Hoe krijg ik me paard rustig over de hindernis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marley004

Hoe krijg ik me paard rustig over de hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 15:05

Hallo allemaal,

Ik heb een 5-jarig paardje die heel erg van springen houd!
Balkjes draven is al een drama want hij wilt er over heen springen!!
En dan de hindernis...
Normaal er overheen dat lukt al niet.
Bij draf of een rustige galop weigert hij, hij springt alleen als hij in een rotvaart er overheen mag!!
En dan springt hij 3x zo hoog als de hindernis is!!
Hierdoor heeft hij moeite met inschatten en springt hij vaak te vroeg of te laat.
Ik kan hem bij het springen moeilijk in bedwang houden! En als ik hem inhoud dan word hij helemaal gek, want hij wilt er graag overheen maar alleen hard!

Hoe kan ik hem afleren dat hij niet zo hard over de hindernissen moet gaan?

Selena

Re: Hoe krijg ik me paard rustig over de hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:06

Ik zou les nemen, misschien kan iemand je daar dan mee helpen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:09

eerst die balken oefenen, daarna kleine kruisjes. hij krijgt het vanzelf door.
langzaam erop af en als hij weigert tik erbij. en nog keer proberen en zo door blijven gaan.
zeker niet de kans geven om hard te gaan zo leert hij het nooit.

oefenen oefenen oefenen.

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 15:13

StalNollie schreef:
langzaam erop af en als hij weigert tik erbij. en nog keer proberen en zo door blijven gaan.

oefenen oefenen oefenen.

Dankjewel, maar er is wel een klein probleempje.
Ik rijd mijn paard over het algemeen niet met een zweep!
Hij reageert nogal heftig op een zweep.
Ik denk dat als ik hem een tik geef dat ik dan in mijn eentje over de hindernis vlieg...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:14

je hebt toch ook nog een stelen hakken aan je voeten zitten? flinke schop geven om zo maar even te zeggen en corrigeren.
of met je hand een klap op die billen.

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 15:21

StalNollie schreef:
je hebt toch ook nog een stelen hakken aan je voeten zitten? flinke schop geven om zo maar even te zeggen en corrigeren.
of met je hand een klap op die billen.

bedankt voor je tips maar de laatste keer dat iemand hem een tik op zijn billen gaf lag het meisje er binnen 20 seconde af!
En sporen .... daar kun je hem niet mee rijden, bij zijn eerste eigenaar heeft hij daar een trauma aan over gehouden.

Is er ook een manier zonder sporen of zweep?? Want mijn paard reageert daar nogal heel heftig op.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:23

Ik denk dat je zo'n paard met slaan helemaal overstuur helpt!
Ondersteun je wel met je benen als je rustig naar de hindernis toe rijd?
Probeer eerst is met balkjes, in stap, en dan later vlak van tevoren aan draven, en zo uitbouwen.
Klinkt als een erg voorzichtig paard wat misschien wat bang is om het hout aan te raken. Ik denk dat je met rust en vertrouwen meer bereikt!!

silhouette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:49

Zoals sh4e zegt, denk ik ook dat het eerder een voorzichtig en vrij gevoelig paard is. Met geweld zul je niets bereiken.
Als je balken draaft, probeer dat eens in een doorgezeten drafje waarbij je gewoon contact houdt met je teugels, dus geen spanning, en gewoon ondersteunen met je onderbenen. De eerste keren zal hij er nog proberen over te springen, maar probeer dan ook gewoon contact te houden met je teugels.
Heb je bij het springen al geprobeerd om met een drafbalk of galopbalk te werken? Indien nee, zorg dan dat hij iets ruimer ligt dan normaal,
zo geef je een jong paard meer ruimte naar de hindernis.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:00

Zoals er ook al anderen hier hebben gesugereerd, neem les.
Jij gaat er van uit het paard wil graag hard, hij springt graag maar alleen als het hard is, paard kan er traag niet over want dan weigert het paard, .......
Het probleem met de zweep dat je daar aanhaalde is iets dat ook bij de basis hoort, sensibiliseren en desensibiliseren. (das een paar oefenen en klaar)
Dit paard of al zeker deze combinatie jij en het paard moeten nog een hele weg afleggen, er is heel duidelijk geen basis aanwezig, rem en stuur zijn er niet, tempo controle, wijken voor druk, ....
Eerst een goede basis, dan pas beginnen met balkjes op de grond, dan pas met kleine kruisjes, en dan pas met echt een hindernis.
Om dit even aan te leren , tjaaaa dan ben je al gauw een jaar verder.
Wat je nu aan het doen bent is eigenlijk alleen maar de zaak nog erger maken dan ze nu al was.
Dit is niet paardrijden, dit is enkel plaatsnemen op een ongeleid projectiel, en hopen dat het een beetje goed afloopt.
Neem dus les.

Marley004 schreef:
StalNollie schreef:

oefenen oefenen oefenen.

Dankjewel, maar er is wel een klein probleempje.
Ik rijd mijn paard over het algemeen niet met een zweep!
Hij reageert nogal heftig op een zweep.
Ik denk dat als ik hem een tik geef dat ik dan in mijn eentje over de hindernis vlieg...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:36

Ik heb crossles genomen.
Het paard waar ik toen op reed was erg goed in springen, had ook een mooie techniek maar kon nog niet echt uitmikken. had het inzicht niet.
Ikzelf had niet voldoende ervaring om dat inzicht te creeeren en ben toen op crossles gegaan. Die instructeur liet ons eerst balken springen en daarna zijn we over gegaan naar boomstammetjes. Die boomstammetjes lagen precies achter elkaar dat het paard 7 of 8 sprongen achter elkaar moet maken. Telkens voordat het paard afzet, geef je been. Uiteindelijk ging het paard leren, dat been, afzetten betekend. Door heel veel te springen en veel verschillende sprongen te nemen, leer je vanzelf inschatten.
Betreft dat tempo, bij volle vaart heb je geen controle. Geen controle = geen sprong bij mij. Je haalt hem gewoon voor de sprong weg. en rijdt hem terug rond. Verzamel, en probeer opnieuw. Weer tempo te hoog? weer wegdraaien.

Net zolang tot ie moe is en als ie dan onder jouw controle op jouw been springt, belonen!
Met drafbalken zou ik persoonlijk nog even wachten omdat het in mijn mening moeilijker is voor een paard om drafbalken in een normaal tempo te lopen/springen dan een simpel sprongetje. Hij moet leren dat jij de controle wil hebben en als je die niet hebt, dat er niet gesprongen wordt.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:13

Ik zou zeggen helemaal geen hindernissen als hij nog niet netjes drafbalkjes kan lopen. Je kan de drafblakjes eerst ook alleen maar in stap doen. Later dan in draf gewoon eromheen rijden de hele tijd en dan alsof het niks is in een rustige draf voor de balken zetten. Vrij kort ervoor zodat ie zich niet helemaal gek kan maken als die ze al ziet vanaf een afstand. 3 meter ofzo. Misschien heb je hier iets aan (:

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:22

Ik zou zeggen eerst dressuurmatig oefenen, paard moet leren jouw tempo aan te nemen ik weet niet hoe hij dit doet als je dressuur rijdt of hij dan wel goed aan de hulpen is? Ik heb zelf ook een paard die met springen graag hard en snel over de hindernissen heen wil, en die moet echt leren om na de sprong terug te komen op zit en teugelhulp ik zou idd les nemen van iemand die je hierbij goed kan begeleiden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:31

dressuur rijden met door de bak heen een aantal losse balkjes, precies in de figuren die je met dressuur rijd, bv op de lijn van een volte 1 in het midden 1 en dan gewoon dressuur rijden, tempo over het ene balkje mag niet sneller dit een week of 2 om de dag doen totdat je paard geen enkele reactie meer geeft, dan op de middenlijn 2 balkjes op de juiste draf pas afstand neerleggen en een aantal losse balkjes weer door de bak, eerst de losse balkjes nemen in het dressuur rijden en als dat normaal gaat dan die 2 balkjes achter elkaar gedaan en het ging goed, klaar paard afzadelen... dit een paar dagen achter elkaar doen, daarna 3 balkjes neerleggen en het zelfde doen, enz. totdat je een rijtje hebt van 7 of 8 balkjes.

wanneer je paard tussendoor gaat racen, stoppen met de balkjes en 2 dagen later weer beginnen op punt toen het wel goed ging en dan weer proberen op te bouwen

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 16:53

Dank jullie wel allemaal !
Ik zit al op les, 2 weken dressuur en 1 week springen en zo door en het springen gaat opzich steeds beter!
Bij de balkjes legt mijn instructrice ze verder uit elkaar zodat hij 'kan' springen als ie wilt, ik oefen het heel vaak opnieuw en dan word hij op geve ment moe en luistert hij weer beter!! En dan draaft hij er in een middendraf overheen! Dus ik vind dat het begin er is !! Thuis in het weiland heeft hij meer de ruimte en dan wilt hij nog wel eens niet luisteren, hard gaan of bokken maar dan stop ik met over de hindernissen gaan en rijd ik hem tot hij weer luistert en dan probeer ik het rustig opnieuw!

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 16:55

RoyceMack schreef:
Ik heb crossles genomen.
Het paard waar ik toen op reed was erg goed in springen, had ook een mooie techniek maar kon nog niet echt uitmikken. had het inzicht niet.
Ikzelf had niet voldoende ervaring om dat inzicht te creeeren en ben toen op crossles gegaan. Die instructeur liet ons eerst balken springen en daarna zijn we over gegaan naar boomstammetjes. Die boomstammetjes lagen precies achter elkaar dat het paard 7 of 8 sprongen achter elkaar moet maken. Telkens voordat het paard afzet, geef je been. Uiteindelijk ging het paard leren, dat been, afzetten betekend. Door heel veel te springen en veel verschillende sprongen te nemen, leer je vanzelf inschatten.
Betreft dat tempo, bij volle vaart heb je geen controle. Geen controle = geen sprong bij mij. Je haalt hem gewoon voor de sprong weg. en rijdt hem terug rond. Verzamel, en probeer opnieuw. Weer tempo te hoog? weer wegdraaien.

Net zolang tot ie moe is en als ie dan onder jouw controle op jouw been springt, belonen!
Met drafbalken zou ik persoonlijk nog even wachten omdat het in mijn mening moeilijker is voor een paard om drafbalken in een normaal tempo te lopen/springen dan een simpel sprongetje. Hij moet leren dat jij de controle wil hebben en als je die niet hebt, dat er niet gesprongen wordt.

Heel erg bedankt, dit doe ik vaak en het gaat steeds beter !!!