wist het niet beter te verwoorden 
Dag bokkers!
Ik ga meteen met de deur in huis vallen en mijn verhaal doen over de 2 problemen waar ik tegenaan loop.
Ik heb in februari mijn sporttype fjordenruin 2 jaar. Vanaf het begin heb ik privélessen genomen bij een gediplomeerde instructrice uit de buurt. Ze beschikt over verschillende diploma's. Bij de eerste les kon mijn pony niét stilstaan bij het opstappen, 10 minuutjes op geoefend en ik kon altijd veilig opstappen

Ook kreeg mijn pony al snel de naam 'Camion' bestempeld, omdat hij niet fijn was bij het afwenden, nam zijn bochten zeer groot, ... Ik vroeg haar wat ik hieraan kon doen en zij antwoordde mij: "dat is normaal voor een fjord" verder niks mee gedaan, "zij zal het wel beter weten" dacht ik

Nu zij is veel verhoogt met tarief en verkort is in lesduur ben ik opzoek gegaan naar een andere instructrice, en die vond ik al snel. Mijn staleigenaresse geeft ook privélessen.
Bij de eerste les, waar zij, ons als combinatie leerde kennen merkte ze 1 ding meteen op ; het afwenden.
Ze vroeg of zij er eens op mocht, en als snel voelde ze dat hij vast zat in zijn hele lijf. Vervolgens heeft ze hem helemaal los gereden en zag je duidelijk dat hij véél ontspannender liep.
Daarna ging ik erop en ik had net boter in mijn handen terwijl hij altijd ging hangen, plakken aan het been, tegenwerken, ... en heb ik een snelcursus gekregen ; veel cirkels en overgangen rijden, dan komt hij los.
- Echter lukt mij dit niet... Ik rijd zeer veel cirkels rond een springstaander, balk, ... vergroten/verkleinen, door s van hand veranderen, ... maar ik blijf het gevoel hebben dat hij niet loskomt, ook gaat hij steeds op buitenstelling. Iemand een idee?
- Ik zit er ook over na te denken om een osteopaat te laten komen om hem los te maken, aangezien het mij, bij het rijden niet lukt
maar is dit wel een goed idee?- Kan het lichamelijk kwaad dat hij een 'lange' tijd heeft moeten rijden terwijl hij eigenlijk vast zit in zijn nek/rug?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Deze vragen kan ik momenteel niet aan mijn lesgever vragen, zij is tot eind deze maand op reis!
Hij was ook nog maar 4 jaar toen ik hem pas kochtte, misschien vandaar dat ze dit nooit heeft bedacht? Ik weet het niet
inderdaad even goed bedenken wie je wil laten komen en je vooral niet gek laten maken door heel veel meningen van mensen die allemaal verschillend zijn. Lastig met internet en google he...