Casper du Vlist (Spook) in training voor het L

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Casper du Vlist (Spook) in training voor het L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:08

Hoi! :wave:

Mijn puppy paard wordt ondertussen al een hele man en ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden!

Informatie
Casper du Vlist Z - Spook
Calvino Z x Calypso
Ruin
5 jaar
1.60 klein
B + 4
Doel: Springring onveilig maken

Spook is vanaf maart '12 van mij. Na 6 weken ben ik hem rustig onder het zadel gaan beleren. Het was echt nog een puppy dus heb altijd rustig aan gedaan met hem. Nu hij officieel 5 is, zijn we wat serieuzer aan het werk.
Het is een zeer sensibel en gevoelig paard die door zijn leeftijd snel zijn concentratie kwijt is. Aanleuning is ons grootste probleem, 'vroeger' kwam hij al omhoog als ik mijn teugels op maat maakte maar gelukkig begint hij nu het bit en een vaste lichte druk te accepteren. Vooral door veel te werken aan rechtrichten komt hij van voor in een fijne aanleuning. Hij heeft snel te veel spanning en gaat zich dan opkroppen.
Waar ik nu veel mee bezig ben is rechtrichten, veel schakelen en proberen te spelen met de halshouding. We trainen dressuurmatig voor ons springdebuut in Oktober en rijden ook regelmatig dressuur wedstrijdjes.
Ik heb les van Carina Bijlbouwer (Basic_ op bokt) en ben heel blij met haar manier van trainen :j Mijn moeder is Centered Riding instructrice en ook zij werpt regelmatig een blik op ons rijden en geeft tips.

Ik sta open voor tips en onderbouwd commentaar, de foto's staan ongeveer op volgorde van training.
Ik weet dat ik regelmatig mijn bovenlichaam te ver naar vooren heb, ik ben alleen maar springzadels gewend en dit was de 2e keer met ons nieuwe dressuurzadel, ik probeer hier elke keer weer op te letten!

Losstappen
Afbeelding

Afbeelding

Spanning momentje
Afbeelding

Te weinig buitenteugel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Creatieve fotograaf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stoere vent
Afbeelding

Richting het halstrekken
Afbeelding

Afbeelding

Zo begonnen we samen (veel spanning, tempo te hoog)
Afbeelding

En wat we nog steeds het liefste doen :D Springen & Crossen!
Afbeelding

:evaw:

MoniekV

Re: Casper du Vlist (Spook) in training voor het L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:17

Ziet er netjes uit! Alleen mogen je beugels wel een gaatje langer, dan zul je ook al wel wat rechter gaan zitten denk ik.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:19

MoniekV schreef:
Ziet er netjes uit! Alleen mogen je beugels wel een gaatje langer, dan zul je ook al wel wat rechter gaan zitten denk ik.

Dankje voor je reactie :)

Viel me ook wel op ja, ik heb wel echt hele korte pootjes hoor := en omdat ik altijd met mijn springzadel reed ben ik gewend vrij kort te zitten. Als ik vanavond ga rijden zal ik ze een gaatje langer doen en kijken of dat beter voelt. Voor het beeld is het zeker netter :j

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:22

Fijn paardje hoor. mooi die stukjes zo in horizontaal balans.
Denk ook dat het je helpt als je beugels wat langer gaat doen, hoewel je dat rustig aan moet doen als je van een springzadel afkomt want je balans is anders, en je wilt zo'n jonkie natuurlijk niet storen.
en probeer wat meer te ontspannen in je schouders.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:27

Geen commentaar, alleen leuk om het halfbroertje te zien van Eenie :j :D :D :D :+

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:29

mala26 schreef:
Fijn paardje hoor. mooi die stukjes zo in horizontaal balans.
Denk ook dat het je helpt als je beugels wat langer gaat doen, hoewel je dat rustig aan moet doen als je van een springzadel afkomt want je balans is anders, en je wilt zo'n jonkie natuurlijk niet storen.
en probeer wat meer te ontspannen in je schouders.

Dankje! Het is inderdaad een heerlijk beest om mee te werken.
Helemaal waar wat je zegt, ik wil wel mijn balans houden, vooral omdat hij nog weleens schrikt van een paard etende grasspriet. Maar ga het wel even proberen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:30

UK_eef schreef:
Geen commentaar, alleen leuk om het halfbroertje te zien van Eenie :j :D :D :D :+

Even in je profiel gespiekt, ook een leuk beestje zeg! <3
Heel herkenbaar de springfoto's :=

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:36

Heb jij met dit paard een aantal jaar geleden bij Nikita gelest met die clinic van Antione?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:37

Thanks! Misschien komen we elkaar nog eens tegen bij de (oefen)crossen. Zou super zijn!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:38

ROCHELLEx schreef:
Heb jij met dit paard een aantal jaar geleden bij Nikita gelest met die clinic van Antione?

Nee dit paard is nog niet zolang onder het zadel.
Ik heb wel met een witte Lippizaner bij Antoine gelest, hoezo? :)

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:41

Oh sorry, had niet naar de leeftijd gekeken.
Nee, mijn oude verzorgpaard deed ook mee aan die clinic en toen liep er ook een paard mee die verdomd veel op deze lijkt!

Maar ik vind het er heel netjes uit zien!

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:37

Kayleigh wat zie hij er weer prachtig uit! Toch staat z'n mint groene setje hem beter haha! X Maartje

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:18

wat me direct opvalt zijn de teugeldruk en het voorover zitten.
het voorover zitten geeft een wat gespannen uitstraling, durf mooi recht op te zitten en jezelf lang te maken.
houdt ook op beide teugels even veel druk, geen slappe teugeltjes. hihi.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:20

Alice13 schreef:
het voorover zitten geeft een wat gespannen uitstraling, durf mooi recht op te zitten en jezelf lang te maken.

Hij is erg onrustig in de aanleuning en hij is heel vlug dus ben afentoe niet snel genoeg inderdaad. Hij beweegt binnen zijn lijf zeg maar, lastig uit te leggen. Maar het gaat al een stuk beter dan voorheen, vooral door het rechtrichten.
Ik moet inderdaad trotser gaan zitten en vooral mijn benen lang maken, helemaal waar :j

Thans Maartje, ben ook heel blij met hoe hij er nu uit ziet!

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:56

Ik vind foto 5 een geweldig beeld, hij loopt heel er netjes en gebruikt de spieren op zijn rug goed. Hij mag iets ronder in de galop zodat hij ook hier goed over zijn rug werkt, speel dan iets meer dan normaal met de buitenteugel zodat hij wat meer druk heeft en er goed aandenkt om rond te blijven.

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:57

Ziet er goed ook, leuk paard ook. Komt vast goed in de L!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:43

FerreoRoche; Die foto vond ik ook heel fijn inderdaad, net wel in een schakelmomentje maar daardoor komt zijn voorbeen ook wel leuk uit. Voor een springpaard haha :=
Zijn galop is verreweg de beste gang alleen omdat ik even mijn zit moest vinden in dit zadel was ik daar even meer mee bezig dan zijn hoofd. Maar hij mag wat ronder inderdaad.

M09071996: Dankjewel ! :D Pasje wijken en middengalop beheerst hij dus als onze aanleuning wat stabieler wordt is hij L klaar. Eerst nog paar puntjes in de B halen :)

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:52

Het ziet er goed uit! alleen bij het instappen zou ik hem meer ruimte geven om zijn hals te strekken enz, dat kan hij nu niet.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:31

Capriootje schreef:
Alice13 schreef:
]
Hij is erg onrustig in de aanleuning en hij is heel vlug dus ben afentoe niet snel genoeg inderdaad. Hij beweegt binnen zijn lijf zeg maar, lastig uit te leggen. Maar het gaat al een stuk beter dan voorheen, vooral door het rechtrichten.
Ik moet inderdaad trotser gaan zitten en vooral mijn benen lang maken, helemaal waar :j

Mooi dat jullie vooruit zijn gegaan,
Waar je nu bij jezelf aan kan werken is ontspanning, rechtopzitten hadden durven weg geven. Vaak zie je dat de spanning die jezelf hebt door komen bij je paard. Ik denk dat ik beetje soort gelijke ruiter ben en soortgelijk paard heb hahaha.
Bij ons komt veel spanning onverwachts van mij, en aanleuningsproblemen kwamen ook door mijn onbekwaamheid en slechte houding.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 08:54

juliaka; Ik probeer een aantal keer tijdens het instappen of hij mijn hand wil volgen naar beneden, wil hij dit niet houd ik hem op deze hoogte. Anders gooi ik mijn verbinding weer weg.. De ene dag wil hij fijn halsstrekken en de andere dag heeft hij net te weinig balans en gaat hij op de voorhand lopen. Bedankt voor je tip :j

Alice13; Ik heb zelf geen bewuste spanning tijdens het rijden, ben niet bang van hem oid maar de spanning van het dagelijkse leven gaat in mijn schouders zitten. Ik probeer regelmatig even 'omhoog, naar achter, omlaag' te doen en ze zo te ontspannen maar ik ben het er mee eens dat het er gespannen uit ziet. Hij heeft vanaf dag 1 aanleuningsproblemen maar gelukkig vind ik steeds meer manieren om hem het bit te laten accepteren :)

Heb gisteren mijn beugels 1 gaatje langer gedaan, dit was iets onwennig in het begin maar voor het plaatje zeker een stuk netter. Ik zat ook meteen meer 'in' me zadel ipv erop. Had ook nieuwe laarzen aan, maar uiteindelijk had ik wel aardig mijn balans gevonden. Dankjullie voor de tip!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:28

Goed om te lezen dat je wat hebt aan de tips van iedereen. Heel veel succes. We wachten jullie volgende topic af! Jullie zijn leuk stel!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:27

Heeeeee die foto's ken ik :D haha. Knappe Spook. Jullie zijn echt al een stuk vooruit gegaan! En zoals je zelf ook al aangaf, iedere dag met hem is een verrassing. Dingen die hij normaal fluitend doet kunnen de andere dag weer Chinees zijn voor hem. Lang leve het jonge paard! haha. Ik vond dat je 'm lekker rondgestuurd hebt ondanks de onwennigheid van je nieuwe zadel en met de extra tips die je hier gekregen hebt gaat het helemaal goed komen met jullie! :)

p.s. Ik vind die losse teugels op de foto's best opvallend, want die heb ik tijdens het rijden niet gezien!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:33

Is het een "echte" C?

Ik denk dat je de motor nog wat aan moet krijgen. Hij moet wat meer bij elkaar, want hij maakt zich soms wel erg lang.
Ik vind wel dat je erg vriendelijk rijdt en zie zeker verbetering met de foto dat jullie net begonnen waren.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 12:41

Thanks Tes! Omdat hij zó snel is met zijn hoofd/mond valt het vaak ook niet eens zo op in het echt, alleen met foto's heb je natuurlijk echt momentopnames. Ik word ook steeds sneller haha.

Caatje87; Hoe bedoel je een 'echte' C? Hij begint met een C omdat zijn vader Calvino Z heeft, zo werkt het bij Zangersheide. KWPN'ers met een C zijn een jaar ouder ;)
Hij liep inderdaad wat sloom voor mijn gevoel, maar ik denk dat dat vooral door de bak kwam die net nieuwe dreinage heeft en een beetje hobbelig is want normaal is hij echt lekker voorwaarts. Nu moest ik gewoon écht hem naar vooren rijden en dat ben ik niet gewend! Door middel van het schakelen zijn we bezig om hem wat meer bij elkaar te rijden, maar daarin wil ik wel de ontspanning behouden anders word het één brok spanning en kan ik hem niet meer uitstuiteren :=

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:14

Super team! Jullie zijn zo leuk!!