Paard trekt aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nepal1

Paard trekt aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 16:29

Ik heb in de galop een probleem met mijn verzorgpaard.

In de galop wil meneer het liefst zo hard mogelijk! In de stap en draf is hij relaxed en kan ik hem normaal rijden.
Het is vooral in het begin van de galop dat hij trekt aan de teugels/schud met zijn hoofd. :j Na een paar rondjes is hij wat rustiger. Daarna doet hij het soms nog na de hoek als we de lange zijde op gaan dat hij dan harder wilt en met zijn hoofs schud om de teugels uit mijn handen te trekken.

Ik heb al een fysio langs laten komen en die heeft niets gevonden. Het zadel ligt ook goed en hij doet dit bij elke ruiter.

Hoe kan ik hem dit het beste afleren?

Renee_S

Re: Paard trekt aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:45

Kan het niet zijn dat je ze juist te kort houd? Reed eerst ook een pony die dat deed, moest die in galop zeker in t begin echt wat teugel beschikbaar geven anders gaat ie zich verzetten

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:47

Het kan idd zijn dat je teugels te kort zijn.

Bij mij werd altijd gezegd, als mijn pony er expres aan ging trekken, dat je dan een 'schopje' moest geven met je been.
Niet echt schoppen maar jwz.

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 16:49

Ja, zou het eens proberen, maar als ik de teugels langer maak neemt hij het tempo over, gaan we na anderhalf rondje plat door de bocht als ik me teugels niet op maat heb. Dan zou ik moeten proberen om ze wat langer te laten, even de teugels oppakken om t tempo weer terug te brengen en dan weer langere teugel?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:02

Met lange teugels rijden is ook niet de bedoeling heej, je moet wel contact houden x'D
Maar krijg je les anders? Je instructrice kan je ook zeggen of je je teugels wel goed houd, zonder beeldmateriaal kunnen wij moeilijk zeggen of de teugels te kort zijn oid.

Maar zelf denk ik niet dat het aan de teugels ligt omdat hij dit bij iedere ruiter doet.

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:07

Heb het paard overgenomen qua verzorging van een vriendin. De instructrice let eigenlijk niet echt op dit probleem. Zal het aan haar ook nog eens vragen.
Wou weten of iemand dit ook heeft gehad en hier al iets op heeft gevonden.
Weet niet of een ander bit zal helpen maar wil dat liever als laatste "redmiddel" hebben.
Zou het het liefst rijtechnisch willen oplossen. Heb nu een keer in de week les. Dus moet nog even wachten tot ik het er met me instructrice over kan hebben.
Andere die dit ook hebben gehad met hun paard/pony?

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:05

Hi Nepal,

Als het paardje waar je het over hebt lichamelijk in orde is en het harnachment goed ligt dan denk ik dat je naar jezelf moet kijken. Doordat sommige paarden de neiging hebben om loperig te worden omdat ze soms kwa bespiering niet sterk genoeg zijn , tijdens het werk zal de ruiter ook eerder geneigd zijn om zijn beenhulp te verzwakken en meer op de handen te gaan rijden. waardoor je in een visueele cirkel terecht komt tijdens het rijden waarbij dit probleem alleen maar vervelender zal worden als je hier geen hulp bij krijgt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 04:30

Gaat je paard op lichte druk vlot achteruit?
Gaat hij op lichte druk stil staan vanuit stap en draf?
Of kosten deze punten redelijk wat kracht?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 06:05

Begint het direct met het aanspringen van de galop? Heb je totale ontspanning voor je in de galop aanspringt?

xxxhildexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:01

ik denk niet dat je het met je teugels op kunt lossen, mij lijkt het logisch om teugels gewoon op maat te houden en er met je benen iets extra's aan te rijden

laila_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:19

Mijn bijrijdpaardje doet dit ook. Bij haar is het inderdaad ook vooral in de galop maar ook in de draf gaat ze aan de teugels hangen. Mijn rij-instructrische heeft mij als tip gegeven om mijn handen wat hoger te houden. Heb je een idee waarom ze trekt? Na wat ik heb gelezen krijg ik het ideedat ze trekt uit enthousiasme. Omdat je schreef dat ze het vooral in het begin doet. Ook schud ze met haar hoofd. Wat doet ze als je schakelt in tempo? & dan bedoe ik met name in de draf. Kum je haar dan goed terug nemen, of kost dit moeite?

Je kunt eens proberen om kleine stukjes te galloperen. Dus bijvoorbeeld in de ene hoek aanspringen en dan voor de volgende hoek al weer een gang terug. Als het lastig is om haar terug te krijgen probeer het dan op een grote volte.

Verder moet je je afvragen of het ook nog niet te vroeg is voor dr galop. Als je bv kijkt naar hoe oud ze is, jonge paarden kunnen nog moeite hebben met hun balans of spierkracht.

Hopelijk heb je hier iets aan en kun je er nu mee aan de slag :)
Succes!!

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:02

Ah, dat heb ik ook gehad. Bij mij is het verholpen door als ze hard ging, zelf nog extra gas bij te geven. Dan gaat ze nog harder, maar dat maakt niet uit. Ze zal toch een keer moe worden en willen stoppen. Op het moment dat zij terug wil leg jij je been weer aan. Laat haar maar even doorlopen. Neem haar dan rustig terug. Bij mijn paard heeft dat super geholpen, en ze galoppeert nu altijd rustig.