Paard zit blijkbaar 'vast' en komt moeilijk 'los'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Paard zit blijkbaar 'vast' en komt moeilijk 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:25

beetje vage titel :+ wist het niet beter te verwoorden :o

Dag bokkers!

Ik ga meteen met de deur in huis vallen en mijn verhaal doen over de 2 problemen waar ik tegenaan loop. :Y)

Ik heb in februari mijn sporttype fjordenruin 2 jaar. Vanaf het begin heb ik privélessen genomen bij een gediplomeerde instructrice uit de buurt. Ze beschikt over verschillende diploma's. Bij de eerste les kon mijn pony niét stilstaan bij het opstappen, 10 minuutjes op geoefend en ik kon altijd veilig opstappen :j

Ook kreeg mijn pony al snel de naam 'Camion' bestempeld, omdat hij niet fijn was bij het afwenden, nam zijn bochten zeer groot, ... Ik vroeg haar wat ik hieraan kon doen en zij antwoordde mij: "dat is normaal voor een fjord" verder niks mee gedaan, "zij zal het wel beter weten" dacht ik :)

Nu zij is veel verhoogt met tarief en verkort is in lesduur ben ik opzoek gegaan naar een andere instructrice, en die vond ik al snel. Mijn staleigenaresse geeft ook privélessen.

Bij de eerste les, waar zij, ons als combinatie leerde kennen merkte ze 1 ding meteen op ; het afwenden.
Ze vroeg of zij er eens op mocht, en als snel voelde ze dat hij vast zat in zijn hele lijf. Vervolgens heeft ze hem helemaal los gereden en zag je duidelijk dat hij véél ontspannender liep.

Daarna ging ik erop en ik had net boter in mijn handen terwijl hij altijd ging hangen, plakken aan het been, tegenwerken, ... en heb ik een snelcursus gekregen ; veel cirkels en overgangen rijden, dan komt hij los.

- Echter lukt mij dit niet... Ik rijd zeer veel cirkels rond een springstaander, balk, ... vergroten/verkleinen, door s van hand veranderen, ... maar ik blijf het gevoel hebben dat hij niet loskomt, ook gaat hij steeds op buitenstelling. Iemand een idee?

- Ik zit er ook over na te denken om een osteopaat te laten komen om hem los te maken, aangezien het mij, bij het rijden niet lukt -O- maar is dit wel een goed idee?

- Kan het lichamelijk kwaad dat hij een 'lange' tijd heeft moeten rijden terwijl hij eigenlijk vast zit in zijn nek/rug?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :j

Deze vragen kan ik momenteel niet aan mijn lesgever vragen, zij is tot eind deze maand op reis!

boedjang

Re: Paard zit blijkbaar 'vast' en komt moeilijk 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:29

Wat jammer dat je eerste instructrice niet heeft bedacht dat je paardje vast zat, je bent niet de eerste en ook niet de laatste vrees ik. Ik zeg inderdaad een Osteo erbij halen, dat zal je paardje je in dank afnemen denk ik en fijn lekker lessen met je nieuwe instructrice , wij hebben veel baat gehad bij grondwerk in combi met de osteo. Ik ging eerst ook in het vierkant de bocht om .

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:33

Misschien zet jij jezelf ook wel vast? Waar door hij zich ook vast gaat zetten? Ik denk dat je dan gewoon het beste prive les neemt van je staleigenaaresse & daar veel hulp bij krijgt voor losrijden & jezelf ook loslaat...
sorry, dat ik beetje onduidelijk ben.. kan je verder ook niet echt helpen :o

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:35

Dat vind ik ook, ik heb toch zeker een 15 maanden intensief bij haar gelest en nu voel ik mij zo schuldig tegenover mijn pony, het feit dat hij vaak weigerde te springen, niet op binnenstelling kwam bij het afwenden, ... was allemaal 'normaal' volgens haar... := Hij was ook nog maar 4 jaar toen ik hem pas kochtte, misschien vandaar dat ze dit nooit heeft bedacht? Ik weet het niet -O-

Een osteopaat kan vaak meer slecht dan goed doen heb ik al gehoord, ik vermoed dat dit ook kwaad kan voor hem, lichamelijk?

Edit: @ VeraaaBalloo ; als ik mijzelf vast zet, krijg ik last aan mijn rug, schouders en knieën, dus dat zou ik wel merken.. Toch bedankt voor het meedenken!

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:40

Hooi,
Wat zonde van de 1e jaren, maar niet jouw schuld.
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan dat mijn paard niet bij mij wilt buigen
En dit komt door mij,
Ik houdt onbewust mijn binnenhand vast en doe te veel met mijn handen.
Misschien is dit bij jouw ook het geval?
Ik wordt er goed op getraind en gaat steeds beter.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:41

Nou dat een goede gerenomeerde osteopaat meer kwaad dan goed kan doen ben ik niet mee eens, maar het is natuurlijk wel waar dat als je op de oude manier verder zou rijden, je je paardje zo weer vast rijdt, ik ken een paardje wat super was, helemaal los en bij een nieuwe eigenaar en een andere manier van lesgeven in ene totaal vast zat en geen stap meer normaal kon zetten dus je bent goed bezig en voel je niet schuldig want je hebt niets expres gedaan maar naar beste eer en geweten.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:46

@ Mistymuis ; als ik mijn hand/arm vast zet krijg ik last in mijn schouder, ben eens serieus van mijn vorige paard gekatapulteerd en sindsdien doet alles pijn als ik nog maar 1 iets vast zet.. Verder heb ik mijn teugels nooit 'hard' vast, maar altijd op het voorste deel van mijn vingers en ik rijd veel op beenhulpen in de mate dat dat mogelijk is met zo'n ''camion'' :Y)

Ook bedankt voor het meedenken!

@ boedjang ; Is enkel wat ik heb gehoord, heb geen ervaring met een osteopaat, noch behandeling. Ik ga maar eens aan mijn DA vragen of hij geen goede osteopaat weet! :j

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:48

Ik denk dat vera bedoelt dat je, jezelf met rijden vast zet op het paard waardoor je de bewegingen van je paard dwars kan zitten. Ikzelf zet mn heupen helemaal vast waardoor ik niet soepel met zijn beweging mee ga, zowel gewoon met stappen als ook in wendingen, heb dit zelf niet of nauwelijks in de gaten.
Ik ken je probleem, ik heb m ook alleen met lessen goed los en als ik het zelf probeer gaat t voor geen meter -O- ik doe teveel met de binnenhand en te weinig met de buitenhand
Waar heb je gehoord dat een osteo meer kwaad dan goed kan doen? Ben wel benieuwd naar een onderbouwde mening eigenlijk. Ik persoonlijk heb namelijk wel goede ervaringen....als ik voor mn paard kan praten tenminste :+

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:51

Ik zal eens vragen aan stalgenoten of ze daar eens op willen letten, bedankt! :j

Heb al vaak gelezen op internet dat paarden vaster kwamen te zitten of het helemaal niet was opgelost oid :=

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:13

Hmmm ja wat je wel eens ziet is dat, juist doordat na wat behandelingen het dier losser wordt, hij andere spieren weer op de juiste manier gaat gebruiken en daar moeten ze vaak ook weer even `aan wennen`. Dat is een logisch gevolg wat je bij ons mensen ook zal zien gebeuren maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt. Mijn paard deed ik na een behandeling in ieder geval eerst even heel rustig aan mee, hij zwalkte letterlijk na de eerste behandeling. Maar een goede osteo bereid je hier goed op voor zodat je niet voor verassingen komt te staan... succes in het proces, je bent in ieder geval op de goede weg!!!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 23:19

Bedankt voor de info! Via pb heb ik ook een tip gekregen van een bokker die vertelde dat ik beter een fysio of sportmasseur laat komen, aangezien dit alles afspeelde tussen zijn 4e en 6e levensjaar waardoor zijn spieren ongelijk kunnen zijn ofzo, wat het verschil is tussen bovenstaanse behandelingen weet ik weet niet, dus ik ga me eerst verdiepen in die methodes vooraleer ik iemand laat komen :j in tussentijd blijf ik oefenen op wat mijn lesgeefster meegaf ; veel cirkels/figuren en overgangen rijden :j bedankt iedereen voor het meedenken!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:22

De osteopaat is meestal een fysio die verder zich heeft verdiept dus die weet ook wel iets van spieren af :D inderdaad even goed bedenken wie je wil laten komen en je vooral niet gek laten maken door heel veel meningen van mensen die allemaal verschillend zijn. Lastig met internet en google he... :P

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 23:25

Oke bedankt! Ik ga ook op stal eens rondvragen of zij een goede osteo/fysio/sportmasseur kennen :j zoiezo wacht ik wel tot mijn lesgeefster terug is :) en aangezien zij het 'eruit' kan rijden moet dat mij ook lukken vind ik! Du als ze terug is ook nog eens goede tips vragen :j

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:28

Dan zal je het inderdaad wel voelen dat je jezelf ook vast zet. Ik hoop dat je een oplossing vind!
Het heeft natuurlijk ook even tijd nodig om hem los te krijgen & op de manier hoe zij dat heeft gedaan, daar leer jij ook weer van.

Dat bedoelde ik ja Gwenr86, ben niet zo goed in dingen te verwoorden. Hihi$

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 10:04

Dat heeft het inderdaad :j maar ik vraag me af of het schadelijk is voor hem, lichamelijk dan, als ik blijf verder rijden en proberen om hem los te rijden?

Want als ik begin te merken dat hij die cirkels beu wordt (dan gaat hij beginnen klieren) dan rij ik gewoon weer verder en zet ik minder mijn focus op het los maken, dan rijd ik gewoon veel overgangen..