Lara_Silver schreef:Veel van de hoefslag af, dus de tweede hoefslag op. Hier en daar eens van A naar C. Veel figuren rijden, altijd opletten dat hij buigt in zijn lichaam en niet over de schouder wegloopt. Ik pak hier en daar ook een paar rondes en figuren in (lichte) contrastelling mee, dan zijn ze namelijk verplicht recht te blijven en zelfs hun korte kant te rekken en kunnen niet over de schouder weglopen omdat daar hun zwaartepunt ligt. Weet ik dat een paard rechtsom moeite heeft neem ik dus voltes linksom in contrastelling mee.
Als je rechtuit rijdt loopt een scheef paard nooit netjes recht, dus constant er op letten dat je hem recht vraagt en desnoods lichte stelling naar binnen. Vergeet de linkerkant niet, die moet je ook onderhouden maar denk altijd aan zijn zwakke kant en werk daar net iets langer aan. Als voorbereiding op dit alles controleer je of je paard correct aan het been is en of hij ook daadwerkelijk wijkt voor de druk. Anders kan je hem nooit correct om je binnenbeen buigen en zal je buitenbeen nooit goed kunnen begrenzen.
Controleer ook of hij netjes op de buitenteugel gereden is, anders kun je nog 1000 figuren rijden, als je een volte moet inzetten met je binnenteugel nodig je een paard van harte uit om lekker over zijn buitenschouder weg te lopen. Daarmee een correcte buiging en het gymnastiserend nut vermijdend.
Heb je les met dit paard? Een goede instructrice/-teur zal je hierbij goed kunnen helpen, zoals mijn instructrice mij destijds heeft geholpen met het goed rechtrichten van mijn pony.
ok alvast badankt!!
ik ben op zoek naar een instructeur/instructrice.