VIP @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

VIP @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:07

Hoi allemaal,

Sinds november heb ik vip en sinds februari startte vip en ik met wedstrijden rijden, dit ging eigenlijk heel goed en al gauw mochten we naar de L in de L ging alles ook heel voorspoedig, totdat ik ziek werd en geopereerd moest worden. Ik herstelde weer, maar toen werd VIP kreupel. Het bleek uit zijn rug te komen. Foto`s laten maken, conclusie KS. De dierenarts heeft toen zijn rug gekraakt zeg maar en we zijn anders gaan rijden (moesten eerst een poosje longeren) dat is nu bijna 3 maanden geleden en volgens de da loopt vip al stukken beter, daarom gaan wij zaterdag weer eens starten om te kijken hoe het gaat. Binnenkort hopen we ook weer met springen te beginnen.

Vip is 18 jaar en met haar is 15 jaar lang gesprongen en met een slecht passend zadel gereden. Vandaar dat het voor vip een stuk moeilijker is om te herstellen. Gelukkig was de KS heel minimaal wat het natuurlijk wat gemakkelijker maakt.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=p8wI2cdgkr0
(hier in neem ik ook wat oefeningen uit de proef mee, sowieso is dat goed om VIP`s rug los te houden en ik wilde ook graag kijken hoe het gaat)
Verbeterpunten:
-Rechter wijken (zijn bezig met recht maken van vip toen ze bij mij kwam kon ze nog niet eens naar rechts kijken, nu gaat dat al veel beter maar het blijft haar lastige kant.)
-Recht op zitten
-Vip moet ook wat meer gaan dragen van achter maar ook daar word aan gewerkt.

Nog steeds is de nieuwe manier van rijden voor ons erg wennen, gelukkig ontspant ze al wat meer, we rijden nu veel laag en tempowisselingen, ook schouderbinnenwaarts en zijgangen en achterwaarts.Dat is goed voor VIP d`r rug.
*Sorry voor de slechte kwaliteit maar ik had alleen me mobiel bij me.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link gerepareerd

1234

Re: VIP @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:38

Je filmpje doet het niet. :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:43

Ik heb het filmpje even snel doorgekeken.
Het valt mij op dat je paard heel kort loopt, er zit geen beweging of voorwaartse activiteit in.
Ik zou beginnen met lager instellen en goed over de eigen benen laten lopen.
Pas wanneer je paard daarin kan gaan ontspannen wat hoger pakken.
Je zit te knijpen en te duwen om je paard in beweging te houden. Je paard zou uit zichzelf moeten bewegen zodat jij enkel zou hoeven te ontspannen.
Terug naar de basis en bespreken met je instructie.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:45

http://www.youtube.com/watch?v=p8wI2cdgkr0
Link deed het niet, zo wel.

Ik vind het er wel goed uitzien, filmpje is helaas niet erg scherp. Wat me opvalt is dat je je paard af en toe een beetje blokkeert aan de voorkant. Ik zou eerst aan het tempo gaan werken en dan je pas met de voorkant bezig houden.

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:52

Volledig eens met Karlijn

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:17

je paard loopt compleet niet door z'n lijf, hij loopt gewoon stijf en kort. Je zit constant te plukken en zagen. En je zit te stuiteren waardoor hij nog meer z'n rug weg druk!

Klinkt allemaal niet positief, geeft ook niks, maar hopelijk leer je er wat van wat iedereen zegt. en heb je wat aan de tips.

Leer je paard voorwaarts, actief van achteren nr voren lopen. Dus voorkant met rust laten, ophouden met zagen.
blijf voorlopig even lichtrijden, tot dat je zelf ook ontspannen kan zitten zonder klemmen en stuiteren.
Heel veel succes!

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:29

Zo das gewaagd zo van een filmpje zeggen dat iemand zaagt....
Er zijn zeker verbeter punten. Maar zo beroerd als dat alice13 hierboven zegt vind ik echt erg asociaal. .. hoe kun je nou zoiets zeggen?! Echt typisch bokt. Zo vanachter je schermpje in een veilig huis iemand volledig afkraken. Zo minderwaardig! !

Ten eerste vibd k het al heel goed dat jullie jezelf en alles erop aanpassen voor dit paard. Ik zou zelf zeker wat voorwaartser gaan rijden en hem mer richting halsstrekken gaan rijden. En daar de verbinding op gaan zoeken. Dus niet ronder maar de hals moet wat meer zakken. ..

Maar toch moeilijk te zeggen zo.
Het beste is een goede instructrice zoeken. Die bij jou en je paard past. Misschien iets via je da?

Veel succes iig!!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:06

Ik vind mezelf helemaal niet asociaal, ik zou ook graag iemand hebben die het tegen me zegt! Oh die heb ik!
Ze vraagt zelf om commentaar, anders zet je het niet op bokt! Ik wil helemaal niet gemeen of asociaal zijn.
Ik zie haar stukken het hoofd heen en weer sturen, zagen! Hier maak je je paard alleen maar scheef mee en slecht en onrustig in de aanleuning! Enige wat ik zeg is dat ze daar mee moet ophouden, heel makkelijk door je zelf tijdens het rijden te controleren.
Juist een paard met KS moet goed gereden worden, van achter nr voor, hierbij helpt zagen niet, hiervoor moet je een rustige en ontspannen aanleuning hebben!
Doorzitten snap ik al helemaal niet bij een paard met ks, Want niet asociaal bedoeld, maar heel goed doorzitten doet ze niet. Geeft niks, kan ik ook niet! Ik oefen dit zelf ook regelmatig. maar in korte stukken en probeer paard hierbij niet te hinderen.

Nu zit ik me te verontschuldigen op wat ik zeg... al vind ik dat helemaal niet nodig want ik sta achter me woorden. En het is ook maar net hoe je het lees Joddy, hopelijk vat de TS het niet als asociaal op!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 09:54

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:14

Ja hoor ziet er heel netjes uit, kwaliteit van filmpje is wel wat minder dus ik vind wel lastig.

Als ik jouw was zou ik nog werken aan het over de rug lopen, ik vind dat je op stukken kan zien dat hij z'n rug nog erg weg druk. BV op moment dat je gaat door zitten om aan te galoperen.
Stuk waar je hem lange teugel geeft, hals strekken, vergeet hier de achterhand niet - hier valt hij beetje uit elkaar.
in dit filmpje rij je meer licht, hier vind ik dus ook dat hij er ontspannerder uitzien. Maar zoals ik al zei zou ik graag meer ruggebruik zien.. Snap dat dat niet altijd makkelijk is.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 10:17

Maar hoe kan het dan zo`n verschil zijn? Ik ben namelijk niet echt anders gaan rijden haha!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:23

dressuur518 schreef:
Maar hoe kan het dan zo`n verschil zijn? Ik ben namelijk niet echt anders gaan rijden haha!

alice13 schreef:
je paard loopt compleet niet door z'n lijf, hij loopt gewoon stijf en kort. Je zit constant te plukken en zagen. En je zit te stuiteren waardoor hij nog meer z'n rug weg druk!

Kijk ik ben nog steeds eens met wat ik de eerste keer zei, ik vond je erg onrustig rijden je paard niet door het lijf lopen en zag het hoofd steeds v li nr re gaan.
Je tweede filmpje is andere kwaliteit van verder af of je dus "zaagt" kan ik niet zien. Ik vind je paard in tweede filmpje rustiger in de aanleuning, maar nog steeds niet door z'n lijf lopen.

Dit keer probeerde ik het vriendelijker te brengen aangezien ik de eerste keer voor asociaal werd uit gemaakt.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:07

Netjes alice13 zo zou ik het commentaar met open armen in ontvangst nemen! !:)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:04

Moderatoropmerking:
Omdat het filmpje niet meer te openen is, sluit ik dit topic.