Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Als je denkt dat je paardje het makkelijk aan kan, moet je het gewoon doen! Als je twijfelt, gewoon één sprongetje, niet te hoog..
nienke555 schreef:Als hij het leuk vindt en het aan kan, dan zou ik het gewoon doen. Maar niet als hij de dag erna écht heel moe is.
smileydees schreef:aankijken en voelen wat kan, en anders geen 1 meter springen maar gewoon wat lager. Kan ie toch lekker springen maar minder energie verbruiken. Mijn buurpony van 20 is net in de z begonnen, springen is zijn alles. tussendoor bosritjes en wat dressuur maar meer om hem soepel te houden en een rustdag.
Jientis schreef:Mijn paardje zijn welzijn komt op de eerste plaats, sowieso. Ik vind het alleen moeilijk om in te schatten wanneer het teveel wordt.
Momenteel zie ik dat hij geniet van springen, en dan vooral de iets moeilijkere, hogere( 1m) sprongen. Maar ik merk ook dat hij de dag erna veel meer moe is. De dag erna is dus een vaste rustdag geworden bij mij.
Bij sprongen van 50-60 cm merk ik niks. Zou ik - om het zo te zeggen - iedere dag kunnen doen, is voor hem precies zoals een galopje ofzo. Maar ik merk dat hij daar ook niet de kick van krijgt als van een hogere sprong. Bij een hogere sprong is er concentratie, staan de oortjes vooruit, briest hij,...Bij een lage sprong springt hij veel slechter omdat hij niet zo geconcentreerd is.
Ik hoop dat ik hem er goed mee doe maar ze kunnen niet babbelen he...
Ik begrijp hem wel iedere dag beter maar leer ook iedere dag bij waardoor ik nu besef dat sommige dingen die ik op het begin deed voor zijn welzijn, toch niet zo leuk waren.
Maar we doen ons best
Gezellig samen met iemand anders, kun je er een gezellige rit van maken en je paard wordt weer wat losgewerkt. Denk maar na bij wat je zelf doet als je een dag zwaar lichamelijk werk hebt verricht, dan is het gewoon lekker om de dag erop toch iets te doen qua beweging. Mijn paard krijgt altijd de dag na zwaar arbeid beweging. Die rustdag komt dan later. martine0503 schreef:Ik zou juist wel de dag erna je paard beweging geven om hem soepel te houden. Puur ter voorkoming van verzuring. Al is het een staprit van een uur. Is trouwens ook nog heel goed voor je paardGezellig samen met iemand anders, kun je er een gezellige rit van maken en je paard wordt weer wat losgewerkt. Denk maar na bij wat je zelf doet als je een dag zwaar lichamelijk werk hebt verricht, dan is het gewoon lekker om de dag erop toch iets te doen qua beweging. Mijn paard krijgt altijd de dag na zwaar arbeid beweging. Die rustdag komt dan later.

xSlvna schreef:Een paard heeft af en toe zijn/haar dag niet, mijne was laatst ook alles af aan het tikken, onzorgvuldig, ging zelfs weigeren (ondanks dat ze heel veel vertrouwen in mij heeft bij enge en lastige dingen), ze had simpelweg geen zin, nahja sh*t happens, heb zelf ook niet altijd zin.
Als het paard iets anders springt zit jij ook al gelijk barslecht. Zou verder wel springen met begeleiding.