Pijn na rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buenootje

Pijn na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 10:08

Eigenlijk zit ik met een raar probleem. Of eigenlijk probleem is het niet echt al is het erg vervelend.

Na 5 jaar niet meer gereden te hebben nu ineens weer wat fanatieker. Toch minstens 2 keer per week. Normaliter op onze c pony maar gisteren even op ons oude paard, een vrij forse tinkermerrie die echt heeeeerrrrlijkkk loopt :)

Sinds gisteren ineens last van lage spierpijn in mijn buik en aan weerskanten van mijn kont (denk zitbeenknobbels). Het is echt een vervelende druk. Buik gaat wel, kan me gewoon bewegen, maar zitten is toch wel vrij vervelend. Ik herinner me deze pijn wel van een lange tijd geleden en toen kreeg ik simpelweg te horen: Proficiat, je bent goed gaan zitten ;)

Mijn vraag is eigenlijk is dit wel zo? Ik ben nogal onzeker over mijn zit eigenlijk terwijl ik er toch vaak complimenten over krijg.

Nog een "domme" vraag misschien: Stel dat de pony waar je op rijdt te klein is (lees mijn hakken komen onder zijn buik uit) zit je dan automatisch ook slechter? Of moet dit geen verschil maken? Ik heb namelijk het idee dat ik op de tinker veel beter zit.

ElisaAppie6

Re: Pijn na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:12

Het kan zijn dat je spierpijn krijgt en dat je dan misschien wel mooi zitten maar toch niet lekker voor je lichaam, ga een wat oefenen met lichaamshoudingen op een paard. Dat andere, daar weet ik geen antwoord op. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:14

Moeilijk wat van te zeggen zonder het te zien. Het kan zijn dat je op de pony je benen verkeerd draait om maar te kunnen drijven. Maar het kan ook zijn dat jouw bekken niet gewend is aan zo'n brede tinker, en dat daarom eea wat 'uitgerekt' is.
Maar voor hetzelfde geld is er iets met een van de zadels, of is er iets mis met de beweging van paard/ruiter etc...

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 10:15

Tsja...op de tinker ligt een knightrider zadel, veelzijdig

Op de pony van ons een Rossner...heerlijk zadel! Ook veelzijdig.

Ik kan natuurlijk vragen of manlief vandaag eens een foto maakt als ik aan het rijden ben.

horseloverVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:53

ik had bij de haflinger van mijn zus ook pijn bij mijn zitbeenknobbels het ligt waarschijnlijk aan je zadel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:54

Joh gewoon spierpijn. Heb je les? Anders is dat wel aan te raden. Dan wordt er ook op je houding en zit gelet.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 11:02

Ja krijgen les, en ook mijn dochter die is nu bezig met vertrouwen/zitles na een val.

Zou best kunnen die spierpijn haha ben geen 18 meer hihi

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:00

Het kan dat je spierpijn hebt gekregen door dat je op eens meer bent gaan rijden

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:13

dank je voor de reactie. Ondertussen weet ik waaraan het ligt ;) Het zadel van mijn schoonzusje. Bij mijn zadel geen pijn! Rijd ik een keer op de tinker met het knightrider zadel...pijn (ook al zit de tinker makkelijker) Het rossner zadel van mij loopt wat beter af en is zachter.

Spierpijn heb ik zeker nog wel maar dan in mijn kuiten en onderbuik :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:20

..spierpijn in je onderbuik is een goed teken!!

(Je bekken zit in het zadel, het paard gaat voorwaarts en je buikspierne orgen ervoor, dat jouw bovenlichaam mee gaat.)

Spierpijn rond je billen is minder ideaal, denkbaar doe je te veel met je benen. (Dijven is wel belangrijk, omdat "voorwaarts" belangrijk is, maar het gaat idealiter om kleine bewegingen van je been.)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 23:01

Klopt, bovenbenen nooit spierpijn, ook nooit gehad. Kuiten wel.
Nu moet ik zeggen bueno is al een tijdje enkel in het bos gereden en moet dus volledig terug in zijn bespiering en soepelheid komen. Aan het been zijn begint nu weer te komen. Maar we wisselen af, een pony van 15 met spierpijn en zonder plezier is het helemaal niet.

Morgen dus weer wat longe werk en mijn zoontje gaat even op hem stappen (is een echte beginner en nogal angsthaas) vrijdag dochter een korte longeles en zaterdag even aan de hand naar het bos :) Alles rustig aan. (dus maw dat wordt zondag weer spierpijn voor mij)

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:08

Spierpijn in je buik.... Sixpack!! Alleen maar goed :). En het kan dat je lekkerder op de Tinker rijdt, omdat die grotere passen zet dan een ponytje. Pony's zetten kleine stapjes en zitten gelijk minder lekker (mijn ervaringen dan), omdat het een beetje hobbelt. Mijn benen komen ook onder de buik van mijn pony, maar dat maakt in principe helemaal niks uit.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:04

Let ff niet op houding pony is niet echt de beste foto van hem haha maar goed is ook nog niet soepel, was meer bezig met aan het been te krijgen. Heb mijn beugels 1 gaatje korter (springmaat) omdat ik anders de neiging had mijn hak op te tillen....maar zo zie je ben wel te groot |(

Afbeelding

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:06

En ja het klopt, Bueno heeft nogal ponypasjes en dat hobbelt nogal....daarbij loopt hij (nog) niet altijd over zijn rug er is dus nog (leuk) werk aan ons beiden.

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:09

Nee joh! Je bent pas echt te groot als je benen écht een stuk onder die buik uitkomen. Het ziet er ook niet raar uit ofzo (jij op die pony). Je bent wel groot, maar niet zo groot dat ik denk dat het er niet uitziet!

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:10

Als je gewoon lekker dingetjes hebt waar jullie samen mee bezig kunnen zijn, zou ik het gewoon doen! Na een tijdje gaat alles beter!

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:18

Thx :) Maar voel me wel te groot...maakt niet uit. Te zwaar hahaha maar daarom rij ik hem ook maar 2keer per weer 30 min vooral stap en wat overgangen draf. De kids zijn veeeuuull lichter ;)