Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
valerie2012 schreef:Ben 2 keer gevallen van paard. IK weet ze is jong. Toen ik die 2 keer viel toen stond ze gewoon naast me en keek ze echt zo aan van wat doe jij nou. Ik viel van haar omdat ze toen bij keer een noodstop maakt. En bij keer durfden ze niet meer voorwaarts want ik stappen gewoon weer op. Ik ben totaal niet bang van der vallen hoort der bij. En nu zins paar weken wilt ze weer voorwaarts. En ze woord altijd voorwaarts gereden toen ook. Alles wat ze kan heb ik haar geleerd. Maar hoe moet ik zorgen dat ze als weer zou gebeuren dat ze gewoon gelijk weer voorwaarts is.
eenitraM schreef:TamaradB schreef:Misschien extra Nederlandse les nemen in plaats van je vrije tijd in de paarden stoppen?
En sommige mensen kunnen beter achter het behang terecht komen dat onzinnige reacties plaatsen![]()
Als jij twijfelt ts, voelt een paard dat ook. Het is heel moeilijk om je over de angst heen te zetten na een val maar vaak wel de beste oplossing
Lottie00 schreef:Ik snap er eigenlijk ook niet zo heel veel van, maar volgens mij wilt ze niet meer voorwaarts als je gevallen bent? Of begrijp ik het nou helemaal verkeert, dat zou ook kunnen
Lara_Silver schreef:TS, waarschijnlijk schrikt je paard ook van het feit dat je valt. Probeer na een val altijd even de ontspanning terug te krijgen, er naast. Even de spanning er af laten vloeien door een paar kalmerende woorden en een paar rondjes met haar wandelen door de bak. Ook zou ik gebruik maken een begeleidende persoon die haar na het opstappen dan weer even verder leidt. Zo help je haar om weer voorwaarts te denken en de val te vergeten.
bumblebijtje schreef:ik denk dat je ook moet gaan werken aan een band met je paard een vertrouwensband dan wel. dat als jij aangeeft dat het goed is dat ze het vertrouwen in jou heeft dat het idd goed komt.
ik krijg het idee dat ze dat nu een beetje mist
midgie schreef:Ik begrijp dat je paard net 3 jaar is en jij nog maar 14.
Ik zie dat je al aan het springen , dressuur en crossen ben?
Ik zou zeggen ga eerst eens werken aan de basis.
Want wat bedoel je met voorwaarts en hoe doe je dat ?
Kan best zijn dat het dier een noodstop maakt omdat jij teveel druk zet met je hand of been of zit hulp,voor een jong dier is dit heel normaal, juist op deze reacties moet je zuinig zijn en er mee aan het werk gaan.
Hou er ook rekening mee dat een 3 jarige nog volop aan het ontwikkelen is zowel fysiek als mentaal, in de mond gebeurd er ook nog veel,
Wees zuinig op je paard anders had je beter een oudere kunnen nemen als je al zoveel wil.
Neem les en doe alles in stapjes , zeker als je zegt dat het dier op zo,n jonge leeftijd al zoveel heeft mee gemaakt, bedenk hoelang jij van dit paard wil genieten, neem aan de rest van het dier zijn leven, wees er dan ook zuinig op.
Vervolgens heb je tot je 17de bij maneges gelest. Hoe kun je dan zeggen dat je ervaring hebt met jonge paarden en dat je die ook kunt inrijden?pinto_1 schreef:Ik snap bovenstaande post van je niet helemaal. Volgens je profiel hadden je ouders een jong paard gekocht toen je 3 was. Neem aan dat jij die niet hebt ingereden.Vervolgens heb je tot je 17de bij maneges gelest. Hoe kun je dan zeggen dat je ervaring hebt met jonge paarden en dat je die ook kunt inrijden?
Ik zou als ik jou was in ieder geval meer lessen nemen. Een dressuurles om de week? Dus 1x in de twee weken? Ik ben ook bezig mijn jonge paard in te rijden, maar dan wel met 3 lessen in de week.
Het zou jammer zijn als je jezelf overschat, en dit ten koste gaat van je jonge paard. De basis is zo belangrijk, als hij het nu niet goed aanleert kun je er straks niets meer mee.
En wedstrijden in oktober? Zou eerst zorgen dat hij goed ingereden voor je ook maar aan wedstrijden denkt...
valerie2012 schreef:pinto_1 schreef:Ik snap bovenstaande post van je niet helemaal. Volgens je profiel hadden je ouders een jong paard gekocht toen je 3 was. Neem aan dat jij die niet hebt ingereden.Vervolgens heb je tot je 17de bij maneges gelest. Hoe kun je dan zeggen dat je ervaring hebt met jonge paarden en dat je die ook kunt inrijden?
Ik zou als ik jou was in ieder geval meer lessen nemen. Een dressuurles om de week? Dus 1x in de twee weken? Ik ben ook bezig mijn jonge paard in te rijden, maar dan wel met 3 lessen in de week.
Het zou jammer zijn als je jezelf overschat, en dit ten koste gaat van je jonge paard. De basis is zo belangrijk, als hij het nu niet goed aanleert kun je er straks niets meer mee.
En wedstrijden in oktober? Zou eerst zorgen dat hij goed ingereden voor je ook maar aan wedstrijden denkt...
nee Mijn paard is 3 half en toen ik 3 was had wel een paard maar was van me moeder En ik heb ind van me 6 tot 17 op manege reden toen reed daar voor soms op die van me ma. En ze was al ingereden toen we der kochten. Want ze dachten dat ze ouder was. ik onderschat het niet. De basis woord haar goed aan geleerd hoor. En me instuktriese rijd haar 1 keer in week hoor en ze geeft teveel dingen mee om dat in 1 week goed aan te leren. En ik kan gewoon in okt starten hoor met de proef leren gaat alles goed behalfen alleen nog de midden draf. En ik moet zelf betalen hoor mijn lessen en ik werk wel maar verdien echt geen 1000 euro's dus kan niet eens 3 lessen betalen. En der gaat niets ken kosten van me paard want alles gaat in overleg. PLus dat goede begeleiding krijg en als geen les krijg krijg goede aanwijzingen van me moeder. Die heeft alleen maar jongen paarden gehad.
Liamssfork schreef:Als ze niet meer voorwaarts gaat na een noodstop kan je misschien weer teruggaan aan de longeerlijn, en dan zelf druk geven (met been). Als ze dan niet reageert kan degene met de longeerlijn een beetje druk geven op de achterhand met een zweep? En dan bedoel ik niet slaan, maar echt druk. Is trouwens erg lastig om je posts te begrijpen! En als ik jou was zou ik begin oktober nog geen wedstrijden starten maar alles op z'n tijd doen en pas beginnen als je paard er echt klaar voor is. Dus niet dat ze ingereden is maar DOORgereden. Zodat jij haar door en door kent en in wat voor situatie dan ook meteen weet wat je moet doen en hoe je moet handelen.
. Succes verder!