Hoe aan de teugel laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaxo

Hoe aan de teugel laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 15:49

Hoi bokkers!

Ik heb een shetje van ong 90 cm. Ik heb haar net alle commando's geleert, en we zijn druk bezig met het longeren, ze pakt dit allemaal heel erg goed op en leert snel!
Nu wil ik beginnen met het aan de teugel lopen, nagevelijk dus.
Ik heb op bokt em google wat rond gekeken hoe ik dit haar kan leren, maar er staat eigenlijk alleen maar alles over nagevelijk bij rijpaarden. Nou snappen jullie denk ik wel dat ik niet op mn shet an 90 cm ga stappen met mijn 1.69 :')
Ik weet dat nagevelijkheid komt bij ontspannenheid enz. Ze loopt altijd heel relaxt en ontspannen, ook bij het lange lijnen wat we graag doen! Maar nagevelijk lopen snapt / doet ze nog niet.
Ik snap en weet hoe je een rijpaard nagevelijk moet laten lopen, maar ik heb er nog geen ervaring mee op dit mijnn shet nu zelf te leren, dus misschien kunnen jullie me helpen?:)

Want dat nagevelijkheid vanzelf komt bij ontspannenheid dat heb ik nu wel begrepen, maar er is toch nirt voor niks een hulp om je paard tijdens het rijden nagevelijk te laten lopen? Dus graag uitleg en tips van jullie. Hoe ik dit haar kan leren.

Alvast bedankt!:)

Pacific

Re: Hoe aan de teugel laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:51

Houd contact op de teugels, inderdaad ontspanning en loop veel figuren en overgangen. Dat zou ik doen met lange lijnen, maar aangezien dit over longeren gaat... Hoe longeer je, met een enkel lijntje?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:53

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:55

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:57

Zou best kunnen, maar misschien staat er wel iets soortgelijks in waar TS iets aan kan hebben. Kijkje nemen kan nooit kwaad toch :D

Lisaaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 15:57

Sorry dit staat misschien onduidelijk in de tekst, maar ik bedoel ook bij het lange lijnen! Eigenlijk meer bij het lange lijnen, bij het longeren vind ik het niet zo belangrijk, aangezien ik haar niet vaak longeer, alleen als z weer zo veel energie heeft, dan kan ze even lekker uitrazen.:)

Ja ik longeer met 1 longeerlijn, met dubbele lijnen zijn we nu aan het oefenen, maar ze vind het niks dat die lijn dan zo achter der kont hangt.
Bedankt!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:58

Lisaaaxo schreef:
Hoi bokkers!

Ik heb een shetje van ong 90 cm. Ik heb haar net alle commando's geleert, en we zijn druk bezig met het longeren, ze pakt dit allemaal heel erg goed op en leert snel!
Nu wil ik beginnen met het aan de teugel lopen, nagevelijk dus.
Ik heb op bokt em google wat rond gekeken hoe ik dit haar kan leren, maar er staat eigenlijk alleen maar alles over nagevelijk bij rijpaarden. Nou snappen jullie denk ik wel dat ik niet op mn shet an 90 cm ga stappen met mijn 1.69 :')
Ik weet dat nagevelijkheid komt bij ontspannenheid enz. Ze loopt altijd heel relaxt en ontspannen, ook bij het lange lijnen wat we graag doen! Maar nagevelijk lopen snapt / doet ze nog niet.
Ik snap en weet hoe je een rijpaard nagevelijk moet laten lopen, maar ik heb er nog geen ervaring mee op dit mijnn shet nu zelf te leren, dus misschien kunnen jullie me helpen?:)

Want dat nagevelijkheid vanzelf komt bij ontspannenheid dat heb ik nu wel begrepen, maar er is toch nirt voor niks een hulp om je paard tijdens het rijden nagevelijk te laten lopen? Dus graag uitleg en tips van jullie. Hoe ik dit haar kan leren.

Alvast bedankt!:)

Kan je dat even uitleggen? Dan denk ik dat je al ver bent.

Nafgeefelijk komt uit ontspanning, tijdens het rijden 'hoor' je dat dus ook niet te vragen. Dat komt vanzelf wanneer alle samenhorende elementen er zijn.
Net zoals bij longeren, veel overgangen en tempowisselingen zorgen ervoor dat een paard zich op jou concentreert en ontspant. Dan worden ze nageefelijk.

Lisaaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 15:59

xNikitaaa schreef:
Kirsha schreef:
Hier is een centraal topic voor:
[RT-P] [centraal] Aan de teugel

Maar... Gaat dat niet voornamelijk over rijden?

Ik heb verschillende topics een beetje doorgelezen ja, maar ik vind sat dat inderdaad meer gericht is op het nagevelijk rijden, dan het nagevelijk vanaf de grond. :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:00

Heb je dit topic al gevonden TS? Misschien kan je daar anders ook je vraag stellen, daar zitten een hoop mensen bijeen die aan de lange teugel dressuren :) .
[TVG] Dressuur aan de lange teugel

Lisaaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 16:04

Ik heb een tijdje een paard gereden die heel druk met zijn hoofd was, maar veder gewoln wel rusrig liep, als ik dan een beetje met mijn handen ging spelen, en mn binnenbeen enz. Dan liet hij dat los en ging hij wel. Nagevelijk lopen, dat bedoel ik daarmee! Hoe leer je een paard aan dat als je dat doet, dat hij dan weet dat hij met zijn. Hoofd naar beneden moet gaan lopen. Als jullie nu snappen wat ik.bedoel?

Sorry voor typfouten. Zit op mobiel.

Lisaaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 16:05

Kwanyin schreef:
Heb je dit topic al gevonden TS? Misschien kan je daar anders ook je vraag stellen, daar zitten een hoop mensen bijeen die aan de lange teugel dressuren :) .
[TVG] Dressuur aan de lange teugel

Bedankt! Ga het zo gelijk evne doorlezen!:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:06

Je longeert dus met een enkele lijn. Heb je er ook iets van bijzetjes aan hangen? Longeersingel? Je kunt in principe ook prima de buitenlijn via de singel over de rug naar je hand laten lopen, hoeft in eerste instantie niet via de billen.

Om te wennen aan de druk zou je ook een bandage aan de longeersingel kunnen knopen dan achterlangs halen en aan de andere kant weer vastknopen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:08

Als het wel over lange lijnen gaat, zorg dat je pony lekker los is. Dan komt het vanzelf wel.
Wat betreft de dubbele longe, je kunt de buitenste lijn ook over haar rug laten gaan?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:09

Spelen met de teugels behoort ook tot in de krul zetten. Je paard doet het dan niet vanuit ontspanning maar om jou vervelende gedrag te ontwijken. Als iemand de hele tijd in jou nek duwt als je vast zit op een stoel, dan ga je ook je hoofd vooruit doen. Omdat je het vervelend vind en je niet anders weg kan. Een paard hangt vast, ga je spelen dan wil hij dat gedrag ontwijken, daardoor knikken ze af. Dat wil helemaal niet zeggen dat ze nageefelijk lopen, maar gewoon met een valse knik.
Dat zorgt er dan ook nog eens voor dat ze in de meeste gevallen hun rug opspannen, en zo verder het hele lichaam. Wat tot blessures kan leiden.
Nageefelijk is het volledige plaatje, achterhand er mooi onder, ontspannen ruggebruik, balans,... en zo ontspant het hele lichaam. Dan zakt het hoofd pas, dus gewoon geduld hebben en rustig zijn.
Lees sowieso de eerste pagina van dit topic al maar eens: [RT-P] [centraal] Aan de teugel, dan ben je al een heel eind verder.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:17

Omdat hiet inderdaad een centraal topic voor is (zie link van kirsha), hier een slotje. Je kunt al je vragen over nageeflijkheid kwijt in het centrale topic.