/wortels wilde ze niet van me hebben. Er was geen enkel contact mogelijk. Heel jammer maar om verder leed te besparen heb ik haar weer verkocht. Gelukkig staat ze bij fijne mensen op een goed adres maar koeien blijft een probleem.