gevallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxpaaardje

gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 19:20

Ben 2 keer gevallen van paard. IK weet ze is jong. Toen ik die 2 keer viel toen stond ze gewoon naast me en keek ze echt zo aan van wat doe jij nou. Ik viel van haar omdat ze toen bij keer een noodstop maakt. En bij keer durfden ze niet meer voorwaarts want ik stappen gewoon weer op. Ik ben totaal niet bang van der vallen hoort der bij. En nu zins paar weken wilt ze weer voorwaarts. En ze woord altijd voorwaarts gereden toen ook. Alles wat ze kan heb ik haar geleerd. Maar hoe moet ik zorgen dat ze als weer zou gebeuren dat ze gewoon gelijk weer voorwaarts is.

AdnerB

Re: gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:23

ik snap vrij weinig van je verhaal..
zou je je verhaal nog een keer willen typen alleen dan zonder spelfouten en met punten en komma's?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:23

Als jij twijfelt ts, voelt een paard dat ook. Het is heel moeilijk om je over de angst heen te zetten na een val maar vaak wel de beste oplossing :)

bumblebijtjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:28

nou moet zeggen dat ik woordblind ben. dus schrijffouten en spelfouten en fouten in de grammatica normaal geen probleem zijn. maar nu moet ik toch 6 keer lezen voor ik er kaas van kan maken :$.

al zou het fijn zijn meer informatie te krijgen over het probleem op zich.

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:29

Ik snap er eigenlijk ook niet zo heel veel van, maar volgens mij wilt ze niet meer voorwaarts als je gevallen bent? Of begrijp ik het nou helemaal verkeert, dat zou ook kunnen :')

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:30

zorgen dat ze je begrijpt en alles in stapjes doen
valerie2012 schreef:
Ben 2 keer gevallen van paard. IK weet ze is jong. Toen ik die 2 keer viel toen stond ze gewoon naast me en keek ze echt zo aan van wat doe jij nou. Ik viel van haar omdat ze toen bij keer een noodstop maakt. En bij keer durfden ze niet meer voorwaarts want ik stappen gewoon weer op. Ik ben totaal niet bang van der vallen hoort der bij. En nu zins paar weken wilt ze weer voorwaarts. En ze woord altijd voorwaarts gereden toen ook. Alles wat ze kan heb ik haar geleerd. Maar hoe moet ik zorgen dat ze als weer zou gebeuren dat ze gewoon gelijk weer voorwaarts is.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 19:31

eenitraM schreef:
TamaradB schreef:
Misschien extra Nederlandse les nemen in plaats van je vrije tijd in de paarden stoppen?

En sommige mensen kunnen beter achter het behang terecht komen dat onzinnige reacties plaatsen :r

Als jij twijfelt ts, voelt een paard dat ook. Het is heel moeilijk om je over de angst heen te zetten na een val maar vaak wel de beste oplossing :)

ik ben niet bang voor der hoor. Maar ze maakt nog wel eens nood stop waar door je dan niet meer goed kan blijven zitten. Maar als dan val en der weer op stap en de volgenden dagen weer ga rijden. Durft ze niet meer voorwaarts te lopen. En ik wil der gewoon voorwaarts rijden ook naar dat ik gevallen ben. Maar dan is ze niets meer voorwaarts te krijg. hoe krijg haar dan weer voorwaarts ook naar de val.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 19:31

Lottie00 schreef:
Ik snap er eigenlijk ook niet zo heel veel van, maar volgens mij wilt ze niet meer voorwaarts als je gevallen bent? Of begrijp ik het nou helemaal verkeert, dat zou ook kunnen :')

ja dat bedoel ik. Ze maakt soms onverwachte een noodstop en soms komt ook nog een bok. Waar door je niet kan blijven zitten. En ik stap elke keer weer op want ze blijft gewoon naast me staan ze gaat niet van door. Maar je kan been geven wat je wil maar ze komt dan niet meer voorwaarts te wel ze dan voor val dat wel was. EN ik wil der voorwaarts hebben ook naar de val.
Laatst bijgewerkt door xxpaaardje op 25-08-13 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:36

Eh ts, les nemen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:38

goed wat ik er van begrijp is dus dat ze niet meer voorwaarts was nadat ze een noodstop had gemaakt. de rede van die noodstop kan natuurlijk zijn dat ze ergen heel erg van geschrokken is , weet je ook wat dat kan zijn?

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:38

TS; Misschien schrok je paard ervan dat jij er ineens naast lag, in plaats van erop zat. Ik zou eerst een rondje aan de hand stappen voordat ik weer opstap. Misschien dat ze dan ook voorwaarts is als je weer opstapt? :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:39

TS, waarschijnlijk schrikt je paard ook van het feit dat je valt. Probeer na een val altijd even de ontspanning terug te krijgen, er naast. Even de spanning er af laten vloeien door een paar kalmerende woorden en een paar rondjes met haar wandelen door de bak. Ook zou ik gebruik maken een begeleidende persoon die haar na het opstappen dan weer even verder leidt. Zo help je haar om weer voorwaarts te denken en de val te vergeten.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:50

Moderatoropmerking:
TS vraagt om advies over haar paard dat niet meer voorwaarts durft na een val. Op- en aanmerkingen over haar taalgebruik zijn offtopic en ik wil derhalve vragen deze achterwege te laten. Bedankt.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:03

Lara_Silver schreef:
TS, waarschijnlijk schrikt je paard ook van het feit dat je valt. Probeer na een val altijd even de ontspanning terug te krijgen, er naast. Even de spanning er af laten vloeien door een paar kalmerende woorden en een paar rondjes met haar wandelen door de bak. Ook zou ik gebruik maken een begeleidende persoon die haar na het opstappen dan weer even verder leidt. Zo help je haar om weer voorwaarts te denken en de val te vergeten.

sowieso is 9 van 10 keer wel me ma der bij en die komt altijd naar me toe als ik gevallen ben. En dank je voor de tip.

bumblebijtjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:08

ik denk dat je ook moet gaan werken aan een band met je paard een vertrouwensband dan wel. dat als jij aangeeft dat het goed is dat ze het vertrouwen in jou heeft dat het idd goed komt.

ik krijg het idee dat ze dat nu een beetje mist

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:15

bumblebijtje schreef:
ik denk dat je ook moet gaan werken aan een band met je paard een vertrouwensband dan wel. dat als jij aangeeft dat het goed is dat ze het vertrouwen in jou heeft dat het idd goed komt.

ik krijg het idee dat ze dat nu een beetje mist

ze is wel heel er aanhankelijk hoor naar mij toe. En ik krijg wel een band met der en ik vertrouwe haar. En ik laat me paard bijna nooit door een ander doen. Te zij weg ben maar we hebben al best een sterken band hoor en zij vertrouwe mijn ook wel. Maar ze is op de vorigen stal waar ik stond door zoon kind elke dag geslagen. Waar door ze kopschuwe werd. Plus dat ze ook wel eens der hoofd stoten en met der hoofd door plactike raam ging nu sta ik daar dan al tijdje niet meer . En nu heeft ook gewoon een buitenluik maar heb ook nog maar ander half jaar. bijna maar ik heb haar nooit iets mis daan. want ik zou een paard nooit wat aan kunnen doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:39

Ik begrijp dat je paard net 3 jaar is en jij nog maar 14.
Ik zie dat je al aan het springen , dressuur en crossen ben?
Ik zou zeggen ga eerst eens werken aan de basis.
Want wat bedoel je met voorwaarts en hoe doe je dat ?
Kan best zijn dat het dier een noodstop maakt omdat jij teveel druk zet met je hand of been of zit hulp,voor een jong dier is dit heel normaal, juist op deze reacties moet je zuinig zijn en er mee aan het werk gaan.
Hou er ook rekening mee dat een 3 jarige nog volop aan het ontwikkelen is zowel fysiek als mentaal, in de mond gebeurd er ook nog veel,
Wees zuinig op je paard anders had je beter een oudere kunnen nemen als je al zoveel wil.
Neem les en doe alles in stapjes , zeker als je zegt dat het dier op zo,n jonge leeftijd al zoveel heeft mee gemaakt, bedenk hoelang jij van dit paard wil genieten, neem aan de rest van het dier zijn leven, wees er dan ook zuinig op.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:57

midgie schreef:
Ik begrijp dat je paard net 3 jaar is en jij nog maar 14.
Ik zie dat je al aan het springen , dressuur en crossen ben?
Ik zou zeggen ga eerst eens werken aan de basis.
Want wat bedoel je met voorwaarts en hoe doe je dat ?
Kan best zijn dat het dier een noodstop maakt omdat jij teveel druk zet met je hand of been of zit hulp,voor een jong dier is dit heel normaal, juist op deze reacties moet je zuinig zijn en er mee aan het werk gaan.
Hou er ook rekening mee dat een 3 jarige nog volop aan het ontwikkelen is zowel fysiek als mentaal, in de mond gebeurd er ook nog veel,
Wees zuinig op je paard anders had je beter een oudere kunnen nemen als je al zoveel wil.
Neem les en doe alles in stapjes , zeker als je zegt dat het dier op zo,n jonge leeftijd al zoveel heeft mee gemaakt, bedenk hoelang jij van dit paard wil genieten, neem aan de rest van het dier zijn leven, wees er dan ook zuinig op.

Ten 1 st ik ben 19 en me paard 3 half en geen ik spring en cross nog niet met der heb alleen in me onderschrift staan. Omdat ik het gaan doen en ik ben heel voorzichtig met der hoor. En ik heb dressuur les hoor om de week heb ik les hoor ik heb bewust voor een jong paard. Want die kon je nog naar je eigen hand zetten en we hebben altijd jongen paarden gehad. En we werken aan de basis hoor en je hoeft tegen mijn niet te zeggen dat nog jong is dat weten we zelf ook. en ik hou rekening hoor met haar leeftijd altijd al gedaan. en niet om dat ik te veel druk zet hoor je hoeft mijn niet uit leggen hoe jong paard is dat weet zelf wel.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:21

Ik snap bovenstaande post van je niet helemaal. Volgens je profiel hadden je ouders een jong paard gekocht toen je 3 was. Neem aan dat jij die niet hebt ingereden. ;) Vervolgens heb je tot je 17de bij maneges gelest. Hoe kun je dan zeggen dat je ervaring hebt met jonge paarden en dat je die ook kunt inrijden?

Ik zou als ik jou was in ieder geval meer lessen nemen. Een dressuurles om de week? Dus 1x in de twee weken? Ik ben ook bezig mijn jonge paard in te rijden, maar dan wel met 3 lessen in de week.
Het zou jammer zijn als je jezelf overschat, en dit ten koste gaat van je jonge paard. De basis is zo belangrijk, als hij het nu niet goed aanleert kun je er straks niets meer mee.

En wedstrijden in oktober? Zou eerst zorgen dat hij goed ingereden voor je ook maar aan wedstrijden denkt...

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:28

Als ze niet meer voorwaarts gaat na een noodstop kan je misschien weer teruggaan aan de longeerlijn, en dan zelf druk geven (met been). Als ze dan niet reageert kan degene met de longeerlijn een beetje druk geven op de achterhand met een zweep? En dan bedoel ik niet slaan, maar echt druk. Is trouwens erg lastig om je posts te begrijpen! En als ik jou was zou ik begin oktober nog geen wedstrijden starten maar alles op z'n tijd doen en pas beginnen als je paard er echt klaar voor is. Dus niet dat ze ingereden is maar DOORgereden. Zodat jij haar door en door kent en in wat voor situatie dan ook meteen weet wat je moet doen en hoe je moet handelen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:29

pinto_1 schreef:
Ik snap bovenstaande post van je niet helemaal. Volgens je profiel hadden je ouders een jong paard gekocht toen je 3 was. Neem aan dat jij die niet hebt ingereden. ;) Vervolgens heb je tot je 17de bij maneges gelest. Hoe kun je dan zeggen dat je ervaring hebt met jonge paarden en dat je die ook kunt inrijden?

Ik zou als ik jou was in ieder geval meer lessen nemen. Een dressuurles om de week? Dus 1x in de twee weken? Ik ben ook bezig mijn jonge paard in te rijden, maar dan wel met 3 lessen in de week.
Het zou jammer zijn als je jezelf overschat, en dit ten koste gaat van je jonge paard. De basis is zo belangrijk, als hij het nu niet goed aanleert kun je er straks niets meer mee.

En wedstrijden in oktober? Zou eerst zorgen dat hij goed ingereden voor je ook maar aan wedstrijden denkt...

nee Mijn paard is 3 half en toen ik 3 was had wel een paard maar was van me moeder En ik heb ind van me 6 tot 17 op manege reden toen reed daar voor soms op die van me ma. En ze was al ingereden toen we der kochten. Want ze dachten dat ze ouder was. ik onderschat het niet. De basis woord haar goed aan geleerd hoor. En me instuktriese rijd haar 1 keer in week hoor en ze geeft teveel dingen mee om dat in 1 week goed aan te leren. En ik kan gewoon in okt starten hoor met de proef leren gaat alles goed behalfen alleen nog de midden draf. En ik moet zelf betalen hoor mijn lessen en ik werk wel maar verdien echt geen 1000 euro's dus kan niet eens 3 lessen betalen. En der gaat niets ken kosten van me paard want alles gaat in overleg. PLus dat goede begeleiding krijg en als geen les krijg krijg goede aanwijzingen van me moeder. Die heeft alleen maar jongen paarden gehad.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:33

valerie2012 schreef:
pinto_1 schreef:

nee Mijn paard is 3 half en toen ik 3 was had wel een paard maar was van me moeder En ik heb ind van me 6 tot 17 op manege reden toen reed daar voor soms op die van me ma. En ze was al ingereden toen we der kochten. Want ze dachten dat ze ouder was. ik onderschat het niet. De basis woord haar goed aan geleerd hoor. En me instuktriese rijd haar 1 keer in week hoor en ze geeft teveel dingen mee om dat in 1 week goed aan te leren. En ik kan gewoon in okt starten hoor met de proef leren gaat alles goed behalfen alleen nog de midden draf. En ik moet zelf betalen hoor mijn lessen en ik werk wel maar verdien echt geen 1000 euro's dus kan niet eens 3 lessen betalen. En der gaat niets ken kosten van me paard want alles gaat in overleg. PLus dat goede begeleiding krijg en als geen les krijg krijg goede aanwijzingen van me moeder. Die heeft alleen maar jongen paarden gehad.

Als je zulke goede begeleiding hebt en je moeder zoveel ervaring heeft met jonge paarden hoef toch heel dit topic niet te openen? Dan weten zij vast wel wat je moet doen in jouw geval! Ik wil niet vervelend zijn maar alleen maar ontkennen en in de verdediging gaan heeft geen zin. Iedereen probeert alleen maar te helpen en advies te geven.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:34

Liamssfork schreef:
Als ze niet meer voorwaarts gaat na een noodstop kan je misschien weer teruggaan aan de longeerlijn, en dan zelf druk geven (met been). Als ze dan niet reageert kan degene met de longeerlijn een beetje druk geven op de achterhand met een zweep? En dan bedoel ik niet slaan, maar echt druk. Is trouwens erg lastig om je posts te begrijpen! En als ik jou was zou ik begin oktober nog geen wedstrijden starten maar alles op z'n tijd doen en pas beginnen als je paard er echt klaar voor is. Dus niet dat ze ingereden is maar DOORgereden. Zodat jij haar door en door kent en in wat voor situatie dan ook meteen weet wat je moet doen en hoe je moet handelen.

ik start gewoon en ze is wel klaar voor. Maar ze is alleen niet voorwaarts naar dat gevallen ben. Nu is dat wel weer maar dat heeft paar weken geduurd . En zo veel wedstrijden ga dit jaar niet rijden ik rijder maar 2. Hoe nu naar uit ziet. En ik doe om wedstrijd ervaring op te doen met der en het is indoor en het is thuis en als alles goed is komt me instektuktiese ook om mij te begeleiden. En alles is in overleg gegaan met haar.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:40

Nou dat vind geen advies hoor zeiken over dat ik niet goed doe en dat ik slecht doen en zo. En dat ze nog jong is weet ik zelf ook wel dat hoeft niet telkens gezegd te worden ik heb bewust voor haar gekozen. Dus ook voor haar leeftijd. Dus dan hoeft der niet telkens gezet te worden dat ze jong is. En als nog niet klaar voor was voor de wedstrijden dan zou niet in okt begingen. Maar ik wil gewoon ervaring op doen met wedstrijden met haar en dat doe niet als alleen maar blijft trainen. En met oefen gaat alles goed hoor op de midden draf na.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:58

En dat is dan weer het nadeel van het internet, alles wordt verkeerd opgevat. Je ziet alleen maar de negatieve punten van de berichten die er geplaatst worden en niet de positieve punten (het daadwerkelijke advies). Iedereen op zijn eigen manier, als jij in oktober wedstrijden wil rijden moet je dat vooral doen. Het is alleen het advies om er mee te wachten! Als je nu is even terug scrollt en de berichten gaat lezen waar mensen uitleggen hoe je je probleem zou aan kunnen pakken in plaats van op elk bericht in de verdediging te schieten, is je probleem misschien wel opgelost :). Succes verder!