Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vooral ook omdat de eigenaresse paarden physiotherapie gestudeerd heeft en dus denk ik wel weet waar ze het over heeft...)aerdenhout1 schreef:Tja... dat is makkelijk he... het lukt niet meer, dus geef de bijrijder maar de schuld!
Nee, geloof mij, als de eigenares zelf het paard meerdere keren in de week rijd, dan gaat een paard niet zo achteruit door een bijrijder en zeker niet binnen 4 weken! Dat je verschil zou kunnen voelen, kan, maar zo veel als deze eigenares zegt ligt aan haar eigen rij steil vrees ik!
), momopaws schreef:Dat zou ik eens moeten vragen... Tot nu toe heb ik een vast antwoord van de eigenaresse gekregen "Als je nou gewoon je beugels langer maakt(ik kan ze nu nog net aanraken met mn tenen zonder mn voet te moeten strekken, maar ze vind ze nog te lang) en gewoon met je handen de sponzen blijft uitknijpen lukt het wel, ik weet dat ze het kan want ze deed het bij mij ook gewoon."
@Sizzle Het gekke is, de grootste argumenten zijn dus dat ik haar buiten niet goed rijd(ze moet dus zo te horen ook buiten aan de teugel lopen... en aan de teugel crossen..? En als ik dat niet kon dan ging ik maar alleen nog maar aan de hand met haar wandelen, want dit kon haar paard op de lange termijn verpesten..?)
Ook vraag ik me af, die paarden die endurance rijden, of western paarden, die lopen ook niet aan de teugel, maar die zijn ook gewoon kern gezond... Dus is niet aan de teugel rijden echt zo'n drama..? Zoals ik al zei, ik ben maar een manege ruitertje die geleerd heeft aan de teugels te sjorren totdat de neus aan de borstkast plakt, omdat dat nou eenmaal schoonheid is.(is ook precies de reden dat ik ben gestopt met rijden) Daarom heb ik hier ook een miljoen topics op mijn naam staan... want het laatste wat ik natuurlijk wil is een paard pijn doen!
momopaws schreef:Dat zou ik eens moeten vragen... Tot nu toe heb ik een vast antwoord van de eigenaresse gekregen "Als je nou gewoon je beugels langer maakt(ik kan ze nu nog net aanraken met mn tenen zonder mn voet te moeten strekken, maar ze vind ze nog te lang) en gewoon met je handen de sponzen blijft uitknijpen lukt het wel, ik weet dat ze het kan want ze deed het bij mij ook gewoon."
@Sizzle Het gekke is, de grootste argumenten zijn dus dat ik haar buiten niet goed rijd(ze moet dus zo te horen ook buiten aan de teugel lopen... en aan de teugel crossen..? En als ik dat niet kon dan ging ik maar alleen nog maar aan de hand met haar wandelen, want dit kon haar paard op de lange termijn verpesten..?)
Ook vraag ik me af, die paarden die endurance rijden, of western paarden, die lopen ook niet aan de teugel, maar die zijn ook gewoon kern gezond... Dus is niet aan de teugel rijden echt zo'n drama..? Zoals ik al zei, ik ben maar een manege ruitertje die geleerd heeft aan de teugels te sjorren totdat de neus aan de borstkas plakt, omdat dat nou eenmaal schoonheid is.(is ook precies de reden dat ik ben gestopt met rijden op die manege) Daarom heb ik hier ook een miljoen topics op mijn naam staan... want het laatste wat ik natuurlijk wil is een paard pijn doen!
momopaws schreef:Ik vind het allemaal nog steeds redelijk vreemd allemaal, omdat ik natuurlijk een rare omzwaai in gedachten moet gaan maken van "aan de teugel lopen(zoals op de manege) is dierenmishandeling" naar "aan de teugel lopen(volgens de eigenaresse) is goed voor een paard".
Ze heeft me wel perfect uitgelegd waarom ik het zou moeten doen(een paard met gekromde nek en dus gekromde rug kan beter het gewicht van de ruiter verdelen, klinkt logisch, toch?), en ik begrijp het ook volkomen. Het is in de eerste 20 minuten dat ik het probeerde redelijk gelukt, en ik voelde wel wat veranderingen in de manier van lopen(Ik voelde haar bewegingen beter door het zadel heen en ze leek wat meer soepel, als dat een belletje laat rinkelen..?), maar hoe weet je nou als manegeruitertje wat de goede verandering is? Stel je voor, ik maak het nog erger en ze word helemaal scheef of word kreupel.![]()
Het enige wat mij bij de eerste rit verteld is is "laat haar meer lopen, ze moet afvallen" Ja okay... Hoe laat je een paard afvallen? Nou lekker veel rijden en lekker snel, het liefst ook nog een paar bergen op. En mevrouw krijgt het altijd klaar om die bergen dan af te willen draven, dit is haar een keer gelukt zonder door mij gestopt te worden, en dat zag de andere vrouw op stal(zie eerdere post) dus net.
momopaws schreef:Nou, het grappigste is, na die 20 minuten had ze geen spatje gezweet, ik daarentegen was helemaal uitgeput. Maar dan nog, dat heeft me laten zien dat ik een beetje een "zit erop en hobbel mee" ruitertje geweest ben tot nu toe, dus als het rijden nu alleen maar nog leuker word nu ik echt ga trainen, ben ik HEEL blij.