Erica voor het eerst in HAW! (Dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elspelsz88

Erica voor het eerst in HAW! (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 12:06

Hai,

Dit is mijn fjord Erica. Ik kom haar graag aan jullie voorstellen!
Ze is nu 5 jaar en heel erg leergierig, ze pakt alles razend snel op. Wij rijden tot nu toe alleen nog maar onderling( scoren daar wel redelijke punten) maar ben wel van plan ooit eens met haar te starten.( 10 jaren plan :') )
Erica kan wel enorm sterk zijn en dit vooral in de draf. ( tips, somebody?? Wil het wel graag rijtechnisch oplossen dus geen ander bit etc)

Op de eerste foto's is mijn zadel iets naar voren geschoven, hier ben ik me van bewust dat het haar schouderwerk belemmerd.

Vandaag dus wat foto's van onze dressuur training.

Afbeelding Draf
Afbeelding. Galop.
Afbeelding Nog een draf.

Afbeelding Draf.
Afbeelding Bezig met stelling vragen.

Afbeelding

Afbeelding
Gisteravond, bijna vierkant! ( Haar neusriem had ik even af ivm wondje)

Afbeelding Knapperd, nog stiekum een hoofdfoto ;)

Hier nog een kort filmpje van de draf in de bak.
http://www.youtube.com/watch?v=E7jnbvgg ... e=youtu.be

Warners

Re: Erica voor het eerst in HAW! (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:53

Als je fjord sterk word probeer dan 1x wat harder terug te trekken en niet de heletijd terug trekken. dus terug trekken en dan weer ontspannen;)

xx

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:54

En als ze sterk wordt, wat doet ze dan?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:57

@ warners, dat vind ik wel een hele aparte manier van rijden?

mijn tip is helemaal niet trekken, nooit niet trekken.
maar ik zie dat je je benen wat afsteekt het zou denk al een hele hoop schelen als je je benen eraan houd en het van achter naar voren oplost, alleen met je handen rijden gaat niet goed.
veel plezier verder, leuke pony!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:57

Probeer meer met je buitenteugel te werken ipv veel met je binnenteugel, ook in wendingen.
Verder, veel bezig houden, grote voltes, kleine voltes, overgangen enz. Als ze juist loopt, dus niet sterk en op een goed tempo, mondje ook met rust laten dus handen stil houden.

Leuke fjord!

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:01

Het werkt ook als je steeds geeft en neemt, als ze gaat hangen ophouding met 2 handen.
Verder, leuke fjord :)

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 16:08

Nanno_123 schreef:
@ warners, dat vind ik wel een hele aparte manier van rijden?

mijn tip is helemaal niet trekken, nooit niet trekken.
maar ik zie dat je je benen wat afsteekt het zou denk al een hele hoop schelen als je je benen eraan houd en het van achter naar voren oplost, alleen met je handen rijden gaat niet goed.
veel plezier verder, leuke pony!

Bedankt voor de tips!

Wat bedoel je met benen ''eraan''houden? Wat ik me daarbij voorstel is contant been, en dan wordt ze lui.
Dat van achter naar voren oplossen heb je gelijk in! Maar dat maakt het juist zo moeilijk ;)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:23

Ik denk dat nanno_123 bedoelt dat je je kuit constant aan je paard houdt, dus je kuit/been raakt de huid van je pony, zonder been te geven. Hierdoor wordt je pony niet 'rennerig' op je beenhulp, omdat hij de 'beenaansluiting' gewend is en niet 'schrikt' van een hulp.
Vooral op de eerste foto lijkt het alsof hij onder je weg loopt. Probeer met je handen/teugels minder terug te rijden. Probeer bij het terugrijden eens heel 'lui' te gaan zitten. Dus zo zwaar mogelijk maken, iets achterover, voeten in gedachten op de grond zetten, zo lang moet je je been willen maken.
En met inhouden probeer dan niet constant druk op je teugels te hebben, maar maak een ophouding en laat weer los. Maak een ophouding en laat weer los. Vast, los, vast, los. Misschien helpt dit niet direct, maar als je dit consequent toepast, wordt hij hopelijk zachter in de mond en luistert naar je teugelhulp. Want een wedstrijdje teugel trekken win jij niet van een Fjord (niemand trouwens :D).
Let op dat je je polsen/handen niet kantelt. Je duim hoort het hoogste punt te zijn, niet je pols. Knik je handen 'omhoog', draag ze. Dus niet hoger houden, maar rechtop.