midden draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxpaaardje

midden draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:11

halloo

ik heb even een vragen over de midden draf.

mijn paardje is 3 half.

heb haar bijna ander half jaar alleen rij haar nog maar 4 maanden.

en heel vaak met de midden draf als ik die wil oefen met der dan schiet ze meestal in galop ze is heel gevoelig op het been.

Maar hoe kan ik zorgen dat ze dat niet doet als ze doet dan ga wel weer nieuwe proberen dan doet als nog.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:16

Simpel: je paard is nog te jong om dat te kunnen, zo te horen mist je paard nog balans en kracht vanuit het achterbeen, daarom gaat je paard in galop!

Voor een goede middendraf moeten ze achter sterker worden, dat krijg je alleen voor elkaar door heel veel overgangen te rijden en kleine stukjes weg te rijden en weer op te vangen.

Geduld moet je hebben, goede opleiding van een paard duurt jaren :)

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:21

listiglistje schreef:
Simpel: je paard is nog te jong om dat te kunnen, zo te horen mist je paard nog balans en kracht vanuit het achterbeen, daarom gaat je paard in galop!

Voor een goede middendraf moeten ze achter sterker worden, dat krijg je alleen voor elkaar door heel veel overgangen te rijden en kleine stukjes weg te rijden en weer op te vangen.

Ze is nog jong ja en ze heeft sommigen punten wel belands maar niet de helen tijd. Maar ik heb 12 okt me 1ste wedstrijd met der. En in me proef zit midden draf en je kan niet echt zien aan uitelijk dat nog jong is. Alleen hoe ze soms loopt en doet maar zou je daar dan min punten voor krijgen.

FriesWytske

Re: midden draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:25

Gewoon in de proef niet te veel druk er op zetten. Hoeft ook maar een paar passen. Van voren ook niet teveel tegen houden. Die van mij doet het ook nog niet altijd in de proef. Maar krijg er 9 van de 10 keer een 6 op. En andere keren een 5. Als je de rest goed doet, heb je alsnog een winstpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:27

valerie2012 schreef:
listiglistje schreef:

Ze is nog jong ja en ze heeft sommigen punten wel belands maar niet de helen tijd. Maar ik heb 12 okt me 1ste wedstrijd met der. En in me proef zit midden draf en je kan niet echt zien aan uitelijk dat nog jong is. Alleen hoe ze soms loopt en doet maar zou je daar dan min punten voor krijgen.

Als ze de middendraf niet goed toont dan zul je daar inderdaad lagere punten voor krijgen. Alleen met een jong paard is het eerst belangrijk om ervaring op te doen en de eerste wedstrijden niks te verwachten. Het belangrijkste is dat ze leert wennen aan alle nieuwe geluiden en dingen die ze op het wedstrijdterrein ziet en als ze braaf rondloopt is dat mooi meegenomen, maar je kunt niet verwachten dat je al een winstpunt rijdt. Daarnaast vind ik het wel erg vroeg om een paard wat nog maar 4 maand ohz is al mee te nemen op wedstrijd.. Maar dat is jouw eigen keuze :)

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:59

ik rijd der nog maar 4 maanden intensief op en ik heb nog maar 4 maanden les maar dat komt omdat ik der kreeg toen ze 2 jaar. En heb der in november ander half jaar. En te vroeg is zeker niet iedereen een eigen mening over alles. En ik verwacht ook niet veel van maar ik was niet van plan om 2 jaar B te rijden. Zonder winstpunten. En ik der starten zelfs mensen die slecht als ik rijden. En die zijn ook nog groen in wedstrijden. En het paard ook die gewoon hun 1 ste wedstrijd 180 halen. En 188 of zo dus zo wie als hun kunnen kan ik het helen maal. Plus dat mijn paard en ik veel geleerd hebben Sins we les hebben. En ooit moet toch beginnen en ik wil niet pas beginnen als een jaar rijd want dan heb ik der ongveer 3 jaar. En ik beging niet te vroeg ik ken ook iemand die had der paard nog maar half jaar en toen starten ze al en ze rijd al 2 jaar B zonder een winstpunt. En ik heb mijn paardje al lang dan dat. en gewoon waar lid ben.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:00

FriesWytske schreef:
Gewoon in de proef niet te veel druk er op zetten. Hoeft ook maar een paar passen. Van voren ook niet teveel tegen houden. Die van mij doet het ook nog niet altijd in de proef. Maar krijg er 9 van de 10 keer een 6 op. En andere keren een 5. Als je de rest goed doet, heb je alsnog een winstpunt.

oke

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:03

En.... En... En... En... :+ Het viel mij op :)

Rustig nu maar. Met een 3jarige kun je toch niks forceren. Naarmate hij langer onder het zadel komt, komt alles wel in orde, maar niet als je wil overhaasten.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:07

x_Quinta_x schreef:

Rustig nu maar. Met een 3jarige kun je toch niks forceren. Naarmate hij langer onder het zadel komt, komt alles wel in orde, maar niet als je wil overhaasten.

Nou ik overhaast echt niet hoor ik wacht al lang tot wedstrijden mag rijden.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:13

x_Quinta_x schreef:

ik overhaast niets hoor ik wacht al heel lang om wedstrijden te mogen rijden. En ik verwacht niet veel van 12 okt maar ik wil toch wel zo snel mogelijk uit de b zijn .

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:13

Ze zeggen altijd dat je minstens een jaar nodig hebt om je paard te leren kennen. Jij rijdt er nu 4 maand op, waarvan hij er 6 maand zadelmak is? Persoonlijk vind ik dat nog erg jong, maar jij mag van mening zijn dat hij er maar door moet gaan.
Ga lekker kilometers maken op wedstrijd en als jij elke oefening goed voorbereid, de juiste hulpen geeft, netjes afwerkt en tijdens de proef ook regelmatig de spanning wat laat afvloeien gaat dat zeker in orde komen. Dan ga je echt niet afgestraft worden doordat je paard nog geen 'enkele passen middendraf laat zien'.
Ik ben in mei ook met de eerste wedstrijden begonnen met mijn 5jarige die ik van december heb en ik heb nu in augustus 1 winstpuntje in het L1 te pakken (was gestart in L1). Daarvoor reed ik ook M1+6. Ligt niet aan de ruiter, ligt ook niet aan het paard, dat dat niet sneller vooruit gaat, maar ik en mijn paard als combi dat heeft gewoon een jaar de tijd nodig.
Niet te zenuwachtig! :)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:14

als wedstrijden rijden zo belangerijk is voor je waarom koop je dan een jong paard en geen ouder paard dat ook al wat kan? Wat maakt het uit hoelang je over iets doe, als je er samen maar plezier in heb toch?

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:25

valerie2012 schreef:
x_Quinta_x schreef:

ik overhaast niets hoor ik wacht al heel lang om wedstrijden te mogen rijden. En ik verwacht niet veel van 12 okt maar ik wil toch wel zo snel mogelijk uit de b zijn .

Dit is een beetje tegenstrijdig. je zegt niet te overhaasten maar toch verwacht je van je paard snel de B uit te zijn. Joh, jullie zijn beide nog jong. wat is een jaar wachten op een wedstrijdcarrière? Je kunt na dat jaar alsnog 10 jaar wedstrijden rijden! Als jij en je paard nog een jaar wachten kan je betere punten rijden en zo sneller de B uit gaan als je dat toch zo graag wilt? Ik snap uberhaupt niet waarom je met een 3 jarige perse op wedstrijd wilt maargoed. En al helemaal niet dat je zo snel mogelijk de B uit wilt met zo'n ontzettend groen dier -O-

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:28

En net wat de anderen zeggen. Niet teveel overhaasten. Ik rijd met die van mij ook al anderhalf jaar in de B. We hebben al een dik jaar de punten voor de L1. Maar ik wil alles eerst goed bevestigd hebben en haar sterker hebben voordat ik een klasse hoger ga.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:29

x_Quinta_x schreef:
Ze zeggen altijd dat je minstens een jaar nodig hebt om je paard te leren kennen. Jij rijdt er nu 4 maand op, waarvan hij er 6 maand zadelmak is? Persoonlijk vind ik dat nog erg jong, maar jij mag van mening zijn dat hij er maar door moet gaan.
Ga lekker kilometers maken op wedstrijd en als jij elke oefening goed voorbereid, de juiste hulpen geeft, netjes afwerkt en tijdens de proef ook regelmatig de spanning wat laat afvloeien gaat dat zeker in orde komen. Dan ga je echt niet afgestraft worden doordat je paard nog geen 'enkele passen middendraf laat zien'.
Ik ben in mei ook met de eerste wedstrijden begonnen met mijn 5jarige die ik van december heb en ik heb nu in augustus 1 winstpuntje in het L1 te pakken (was gestart in L1). Daarvoor reed ik ook M1+6. Ligt niet aan de ruiter, ligt ook niet aan het paard, dat dat niet sneller vooruit gaat, maar ik en mijn paard als combi dat heeft gewoon een jaar de tijd nodig.
Niet te zenuwachtig! :)

het is niet tesnel hoor dat ik haar start. Ik heb haar ander half jaar in november en moest der van me ouder een jaar hebben voor dat ik mocht starten. en voor dat mijn paard 5 is duurt nog heel lang ze woord in maart pas 4

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:31

lianne484 schreef:
als wedstrijden rijden zo belangerijk is voor je waarom koop je dan een jong paard en geen ouder paard dat ook al wat kan? Wat maakt het uit hoelang je over iets doe, als je er samen maar plezier in heb toch?

ik wou gewoon een jong paard en kocht haar omdat goed kartaker heeft en ik hoef geen paard 10 om mee te begingen die kan niet meer naar je eigen hand zetten. En dat wou ik graag en je mag met 3 jarigen van af 1 okt starten en ik zeg niet dat belanrijk is maar ik ben geen reaktiefe ruiter maar een wedstrijd ruiter. En wat is mis mee het is bij club waar lid ben waar zij ook vaak loopt alleen hebben nog niet veel in binnen bak gereden. En dit is een indoor wedstrijd.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:35

iereen zijn eigen mending. Maar ik ga niet nog jaar wachten. IK wacht al bijna 2 jaar het is beter om met haar indoor te straten dan oudoor ik ga wel oudoor rijden ook maar dan heeft al wat gelopen en het is allen maal bij me eigen club. Dus hoef niets te vervelen met trailer of iets.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:41

3,5 is nog hartstikke jong. Je paardje moet waarschijnlijk nog balans krijgen en sterker worden in haar achterhand voordat ze echt goed kan presteren. Dat komt vanzelf als ze wat ouder wordt en getraind wordt. Maar met een jong paard moet je wel een beetje uitkijken dat je niet gaat forceren, dat gaat tegen je werken. Je kunt nu beter investeren in een goede basis dan maar zo snel mogelijk de b door. Vaak zie je toch dat ruiters die alles snel snel willen toch wel ergens vastlopen in een bepaalde klasse.

Hoe rijdt je haar nu de middendraf in? Je zult wellicht toch nog meer moeten doseren.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:47

capopjekop schreef:
3,5 is nog hartstikke jong. Je paardje moet waarschijnlijk nog balans krijgen en sterker worden in haar achterhand voordat ze echt goed kan presteren. Dat komt vanzelf als ze wat ouder wordt en getraind wordt. Maar met een jong paard moet je wel een beetje uitkijken dat je niet gaat forceren, dat gaat tegen je werken. Je kunt nu beter investeren in een goede basis dan maar zo snel mogelijk de b door. Vaak zie je toch dat ruiters die alles snel snel willen toch wel ergens vastlopen in een bepaalde klasse.

Hoe rijdt je haar nu de middendraf in? Je zult wellicht toch nog meer moeten doseren.

3 half is niet tejong je mag van af 3 half wedstrijden rijden en ze heeft al meer balans dan ze had. En ik weet ook wel dat ze nog sterker moet worden maar ik over werk haar niet. Ik doe wat ze aan kan en we investeren al in goede basis me instuktiese rij haar 1 keer in week dus. En die zet zeg maar allen knoppen der op. En ik zal zeker niet vast lopen in klassen want we oefen heel goed en ik krijg goed les.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:48

Goh aan je zelfvertrouwen zal het idd niet liggen :+ Maarre hoe rijd je haar nu de middendraf in?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:49

valerie2012 schreef:
iereen zijn eigen mending. Maar ik ga niet nog jaar wachten. IK wacht al bijna 2 jaar het is beter om met haar indoor te straten dan oudoor ik ga wel oudoor rijden ook maar dan heeft al wat gelopen en het is allen maal bij me eigen club. Dus hoef niets te vervelen met trailer of iets.

Jij rijd dus echt voor jezelf en verliest daarbij de basis uit het zicht, jouw paard is net drie en half, je rijd al een half jaar intensief %) .
Zorg er eerst maar eens voor dat je paard netjes in balans loopt zodat je ook netjes de proeven door komt. Bij ons worden drie jarigen ook wel zadelmak gemaakt maar daarna is drie keer in de week een half uur voldoende, ook om ze geestelijk de tijd te geven om het aan te kunnen en ze krijgen ook regelmatig een paar weken rust op het land. Als ze dan met vier gestart worden zijn ze zonder uitzondering zo de B en L1 door, en waarom, omdat ze de basis goed mee hebben gekregen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:54

Als je paard volgend jaar pas 4 wordt, mag je pas in april 2014 L1 starten. Ofwel, er is geen enkele sprake van 'zo snel mogelijk de B uit' want dat mag helemaal niet. Ieder netjes opgeleid paard dat niet compleet over de zeik gaat op concours en waar een beetje een redelijke ruiter opzit, heb je zo de B door. Ofwel, gebruik de tijd die je sowieso moet wachten om je basiswerk in orde te krijgen, ervaring op te doen, te lessen en misschien gewoon eens rustig aan te doen en je paard te laten opgroeien.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:55

bigone schreef:
valerie2012 schreef:

Jij rijd dus echt voor jezelf en verliest daarbij de basis uit het zicht, jouw paard is net drie en half, je rijd al een half jaar intensief %) .
Zorg er eerst maar eens voor dat je paard netjes in balans loopt zodat je ook netjes de proeven door komt. Bij ons worden drie jarigen ook wel zadelmak gemaakt maar daarna is drie keer in de week een half uur voldoende, ook om ze geestelijk de tijd te geven om het aan te kunnen en ze krijgen ook regelmatig een paar weken rust op het land. Als ze dan met vier gestart worden zijn ze zonder uitzondering zo de B en L1 door, en waarom, omdat ze de basis goed mee hebben gekregen.

die van mijn heeft ok op lang gestaan toen ze kwam hoor en mijn paard word basis goed bij geleerd en ze goed zadelmak gemaakt want ze is eigelijk tevroeg in gereden maar daar kunnen wij niets aan doen, Want ze pakt alles goed op en nu nog steets en toen bij mijn kwam ze alleen maar op lang gestaan en geknuffeld en ge poetst meer heb ik niets gedaan met der en weer op gepakt toen les ging volgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:57

0000 schreef:
Als je paard volgend jaar pas 4 wordt, mag je pas in april 2014 L1 starten. Ofwel, er is geen enkele sprake van 'zo snel mogelijk de B uit' want dat mag helemaal niet. Ieder netjes opgeleid paard dat niet compleet over de zeik gaat op concours en waar een beetje een redelijke ruiter opzit, heb je zo de B door. Ofwel, gebruik de tijd die je sowieso moet wachten om je basiswerk in orde te krijgen, ervaring op te doen, te lessen en misschien gewoon eens rustig aan te doen en je paard te laten opgroeien.

En dat laatste wordt door heel veel mensen vergeten. Ik krijg ook al regelmatig reacties over waarom ik nog niet hoger met mijn paard start. Tja, ik geef haar liever nu de tijd om sterker te worden en ervaring op te doen. Dan straks in een bepaalde klasse te blijven hangen. Omdat ik zonodig zo snel mogelijk door alle klassen heen wilde. Van mij mogen ze de leeftijdsgrenzen voor bepaalde klassen nog wel hoger leggen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:58

0000 schreef:

ik heb dit jaar maar 2 wedstrijden geplant en in maart 2014 1 dus dan heb maar 3 wedstrijden gereden. Want meer wedstrijden hebben wij bij de club niet. En ik zeg net dat allen bij me eigen club start. En ik bedoel met dat zo snel mogelijk door b komen bedoel ik mee dat geen 2 jaar over wil doen. in april is ze al 4. want dat woord ze namelijk in maart. En voor je het weet is het al weer 2014.