Springen ouder paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

Springen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:19

Hallo,

Mijn paardje heeft vroeger altijd jumpings gelopen. Nu is hij 21 maar nog goed in conditie. Dressuur vindt hij maar niks maar springen vindt hij de max en hij doet het ook nog goed. Tot nu toe sprong ik altijd 60-80cm maar vorige week heb ik een springles gevolgd en hebben we een parcour gedaan van 1 m. Hij eeft geen enkele balk afgesprongen en deed dat echt goed! Na een uur springles had hij geen drup gezweet, na een uur dressuurles zweet hij behoorlijk.
Nu vroeg ik me af of ik wekelijks 1 keer met hem kan springen zolang hij aangeeft dat hij het leuk vindt en er fysiek geen last van heeft....

Arc_En_Ciel

Re: Springen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:23

Ja hoor, als het geen fysieke problemen geeft zou ik het gewoon lekker doen :j

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:27

Als hij het leuk vind. Gewoon doen!
Ik heb zelf ook met een pony van 24 in de L gesprongen :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:59

Leuk:-)
Hij doet het echt graag en goed. Net een uur dressuur gereden maar dan is hij zo traag en hangerig terwijl als ik spring hij echt wel goed vooruit gaat.

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:04

Als je paard daar zoveel plezier aan heeft, zou ik het gewoon doen! Je kan het natuurlijk ook afwisselen, de ene keer dressuur en de andere keer springen, dan hou je het voor allebei leuk!

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:06

Zolang het paard het lichamelijk aan kan gewoon doen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:55

Ik voel gewoon dat hij het graag doet:-)
Nu, ik rij iedere dag op hem, lessen zijn meestal dressuur en wandelen doen we ook een keer of 2 per week. Meer dan 1 keer per week zou ik echt niet springen maar omdat we het beide graag doen vroeg ik het me af. Een tijdje terug vroeg iemand me of hij al 10 jaar is:-)
Nu ja, ik pas wel op, een ongeluk is snel gebeurd maar een jong paard kan dat mijn inziens ook aan de hand hebben...

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:05

Een keer, misschien twee keer per week kan echt geen kwaad. Ik zou het niet té gek gaan doen, bijv. elke keer een moeilijk, hoog parcours. Het is natuurlijk altijd goed voor een paardje om af te wisselen.. Een oud vriendinnetje van mij (nu vijand) had ook een pony, 24 jaar oud, en die kon afgemaakt worden omdat ze zo veel en zo hoog met hem sprong. Maar ik neem aan dat jij wel een gezond verstand hebt en weet wanneer het écht te ver gaat? Je moet trouwens gewoon op je gevoel afgaan ;) Als je denkt dat je paardje het makkelijk aan kan, moet je het gewoon doen! Als je twijfelt, gewoon één sprongetje, niet te hoog..

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 09:41

Mijn paardje zijn welzijn komt op de eerste plaats, sowieso. Ik vind het alleen moeilijk om in te schatten wanneer het teveel wordt.
Momenteel zie ik dat hij geniet van springen, en dan vooral de iets moeilijkere, hogere( 1m) sprongen. Maar ik merk ook dat hij de dag erna veel meer moe is. De dag erna is dus een vaste rustdag geworden bij mij.
Bij sprongen van 50-60 cm merk ik niks. Zou ik - om het zo te zeggen - iedere dag kunnen doen, is voor hem precies zoals een galopje ofzo. Maar ik merk dat hij daar ook niet de kick van krijgt als van een hogere sprong. Bij een hogere sprong is er concentratie, staan de oortjes vooruit, briest hij,...Bij een lage sprong springt hij veel slechter omdat hij niet zo geconcentreerd is.
Ik hoop dat ik hem er goed mee doe maar ze kunnen niet babbelen he...
Ik begrijp hem wel iedere dag beter maar leer ook iedere dag bij waardoor ik nu besef dat sommige dingen die ik op het begin deed voor zijn welzijn, toch niet zo leuk waren.
Maar we doen ons best :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:54

Als hij het leuk vindt en het aan kan, dan zou ik het gewoon doen. Maar niet als hij de dag erna écht heel moe is.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:57

aankijken en voelen wat kan, en anders geen 1 meter springen maar gewoon wat lager. Kan ie toch lekker springen maar minder energie verbruiken. Mijn buurpony van 20 is net in de z begonnen, springen is zijn alles. tussendoor bosritjes en wat dressuur maar meer om hem soepel te houden en een rustdag.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 09:57

nienke555 schreef:
Als hij het leuk vindt en het aan kan, dan zou ik het gewoon doen. Maar niet als hij de dag erna écht heel moe is.

Ik weet niet wat écht heel moe is. ik ga soms met hem wandelen de dag erna en dan slentert hij. Aan de andere kant, hij is van nature een lui paard. Dat wil zeggen, als je niet achter zijn veren zit, doet hij het liefste niks. Zet ik hem op de wei, staat hij stil. Rij ik met hem en geef ik geen benen, staat hij stil. Enkel bij het springen, bruist hij van de adrenaline. Ik ga volgende week nog eens een springles nemen en kijken hoe dat gaat. ik vermoed dat hij die spieren ook terug meer moet opbouwen en nu soms gewoon stijf is de dag nadien zoals wij wanneer we gesport hebben.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 09:59

smileydees schreef:
aankijken en voelen wat kan, en anders geen 1 meter springen maar gewoon wat lager. Kan ie toch lekker springen maar minder energie verbruiken. Mijn buurpony van 20 is net in de z begonnen, springen is zijn alles. tussendoor bosritjes en wat dressuur maar meer om hem soepel te houden en een rustdag.

Zo doe ik het meestal ook. Maar af en toe (tot nu toe nog maar 2 keer hoor), springen we iets hoger. Reden is dat ik zooooooo graag spring en af en toe in de springles meerij.
Meestal is het echter een laag parcourtje. Hij springt er dan soms wel over alsof het een parcour van een meter is :)

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:22

Jientis schreef:
Mijn paardje zijn welzijn komt op de eerste plaats, sowieso. Ik vind het alleen moeilijk om in te schatten wanneer het teveel wordt.
Momenteel zie ik dat hij geniet van springen, en dan vooral de iets moeilijkere, hogere( 1m) sprongen. Maar ik merk ook dat hij de dag erna veel meer moe is. De dag erna is dus een vaste rustdag geworden bij mij.
Bij sprongen van 50-60 cm merk ik niks. Zou ik - om het zo te zeggen - iedere dag kunnen doen, is voor hem precies zoals een galopje ofzo. Maar ik merk dat hij daar ook niet de kick van krijgt als van een hogere sprong. Bij een hogere sprong is er concentratie, staan de oortjes vooruit, briest hij,...Bij een lage sprong springt hij veel slechter omdat hij niet zo geconcentreerd is.
Ik hoop dat ik hem er goed mee doe maar ze kunnen niet babbelen he...
Ik begrijp hem wel iedere dag beter maar leer ook iedere dag bij waardoor ik nu besef dat sommige dingen die ik op het begin deed voor zijn welzijn, toch niet zo leuk waren.
Maar we doen ons best :)

Je kan ook iets lager springen en de sprong wat "spectaculairder" maken. Bijv. door een dekje of jas over de sprong heen te leggen of een paar pionnen er onder! Dan blijft je paard goed geconcentreerd en je hoeft niet heel hoog.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:48

Ik zou juist wel de dag erna je paard beweging geven om hem soepel te houden. Puur ter voorkoming van verzuring. Al is het een staprit van een uur. Is trouwens ook nog heel goed voor je paard :D Gezellig samen met iemand anders, kun je er een gezellige rit van maken en je paard wordt weer wat losgewerkt. Denk maar na bij wat je zelf doet als je een dag zwaar lichamelijk werk hebt verricht, dan is het gewoon lekker om de dag erop toch iets te doen qua beweging. Mijn paard krijgt altijd de dag na zwaar arbeid beweging. Die rustdag komt dan later.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:43

gewoon lekker doen als goed gaat en hij het leuk vind waarom niet.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 20:55

martine0503 schreef:
Ik zou juist wel de dag erna je paard beweging geven om hem soepel te houden. Puur ter voorkoming van verzuring. Al is het een staprit van een uur. Is trouwens ook nog heel goed voor je paard :D Gezellig samen met iemand anders, kun je er een gezellige rit van maken en je paard wordt weer wat losgewerkt. Denk maar na bij wat je zelf doet als je een dag zwaar lichamelijk werk hebt verricht, dan is het gewoon lekker om de dag erop toch iets te doen qua beweging. Mijn paard krijgt altijd de dag na zwaar arbeid beweging. Die rustdag komt dan later.

Ah ja, ter verduidelijking, ik ga idd met hem wandelen de dag erna of hij gaat heel veel uren de wei op:-)

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 04:21

Zo te lezen is het paardje nog goed in vorm , Dus zo te horen zou het prima kunnen ! Als je maar rustig doet haha ,

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:22

Bij mij in de springles zit een jongen met ook een 20+ pony (weet niet precies hoe oud) en die springt er ook nog fanatiek mee (springles is wekelijks). Zolang het paard het aankan kan het best.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 09:15

Hallo,

Gisteren nog eens een springles gehad. Paardje deed het super...in tegenstelling tot mij :(
Hoe komt het dat het 2 weken geleden allemaal zo goed ging en ik nu allemaal beginnersfouten maak? Niet kijken naar de hindernis, hoeken niet uitrijden waardoor ik niet recht voor de hindernis uitkwam en hij een aantal keren geweigerd heeft, te fel naar voren leunen,stijgbeugels verliezen,...
Ik ben zoooooooo ontgoocheld in mezelf. Als ik het filmpje bekijk, is het zo'n geklungel! En dan moet je weten dat ik een paardje heb dat vroeger parcours van 1m60 sprong en dus echt het meeste werk (afstanden enzo) zelf doet.
Probleem is dat ik bij iedere andere sport, onmiddellijk vandaag, morgen, overmorgen,... opnieuw zou proberen tot de fouten eruit zijn maar vermits ik maar 1 paardje heb dat dan ook nog ouder is, is rust de enige optie...
Ik heb er niet van geslapen, zo slecht gereden...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:32

Een paard heeft af en toe zijn/haar dag niet, mijne was laatst ook alles af aan het tikken, onzorgvuldig, ging zelfs weigeren (ondanks dat ze heel veel vertrouwen in mij heeft bij enge en lastige dingen), ze had simpelweg geen zin, nahja sh*t happens, heb zelf ook niet altijd zin.
Als het paard iets anders springt zit jij ook al gelijk barslecht. Zou verder wel springen met begeleiding.

lolo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:35

ik zou het ook gewoon doen veel plezier nog xxx

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 22:11

xSlvna schreef:
Een paard heeft af en toe zijn/haar dag niet, mijne was laatst ook alles af aan het tikken, onzorgvuldig, ging zelfs weigeren (ondanks dat ze heel veel vertrouwen in mij heeft bij enge en lastige dingen), ze had simpelweg geen zin, nahja sh*t happens, heb zelf ook niet altijd zin.
Als het paard iets anders springt zit jij ook al gelijk barslecht. Zou verder wel springen met begeleiding.

Hey,

Ik spring enkel met begeleiding:-)
Nu 2 weken niks springen en dan terug een springles:-)

wiets23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:16

gewoon doen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:56

ik heb een pony van 23 train hem gewoon op Z2 niveau en springen doet hij ook nog met gemak!
en dat terwijl hij chronische hoefbevangen is :)
zolang hij goed loopt kan gewoon alles lijkt mij?
mijn pony is wel 23 maar hij word altijd geschat op 4 en ze zeggen altijd je bent zo oud als je , je voelt toch!