paard terugnemen galop op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lysanneex

paard terugnemen galop op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 18:18

m'n pony is soms moeilijk terug te nemen bij het galopperen op buitenrit, iemand tips ofzo ? :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:21

Doet ie het thuis wel? Anders eerst thuis flink gaan oefenen. Veel paarden willen buiten lekker flink rennen.
De manier van stoppen is erg belangrijk, niet aan de teugels gaan hangen maar rustige, kleine ophoudingen maken, jezelf lang maken in het zadel en blijven ontspannen.
Ik weet niet hoe erg hij is? Want ik heb een tijdje een paard gereden die in de duinen aan het jakkeren ging. Dat heb ik hem afgeleerd door elke keer als hij klaar was met zijn sprintje hem been te geven en door te laten galopperen. Hij had niet zo'n denderende conditie en zo was de lol er voor hem heel snel af, hij wist voortaan dat als hij wilde gaan jakkeren hij erg ver mocht, en dat zag hij niet zo zitten. :+
Succes!

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:54

Ilse_123 schreef:
Doet ie het thuis wel? Anders eerst thuis flink gaan oefenen. Veel paarden willen buiten lekker flink rennen.
De manier van stoppen is erg belangrijk, niet aan de teugels gaan hangen maar rustige, kleine ophoudingen maken, jezelf lang maken in het zadel en blijven ontspannen.
Ik weet niet hoe erg hij is? Want ik heb een tijdje een paard gereden die in de duinen aan het jakkeren ging. Dat heb ik hem afgeleerd door elke keer als hij klaar was met zijn sprintje hem been te geven en door te laten galopperen. Hij had niet zo'n denderende conditie en zo was de lol er voor hem heel snel af, hij wist voortaan dat als hij wilde gaan jakkeren hij erg ver mocht, en dat zag hij niet zo zitten. :+
Succes!

NOO, in de bak is die superlui ahaha, maar buiten is die veel enthousiaster, maar ik krijg m alleen terug als ik best hard trek ;ss

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:58

Hoe harder jij trekt, hoe makkelijker je het hem maakt. jij kant hem met je bit en je kracht echt niet tegenhouden, en als je lekker met dezelfde kracht eraan blijft hangen hoeft hij alleen maar tegen te trekken en kan hij zonder problemen rennen. Zelf rustig blijven, ontspannen en wat zwaarder gaan zitten en kleine ophoudingen maken, zonder te trekken. Dus klein beetje weerstand, los, klein beetje weerstand, los.
En zodra hij terug komt, niet overgaan op draf, maar proberen hem in een rustige galop te houden, dan weer een paar pasjes vooruit, dan weer terug. Leren dat hij pas harder mag buiten als jij dat wilt.

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:26

Ilse_123 schreef:
Hoe harder jij trekt, hoe makkelijker je het hem maakt. jij kant hem met je bit en je kracht echt niet tegenhouden, en als je lekker met dezelfde kracht eraan blijft hangen hoeft hij alleen maar tegen te trekken en kan hij zonder problemen rennen. Zelf rustig blijven, ontspannen en wat zwaarder gaan zitten en kleine ophoudingen maken, zonder te trekken. Dus klein beetje weerstand, los, klein beetje weerstand, los.
En zodra hij terug komt, niet overgaan op draf, maar proberen hem in een rustige galop te houden, dan weer een paar pasjes vooruit, dan weer terug. Leren dat hij pas harder mag buiten als jij dat wilt.

bedankt voor de tip! :) ik ga het proberen :D

Nienkevdw

Re: paard terugnemen galop op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:23

Laat hem eens een stukje 'los'. doe dit wel op een recht stuk bijvoorbeeld, anders heb je weinig ruimte, en pak hem daarna weer rustig op. soms vinden ze het zo leuk dat ze bijna niet meer te houden zijn, maar heb het zelf ook eens gehad, en dit werkte wel, want kreeg hem daarna wel weer snel terug. weet niet of het bij jou het zelfde is.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:26

Inderdaad korte ophoudingen maken. Mijn reactie is soms ook om aan de teugels te gaan hangen, maar je paard zal altijd sterker zijn dan jij dus daar kun je hem gewoon niet mee stoppen. Korte ophoudingen komen beter door. Daarnaast ook goed diep achterover in het zadel gaan zitten.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:31

Je paard voor zijn en nog voor je de controle verliest terugnemen. Als het probleem zich voor blijft doen kun je eventueel voor buiten een iets scherper bit gebruiken. Het is tenslotte erg belangrijk voor jullie veiligheid dat je een rem hebt. Maar wanneer je met een scherper bit rijdt, zorg dan wel dat je deze alleen gebruikt om je ophoudingen duidelijker te maken en rijdt niet met een constante druk op de teugels.