Manegeles Sylvester.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Manegeles Sylvester.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:56

:wave:

Vandaag heb ik weer een les gehad bij ons op de manege.
Ik ben van voorkeurspaard gewisseld, nadat ik van Plato ben gevallen. Iets wat ik heel erg jammer vind omdat ik Plato zo geweldig vind en dat zal ook wel zo blijven.
Maar omdat ik naar voren val als er voor mijn gevoel iets te hard gaat en Plato hier dus boos van word en misbruik van maakt, ben ik toch maar gewisseld.
Vandaag heb ik gereden op Sylvester. Is een wat groter paard en mijn instructrice vind dat ik er ook beter op pas en zit. Ik deel haar mening eigenlijk ook wel. Ook vind ik mijn houding een stuk beter. Ik vroeg me af of jullie deze mening ook delen.
Mijn beugels mogen overigens wel wat langer, dat wel. Maar ik was heel erg nerveus voor deze les en heb ze dus korter gehouden voor mijn gevoel.
Ik heb voor nu alleen foto´s, zodra ik de filmpjes heb zal ik deze er ook op zetten. :)

Foto van dichtbij.
Mijn rug mag ik wat minder hol houden en zijn mijn ellebogen zo genoeg gebogen of moet ik mijn handen hoger houden?
Afbeelding

Foto van afstand, niet van de zijkant dus je kunt het niet heel goed zien. Maar volgens mij past deze maat iets beter bij me.
Afbeelding

En nog twee foto's voor de vergelijking met mijn houding op het andere paard.
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Nou ik heb mijn filmpje ontvangen, dus ik kan deze hier nu neerzetten.
Het filmpje is zowel draf als galop. Ik ben dus degene op het bruine paard met de drie witte aftekeningen op zijn benen. Maar dat is wel te herkennen van de foto's.
Mijn vraag is ook, vinden jullie dat ik beter rij op dit paard qua draf en galop in vergelijking met de filmpjes op het paard uit dit topic?

[RT-HAW] Manegeles op Plato.

Dit beïnvloed namelijk mijn keuze op welk paard ik uiteindelijk echt wil gaan rijden.

Mijn eigen punten over het filmpje zijn:
- Geen kapstokjes
- Beter contact (ging overigens voor de rest in de les beter, vooral onder draf. Met galop heb ik er veel moeite mee)
- Overgang draf naar galop niet naar voren vallen.

Ik hoor graag meer tips! :)

Overigens rijd mijn zusje ook mee in de les, op de zwarte fries.
Dit paard heeft heel veel moeite met de galop, zoals wel te zien is. Hebben jullie misschien tips voor haar, als jullie dit zo zien?

Alvast bedankt! :)

:evaw:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Extra informatie plus filmje toegevoegd

ayla31

Re: Manegeles Sylvester.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:18

Hey, het is in ieder geval een groot verschil zeg, op het bonte paard zit je idd erg gespannen te wachten tot ie iets zou doen(als ik het goed heb) herken het aan mijn eigen houding die is ook heel gespannen. Nu je van paard gewisseld hebt vind ik het er veel ontspannender uitzien. Alleen zouden je teugels iets korter mogen, dit betekend niet strakker maar gewoon voor een goed contact met de mond zodat er geen knikken inkomen en je het contact weer kwijt bent. In ieder geval veel succes :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 19:23

Hoi! Bedankt voor je reactie. :)
Het klopt inderdaad dat ik op het bonte paard gespannen zat. Hij was erg aan het spelen met zijn hoofd en er zat niet altijd een rem op. Dit heeft het bruine paard absoluut niet.
Ik vind contact houden inderdaad vaak moeilijk, maar vandaag ging het al een stuk beter op stukjes. Ik kon mooi gelijk contact houden aan allebei de kanten. Maar ik moet er zeker nog aan werken. :)
Bedankt!

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:27

Je herkent je eigen punten al waar je aan moet werken, en daarvoor is les :)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:47

Ik heb even getemd, je hebt te weinig foto's voor een HAW topic. :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:26

Oh echt! Ik krijg de filmpjes ook later dan verwacht. Anders kan dit topic wel gesloten worden tot ik de filmpjes heb? :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:30

Haha en kan je je voorstellen dat Sylvester een paar uur daarvoor met mij buiten heeeeeeel gek aan het doen was! Ik reed hem terug van de wei terug naar stal en hij deed echt heel gek. Ik heb er nu hele erge spierpijn van!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel apart vindt dat jij zegt dat bij Plato soms geen rem op zit en dat je dan op Syl gezet wordt. Syl kan namelijk ook echt heel erg voorwaarts lopen, eigenlijk nog erger dan Plato. En Syl zet dan heel erg zijn onderhals erop en gebruikt die ook heel erg. Maar Syl is wel een heel leuk paard om weer verder te leren. Ik vind je houding ook wel al beter op Syl.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:34

Ik zag het inderdaad gebeuren, hij kwam opeens uit de bosjes zetten en was in de bak ook echt raar aan het doen! Ik kan me voorstellen dat je daar spierpijn van hebt.
Wat Plato betreft, denk ik dat ik niet streng genoeg ben en geen controle over hem hebt waardoor hij me maar gewoon laat kletsen als ik een overgang wil maken bijvoorbeeld. Zoals Rianca het zei, is Sylvester wat meer vergevingsgezind dan Plato en het maakt Syl dan niet zoveel uit als je een fout maakt. Bij Plato dus wel, daarom ben ik ook van hem afgevallen. Ik verloor mijn balans en toen flipte hij.
Maar Syl is inderdaad echt een leuk beestje en hij rijd ook erg fijn. :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:33

Ik kan op de filmpjes uit het andere topic echt niet zien hoe je rijdt, er is niet ingezoomd en het is echt veel te klein om iets van te zeggen.
Ik vind je houding op dit paard wel netjes!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:50

44Myrthe44 schreef:
Ik kan op de filmpjes uit het andere topic echt niet zien hoe je rijdt, er is niet ingezoomd en het is echt veel te klein om iets van te zeggen.
Ik vind je houding op dit paard wel netjes!

Oh oke, maakt ook niet uit :P
Mooi dat mijn houding op dit paard netjes is, bedankt!

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:33

Voor je zus; Je slaat hem met het zweepje, zonder je benen te gebruik en contact te houden o pje teugels op zjn BINNENbil. Wat probeer je hiermee te bereiken? Als je wilt aangalloperen zorg je voor een rustige draf en je zweepje aan de buitenkant, je zorgt dat je in een gobegen lijn zit als je aangallopeerd. Dit geef je aan door je binnenbeen als basis tegen zn buik aan te leggen en met het buitenbeen ietswat naar achteren de galop aan te geven omdat het buitenachterbeen het eerste aan het werk moet gaan in de galop. De zweep heb je dan ook in je buiten had om hem (indien nodig) op die bil een tikje te geven ter verduidelijking van je been. (waar het zweepje ook voor dient).

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:05

Ik vind je goed zitten, alleen op het bonte paard misschien je handen iets hoger en meer ontspannen, proberen.

cheyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 01:35

je zusje zou eerst rustig moeten draven, haar handen stil houden en dan buitenbeen naar achter rustig maar wel duidelijk met binnenbeen aansporen.. als het nodig is het zweepje gebruiken

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 08:01

cheyy schreef:
je zusje zou eerst rustig moeten draven, haar handen stil houden en dan buitenbeen naar achter rustig maar wel duidelijk met binnenbeen aansporen.. als het nodig is het zweepje gebruiken

Dat is dus het probleem, het is momenteel zo goed als on mogelijk om dit paard vanaf een rustiger draf in de galop te krijgen en zonder het zweepje lukt dit al helemaal niet.

cheyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:50

_xrose schreef:
cheyy schreef:

Dat is dus het probleem, het is momenteel zo goed als on mogelijk om dit paard vanaf een rustiger draf in de galop te krijgen en zonder het zweepje lukt dit al helemaal niet.

Ja dan wordt het al een stuk lastiger :P en de instructrice/instructeur kan haar er niet bij helpen?

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:50

je houding is inderdaad beter op dit nieuwe paard dat zie je duidelijk.

wat mij wel heel erg opvalt in het filmpje is dat jullie allemaal met stelling naar de buiten zitten (vanuit mijn oogpunt gezien)

misschien is dat ook de reden waarom de fries niet fijn in de galop aanspringt, daarom zeg ik probeer wat meer stelling naar binnen te krijgen in de bochten en te oefenen op het recht richten tussen de bochten door.

en zorg ook dat het paard eerst sterk is op zijn eigen benen loopt in de draf en verzamel later de kracht om door de rijden naar een goede galop.

veeel succes!

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:02

_xrose schreef:
cheyy schreef:

Ik heb dit veeeeeeel geoefend op een jong paardje. ( lees 5 jaar haha ) en op begin lukte mij dit ook niet dan eerst sneller draven en dan galop terwijl bij de instructrice dit wel lukte. Leg goed je benen eraan en houd de juiste stelling. Krijg je geen reactie op je benen? Gebruik dan pas je zweepje. Mij lukt het nu ook zoveel beter dan eerst

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:03

Oja dat was voor je zusje :o
Wat jou betreft is jou veeeel beter. Op die bonte zat je erg gespannen nu op deze niet. Verbeter puntjes geef je zelf al aan :)

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:41

je handen meer dragen en denk aan je piano handjes.Verder noem je het zelf al

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:39

Bedankt voor jullie reacties. :) Ik ga de tips zeker gebruiken in mijn les.
Ik ga misschien weer op de bonte rijden, is toch meer mijn paardje.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:47

Ik vind dat je houding er netjes uit ziet!

Over je zusje, ik zou haar beugels graag een gaatje of 2 korter gezien hebben nu. Haar benen zwieren alle kanten op om haar paard in galop te krijgen. Uit ervaring weet ik dat het gemakkelijk is om ze iets stiller te houden als je een gaatje korter zit. Voor de rest rustig draven en veel overgangen maken zodat hij goed aan het been staat, dan zal galop ook makkelijk worden.