@work met Baie rose (Gribaldi x kennedy ) (L1/L2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josje4

@work met Baie rose (Gribaldi x kennedy ) (L1/L2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:49

Hoii!

Ik heb Baie Rose (KWPN- Gribaldi x kennedy - merrie - 7 jaar) nu al bijna een jaartje en het rijden gaat steeds beter.
Ze is een heerlijk allround paardje waar ik mee dressuur, buitenritten mee maken, springen, crossen en VD alles vind ze leuk zo lang je haar maar aandacht geeft :+
We zijn eind januari gestart in de B en half mei ben ik gestart in de L1.
Ik heb nu 4 wedstrijden gereden in de L1 en heb nu 8 winstpunten :D
Ik ben zelf helemaal nieuw in het dressuur rijden (sprong altijd erg fanatiek met mijn vorige pony) maar wilde toch meer de dressuurkant op.
Ik heb vroeger alleen maar in de B gereden.
Ik vind dressuur heel lastig maar vooral heel erg leuk omdat je iedere keer weer verbetering voelt in je paard!
Je wordt als ware steeds meer één team. +:)+
Ik heb deze zomer 2 concoursen gehad waar ik ook foto's van heb:

Verenigingskampioenschappen in de Wijk :
Afbeelding
Middengalop:
Afbeelding

Wedstrijd in Diever:
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag hebben we ook weer getraind.
Het rijden gaat erg goed alleen het wijken vind ik (en baie) nog erg lastig.
Als iemand hier tips, oefeningen of wat dan ook heeft wat helpt hoor ik dat graag :+
Erg blij met dit beeld:
Afbeelding
Lief paard :+:
Afbeelding
En als laatste een filmpje:

Ik rij normaal gesproken met sperriempje maar ze had een wondje op haar lip dus had ik hem af gelaten ;)
Als iemand (graag onderbouwde O:) tips heeft :list:
Ik krijg verder goede begeleiding.
De jury wil in de galop meer verschil zien vandaar dat ik haar basistempo (voor nu) wat lager is in galop.

Bedankt voor het lezen & kijken! :wave:
Laat je een berichtje achter :evaw:

Amaranth7

Re: @work met Baie rose (Gribaldi x kennedy ) (L1/L2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:15

Wat een gaaf paard!! Probeer bij het wijken je paard recht te houden op de buitenteugel, je paard valt elke keer door ke buitenteugel heen, waardoor hij met zijn schouder richting hoefslag gaat. Dit stimuleer je door teveel stelling aan de binnenkant te vragen, de kunst is juist om je paard zo recht mogelijk opzij te laten gaan. Oefeningen die hierbij goed kunnen helpen zijn volte openen en sluiten (werk hierbij goed aan de begrenzing van de buitenschouder) of kortere stukken wijken (3 passen, recht, 3 passen) om je paard beter te laten luisteren naar je buitenbeen. Het is een super leuk paard met erg veel potentie, wees er zuinig op :)!

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:20

Jullie zijn een erg mooie combinatie, probeer alleen soms nog iets rechterop te blijven zitten (in draf hang je wat achterover). Maar je hebt em verder goed voor elkaar dus jullie komen d'r wel.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 22:24

@ Amaranth7

Dankje wel! Dus eigenlijk moet ik doen alsof rechtdoor rij maar met meer buitenteugel en dan ''drukken'' met het binnenbeen en begrenzen met het buitenbeen? Ik doe namelijk nu mijn beide handen een beetje richting de buitenkant waardoor ze juist ruimte heeft bij de buitenschouder maar die moet ik dus juist begrenzen :P

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:25

Heb je instructie? Waar zijn jullie vooral mee bezig?

Twee dingen die erg opvallen; spanning in de bovenlijn. Ze mag er veel meer doorheen, meer voorwaarts-neerwaarts gereden worden en rond worden over die bovenlijn.
En 2, je moet gaan leren rechtrichten. Je ziet in je wendingen en in het wijken dat dat er niet voldoende in zit. Dit heeft direct effect op het over de bovenlijn kunnen komen, en op het doen van zijgangen.

irry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:26

Erg mooi gereden! Probeer niet te ver naar achter te hangen of mee te bewegen tijdens het verruimen en doorzitten. Probeer je paard puur op je armen te rijden. Probeer verder ook op te letten dat je niet je voeten afsteekt maar meer naar achter richt (goed te zien op de foto's) Daarnaast is afsteken van je voeten niet alleen naar voren te vermijden, maar ook op de zijkant -dat houd in dat de V vorm onder je benen dus groter word- wat ook kan duiden op dat je je gewicht niet goed op je voeten hebt zitten ;)
Verder buigt je paard echt prachtig, maar is dat ook je nadeel met wijken. Probeer eerst hem echt goed recht te richten op de lijn, je been aan te sluiten, maar hem ook te begrenzen op je teugels (met name buiten) en zelf echt recht te blijven zitten en vooruit te kijken en niet je heup te knikken. Als je daar op let gaat het vaak vanzelf al wat beter, puur doordat je bezig bent met recht blijven.
Daarnaast kan het ook helpen om je paard goed bij elkaar te houden met wijken want het lijkt er op dat ie wat 'wegrent'
Hoop dat het helpt, want het is een prachtig paard!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:29

Je kunt haar wel ruimte geven door je handen wat opzij te doen, maar daarbij wel buitenteugel wat te sluiten. Je moet als het ware de balans zien te vinden tussen ruimte geven en begrenzen.. Dus genoeg geven dat ze kan gaan, maar genoeg begrenzen zodat ze recht blijft.. en dat is niet makkelijk ;)

wat me trouwens enorm opvalt is dat je dr vrijwel continue aan het drijven bent (of je hebt zulke enorme wiebelbenen dat je continue met je sporen prikt?). Dit is ook goed terug te zien aan de staart van je paard, die vrijwel continue protest aangeeft.. Ik zou hier ook iets mee proberen te doen (het geeft niet echt een lekker en ontspannen beeld)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 22:30

rindin schreef:

Twee dingen die erg opvallen; spanning in de bovenlijn. Ze mag er veel meer doorheen, meer voorwaarts-neerwaarts gereden worden en rond worden over die bovenlijn.
En 2, je moet gaan leren rechtrichten. Je ziet in je wendingen en in het wijken dat dat er niet voldoende in zit. Dit heeft direct effect op het over de bovenlijn kunnen komen, en op het doen van zijgangen.

We zijn vooral bezig met actief van achteren (veel overgangen en tempowisselingen) waardoor de voorkant vanzelf ook beter wordt.
Als ik niet doorzit gaat het recht richten goed maar als ik doorzit denkt zij meteen dat ze moet wijken..
Maar daar ben ik nog hard mee bezig ;)

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:40

Met dat beestje ga je gegarandeerd ver komen! Wat een leuk ding! Misschien moet je alleen met het wijken haar achterhand wat meer meenemen (haar wat rechter zetten). En gewoon elke dag het wijken een beetje meenemen. Als je er echt moeite mee hebt is het handig om het eerst in stap te oefenen en daarna (5 meter ofzo) in draf. Ik had zelf eerst heel veel moeite met het wijken, en door veel te oefenen met mijn paardje, gaat het nu vloeiend, ben er echt blij mee. Ook raad ik je aan om, als je de L uit bent, te blijven wijken (dit is waarschijnlijk pas over een paar maanden). Dat is echt goed. Maar echt een top beessie! Succes verder!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 22:42

Bedankt voor allemaal! :)
Ook voor jullie tips!
Ik zet ze morgen allemaal even op een rijtje.
Ik heb morgen ook weer les dus dan kan ik er mooi samen met mijn instructrice mee aan de slag.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:27

josje4 schreef:
rindin schreef:

We zijn vooral bezig met actief van achteren (veel overgangen en tempowisselingen) waardoor de voorkant vanzelf ook beter wordt.
Als ik niet doorzit gaat het recht richten goed maar als ik doorzit denkt zij meteen dat ze moet wijken..
Maar daar ben ik nog hard mee bezig ;)

Als je doorzit, en zij denkt dat ze moet wijken, dan gaat het rechtrichten alles behalve goed ;)
Je kunt met achter bezig hoe veel je wilt, maar als jij van voren niet loslaat, zal ze nooit de
ruimte nemen die ze moet nemen.

Ik denk dat je een paar stappen terug moet nemen en de basis even weer extra onder de loep moet nemen. Dus, in alle gangen achter je hand aan willen, aan je hulpen zijn en rechtgericht kunnen worden.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 09:02

@ rindin
Dankje wel!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 10:58

Uhm nee meer van bedankt voor de tips :P
Ik heb meer aan goed kritiek want daar kan je mee aan de slag.
Daarom zal ik eerst weer meer met het recht richten bezig gaan en pas de laatste 5 minuten van het trainen met het wijken.
Al meerdere bokkers hadden mij ook tips gegeven dus ik denk dat ik wel genoeg te doen heb de komende tijd :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:05

Citaat:
De jury wil in de galop meer verschil zien vandaar dat ik haar basistempo (voor nu) wat lager is in galop.

Kun je me uitleggen waarom je dit dan precies doet? Wat is jouw logica van het basistempo naar beneden halen om meer verschil te zien?

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:09

In de proeven ligt haar tempo altijd hoger.
Door het tempo nu juist wat lager te leggen kan ik het vandaar uit opbouwen naar mijn gewenste tempo.
Het is niet om meer verschil te zien maar gewoon om meer controle te krijgen over de galop.
En dat ik het tempo bepaal.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:13

Ok, dat is een heel ander verhaal dan je hierboven schrijft, als je snapt wat ik bedoel. De reden waarom ik het vraag, het meer verschil wat de jury wil zien, zit em voornamelijk in de overgangen, het schakelen zelf dus. Duidelijk naar voren en duidelijk terug rijden.

Let er bij het terug rijden wel op dat ze de activiteit behoudt, anders ga je wel langzamer maar verlies je de kwaliteit van de gang. Kort schakelen, maar wel de gewenste reactie vragen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:28

Dankje kleinvosje!
Op mijn laatste protocol stond bij de tempowisseling vaak dat ik meer moest verruimen.
Bedoelen ze daar dan mee actief voorwaarts en terug rijden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:25

Stond er alleen 'meer verruimen'? Dat is verschillend te interpreteren. Meer als in de zin van meer bodem, maar ook dat je te weinig passen deed. Langer doorgaan dus. Actief weg en terug is sowieso goed, probeer iets meer toe te staan om meer lengte in het lijf van je paard te krijgen, dan gaan ze over de bodem ook ruimer.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 12:42

Op het filmpje doe ik in het begin ook 2x middendraf.
Dat is toch genoeg of moet het nog meer %)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:49

Ik kan je filmpje niet bekijken nu. In de L1 is het nog enkele passen, dan hoef je dus niet de hele diagonaal te verruimen. Houd dat in je achterhoofd. Liever 6 passen goed verruimen met mooie overgangen, dan een hele diagonaal versnellen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:41

Vandaag met de les heel veel gedaan.
Ook tips van jullie mee gepakt.

Met de les ben ik bezig geweest:
- 1 zelfde tempo --> gaat ze langzamer --> been daarna weer rust.
Dit pakte ze heel snel op!
- Neusje nog wat meer naar me toe rijden en meer over de rug.
- Wijken. hoofd recht vooral buiten teugel en reactie op het binnenbeen.
- En in de galop lichaam van baie recht houden door meer te rijden op de buitenteugel. Hierdoor ging ze zichzelf heel mooi dragen en plaatste haar achterbenen er goed onder :o

Het ging super goed en ik heb ook echt wat gehad aan jullie aanwijzingen! :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:46

Dat klinkt goed! Super dat je er meteen wat mee hebt gedaan en ook direct verschil voelde!

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:31

Wat een mooi paard!

Het meeste is al gezegd door de overige bokkers. Wat mij ook opviel waren je ellebogen, deze mogen voor het mooie wat dichter aan je bovenlichaam. Verder zijn jullie volgens mij wel lekker bezig!!

Eskadron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:17

wat leuk baie weer eens te zien, ik ken dit paard nog wel :j

probeer het wijken eerst eens in stap te doen, en pas in draf als je het in stap goed voorelkaar hebt.
verder zou ik in de trainingen heel veel tempo wisselingen maken, haar sneller op je been, zodat je in dr proef goed verschil kan laten zien.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:10

Wat leuk om Baie weer te zien Liset! Jullie zien er top uit! Als tip zou ik mee willen geven om Baie meer recht te richten voordat je gaat wijken. Ook moet ze zich ietsje meer loslaten in haar toplijn. Maar jullie komen er wel! In galop zou je iets meer sprong moeten hebben.

Wat is ze al mooi en sterk aan het worden zeg!! <3