rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liana_shet

rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:27

Hoi

Ik heb sinds 3 maanden een draver van 8
Hij kan al cirkels galopperen op de linkerhand,
maar op de rechterhand lukt dit helemaal niet.
Hij heeft wel al een een galopsprong gedaan maar dan valt hij meteen terug in draf.

Hoe komt dit en hoe los ik dit op?

MVG :)

FriesWytske

Re: rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:31

Misschien eerst gewoon rechtuit te blijven galoperen. Paard moet ook zijn balans kunnen vinden in de galop. En zo te lezen vind hij dat nog moeilijk in de rechtergalop als je hem voltes laat lopen.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:37

maar rechtuit loopt hij altijd in de linkergalop.
en ik train hem nu op voltes van 40m zodat hij de nodige balns kan vinden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:40

Eerst rechtrichten en dan verder met galopperen. Als hij linksom wel kan galopperen dan is zijn linkerkant in theorie de korte kant. Wil je rechtsom galopperen moet hij die korte spieren ineens oprekken en dat is natuurlijk niet makkelijk. Daarom, eerst soepel maken en dan zul je zien dat de rechtergalop ook gewoon kan.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:43

Lara_Silver schreef:
Eerst rechtrichten en dan verder met galopperen. Als hij linksom wel kan galopperen dan is zijn linkerkant in theorie de korte kant. Wil je rechtsom galopperen moet hij die korte spieren ineens oprekken en dat is natuurlijk niet makkelijk. Daarom, eerst soepel maken en dan zul je zien dat de rechtergalop ook gewoon kan.

ok, hoe kan ik hem dan rechts soepeler maken?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:54

Veel van de hoefslag af, dus de tweede hoefslag op. Hier en daar eens van A naar C. Veel figuren rijden, altijd opletten dat hij buigt in zijn lichaam en niet over de schouder wegloopt. Ik pak hier en daar ook een paar rondes en figuren in (lichte) contrastelling mee, dan zijn ze namelijk verplicht recht te blijven en zelfs hun korte kant te rekken en kunnen niet over de schouder weglopen omdat daar hun zwaartepunt ligt. Weet ik dat een paard rechtsom moeite heeft neem ik dus voltes linksom in contrastelling mee.

Als je rechtuit rijdt loopt een scheef paard nooit netjes recht, dus constant er op letten dat je hem recht vraagt en desnoods lichte stelling naar binnen. Vergeet de linkerkant niet, die moet je ook onderhouden maar denk altijd aan zijn zwakke kant en werk daar net iets langer aan. Als voorbereiding op dit alles controleer je of je paard correct aan het been is en of hij ook daadwerkelijk wijkt voor de druk. Anders kan je hem nooit correct om je binnenbeen buigen en zal je buitenbeen nooit goed kunnen begrenzen.

Controleer ook of hij netjes op de buitenteugel gereden is, anders kun je nog 1000 figuren rijden, als je een volte moet inzetten met je binnenteugel nodig je een paard van harte uit om lekker over zijn buitenschouder weg te lopen. Daarmee een correcte buiging en het gymnastiserend nut vermijdend.

Heb je les met dit paard? Een goede instructrice/-teur zal je hierbij goed kunnen helpen, zoals mijn instructrice mij destijds heeft geholpen met het goed rechtrichten van mijn pony.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 09:58

Lara_Silver schreef:
Veel van de hoefslag af, dus de tweede hoefslag op. Hier en daar eens van A naar C. Veel figuren rijden, altijd opletten dat hij buigt in zijn lichaam en niet over de schouder wegloopt. Ik pak hier en daar ook een paar rondes en figuren in (lichte) contrastelling mee, dan zijn ze namelijk verplicht recht te blijven en zelfs hun korte kant te rekken en kunnen niet over de schouder weglopen omdat daar hun zwaartepunt ligt. Weet ik dat een paard rechtsom moeite heeft neem ik dus voltes linksom in contrastelling mee.

Als je rechtuit rijdt loopt een scheef paard nooit netjes recht, dus constant er op letten dat je hem recht vraagt en desnoods lichte stelling naar binnen. Vergeet de linkerkant niet, die moet je ook onderhouden maar denk altijd aan zijn zwakke kant en werk daar net iets langer aan. Als voorbereiding op dit alles controleer je of je paard correct aan het been is en of hij ook daadwerkelijk wijkt voor de druk. Anders kan je hem nooit correct om je binnenbeen buigen en zal je buitenbeen nooit goed kunnen begrenzen.

Controleer ook of hij netjes op de buitenteugel gereden is, anders kun je nog 1000 figuren rijden, als je een volte moet inzetten met je binnenteugel nodig je een paard van harte uit om lekker over zijn buitenschouder weg te lopen. Daarmee een correcte buiging en het gymnastiserend nut vermijdend.

Heb je les met dit paard? Een goede instructrice/-teur zal je hierbij goed kunnen helpen, zoals mijn instructrice mij destijds heeft geholpen met het goed rechtrichten van mijn pony.

ok alvast badankt!!
ik ben op zoek naar een instructeur/instructrice.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:01

Lara_Silver schreef:

En dit helpt dus niet bij alle paarden/pony's. Die van mij werd hier alleen maar sterker van en vloog dan regelmatig de kant op die zij wilde. Heb het zoals in mijn vorige berichtje opgelost. En nu kunnen we gewone voltes draaien in de rechtergalop.

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:14

Dit hoeft niet aan het paard te liggen, maar kan ook aan jou liggen. Je kan ongemerkt scheef zitten wat zijn balans belemmert rechtsom.
Laatst bijgewerkt door Big_Appie op 19-09-22 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:15

Dat kan ook nog, Uppels. Maar was bij mij niet het geval, want het andere paard waar ik op reed, deed de voltes in de rechtergalop wel goed.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:03

FriesWytske schreef:
En dit helpt dus niet bij alle paarden/pony's. Die van mij werd hier alleen maar sterker van en vloog dan regelmatig de kant op die zij wilde. Heb het zoals in mijn vorige berichtje opgelost. En nu kunnen we gewone voltes draaien in de rechtergalop.

Wat helpt niet bij alle paarden/pony's? Je post ontbreekt nogal aan nuance aangezien in mijn post meerdere tips staan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:19

Lara_Silver schreef:

Het vetgedrukte.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:30

Ook daar staan weer verschillende tips, maar ik gok dat je doelt op het deeltje over contrastelling. Klopt dit werkt niet bij alle paarden, je moet het wel voor elkaar krijgen zonder dat het paard zich weg rukt uit de houding. Voor mij persoonlijk bij verschillende paarden heeft het geholpen, daarom vind ik het een goede tip om te geven. Maar uiteraard, het is logisch dat er nooit een garantie is dat het voor elk paard werkt. Ik denk dat het voor de ts belangrijk is verschillende tips en visies te krijgen, waarna zij de tips eruit kan pikken die haar wat lijken of die voor haar paard wel fijn werken. Althans zo heb ik het altijd aan gepakt en pak ik het nog steeds aan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:03

Oh, contrastelling is de favoriete bezigheid van die van mij in galop. Maar inderdaad, ts moet nu zelf uit gaan vinden. Welke tip het beste bij haar paard past.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:00

Oh ik bedoelde gewoon in draf hoor, juist niet in galop. Imo heeft het geen zin te galopperen als het paard nog niet recht is en duidelijk niet sterk genoeg is om correct aan te springen. Zodra ik merk dat ze op hun moeilijke kant sterker worden begin ik weer met galop. Veel aanspringen en hele korte stukken. Eveneens weer vanuit contrastelling zodat het grijpen van het binnenbeen en dus het correcte aanspringen bevorderd word.

Zodra ik merk dat ze weer goed kunnen aanspringen op hun moeilijke kant ga ik er buiten mee galopperen omdat dat veel makkelijker is dan in de bak. Dus buiten correct aanspringen en die stukken buiten uitbouwen. Maar daar begin ik pas aan als het paard recht is en in draf merkbaar 'evenveel' kracht heeft op beide handen.

Dus in de situatie van de ts zou ik galop juist achterwege laten en trainen zoals ik in mijn tweede post beschreven heb.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:01

Ik zou ook nog wachten met de galop. Daar heb je niks te zoeken als je andere gangen nog niet in orde zijn.
Je paard moet rechtgericht zijn. Dat betekent dat zijn spieren aan beide kanten even lang en sterk zijn waardoor hij in balans kan lopen. Als je van een scheef paard vraagt om op de moeilijke kant te gaan draven of galopperen zal hij zijn rug weg drukken en scheef door de bocht gaan waardoor hij moet versnellen om niet om te vallen bijvoorbeeld
Dat kun je op de grond oefenen maar ook in het zadel. Rijd veel figuren en als je het kunt schouderbinnenwaarts. Daarmee rek je goed de spieren en moet hij ook nog eens goed opndertreden.
Zou als ik jou was kijken naar een instructrice die opgeleid is door marijke de jong. Zij kunnen ook op de grond met jullie aan de slag wat ook erg leerzaam is.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:05

ok heel hard bedankt iedereen al! :D